2012-01-13, 01:20
Citat:
Ursprungligen postat av kthxbyelol
Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?
Det jag jag funderat på är att; om (se OM) tiden är oändlig så är mänsklighetens del av den oändliga tiden 0% då vi kommer ha ett slut likt vi hade en början, anledningen till att det blir 0% är att OM tiden är oändlig så är även tidslinjen oändlig. Och att då på en oändlig tidslinje försöka "sätta" ut X antal år på den går inte då all bestämd tid är 0 mot något oändligt.
Sen tycker jag det är tråkigt att ingen försöker svara på min "sido"fråga då det är något jag funderat ganska mycket på.
Det jag jag funderat på är att; om (se OM) tiden är oändlig så är mänsklighetens del av den oändliga tiden 0% då vi kommer ha ett slut likt vi hade en början, anledningen till att det blir 0% är att OM tiden är oändlig så är även tidslinjen oändlig. Och att då på en oändlig tidslinje försöka "sätta" ut X antal år på den går inte då all bestämd tid är 0 mot något oändligt.
Sen tycker jag det är tråkigt att ingen försöker svara på min "sido"fråga då det är något jag funderat ganska mycket på.
Behöver det vara så svart eller vitt? Big bang kanske skapade tiden.. Kanske fanns tiden redan innan. Hur som helst så verkar vi leva i en värld där det sker förändring, med eller utan tid. Hade den tiden du spekulerar i vart oändlig hade vi aldrig vart här då en oändlig tidsbana aldrig har en start=aldrig har startat.
Det pågår en hel del både teoretiska och praktiska experiment nu för att testa om tiden existerar eller om det bara är en del av en process som gör att vi upplever våran omvärld, varför warpas tiden tex när vi får ett rus av adrenalin? När vi blir starkt påverkade slår massa funktioner in och ändrar våran tidsuppfattning.. Ligger tiden som ett instrument i våra sinnen? Eller går tiden konstant utan att vi upplever den.
Ett test som ska göras är att observera två stycken fotoner, en mycket äldre än den andra, den äldre borde komma från en tid då universum såg annorlunda ut och då bete sig annorlunda, det logiska är att den skulle ha halkat efter den nyare fotonen. Kan man se detta så kan man även bevisa att tiden finns, och att den inte är i behov av rummet, där emot kan rummet aldrig existera utan tiden..
Annars kan det vara så att allting är precis som bilder som lagras i våran hjärna, då vi uppfattar saker exakt som det händer, vi ser oss uppleva en händelse genom ljud och bild exakt samtidigt, dvs om jag knäpper med fingrarna hör du det samtidigt som du ser att jag knäpper, men i själva fallet hör du det innan du ser det, men din hjärna kokar ihop det till en tolknings-bar upplevelse. Din gärna kopplar samma händelser och ger dig tidsuppfattningen.
Tiden är nog med största sannolikhet inte oändlig, ingenting är förmodligen oändligt i ett 3 dimensionellt rum, antagligen finns det flera dimensioner vi inte uppfattar, vi är som en vattenslända på en vattenyta som inte är varken medveten eller har förmåga att uppfatta världen under vattenytan.
Sen kan det mycket väl vara så att all tid i princip samexisterar, om vi ser på tid som en dimension så kan man tyda det som att olika tidpunkter är bara olika platser i ett stort tidsnät, så det som hände för fem minuter sen har inte slutat existera det bara är i en annan konfiguration av universum, bara för att jag räknar till 10 betyder det inte att 8 har slutat existera, om vi lever i en 4 dimensionell värld där tiden även den är övergripande, kanske även tiden i sig innehåller flera dimensioner, och kanske även döljer mycket som i sådana fall borde ge svar åt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av plucap
Tid som begrepp är relativt och helt och hållet skapat av medvetandet.
I totalt tomrum skulle tiden inte gå att mätas, påvisas, kännas vid... etc. Därmed är den begränsad av fysiska förutsättningar.
Du kan inte anta att tiden fortsätter om du inte definierat vad tid innebär.
I totalt tomrum skulle tiden inte gå att mätas, påvisas, kännas vid... etc. Därmed är den begränsad av fysiska förutsättningar.
Du kan inte anta att tiden fortsätter om du inte definierat vad tid innebär.
Du låter fruktansvärt säker, varför tror du att tiden är en biverkning av massa? =)
Citat:
Ursprungligen postat av captain.p.v.jeltz
TS är nog inte lika intresserad av filosofi som av att ha rätt.
Jag tror du har fel, jag tror att han har en stark idé han kan identifiera mycket tankar med. Och det krävs nånting med substans för att ändra sånt, inte bara ploj och dåliga exempel.
Senast redigerad av wessla 2012-01-13 kl. 01:36.
Senast redigerad av wessla 2012-01-13 kl. 01:36.