Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag menar exakt vad det betyder. Inget mer och inget mindre. Subjekt är den som utför verbet i en mening.
Språket bör rimligtvis anpassas efter verkligheten, och inte tvärtom.
Citat:
Allt det här ligger långt innan. Du verkar prata om "jaget" som något som är kopplat till en individ. Testa det som René gjorde. Tvivla på allt, och se vad du kommer fram till. Se om det finns något du inte kan tvivla på.
Jag menar att det inte finns något vi inte kan tvivla på. Varje tanke, eller upplevelse, är som sådan en process, och en process förutsätter en tid. Ett tidsintervall kan inte påvisas i en punkt som faller under intervallet, och alltså kan inte tanke med säkerhet sägas existera.
Men även om vi förutsätter att tiden, och med denna någon form av tanke, upplevelse, eller i Descartes fall tvivel, finns, så påvisar detta inte existensen av en existens annan än just tanken. Du kan givetvis likställa jaget med tvivlet och hävda att det därmed finns ett jag, men det du i så fall säger är "P alltså P", vilket, förutsatt att vi i detta fall beaktar tankelagarna, är en informationslös utsaga.
Citat:
Du krånglar till det i onödan. Egentligen skulle jag vilja byta ut ordet "jag" mot "något". Problemet är att det inte riktigt fungerar, eftersom det här är ett personligt axiom eller vad man ska säga. Man kan på detta sätt bara bevisa sin egen existens och inte någon annans. Att jämföra med att du skiter är inte riktigt jämförbart, eftersom alla upplevelser som är kopplade till vetskapen om att man bajsar är sinnliga, och sinnen kan man inte lita på.
Ja, vi kan byta ut "jag" mot "något", där "något" är just tanken. Däri ligger hela poängen. I påvisandet av en tanke så är det just tanken vi funnit, inte jaget.