Resultat: Hälsning
Vila i frid
84,17%
2542 röster
R.I.P
15,83%
478 röster
2010-03-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Enligt vad jag läst tidigare i den här tråden, samt liknande i UE-delen här på Flashback, gjordes målningen innanför gallergrindarna sommaren 2009. Efter att den uppmärksammats låstes grindarna igen. Sedan har de tydligen brutits upp X antal gånger under hösten/vintern, bl a av någon som stolt postat inlägg om vad han lyckats åstadkomma med en bultsax.
Men lycka till med att få ihop kids som vill vittna inför ordningsmakten om när-var-hur de passerat in där...

Ja unga vittnen kan vara ett problem De kanske inte har någon lust att vittna mot Stockholm Stad. Fast tänk vilken känsla att hjälpa till att sätta dit dem! All heder till dem som vågar det! Med en riktigt bra advokat och vittnen vore det i och för sig inte märkvärdigare än att vittna mot en enskild person. Det kanske finns lite äldre vittnen som har uppmärksammat att det inte suttit ett lås på detta galler? T.ex. vuxna personer som promenerat i trappan nära schaktet? Boende i området? Hotellägaren som skrevs om i D.N. fredag 5/3-10?
Att låset har kunnat brytas upp ett flertal ggr visar bara på att fastighetsägaren har använt för för mesiga lås. Claes Ohlson lås? Det är fastighetsägarens ansvar att finna en lösning på detta då de är ansvariga för att schaktet inte är en samhällsfara. Hur ofta behöver kommunarbetare odyl in i detta schakt? Vad jag förstår är det gallret den enda ingången och schaktet står för ventilaton. Vad ska de där inne att göra så ofta så att det inte skulle kunna bommas igen ordentligt med tanke på hur farligt detta schakt är? Efter Gabriels död gick det jävligt fort att svetsa igen grindarna. De var väl igensvetsade 4/3-10 om jag inte missminner mig. Knepish är vad det är.
Citera
2010-03-10, 19:58
Medlem
Sentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtospace
Föräldrarna kunde inte varna för något som de inte kände till. Hoppar du ner på ett spår, är på taket på åkande tåg, jumpar på isflak ser du faran som finns på ett helt annat sätt än om du går innanför ett galler utan att deta att där är ett dödsstup. Det är en fara som man inte känner till. Gabriel var ingen van UE-are. Därav guiden som han hade talat om tidigare. Ingen av hans gamla kompisar håller på med det vad jag har förstått.
Det ska bli intressant att se om det blir en fällande dom mot Stockholms Stad. Om familjen vill och orkar. Jag skulle def. ha gjort det.
Hoppas mössan smakar

Startar de en civilrättslig process och förlorar så får de betala rättegångskostnader för båda parterna. Det kan bli väldigt dyrt så det gäller att man verkligen anser att staden har varit försumlig och bidragit ordentligt till att orsaka olyckan.

Stod även i en artikel att familjen är katoliker och får bra stöd av sin tro (i.a.f mamman) så söka syndabockar är nog inte lika prioriterat som för många andra. (även något att tänka på för de som tycker att familjen ser för samlad ut på bild i tidningen etc. Säga vad man vill om de som tror på gud och annat hokus pokus, de har i alla fall en bra lösning för att "hantera" livskriser.)
Citera
2010-03-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Startar de en civilrättslig process och förlorar så får de betala rättegångskostnader för båda parterna. Det kan bli väldigt dyrt så det gäller att man verkligen anser att staden har varit försumlig och bidragit ordentligt till att orsaka olyckan.

Stod även i en artikel att familjen är katoliker och får bra stöd av sin tro (i.a.f mamman) så söka syndabockar är nog inte lika prioriterat som för många andra. (även något att tänka på för de som tycker att familjen ser för samlad ut på bild i tidningen etc. Säga vad man vill om de som tror på gud och annat hokus pokus, de har i alla fall en bra lösning för att "hantera" livskriser.)

Absolut. Familjen måste ha bra med kött på benen för detta! Bra, pålitliga vittnen m.a.o. De bör tala med en duktig advokat som kan råda dem till vad som går att göra och hur de i så fall ska gå tillväga.
Javisst är det väldigt bra att familjen har sin tro och att de har varandra, vänner som bryr sig osv. Håller fullständigt med dig gällande tron som "lösning för att hantera en livskris". Vem vet att det är hokus pokus? Inte du, inte jag. Det lär visas sig en dag.
Familjen lär nog i alla fall vilja att de ansvariga för slarvet ska ställas till svars så småningom. I guess!

Självklart är detta isåfall en senare process efter att den stora chocken och förlamande sorgen har lättat något.
Citera
2010-03-10, 20:24
Medlem
Förresten räknas väl inte vittnen som är under 15 år, är det inte så? De får alltså inte vittna vad jag har hört. Ja just det här är en länk om det:

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____11840.aspx
Senast redigerad av Backtospace 2010-03-10 kl. 20:38.
Citera
2010-03-10, 21:32
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Förresten räknas väl inte vittnen som är under 15 år, är det inte så? De får alltså inte vittna vad jag har hört. Ja just det här är en länk om det:

http://www.domstol.se/templates/DV_I...____11840.aspx
Räknas gör de väl?
Citera
2010-03-10, 21:40
Medlem
Sentrys avatar
Citat:

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____11840.aspx

Jo, de räknas. Men eftersom de inte kan dömas för mened så avlägger de ingen ed. Sedan får domstolen bedöma trovärdigheten i vanlig ordning. Skulle bli väsentligt svårare att ex. fälla de som slår/förgriper sig på barn om barns vittnesmål var ogiltiga.
Citera
2010-03-10, 21:54
Medlem
Sentrys avatar
Citat:
Absolut. Familjen måste ha bra med kött på benen för detta! Bra, pålitliga vittnen m.a.o. De bör tala med en duktig advokat som kan råda dem till vad som går att göra och hur de i så fall ska gå tillväga.
Javisst är det väldigt bra att familjen har sin tro och att de har varandra, vänner som bryr sig osv. Håller fullständigt med dig gällande tron som "lösning för att hantera en livskris". Vem vet att det är hokus pokus? Inte du, inte jag. Det lär visas sig en dag.
Familjen lär nog i alla fall vilja att de ansvariga för slarvet ska ställas till svars så småningom. I guess!

Självklart är detta isåfall en senare process efter att den stora chocken och förlamande sorgen har lättat något.

Sedan finns det väl en möjlighet (teoretisk i.a.f) att om fastighetsägaren (staden) har varit försumlig och att åklagare väcker åtal. Då finns det ingen risk för enskilda personer att få betala rättegångskostnader. Dock verkar det inte vara så i det här fallet. Men när räcken går sönder och broar rasar etc. så uppstår i varje fall frågan om någon brustit i ansvar någonstans.

En sån fråga hoppas jag att någon inom rättsväsendet ställer sig även i detta fallet. Det kanske räcker, enligt lagen, att sätta upp ett hänglås då och då, och grabben skulle ju inte vara där och utforska. Men med tanke på att det är igensvetsat nu och det faktum att ingen info har framkommit att det är något mer än ett djupt schakt så borde det väl kunnat vara igensvetsat tidigare. En olåst gallerdörr signalerar ju inte direkt någon fara för livet heller.
Citera
2010-03-10, 22:19
Medlem
Dark_drivers avatar
Någon som har länk till artikeln i DN där han hotelägaren uttalar sig om faran
Citera
2010-03-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Någon som har länk till artikeln i DN där han hotelägaren uttalar sig om faran

Sorry, det var i söndags 7 mars 2010 i pappers-DN. Jag sökte på Björn Holmström + slussenmiljön livsfarlig på dn.se utan resultat. Som sagt var om du får tag på tidningen DN från i söndags 7 mars finner du artikeln.

Det står i artikeln att Björn Holmström, som driver Hotell Anno 1647 alldeles vid Slussens tunnelbanestation, i oktober 2009 skickade ett brev till SL för att påpeka att den livsfarliga platsen blivit ett tillhåll för minderåriga. Svaret har uteblivit.

Jag tycker att det är konstigt att polisen ska ha sagt till Gabriels föräldrar den 2 mars att de väntar 24timmar tills de letar aktivt efter försvunna ungdomar. För att de brukar dyka upp, eller. Föräldrarna sa att Gabriel inte brukar utebli, låta bli att höra av sig. Då ska väl polisen lyssna på föräldrarna. När de sökte själva runt slussen fick de inte hjälp natten mellan 2-3 mars. Vilket svek!
Senast redigerad av Backtospace 2010-03-10 kl. 22:41.
Citera
2010-03-11, 00:26
Medlem
Valieroths avatar
Det är tråkigt när unga dör, speciellt under (fall) som denna då UE kulturen får dåligt rykte på sig.

Det där schaktet är det sämsta UE objektet då det inte direkt leder till något kul förutom ett galler till en ventilationstrumma med fläkt..

Varma tänkar till Gabriels familj och vänner

Vila i Frid.

//V.
Citera
2010-03-11, 00:46
Medlem
Peer2Peers avatar
Ingen har hittat honom då alltså?
Citera
2010-03-11, 01:32
Medlem
Läst måndag-Onsdags city? jävla puckon dom är pekar ut precis allting smart