2010-03-16, 16:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
från JO anmälan
K43000-09, Ansökan om besöksförbud från Kvinnojouren då han vid upprepade tillfällen varit vid och ringt jouren ,hotat både målsäganden samt personal och föreståndare.

Om detta stämmer, så är det lite märkligt att han inte fick besöksförbud för dessa bravader.
Citera
2010-03-16, 16:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Om detta stämmer, så är det lite märkligt att han inte fick besöksförbud för dessa bravader.
Ja, mycket konstigt.

Dessutom undrar man ju om det är vid de besöken och samtalen som KJ skall ha vägrat samarbeta med polisen.

Edit;
Fast frågan är ju om man kan skriva ut besöksförbud gällande en jour, om det inte måste skrivas ut för en person -- och om det då inte innebär att man måste utgöra ett reellt hot för var och en av de enskilda personerna och att de måste kunna visa det. I så fall blir det ju svårare att utverka ett besöksförbud på den grunden med KJ som sökande. Jag har aldrig varit med om att rikta besöksförbud från förening mot person.
Senast redigerad av micro113 2010-03-16 kl. 16:34.
Citera
2010-03-16, 16:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
micro113 skrev
Edit;
Fast frågan är ju om man kan skriva ut besöksförbud gällande en jour, om det inte måste skrivas ut för en person -- och om det då inte innebär att man måste utgöra ett reellt hot för var och en av de enskilda personerna och att de måste kunna visa det. I så fall blir det ju svårare att utverka ett besöksförbud på den grunden med KJ som sökande. Jag har aldrig varit med om att rikta besöksförbud från förening mot person.

Jo det kan man, det heter utvidgat besöksförbud.
Citera
2010-03-16, 17:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo det kan man, det heter utvidgat besöksförbud.
Okej, jag har som sagt var inte varit med om det.

Bara kopplat till viss person -- att den det gäller inte får besöka arbetsplatsen där den hotade arbetar till exempel, eller området där personen bor osv...

Aldrig att det har varit utfärdat utan personkoppling. Så då har jag lärt mig något nytt
Citera
2010-03-16, 17:30
Medlem
Någon som har vågat beställa listan över vilka som deltog i "torskresan"? Om inte så börjar det verkligen bli dags att göra det.
Citera
2010-03-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Någon som har vågat beställa listan över vilka som deltog i "torskresan"? Om inte så börjar det verkligen bli dags att göra det.

Hade Mayito verkligen varit intresserad av klarhet kring Lindberg och Wetter hade han skaffat deltagarlistan och kanske också Lindbergs föreläsningsscheman från polisen och Talarforum. Han var storordig och sa det var en baggis. Hade genom åren beställt mängder av dokument och aldrig haft problem.
Är förstås dumt att lita till honom. Men vi är flera som tvekar att använda mail eller telefon. Tyvärr är det så. Hoppet står till att någon som själv ser det som riskfritt eller har möjlighet till garanterad anonymitet gör slag i saken.
Citera
2010-03-17, 10:06
Medlem
Citat:
Jag måste utveckla lite vad jag menade: Jag tror att det är en återvändsgränd på så sätt att jag inte tror att Göran Lindberg var med på resan.
Listan är intressant för detta fall, om t ex poliskårens Charles Bronson och prostitutionsmotståndaren Anders Gripenlöf är med på listan, så ser det ju inte så bra ut.
Gripen i Tallinn och pumpar fnask.

Över till Lindbergtråden.....

Vad jag förstår är Wetters och Gripenlöfs närvaro på resan rätt säker. Osäkerheten och spekulationen rör GL.
LW, AG är medlemmar i gränspolisfacket som gjorde resan. Sedan vet vi inte exakt vilka poliser som besökte bordellen, om det var hela gruppen eller några stycken.

Att det uppdagades beror på att W. berättade för älskarinnan. Talar för hans eget deltagande. Sedan fick TV4 kännedom och Jan Karlsen, Polisförbundets ordförande, blev rasande och gjorde polisanmälan.
Citera
2010-03-17, 10:23
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
artwood skrev
Att det uppdagades beror på att W. berättade för älskarinnan.

Vem är älskarinnan? Jag antar att det inte är Lena?
Citera
2010-03-17, 10:44
Medlem
Citat:
Vem är älskarinnan? Jag antar att det inte är Lena?

Jo, W. beskriver den här aktuella kvinnan som sin älskarinna. Se tidningsartikeln (Norrtälje Tidning).
Citera
2010-03-17, 10:57
Medlem
Citat:
Det här är intressant. Vi borde upplysa folk om att tråden om Wetter finns på FB. T ex signaturen "kvinna utan skydd" som startade namninsamlingen borde vara intresserad och kan säkert komma med mer info.

Initiativtagaren heter Aurora Frinu. Kan nås längst ner på uppropet.
Citera
2010-03-17, 11:09
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
artwood skrev
Jo, W. beskriver den här aktuella kvinnan som sin älskarinna. Se tidningsartikeln (Norrtälje Tidning).

Är inte Wetter gift? Vi borde kartlägga hans relationer.

Citat:
artwood skrev
Initiativtagaren heter Aurora Frinu. Kan nås längst ner på uppropet.

Jag skall försöka få tag på en icke spårbar dator och kontakta henne.
Citera
2010-03-17, 11:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Jag utgår givetvis från att allt som går att utreda också utretts. Om jag får gissa så säger jag att vi kommer att se en förundersökning där det lagts ner enorma utredningsresurser. För det första har vi inledningsskedet med kvinnans hädanfärd till sjukhuset. Här är jag säker på att polisen kollat allt och därefter - riktat sina misstankar mot den här kvinnan.

Jag gissar nu igen. Vi kommer att se en riktigt tjock förundersökning som vida överstiger förundersökningarna i normalfallet. Kort och gott går detta totalt emot din uppfattning. Om det visar sig att vi får händerna på en förundersökning där bara kvinnans hädanfärd till sjukhuset lett till hundratals sidor dokument med diverse kontroller så kommer jag att känna mig nöjd. Vad mer kan man begära?
Vill man veta hur praktiskt polis- och åklagararbete fungerar i verkligheten så är det bara att läsa om Kwast och Quick och de gömda pärmar som nu har hittats.

Drivkraften att gömma pärmar är nog ännu större när det gäller att skydda en poliskollega än när det gäller att sätta fast en oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in