2014-03-05, 21:03
Medlem
f000ls avatar
Antar du med "vår egen upplevelse" menar 'upplevelsen av oss själva'.
Och ja, det är väldigt sannolikt. Den läran kallas Anatta (No-self) inom buddhism: Att vad man än tar sig själv för att vara så tillhör det maya/illusion/'den skapade världen' (d.v.s. 2),, medan "det riktiga essentiella jaget" är det evigt okända mysteriska 1.
Senast redigerad av f000l 2014-03-05 kl. 21:14.
Citera
2014-03-09, 12:09
Medlem
Trilecces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f000l
De flesta har väll förmodligen hört Descartes uttalande "Cogito, ergo sum" ("Jag tänker, alltså finns jag"). Han menade att eftersom det finns en tanke så måste det finnas en tänkare. Men varför kan det inte bara vara så att tanken finns ungefär som att bara regnet finns. Det finns ingen "regnare" bakom regnet. Varför såg han det som en självklarhet att det finns en tänkare bakom tanken?

Detta var individualismens guldålder. Till skillnad från tidigare epoker då tankar troddes komma från ett väsen som stod utanför ens kropp och själ så trodde man under denna tid att individen i sig stod för alla upenbarelser, tankar och insikter som kom till en. Detta gäller även idag då många av oss slutat tro på profeter, som ju sades få sina uppenbarelser från utomkroppsliga väsen.

Bästa exemplet är ju de gammla grekerna som helt trodde på att varje människa hade en ande (Daemon) som viskade till tankarna i ens själ. Vissa hadde onda sådana och vissa hade goda sådana (Eudaemonia).

Och vad gäler Descartes uttalande så kan vi föra in det i vårt vetenskapliga samhälle och säga att vi faktiskt inte vet vad tankar är, och kan därför inte uttala oss om våra tankar är våra egna. Jag skulle vilja säga så här istället "Ego autem ita sum" Jag observerar, alltså finns jag.
Citera
2014-03-09, 12:19
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trilecce
Jag observerar, alltså finns jag.

Bra sagt.

Jag skulle vilja säga: Jag är det som observerar tanken, jag har alltid existerat och kommer alltid att göra så, eftersom jag aldrig föddes så kan jag aldrig dö. Det jag är, kan jag aldrig bli av med, jag kan bara förlora något som jag har, jag kan aldrig förlora något som jag är. Kanalen jag använder för att äntra världen av form är en människokropp, den är ändlig och verkar i dimensionen tid, när transportorganet går sönder, då återgår jag till det formlösa där tid ej existerar, därifrån gör jag sedan ett nytt försök att äntra världen av form.
Citera
2017-07-28, 20:25
Medlem
Kan man existera utan att man tänker? Vad är en tanke? Det är mycket som är svårt att bevisa och att leta efter absoluta bevis är svårt och jag tror inte det finns något. Jag nöjer med med vad någon annan sa vetenskapliga bevis.
Citera
2017-07-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missdio
varför fungerar "jag tänker, alltså finns jag" som ett gudsbevis? jag tycker descartes bara pratar i gåtor. När jag läser om honom så verkar han hitta på mycket smart tills man kommer in på att han bevisar att gud finns... vad tycker ni?

Jag tänker altså tänker något.. vore mer vettigt svar.
Gud på den tiden han levde är inte samma gudsvy vi har idag.. men då antog han rätt..
Citera
2018-03-18, 15:35
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Varför blev Descartes ord så kända?

Citat:
Ett av de få latinska citat som det än idag ingår i allmänbildningen att känna till är René Descartes yttrande cogito ergo sum, "jag tänker, alltså är jag". Men vad är egentligen innebörden i detta självklara påstående? Varför har det blivit så känt?

Först och främst bör det slås fast att yttrandet är en översättning. Originalet är inte på latin utan på Descartes modersmål franska: je pense, donc je suis. Det dyker första gången upp i en skrift år 1637, Discours de la méthode ("Avhandling om metoden"). Den latinska form som hänvisas till idag publicerades första gången 1644 i skriften Principia philosophiae ("Filosofins principer").

https://www.svd.se/varfor-blev-descartes-ord-sa-kanda

Det märks att Dick Harrison inte är så bevandrad inom filosofi. För en filosof är Descartes påstående långt ifrån självklart och i den kontext som han använde det i är det en slutsats på ett antal premisser som måste godtas för att slutsatsen ska vara relevant. Hade inte Descartes varit en framstående filosof och matematiker i övrigt hade ingen tagit påståendet på något större allvar.

Cogito ergo sum har blivit en filosofisk catch phrase som panta rei eller Gud är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in