Resultat: Hälsning
Vila i frid
84,17%
2542 röster
R.I.P
15,83%
478 röster
2010-03-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ja visst är det tragiskt. Så oerhört onödigt.
Det är Stockholms stad som "fastighetsägare" i detta fallet.
Men att lägga över ansvaret på dem i detta fall är väl ltit långsökt? De har inte låtit detta ställe vara "öppet"..det har blivit uppbrutet. Det är väl de som bryter upp låsen som ska stämmas i såna fall?
Till skillnad mot fastighetsägare som låter sin förumslighet drabba sokyldiga förbispasserande så har det här drabbat någon som olovligt tagit sej in i utrymmet. Olaga intrång är ett brott.
Det kanske inte är de som gör sej skyldiga till brottet som ska stämma den som blir utsatt för brottet utan tvärtom?
Det har fakiskt förekommit att folk blvit anmälda för olaga intrång just på detta ställe!
Där ligger mycket av lockelsen i UE. Det är förbjudet. Svårt för en ung äventyrslysten grabb att stå emot. Jag har också varit 13 år och bor granne med platsen...
Det är säkert lättast för Gabriels familj att gå vidare o m de kan acceptera detta som en tragisk olycka utan att desperat söka efter syndabockar på fel ställen.
Och visst få de stöd och hjälp i sitt sorgearbete om de så vill. Finns många som kan ställa upp med det men att skicka med en kurator i samband vid ett dödsbud hör nog till ovanligheterna. De som meddelar dödsbudet brukar också ha förslag på vart man kan vända sej.

Ansvarige, i detta fall som du säger Stockholms stad, har försummat att göra inspektioner i området och därefter åtgärda bristerna som uppmärksammats. Därmed bär de också ansvar för att det inte är låst till schaktet enligt min mening. Om det stämmer att låset har varit uppbrutet sedan sommaren 2009 har de inte haft någon besiktning. Finns vittnen till det här på F.B.?
Jag är säker på att ett 13-årigt barn inte ser det som att göra intrång för att han öppnar ett galler. Han har desutom inte brutit upp något lås om det har saknats lås sedan sommaren 2009. Det är ingen vanlig fastighet och def. inte i ett barns ögon. Med ett så farligt schakt på ca 30 m ska det vara låst. Så är det bara.
Ett jävla slarv av Stockholms stad i såfall, om de är de ansvariga.
Familjen skulle inte söka syndabockar på fel ställe om de stämde Stockholms Stad, inte enl. min mening. När sorgen släpper kan det väckas mycket ilska. Detta är ett utmärkt sätt att rikta sin ilskan på! DEt är självklart att de som är ansvariga för fastigheten/schaktet ska stå till svars för detta slarv, denna försummelse.
Ja, jag hoppas verkligen att de har fått ordentligt stöd! Alla orkar inte söka upp det själva när de är i chock.
Citera
2010-03-10, 15:28
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokkoko
Stämma? Skadestånd? Om jag hoppar ner på spåret och blir överkörd av tunnelbanan... vem ska jag stämma då? SL? Olyckan är förstås väldigt tragisk och det är väldigt synd om familjen. Men lite eget ansvar har man faktiskt. Det handlade inte direkt om ett spädbarn.

Citat:
Ja visst är det tragiskt. Så oerhört onödigt.
Det är Stockholms stad som "fastighetsägare" i detta fallet.
Men att lägga över ansvaret på dem i detta fall är väl ltit långsökt? De har inte låtit detta ställe vara "öppet"..det har blivit uppbrutet. Det är väl de som bryter upp låsen som ska stämmas i såna fall?
Till skillnad mot fastighetsägare som låter sin förumslighet drabba sokyldiga förbispasserande så har det här drabbat någon som olovligt tagit sej in i utrymmet. Olaga intrång är ett brott.
Det kanske inte är de som gör sej skyldiga till brottet som ska stämma den som blir utsatt för brottet utan tvärtom?
Det har fakiskt förekommit att folk blvit anmälda för olaga intrång just på detta ställe!
Där ligger mycket av lockelsen i UE. Det är förbjudet. Svårt för en ung äventyrslysten grabb att stå emot. Jag har också varit 13 år och bor granne med platsen...
Det är säkert lättast för Gabriels familj att gå vidare o m de kan acceptera detta som en tragisk olycka utan att desperat söka efter syndabockar på fel ställen.
Och visst få de stöd och hjälp i sitt sorgearbete om de så vill. Finns många som kan ställa upp med det men att skicka med en kurator i samband vid ett dödsbud hör nog till ovanligheterna. De som meddelar dödsbudet brukar också ha förslag på vart man kan vända sej.

Håller med här er båda häröver. Att försöka stämma någon (fastighetsägare el dyl) är knappast produktivt.
Detta tragiska dödsfall beror inte i första hand på försumlighet från Stockholms stads sida. Det var ingen som bara passerade förbi som plötsligt råkade falla ned i det djupa schaktet, Gabriel hade tyvärr sökt sig dit med avsikten att UEa.
Citera
2010-03-10, 15:36
Medlem
Citat:
Än en gång..det framgår med alla tydlighet att det är förbjudet att gå in där. Alla som har minsta lilla kännedom om UE vet att detta schakt finns där.
Hur mågna gånger tror du detta lås blivit uppbrutet och åtgärdat? Det skulle behövas en 24/7 vakt som kollar varje minut och och ett helt gäng med schemalagda montörer som kom och omedelbart bart ågärdade låsbrotttet. Att svetsa igen gallret är en dålig (och dyrbar) lösning då personer med legala ärenden in dit faktiskt behöver komma in.
Det förekommer dödsolyckor då killar hoppar upp på taket på tågvagnar vid Södra station och kommer i kontakt emd elledningar. Vem ska stämmas då? SJ? So m driver tåg med hjälp av el?
Eller när killar jumpar på isflak och drunknar? Stockholm Vatten?
Inse att om inte föräldrars upplysningar oc h varningar biter på en 13-åring så kan nog ingen annan lastas för det helker.

Föräldrarna kunde inte varna för något som de inte kände till. Hoppar du ner på ett spår, är på taket på åkande tåg, jumpar på isflak ser du faran som finns på ett helt annat sätt än om du går innanför ett galler utan att deta att där är ett dödsstup. Det är en fara som man inte känner till. Gabriel var ingen van UE-are. Därav guiden som han hade talat om tidigare. Ingen av hans gamla kompisar håller på med det vad jag har förstått.
Det ska bli intressant att se om det blir en fällande dom mot Stockholms Stad. Om familjen vill och orkar. Jag skulle def. ha gjort det.
Hoppas mössan smakar
Citera
2010-03-10, 15:40
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtospace
Ansvarige, i detta fall som du säger Stockholms stad, har försummat att göra inspektioner i området och därefter åtgärda bristerna som uppmärksammats. Därmed bär de också ansvar för att det inte är låst till schaktet enligt min mening. Om det stämmer att låset har varit uppbrutet sedan sommaren 2009 har de inte haft någon besiktning. Finns vittnen till det här på F.B.?
Jag är säker på att ett 13-årigt barn inte ser det som att göra intrång för att han öppnar ett galler. Han har desutom inte brutit upp något lås om det har saknats lås sedan sommaren 2009. Det är ingen vanlig fastighet och def. inte i ett barns ögon. Med ett så farligt schakt på ca 30 m ska det vara låst. Så är det bara.
Ett jävla slarv av Stockholms stad i såfall, om de är de ansvariga.
Familjen skulle inte söka syndabockar på fel ställe om de stämde Stockholms Stad, inte enl. min mening. När sorgen släpper kan det väckas mycket ilska. Detta är ett utmärkt sätt att rikta sin ilskan på! DEt är självklart att de som är ansvariga för fastigheten/schaktet ska stå till svars för detta slarv, denna försummelse.
Ja, jag hoppas verkligen att de har fått ordentligt stöd! Alla orkar inte söka upp det själva när de är i chock.

Att fortsätta söka syndabockar för att rikta sin ilska mot nån annan är just det som varje kurator/terapeut skulle avråda från om de skulle kunna gå vidare med i acceptans av vad som hänt. Det leder tvärtom till förlängning av smärtan..att tro att nån slags upprättelse ska komma om man lycaks få nån annan som skyldig till en olyckhändelse.
Man bör istället sträva efter att få familjen att försonas med vad som hänt för at få ett avslut.
Till vilken nytta vore det om kommunen inspekterade låten oftare? En gång i månaden? Veckan? De blir ju lika fort uppbrutna? Det kanske är de som bryter upp låsen som bär anvaret? Inte de som sätter dit dom?
Citera
2010-03-10, 15:45
Medlem
Citat:
Att försätta söka syndabockar för att rikta sin ilska mot nån annan är just det som varje kurator/terapeut skulle avråda från om de skulle kunna gå vidare med i acceptans av vad som hänt. Det leder tvärtom till förlängning av smärtan..att tro att nån slags upprättelse ska komma om man lycaks få nån annan som skyldig till en olyckhändelse.
Man bör istället sträva efter att få familjen att försonas med vad som hänt för at få ett avslut.
Till vilken nytta vore det om kommunen inspekterade låten oftare? En gång i månaden? Veckan? De blir ju lika fort uppbrutna? Det kanske är de som bryter upp låsen som bär anvaret? Inte de som sätter dit dom?

Tätare inspektioner från Stockholms Stad, absolut. Gärna en gång i månaden. DEt är det värt vid ett sådant här livsfarligt ställe! Framförallt borde ett skydd sättas över schaktet innanför grindarna. En lucka, ett galler. Med lås på även där! Och ett ordentligt lås på utsidan. Samt en informativ, varnande skylt att det "här innanför är det livsfarligt att vistas pga ett 30 meter djupt schakt". Hur jävla svårt kan det vara?
Jag vill hellre att mina surt förvärvade skattepengar ska gå till en dylik inspektion än till socialbidragstagare.

Vad gäller hur människor reagerar efter en olycka/ett dödsfall och vad som är bäst för dem att göra är helt individuellt. Det är upp till familjen Erlandsson att bestämma vad de vill göra samt vilken hjälp de vill ha.
Ett jävla slarv av Stockhoms Stad är vad det är hur som helst.
Senast redigerad av Backtospace 2010-03-10 kl. 15:55.
Citera
2010-03-10, 15:52
Medlem
Är det inga människor i de bostadshus, kontorslokaler mm med uppsyn över schaktet som har sett om det var några som gick in där tisdag den 2 mars, på eftermiddagen/kvällen?
Det verkar ju otroligt om ingen enda människa i området ska ha sett det!
Citera
2010-03-10, 15:54
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Tätare inspektioner från Stockholms Stad, absolut. Gärna en gång i månaden. DEt är det värt vid ett sådant här livsfarligt ställe! Framförallt borde ett skydd sättas över schaktet innanför grindarna. En lucka, ett galler. Med lås på även där! Och ett ordentligt lås på utsidan. Samt en informativ, varnande skylt att det "här innanför är det livsfarligt att vistas pga ett 30 meter djupt schakt". Hur jävla svårt kan det vara?

Vad gäller hur människor reagerar efter en olycka/ett dödsfall och vad som är bäst för dem att göra är helt individuellt. Det är upp till familjen Erlandsson att bestämma vad de vill göra samt vilken hjälp de vill ha.

Ja, det är sant ..då vore det bara olåst/uppbrutet 29 dagar istället för 30-31. En trettonåring VET att man kan ramla ner i öppna mörka hål. Liksom att man kan drunkna när man hoppar på isflak och missar. Däremot tror de aldrig att det kan hända just dom.
Citera
2010-03-10, 15:54
Medlem
Billywins avatar
Citat:

Skulle definitivt inte sätta Lucka över stället , skulle väcka nyfikenhet hos dom som inte ens har hört om den här olyckan.
Citera
2010-03-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ja, det är sant ..då vore det bara olåst/uppbrutet 29 dagar istället för 30-31. En trettonåring VET att man kan ramla ner i öppna mörka hål. Liksom att man kan drunkna när man hoppar på isflak och missar. Däremot tror de aldrig att det kan hända just dom.

En 13-åring VET att man kan ramla ner i öppna hål, ja. Jag tror inte att en 13-åring bryr sig om detta hål sålänge det är ett par meter djupt hål men om han visste att det var lika djupt som ett gigantiskt höghus skulle 13-åringen akta sig jäkligt noga för det stora farliga hålet. Var så säker! Men i detta fall kan jag äta upp MIN MÖSSA på att Gabriel inte hade en aning om att det var ett höghus djupt hål rakt ner i betongavgrunden. Tio mössor på det!
Citera
2010-03-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billywin
Skulle definitivt inte sätta Lucka över stället , skulle väcka nyfikenhet hos dom som inte ens har hört om den här olyckan.

Hur skulle de som inte hört talas om olyckan få reda på att någon satt en lucka där?
Citera
2010-03-10, 16:17
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ansvarige, i detta fall som du säger Stockholms stad, har försummat att göra inspektioner i området och därefter åtgärda bristerna som uppmärksammats. Därmed bär de också ansvar för att det inte är låst till schaktet enligt min mening. Om det stämmer att låset har varit uppbrutet sedan sommaren 2009 har de inte haft någon besiktning. Finns vittnen till det här på F.B.? Jag är säker på att ett 13-årigt barn inte ser det som att göra intrång för att han öppnar ett galler. Han har desutom inte brutit upp något lås om det har saknats lås sedan sommaren 2009. Det är ingen vanlig fastighet och def. inte i ett barns ögon. Med ett så farligt schakt på ca 30 m ska det vara låst. Så är det bara.
(...)

Enligt vad jag läst tidigare i den här tråden, samt liknande i UE-delen här på Flashback, gjordes målningen innanför gallergrindarna sommaren 2009. Efter att den uppmärksammats låstes grindarna igen. Sedan har de tydligen brutits upp X antal gånger under hösten/vintern, bl a av någon som stolt postat inlägg om vad han lyckats åstadkomma med en bultsax.
Men lycka till med att få ihop kids som vill vittna inför ordningsmakten om när-var-hur de passerat in där...
Citera
2010-03-10, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Om han känner Gabriel eller inte är kanske inte den mest relevanta frågan i nuläget.
Utan om, och hur, han känner Sarmad Kanbar / Moggerblack.

Jag tror för övrigt inte Sean har varit med överhuvud taget, utan bara blivit utpekad som den som kanske varit med under den aktuella dagen. Men därigenom blir man ju tyvärr inblandad som en bricka i spelet, och utifrån det får vi vidare information.

Jag tror ändå, i det tragiska att bli felaktigt utpekad, att det har haft det goda med sig, att vi vet vem Moggerblack är!
Sean och Sarmad Kanbar/Moggerblack gick på samma skola och Sean känner honom men han har alibi på att han var i sälen förra veckan..
Han var i sälen 27e feb till 6e mars.
lördag till lördag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in