2016-06-12, 13:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Hur starka är FPC konkurrenter?
För börjar dom bli tillräckligt starka så vågar jag inte ha kvar aktien allt för länge.
De två konkurrenter som de är de största hoten är Synaptics, som levererar till Samsung, och kinesiska Goodix. Sen finns ju även norska Next Biometrics, amerikanska Qualcomm och givetvis Apple (som tidigare köpte storkonkurrenten Authentec).

Qualcomm presenterade under Mobile World Congress i februari i år en helt nyutvecklad fingeravtryckssensor. Den nya läsaren använder ultraljudsvågor för att läsa av användarens fingeravtryck i 3d. Till skillnad från en teknik som exempelvis Apples Touch ID kan Qualcomms teknik därmed läsa av fingeravtryck även om fingrarna är smutsiga eller blöta och dessutom läsa av avtrycket genom glass, aluminium eller plast..

Synaptics har anställt flera hundra ingenjörer och ska lägga mycket krut på Kina. Samtidigt hävdade Goodix vd David Zhang på Mobile World Congress att bolaget kan tiofaldiga leveransvolymen till 100 miljoner sensorer i år.

Goodix är på stark frammarsch bland Kinas mobiltillverkare, och en tänkbar leveransvolym ligger, som sag,t enligt David Zhang på 100 miljoner sensorer i år – i runda tal ett tiofaldigande av de drygt 10 miljoner enheter bolaget levererade 2015.

Next Biometrics höjdes i mars till köp (behåll) av Carnegie. Carnegie anser att Next har ett unikt erbjudande på fingersensormarknaden med sina stora sensorer till lägre kostnad och tror att det finns många applikationer där stora sensorer passar bättre än små.

Jag dissar inte Fing och tror inte heller att Fing ska ner i källaren. Fing är ett bra bolag. Det är egentligen ett helt unikt företag, i Sverige, med väldigt högteknologiskt innehåll.

Det jag vänder mig mot är alla lättpåverkade småsparare som dras med i hysterin och hypen utan att ha koll. Sen alla foliehattar som har gift sig med aktien och inte tolererar att någon säger ett ont ord om deras älskade Fing. Men hypen är över nu. Masspsykosen har lagt sig (?) och aktien har stabiliserats och handlas på mer normala nivåer. Visst kan Fing gå upp, men också ner.

Man ska dels komma ihåg att Fing som sagt är ett bra bolag och har lyckats ta i princip resten av marknaden, dvs inte Apple och Samsung, men Sony, ZTE, Huawei och LG. Dessutom kommer en väsentlig andel av omsättningen från tredje rangens mobiltillverkare som Gionee, ZUK, Yulong, Oppo, QiKu, Meizu, Ivvi, OnePlus och Dazen.

Men det man framförallt ska komma ihåg att konkurrensen på mobilmarknaden är stenhård och att det egentligen inte finns någon lönsamhet i branschen.
Senast redigerad av S.O.Stolp 2016-06-12 kl. 13:49.
2016-06-13, 13:01
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tror det kommer en rekyl nu runt 450 nivån, den får folk en ny chans att sälja på. Tyvärr ser jag risker för ~350kr igen.
Skulle det bli 19kr lägre kurs är jag nog inne igen med allt. Helst vid ~65kr

350/5 = 70kr

89-70 = 19kr kvar.
2016-06-13, 16:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Mycket bra inlägg av Crowhater på Placera. Aktien trasas sönder av trejdare och blankare som vill göra snabba pengar på en aktie som fått stå som symbol för aktiemarknadens brister. Vad hände med långsiktighet för aktieägare som ALLTID har varit det fundamentala i stabila bolag som de facto levererar?
Citat:
Ursprungligen postat av Crowhater
Vargylet...oerhört bra skrivet.

Det är verkligen få numera som faktiskt verkar vara långsiktiga i sitt innehav. Rom byggdes inte på en dag och det slår mig gång på gång när folk frågar mig...hur lyckas du ligga still utan att sälja?

Då förstår man att folk verkligen inte går in för att förstå bolaget utan de går in för att de ser en aktiekurs som gått upp...och som de vill hänga med på. Inte att bolaget gått från 12 miljoner till 8.5 miljarder kanske.

Man ser en aktieuppgång...och då måste man snabbt realisera en vinst. Det är alldeles för många som idag kan sitta och tredja och som själva bidrar till oerhört volativ handel. Helt utan anledning egentligen.

Vi har sett det i FPC gång efter gång...20-35% iga kast fram och tillbaka. Oftast utan någon anledning alls utan bara för att 90% sitter och följer en graf eller för att man påverkas av allt snack om diverse BREXIT osv.

Det är samma personer som gång efter gång gissar hej vilt. Journalister som målar upp saker som de inte har en aning om överhuvudtaget. Det enda de gör...är att bidra till det psykologiska spelet. Börsen är alldeles för mycket psykologi istället för fundamenta.

Snorungar som sitter och trejdar och som sen intervjuas som värsta investerare på börsen. Hur man blir rik som 20 åring och allt är så enkelt....

Man mår illa av att se att ett bolags kurs kan vara så manipulerad till att kastas med 30-35% faktiskt utan anledning. Ibland har vi ju fått halverade kursen på vadå? JO..ren psykologi och alla dessa patetiska instrument som banker m.m. hittat på för att locka investerare till stora rikedomar...ja just det...snabbt som det bara går. Men det gäller även till fattigdom. Tragiskt nog är det ju utformat till att man skall speka kort...och om du har instrumentet för länge...så urholkas det hela. Du skall helst vara så kort som möjlig i ett sådat. I alla fall så vinner banken ändå.

Det är tragiskt att se vad det blivit av det hela.

Tragiskt att veta att bolaget i sig skulle kunna påverkas negativt om man skulle behöva förvärva med egna aktier. Även om det råkar vara bra nu gällande återköp....så är den ju framtvingad mer eller mindre just för att man ansett den för låg.

INgen kan inbilla mig att vi hade sett återköp om vi hade haft en mer rättvis kurs. DÅ hade vi sett förvärv m.h.a. egna aktier omgående. Nu måste man ta och själv försöka få upp kursen genom att återköpa och dra bort aktier från marknaden.

Allt för att densamma är så otroligt frikopplad och som faktiskt hämmat bolagets möjligheter. Vem vet...hade vi legat på mer sunda nivåer...kring 160.170...så hade vi kanske både haft utdelning OCH förvärv.....

Man mår illa av det man ser...och kortsigheten....och värst av allt...alla dessa patetiska analytiker som inte belyser fundamenta överhuvudtaget...utan vinklar det hela för att det skall passa deras positioner..... De är en fara för Svenskt företagande....och givetvis finansmaffian i Stockholm :-)

Hoppas att vi kan träffas på en stämma eller så...du har oerhört vettiga tankar och tycke Vargylet...
2016-06-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Mycket bra inlägg av Crowhater på Placera. Aktien trasas sönder av trejdare och blankare som vill göra snabba pengar på en aktie som fått stå som symbol för aktiemarknadens brister. Vad hände med långsiktighet för aktieägare som ALLTID har varit det fundamentala i stabila bolag som de facto levererar?
Ni ska nog inte lyssna allt för mycket på den herren, han mår dåligt över sin portföljs utveckling i år och att han sagt rea från 680kr nedåt för nya investerare. Har nog dåligt samvete just nu och sånt kommer lätt ut ur boet i form av tramsiga inlägg.

Jag är hyfsat säker på att han liksom alla andra valt börsen på grund av att få kassan att växa.
Han har också meddelat att han testat trejding för länge sedan men att han misslyckades.
Sammantaget så sitter han nu och gråter ut frustration som den lilla flicka han målar upp sig som.
Också uppenbart att han får insynsinformation via någon källa, behöver vi gissa vem

Vet inte hur länge och hur mycket kunskap om börsen du har men tycker du det där inlägget är seriöst kan du nog inte vara så gammal eller så saknar du helt förståelse för vad som styr på börsen.

Som avhandlats här redan så är börserna extremt oroliga inför folkomröstningen och många av oss har tagit det säkra före det osäkra. Det spelar inte mycket till om man tycker fingret är värt 50kr eller 200kr, börskriser tar inte hänsyn till sånt utan marknaden räddar sitt sparande.

Man får skilja på crowhaters sidor. Han är extremt påläst om bolaget och har fina kunskaper om tekniken men värderingar och hur börsen fungerar kan han absolut 0 om. Tyvärr många nybörjare som rycks med och inte ser alla fel utan blint litar på allt som kommer ut där och sen uppstår sektbeteendet.

Tråkigt att se och jag hoppas ni förstår allvaret i Brexit och att det inte får ske, kan få extrema fall på Europiska börserna. Kommer bli världens oro och osäkerhet. Var du med 2000 eller 2008 så förstår du nog varför många är oroliga.
2016-06-13, 17:26
Medlem
Kan tillägga att det finns inte en enda aktie på börsen som bara går spikrakt upp, när topp är satt kan det ta lång tid innan nästa uppgång sker.

Vi är mitt emellan.
2016-06-13, 17:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Tråkigt att se och jag hoppas ni förstår allvaret i Brexit och att det inte får ske, kan få extrema fall på Europiska börserna. Kommer bli världens oro och osäkerhet. Var du med 2000 eller 2008 så förstår du nog varför många är oroliga.
Trams och åter trams. Brexit används som skrämselpropaganda, inte minst mot småsparare, och du följer efter som en virrig lämmel mot stupet. Det är snarare ovissheten som har större påverkan än det faktiskta resultatet. 1-2 dagar efteråt sedan kommer allting återgå till det normala. Dessutom kommer inte England direkt att lämna EU bums den 24 juni om det nu skulle bli ett JA - vilket jag ändå starkt betvivlar. Detta är en lång process och enligt din logik skulle då börsen vara sur i kanske 1 års tid tills utträdet är fullbordat. Du hör själv hur korkat det låter.

Dessutom hade FING ett par fina månader i april och maj men det har du redan glömt din baissare.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-06-13 kl. 17:31.
2016-06-13, 17:41
Medlem
Citat:
Trams och åter trams. Brexit används som skrämselpropaganda, inte minst mot småsparare, och du följer efter som en virrig lämmel mot stupet. Det är snarare ovissheten som har större påverkan än det faktiskta resultatet. 1-2 dagar efteråt sedan kommer allting återgå till det normala. Dessutom kommer inte England direkt att lämna EU bums den 24 juni om det nu skulle bli ett JA - vilket jag ändå starkt betvivlar. Detta är en lång process och enligt din logik skulle då börsen vara sur i kanske 1 års tid tills utträdet är fullbordat. Du hör själv hur korkat det låter.

Dessutom hade FING ett par fina månader i april och maj men det har du redan glömt din baissare.
Du har nog också koll på Japan, oljan och att vinsterna bromsar in på börsen?

Du säger också själv svaret, brexit oroar och vet du då inte att sånt påverkar negativt kan vi sluta samtalet här för då har du bevisat vilken nivå du ligger på.

Apnivå, men ditt konto ligger säkerligen plus i år så lycka till proffset.
2016-06-13, 22:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Apnivå, men ditt konto ligger säkerligen plus i år så lycka till proffset.
Tråkigt att allting måste vara så svart och vitt för dig och påstå "apnivå" när du citerar mitt inlägg, sedan får ett svar från mig för diskussion och sedan ger ett svar tillbaka fyllt av passiv aggressivitet. Varför måste baissare alltid vara så aggressiva mot dem som inte håller med i deras nattsvarta pessimism. God gammal avundsjuka kanske?
2016-06-14, 00:50
Medlem
Citat:
Tråkigt att allting måste vara så svart och vitt för dig och påstå "apnivå" när du citerar mitt inlägg, sedan får ett svar från mig för diskussion och sedan ger ett svar tillbaka fyllt av passiv aggressivitet. Varför måste baissare alltid vara så aggressiva mot dem som inte håller med i deras nattsvarta pessimism. God gammal avundsjuka kanske?
Det är nog din korrekta nivå mtp vad du kommer med för svar, ett par klick bak i tråden och jag förstår vad du är för människa och din kunskapsnivå. Har inga förväntningar på dina svar numer.
....Har varit väldigt frånvaro från börsen efter ett starkt 2015 och även pga rådande börsnedgång som skett sedan April 2015. Men du verkar inte veta hur länge jag följt bolaget och ägt aktien eftersom du påstår mig vara avundsjuk, om någon är det är det nog du för när jag var aktiv fanns det ingen kirk här. Då på 30-55kr.
....Och sen att du kallar mig baissare efter 2 inlägg på väldigt länge gör det mer fundersamt, har väldigt bra personkännedom och det är genomskinligt att du och många är frustrerade. Vilket mitt inlägg helt handlade om.
....Försök ta till dig av råd och i detta handlar det om att allt sker av en anledning på börsen, allt har oftast en förklaring och inte är det tomtar och troll som styr kursen som CrowHater verkar vara inne på. Kan man lära sig den viktiga delen kan man ta steget till nästa nivå.

Men resan kommer dessvärre fortsätta ned för fingret och resterande aktier till börserna når botten, sen kommer vändningen och då blir ni tuffa igen utan att ha lärt er en enda sak av vad som skedde. Det är den detaljen som "investerare" missar, den viktigaste biten.
2016-06-14, 11:35
Medlem
zorb89s avatar
Snart botten, 10-15 kvar.
2016-06-14, 11:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Snart botten, 10-15 kvar.
Vid 65 eller? Går du in då igen?
2016-06-14, 12:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Vid 65 eller? Går du in då igen?
Förstår du nu varför man säljer?

Du har ju inte varit jätte tacksam för det man framfört direkt men du kanske börjar förstå att vi tjänar mer på att hjälpas åt än att fajtas. Bankerna V spararna har det alltid varit och kommer alltid vara.

Tråkigt att se att ni förlorar men samtidigt det enda rätta så ni förstår vad man delar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in