Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
De togs ju upp i den jämförande tabell du hänvisade till. Det intressanta är väl egentligen inte om West Ham lyckas betala höga löner och spela uselt. Det är inte direkt sällsynt med engelska klubbar som har värdelös ekonomi. Det intressanta om man ska prata Tottenhams ekonomi är ju hur stor del Dess lönekostnader är i förhållande till den summa pengar man drar in, alltså omsättningen. Något som sedan rättvist kan jämföras med andra klubbar i PL oavsett storlek.
Frågeställningen som diskuterades var alltså hur Tottenham har råd att lägga stora summor på spelarköp vilket jag löste genom att googla fram siffror på hur stor vinst Tottenham gör varje säsong. Att jag sedan kopierar in en tabell från ett annat forum med absoluta lönekostnader där United/City/Chelsea/Arsenal råkar finnas med har exakt vad att göra med det som diskuterades? Att City betalar ut 100% av omsättningen i löner och United och Arsenal runt 45% är något som jag givetvis redan var medveten om, tack så mycket. Jag tror tom att jag skrivit det i den här tråden tidigare.
Vidare är det ju rätt sjukt att hävda att absoluta siffror inte har någon betydelse, om Tottenham lyckas komma fyra i ligan med £60m i lönekostnader samtidigt som Chelsea/Arsenal/United har jävligt mycket mer kan man ju lätt dra slutsatsen att Tottenham har gjort det jävligt bra. Om man bara har infon att Arsenal och United betalar ut 45% av omsättningen i lön medan Spurs pungar ut 60% får man reda på exakt vad (om man inte har klubbarnas omsättning i huvudet)? Att Spurs betalar ut mindre stålar än West ham och Villa och ligger tia i löneligan samtidigt som man lyckades komma fyra i den riktiga tabellen torde ju ge en fingervisning om att de har skött sin verksamhet bra. Vidare ger ju absoluta siffror en fingervisning om vem som lyckats bäst med begränsade resurser, om Blackpool betalade ut 85% av omsättningen i löner betyder ju inte att Ollie är en klåpare, utan att Blackpool är fattiga.
Helt ärligt har jag inte en aning om vad du ville få fram med ditt inlägg, att Arsenal och United är välskötta medan City blöder? Thanks, captain obvious. Skrev jag förresten inte för typ tre inlägg sedan att United gjorde en vinst på £100m och Arsenal £56m förra året?