2010-11-29, 01:38
  #3997
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie Dark
SKa inte påstå att jag har stenkoll men Spurs har inget stöd av Sugardaddys likt Chelsea och City. Snarare en sund ekonomi kryddat med försäljning av spelare som dragit in bra med deg, särskilt under de senaste säsongerna som du nämner. (Berbatov £30.75M, Carrick upp till £18M, Keaneaffären cirka £5-6M).

Företaget ENIC är major shareholder och ordföranden Daniel Levy är också ordförande i Tottenham. Han är tydligen en vass affärsman.

Nu hittar jag inga siffror på det men är ganska säker på att Spurs har relativt låg lönebudget jämfört med andra topplag.

Angående spelarförsäljningar har vi ju precis påvisat att dessa inte är i närheten av att täcka upp utgifterna för spelarköp.

Ägaren heter förövrigt Joe Lewis, en brittisk multimiljardär. Han står alltså bakom ENIC.
Citera
2010-11-29, 01:50
  #3998
Medlem
Eftersom Tottenham är ett PLC kunde vi ju faktiskt bara googlat =D, en snabb googling gav mig följande dokument:

http://www.tottenhamhotspur.com/uploads/assets/docstore_new/financial_results111110.pdf

£22m vinst förra året och £18m året innan det, och det var utan CL-pengar det. Då har man råd att fräsa iväg £90m på fyra säsonger utan större problem!


Edit: Relaterad info plankat från ett annat forum:

Citat:
Ursprungligen postat av -_-
A few people always take into effect transfer fees but never really pay attention to the wage bill. As of May 2010 when wages were listed, Spurs had the 9th highest wage bill. They save 107m on the likes of Chelsea and 40m on the likes of Arsenal and Liverpool per season. Not to mention they have the second highest ticket prices in the premiership which sell out, do well in merchandising and a debt that could be easily wiped out by selling dead wood. According to Deloitte it's best run club in Britain.

As of May 2010 here is the list of wages

1) Chelsea 167m pounds
2) Manchester United 123m pounds
3) Arsenal 104m pounds
4) Liverpool 103m pounds
5) Manchester City 83m pounds (now probably 100m+)
6) Aston Villa 71m pounds
7) West Ham 67m pounds
8) Pompey 65m pounds
9) Tottenham 60m pounds

It is pretty impressive, Spurs have the likes of VDV on 44k a week and Bale 25k a week. That is why they couldn't get the likes of Barry, Cole, Van Nisterlooy because of the strict wage structure.
__________________
Senast redigerad av pjucko 2010-11-29 kl. 02:04.
Citera
2010-11-29, 02:16
  #3999
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Eftersom Tottenham är ett PLC kunde vi ju faktiskt bara googlat =D, en snabb googling gav mig följande dokument:

http://www.tottenhamhotspur.com/uploads/assets/docstore_new/financial_results111110.pdf

£22m vinst förra året och £18m året innan det, och det var utan CL-pengar det. Då har man råd att fräsa iväg £90m på fyra säsonger utan större problem!


Edit: Relaterad info plankat från ett annat forum:

Imponerande lönestruktur. Har svårt att se det hålla i sig dock med tanke på vissa spelares framfart. VdV lär inte nöja sig med 44k och fortsätter Bale i samma anda genom säsongen förväntar han sig nog närmare 100k. Men som sagt imponerande att de lyckats signa upp dem på "svältlöner".
Citera
2010-11-29, 17:12
  #4000
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Eftersom Tottenham är ett PLC kunde vi ju faktiskt bara googlat =D, en snabb googling gav mig följande dokument:

http://www.tottenhamhotspur.com/uploads/assets/docstore_new/financial_results111110.pdf

£22m vinst förra året och £18m året innan det, och det var utan CL-pengar det. Då har man råd att fräsa iväg £90m på fyra säsonger utan större problem!


Edit: Relaterad info plankat från ett annat forum:

Angående lönekostnaderna så måste det ju ställas mot omsättning. Du kan ju inte bara ta en summa och säga "titta vad lite lönekostnader vi har" och så drar Manchester United eller Arsenal in dubbelt så mycket pengar att göra av med.

Arsenal har exempelvis lönekostnader någonstans runt 40-50% av omsättningen medan exempelvis City har 107% av sin omsättning och Chelsea har runt 70%. Arsenal kan mycket väl ha en summa totala lönekostnader ganska nära Chelsea, men man har råd att ta dem.
__________________
Senast redigerad av zizacon 2010-11-29 kl. 17:15.
Citera
2010-11-29, 18:19
  #4001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Angående lönekostnaderna så måste det ju ställas mot omsättning. Du kan ju inte bara ta en summa och säga "titta vad lite lönekostnader vi har" och så drar Manchester United eller Arsenal in dubbelt så mycket pengar att göra av med.

Arsenal har exempelvis lönekostnader någonstans runt 40-50% av omsättningen medan exempelvis City har 107% av sin omsättning och Chelsea har runt 70%. Arsenal kan mycket väl ha en summa totala lönekostnader ganska nära Chelsea, men man har råd att ta dem.

Det som diskuterades var dock Tottenhams ekonomi, och att de då har lägre lönekostnader än Villa, West Ham och Pompey förra året är ganska anmärkningsvärt eftersom det är klubbar av liknande storlek som befinner sig på helt olika platser i tabellen. Oljeklubbarna, United och Arsenals lönekostnader har inte tagits upp alls.
Citera
2010-11-30, 01:30
  #4002
Medlem
Freddykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Imponerande lönestruktur. Har svårt att se det hålla i sig dock med tanke på vissa spelares framfart. VdV lär inte nöja sig med 44k och fortsätter Bale i samma anda genom säsongen förväntar han sig nog närmare 100k. Men som sagt imponerande att de lyckats signa upp dem på "svältlöner".

Jag tror att många utav Tottenhams spelare tänker mer än på lönen när de skriver på. T.ex Van der Vaarts flickvän ville flytta till London och han själv trivs där.

Bale känns ju inte heller som nån lönehora.

Dom jag kan tänka mig ha högst lön i spurs är Defoe,Keane,Crouch,Pavlyuchenko och Lennon. De känns som pengar är viktigt för dem.
Citera
2010-11-30, 01:52
  #4003
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Det som diskuterades var dock Tottenhams ekonomi, och att de då har lägre lönekostnader än Villa, West Ham och Pompey förra året är ganska anmärkningsvärt eftersom det är klubbar av liknande storlek som befinner sig på helt olika platser i tabellen. Oljeklubbarna, United och Arsenals lönekostnader har inte tagits upp alls.

De togs ju upp i den jämförande tabell du hänvisade till. Det intressanta är väl egentligen inte om West Ham lyckas betala höga löner och spela uselt. Det är inte direkt sällsynt med engelska klubbar som har värdelös ekonomi. Det intressanta om man ska prata Tottenhams ekonomi är ju hur stor del Dess lönekostnader är i förhållande till den summa pengar man drar in, alltså omsättningen. Något som sedan rättvist kan jämföras med andra klubbar i PL oavsett storlek.
Citera
2010-11-30, 03:03
  #4004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
De togs ju upp i den jämförande tabell du hänvisade till. Det intressanta är väl egentligen inte om West Ham lyckas betala höga löner och spela uselt. Det är inte direkt sällsynt med engelska klubbar som har värdelös ekonomi. Det intressanta om man ska prata Tottenhams ekonomi är ju hur stor del Dess lönekostnader är i förhållande till den summa pengar man drar in, alltså omsättningen. Något som sedan rättvist kan jämföras med andra klubbar i PL oavsett storlek.

Frågeställningen som diskuterades var alltså hur Tottenham har råd att lägga stora summor på spelarköp vilket jag löste genom att googla fram siffror på hur stor vinst Tottenham gör varje säsong. Att jag sedan kopierar in en tabell från ett annat forum med absoluta lönekostnader där United/City/Chelsea/Arsenal råkar finnas med har exakt vad att göra med det som diskuterades? Att City betalar ut 100% av omsättningen i löner och United och Arsenal runt 45% är något som jag givetvis redan var medveten om, tack så mycket. Jag tror tom att jag skrivit det i den här tråden tidigare.

Vidare är det ju rätt sjukt att hävda att absoluta siffror inte har någon betydelse, om Tottenham lyckas komma fyra i ligan med £60m i lönekostnader samtidigt som Chelsea/Arsenal/United har jävligt mycket mer kan man ju lätt dra slutsatsen att Tottenham har gjort det jävligt bra. Om man bara har infon att Arsenal och United betalar ut 45% av omsättningen i lön medan Spurs pungar ut 60% får man reda på exakt vad (om man inte har klubbarnas omsättning i huvudet)? Att Spurs betalar ut mindre stålar än West ham och Villa och ligger tia i löneligan samtidigt som man lyckades komma fyra i den riktiga tabellen torde ju ge en fingervisning om att de har skött sin verksamhet bra. Vidare ger ju absoluta siffror en fingervisning om vem som lyckats bäst med begränsade resurser, om Blackpool betalade ut 85% av omsättningen i löner betyder ju inte att Ollie är en klåpare, utan att Blackpool är fattiga.

Helt ärligt har jag inte en aning om vad du ville få fram med ditt inlägg, att Arsenal och United är välskötta medan City blöder? Thanks, captain obvious. Skrev jag förresten inte för typ tre inlägg sedan att United gjorde en vinst på £100m och Arsenal £56m förra året?
Citera
2010-11-30, 10:50
  #4005
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Menar du till Uniteds fördel? Man får också ha i åtanken att Man United har spelat oavgjort hälften av alla sina matcher medans Chelsea har 1 och Arsenal 2 oavgjorda.
Ja Uniteds förlustnolla nu kan väga tungt till våren.

Vilken helg i PL och det är förnedrande för de andra ligorna att den är så överlägsen på alla plan. Bästa spelet och spänning och bästa arenorna och fansen som inte behöver tifo och raketer eller annan skit.
__________________
Senast redigerad av ArseAndAll 2010-11-30 kl. 10:52.
Citera
2010-11-30, 12:03
  #4006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseAndAll
Ja Uniteds förlustnolla nu kan väga tungt till våren.

Vilken helg i PL och det är förnedrande för de andra ligorna att den är så överlägsen på alla plan. Bästa spelet och spänning och bästa arenorna och fansen som inte behöver tifo och raketer eller annan skit.

Håller med!
Kollade Barca-Madrid igår och får erkänna att det stora delar av matchen var fotbollsgodis men det händer bara 2 gånger om året i Spanska Ligan, hur kul är det? Kul när 2 lag gör upp om titeln säsong efter säsong och är totalt överlägsna poängmässigt!

Visserligen är det samma 3 lag som vunnit ligan de senaste 15 åren i PL... de som också ligger topp 3 nu! Men tycker ändå att det känns som det går åt en jämnare serie där flera klubbar blivit bättre och det finns 5-6 lag som är kapabla och ta hem ligan i år. Alla topplagen har torskat/kryssat mot flera av mittenlagen/bottenlagen denna säsongen så inga matcher är längre "säkra". Hellre att toppen ser ut som den gör nu än att topptrion vinner alla säkra matcher och drar iväg och ligan enbart avgörs i de interna toppmötena.
Citera
2010-11-30, 20:52
  #4007
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Håller med!
Kollade Barca-Madrid igår och får erkänna att det stora delar av matchen var fotbollsgodis men det händer bara 2 gånger om året i Spanska Ligan, hur kul är det? Kul när 2 lag gör upp om titeln säsong efter säsong och är totalt överlägsna poängmässigt!

Visserligen är det samma 3 lag som vunnit ligan de senaste 15 åren i PL... de som också ligger topp 3 nu! Men tycker ändå att det känns som det går åt en jämnare serie där flera klubbar blivit bättre och det finns 5-6 lag som är kapabla och ta hem ligan i år. Alla topplagen har torskat/kryssat mot flera av mittenlagen/bottenlagen denna säsongen så inga matcher är längre "säkra". Hellre att toppen ser ut som den gör nu än att topptrion vinner alla säkra matcher och drar iväg och ligan enbart avgörs i de interna toppmötena.


Jag tycker att ligan känns säker att det är ca 3 lag som kan vinna den i år, däremot är inte resultatet i någon match avgjort på förhand och dessutom så är det väldigt intressanta matcher. Ligan känns jämnare sett till varje omgång men i bredd och toppkvalitet så står några lag ut.

Alla slår alla men i slutändan vinner CFC eller United, trots att man inte är säker på att dom ska det...?
Citera
2010-11-30, 21:50
  #4008
Medlem
Schampoflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Håller med!
Kollade Barca-Madrid igår och får erkänna att det stora delar av matchen var fotbollsgodis men det händer bara 2 gånger om året i Spanska Ligan, hur kul är det? Kul när 2 lag gör upp om titeln säsong efter säsong och är totalt överlägsna poängmässigt!

Visserligen är det samma 3 lag som vunnit ligan de senaste 15 åren i PL... de som också ligger topp 3 nu! Men tycker ändå att det känns som det går åt en jämnare serie där flera klubbar blivit bättre och det finns 5-6 lag som är kapabla och ta hem ligan i år. Alla topplagen har torskat/kryssat mot flera av mittenlagen/bottenlagen denna säsongen så inga matcher är längre "säkra". Hellre att toppen ser ut som den gör nu än att topptrion vinner alla säkra matcher och drar iväg och ligan enbart avgörs i de interna toppmötena.
Sen tror jag det är många som kopplar ihop jämn liga = olika lag varje år som vinner, men så behöver det ju såklart inte vara. Premier League är en jämn liga där de mindre klubbarna ofta bjuder upp till match under säsongens gång och ställer till problem för "the top 5". Dock är det ju inte så konstigt att Chelsea, Manchester United eller Arsenal etc vinner ligan med tanke på den spetskompetens och förutsättningar det finns för dessa klubbar. Men i La Liga så facerollar ju Barcelona och Real Madrid allt motstånd för dom andra lagen är så dåliga och ska visa upp offensiv fotboll för sin hemmapublik som är kräsna som få, kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in