Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-17, 11:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
hoppsann skrev
Vill man veta hur praktiskt polis- och åklagararbete fungerar i verkligheten så är det bara att läsa om Kwast och Quick och de gömda pärmar som nu har hittats.

Drivkraften att gömma pärmar är nog ännu större när det gäller att skydda en poliskollega än när det gäller att sätta fast en oskyldig.

Citat:
SR P4 skrev
De gömda pärmarna hittades nyligen och Råstam skriver att fyndet visar att polisen hemlighållit stora mängder utredningsmaterial som bevisar att Quick ljög när han erkände alla morden på 90-talet.

Jo, så är det med all säkerhet. Att polisen använder bevismaterial för att styra så att sanningen skall se ut som dom vill, är nog inget ovanligt.
Citera
2010-03-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelram
Det vi alla ska lägga ner på krut nu är att få fram listan, men tänk er för som sagt. Bara säkra vägar nu. Tänk till nu alla.
Jag har mera, men måste tyvärr vänta för att inte röja källan.

Att få fram offentliga handlingar, tingsrättsdomar t.ex., är en sak. Alla medborgare har rätt till dessa, sådan begäran är mycket vanlig, väcker ingen uppmärksamhet.
Att be Polisförbundets Jan Karlsen eller Gränspolisfacket om fackliga protokoll eller polismyndigheten eller Talarforum om Lindbergs föreläsningsförteckningar väcker dock undringar, frågor och kräver förklaringar. Är alltså inte helt lätt att lyckas. De har ingen skyldighet att lämna ut interna dokument. Särskilt som polisen åtminstone i Lindbergutredningen, som är sekretessbelagd, med säkerhet redan lagt dessa uppgifter till utredningen.
Citera
2010-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelram
Nu är det bara att jobba på, listan på deltagare som var med på Torskresan ska fram!

Verkligen! Jag tror dock att "listan" aldrig kommer att lämnas ut. Den har antingen "försvunnit" p.g.a. dess känsliga karaktär eller så är den redan belagd med sekretess i 70 år framöver (precis som "Tsunamibanden").
Citera
2010-03-17, 20:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
artwood skrev
Jo, W. beskriver den här aktuella kvinnan som sin älskarinna. Se tidningsartikeln (Norrtälje Tidning).

Jo, det är Lena, Jag hittade ett inlägg på polisen Irmeli Krans blogg: Här är pr-byrån som tvättar bordellpolisens smutsiga byk:

Citat:
Här är pr-byrån som tvättar bordellpolisens smutsiga byk:

http://www.claes-cassel.se/

Claes Cassel är en pensionerad polis som startat ett företag, pr-byrå, vars verksamhet inriktar sig på att vända polisers "misstag" till ökat förtroende från både allmänheten och massmedia:

"När mediedrevet går och det börjat vina om dina öron är det oftast redan för sent. Då gäller det bara att rädda vad som räddas kan. I det läget finns risken att snubbla in i förtigande och vilseledande. Det i sin tur kan orsaka obotliga publicitetsskador."

Claes Cassel är också den skribent som fackföreningen Polisförbundet använder sig av på sin webbsida. Cassel har skrivit en artikel om bordellanklagelserna. Läs den med vetskap om ovanstående, jag väljer att publicera den i dess helhet. (Den intervjuade polisen är den som sa att vad poliser gör på sin fackliga tid ska arbetsgivaren skita i:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1686&blogg=29147 )

http://www.blaljus.nu/index.asp?show_news=2240

"En kvinnosyn
som är oss
främmande"

Medierna har på senaste tid gjort gällande att en facklig företrädare i Stockholms län skulle varit på bordell i samband med en facklig konferens i Talinn i oktober 2007. Hur hänger det ihop? Blåljus ställer frågan till en som var med på resan – Tony Anild, ordförande i Gränspolisföreningen i länet.
- Rent generellt vill jag börja med att säga att om en av våra fackliga företrädare i Gränspolisföreningen skulle avslöjas med att han har besökt en bordell skulle vederbörande inte kunna fortsätta sitt fackliga uppdrag.Handlingen skulle avslöja en kvinnosyn som är oss totalt främmande, svarar Tony Anild.

Oroande anklagelser
- Ska man sedan börja från början när det gäller det påstådda brottet, säger Tony, så var vi 15 fackligt engagerade poliser som reste till Talinn för en konferens inom vårt område – gränspolisen. Vi var styrelsen i föreningen och nio ombud från sektionerna. Det var en trevlig resa och mycket givande ur facklig synpunkt. Jag var nöjd fram till för några månader sedan.
- Då kom det fram påståenden att några kolleger skulle varit på bordell i Talinn i samband med vår konferens där. Det var upprörande och oroande anklagelser och jag hörde mig noga för bland deltagarna. Ingen hade något att berätta som skulle kunna kasta något ljus över bakgrunden till påståendena.

Iland en kort tid
- Min egen bild är att det är nästan uteslutet – men naturligtvis inte helt omöjligt – att någon skulle kunna hunnit slinka iväg på en bordell. Men jag vet ärligt talat inte när det skulle kunna ha skett. Vi var iland en kort tid och vi var tillsammans i grupp nästan hela den tiden.
- Dessutom – hade något så upprörande och egentligen otänkbart faktiskt inträffat så förstår jag inte riktigt hur det skulle undgått att nå mina öron. Det här är en sammansvetsad grupp och att hålla något sådant hemligt framstår som otroligt.

Mannen förnekar
- Bakom de här uppgifterna ligger en kvinna som haft ett förhållande med en av deltagarna i vår resa. Hon har också anmält denne för påstådd misshandel och våldtäkt. Den anmälan kom in nio månader efter vår resa. Utredningen som följde har lagts ned av en chefsåklagare på polismålsenheten. Kvinnan har begärt överprövning och den handläggs just nu av åklagare vid en polismålsenhet på annat håll i landet. Det påstådda bordellbesöket som mannen enligt kvinnan kommit hem och berättat om för henne har också utretts. Denna utredning har lagts ner därför att den angivna handlingen inte är brott.
- Det finns alltså inga domar där mannen binds vid de påstådda brotten. Det är vad vi måste utgå ifrån. Själv förnekar han både våldtäkten och bordellbesöket och hävdar att påståendena om de här brotten är hämndaktioner från kvinnans sida.
- Jag vill återigen förtydliga att skulle han dömas för något av de påstådda brotten eller att det skulle visa sig att han besökt en bordell kan han inte fortsätta sitt fackliga uppdrag, slutar Tony Anild, ordförande i Gränspolisföreningen, Stockholms län.
Intervju: Claes Cassel "

http://blogg.s-info.nu/page/blogg.as...86&blogg=29962

Irmeli verkar vara en luttrad poliskvinna, hennes egen kommentar efter artikeln: Hur många "påstå" i olika former räknar du till?
Citera
2010-03-18, 13:22
Medlem
Tror vi har förbisett gränspolisens viktiga roll i prostitutionsbekämpningen, att hålla koll på människosmuggling och införande av unga/minderåriga för sexuella ändamål.
Om GL varit indragen i handel och koppleri med öststatsflickor blir värdet av samarbetsvilliga kolleger inom gränspolisen tydligt.

En hypotes att ha i bakhuvudet.
Citera
2010-03-18, 14:28
Medlem
När vi skissar på olika hypoteser och tänkbara scenarios bör utpressningsmomentet beaktas. Eventuellt indragna polismän kan från början ha tvingats medverka. Som i fallet Lindberg: hans jämställdhets- och övergreppsengagemang kan från början varit äkta. Men parallellt har funnits sexuella lustar och böjelser som lett honom in i ohållbara situationer där han fångats in för hållhakar och utpressning.
Rysk och baltisk brottslighet drivs och organiseras ofta av personer med rötter inom polis, militär och säkerhetstjänst. Alltså: före östblockets fall kan GL och dessa män ha haft kollegiala relationer. Sexuella intressen kan ha visats redan då. Från nittiotalets mitt stiger GL i graderna, blir ett intressant objekt för tidigare vänner och kolleger som nu bytt bransch.

Det här är fullt realistiska skeenden som självklart undersökts av i första hand Säpo men också kommissionen för människohandel och övrig utredande polis.
Citera
2010-03-18, 17:59
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
Googla på "polisdotter Silvia" så finns artiklar från DN, AB, Metro, PolitisktInkorrekt om den polisman som i höstas friades från åtal om övergrepp mot sin dotter och övergrepp i rättsak gällande sin fru.
Finns likheter med W-fallet, varken mamma eller dotter blev trodda. Dottern skrev då till Silvia och Carin Götblad.
Om du åtminstone höll kronologin rätt så kanske du skulle ha lite större trovärdighet. Hursomhelst, ska leta efter mer information men det känns redan nu som att rätten tagit ett korrekt beslut. Tacksam för mer och objektiv information om fallet.

(Fan, trodde jag klickat fel och var inne på konspirationsforumet när jag snabbt ögnade igenom denna tråd )
Citera
2010-03-18, 18:07
Medlem
Camdreas avatar
claes-cassel.se är delvis nedstängd - åtminstone kommer jag inte in på allt.
Citera
2010-03-20, 09:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Bestickande.

Men hur var det nu med fakta? Jag väntar fortfarande på uppgiften om polismannen dömts för barnporrbrott eller inte.

Det är ju liksom förutsättningen för att vi överhuvudtaget ska diskutera saken. Fram tills dess gäller att polisanmälningar inte alls innebär förhöjd trovärdighet och att skriva brev till drottning Silvia gör det inte under några som helst förutsättningar. Men innan vi diskuterar märkliga anmälningsförfaranden så måste vi först reda ut det här med polismannen och barnporrbrottet.

Nå?

Detta gäller givetvis kvinnan som anmält W också, och blivit motanmäld från hans sida -- fram tills hon fällts för något brott är hon just bara misstänkt och man kan inte utgå från att hon begått något brott - eller?

Det kanske bara gäller när det är poliser som anmäls i din bok?
Citera
2010-03-21, 10:52
Medlem
Om någon vill läsa eller länka artiklarna i Svensk Polis:

Googla svensk polis - Myt om falska anmälningar.

"Ilska har alltid varit en drivkraft" - intervju med Wennstam.

Nyhetsportalen expressen polis slog sin fru.
Senast redigerad av artwood 2010-03-21 kl. 11:32.
Citera
2010-03-21, 14:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Myt om falska våldtäktsanmälningar av Eva F Diesen på Svensk Polis Debatt:
http://www.svenskpolis.se/Artikelark...tsanmalningar/

Mycket läsvärd. Går man till Artikelarkivet på Svensk Polis så finns det fler bra artiklar där.
Citera
2010-03-22, 22:16
Moderator
Hamilkars avatar
artwood får en tillsägelse för att ha diskuterat moderationen i tråden. Vad gäller cykelrams frånvaro, varom diskussionen raderats som OT, se https://www.flashback.org/t1152900 Ytterligare en användare är nu pollad för brott mot 1.06 här i tråden. Det är alltså ingen bra idé att posta den typen av inlägg.
/Hjälpmod.
Senast redigerad av Hamilkar 2010-03-22 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in