Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ja visst är det tragiskt. Så oerhört onödigt.
Det är Stockholms stad som "fastighetsägare" i detta fallet.
Men att lägga över ansvaret på dem i detta fall är väl ltit långsökt? De har inte låtit detta ställe vara "öppet"..det har blivit uppbrutet. Det är väl de som bryter upp låsen som ska stämmas i såna fall?
Till skillnad mot fastighetsägare som låter sin förumslighet drabba sokyldiga förbispasserande så har det här drabbat någon som olovligt tagit sej in i utrymmet. Olaga intrång är ett brott.
Det kanske inte är de som gör sej skyldiga till brottet som ska stämma den som blir utsatt för brottet utan tvärtom?
Det har fakiskt förekommit att folk blvit anmälda för olaga intrång just på detta ställe!
Där ligger mycket av lockelsen i UE. Det är förbjudet. Svårt för en ung äventyrslysten grabb att stå emot. Jag har också varit 13 år och bor granne med platsen...
Det är säkert lättast för Gabriels familj att gå vidare o m de kan acceptera detta som en tragisk olycka utan att desperat söka efter syndabockar på fel ställen.
Och visst få de stöd och hjälp i sitt sorgearbete om de så vill. Finns många som kan ställa upp med det men att skicka med en kurator i samband vid ett dödsbud hör nog till ovanligheterna. De som meddelar dödsbudet brukar också ha förslag på vart man kan vända sej.
Det är Stockholms stad som "fastighetsägare" i detta fallet.
Men att lägga över ansvaret på dem i detta fall är väl ltit långsökt? De har inte låtit detta ställe vara "öppet"..det har blivit uppbrutet. Det är väl de som bryter upp låsen som ska stämmas i såna fall?
Till skillnad mot fastighetsägare som låter sin förumslighet drabba sokyldiga förbispasserande så har det här drabbat någon som olovligt tagit sej in i utrymmet. Olaga intrång är ett brott.
Det kanske inte är de som gör sej skyldiga till brottet som ska stämma den som blir utsatt för brottet utan tvärtom?
Det har fakiskt förekommit att folk blvit anmälda för olaga intrång just på detta ställe!
Där ligger mycket av lockelsen i UE. Det är förbjudet. Svårt för en ung äventyrslysten grabb att stå emot. Jag har också varit 13 år och bor granne med platsen...
Det är säkert lättast för Gabriels familj att gå vidare o m de kan acceptera detta som en tragisk olycka utan att desperat söka efter syndabockar på fel ställen.
Och visst få de stöd och hjälp i sitt sorgearbete om de så vill. Finns många som kan ställa upp med det men att skicka med en kurator i samband vid ett dödsbud hör nog till ovanligheterna. De som meddelar dödsbudet brukar också ha förslag på vart man kan vända sej.
Ansvarige, i detta fall som du säger Stockholms stad, har försummat att göra inspektioner i området och därefter åtgärda bristerna som uppmärksammats. Därmed bär de också ansvar för att det inte är låst till schaktet enligt min mening. Om det stämmer att låset har varit uppbrutet sedan sommaren 2009 har de inte haft någon besiktning. Finns vittnen till det här på F.B.?
Jag är säker på att ett 13-årigt barn inte ser det som att göra intrång för att han öppnar ett galler. Han har desutom inte brutit upp något lås om det har saknats lås sedan sommaren 2009. Det är ingen vanlig fastighet och def. inte i ett barns ögon. Med ett så farligt schakt på ca 30 m ska det vara låst. Så är det bara.
Ett jävla slarv av Stockholms stad i såfall, om de är de ansvariga.
Familjen skulle inte söka syndabockar på fel ställe om de stämde Stockholms Stad, inte enl. min mening. När sorgen släpper kan det väckas mycket ilska. Detta är ett utmärkt sätt att rikta sin ilskan på! DEt är självklart att de som är ansvariga för fastigheten/schaktet ska stå till svars för detta slarv, denna försummelse.
Ja, jag hoppas verkligen att de har fått ordentligt stöd! Alla orkar inte söka upp det själva när de är i chock.