2012-01-03, 20:54
Medlem
kthxbyelols avatar
Den filosofiska frågan om vi alltså har funnits eller inte är helt plötsligt matematisk, spännande.
Citera
2012-01-03, 20:54
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kthxbyelol
Och då är helt plöstligt frågan 0.000000......1 = 0 eller inte

https://www.flashback.org/t658455

hänvisar dig dit, är svaret 0 så har vi alltså aldrig levt, är svaret 0.00000.......1 så kan jag köpa att vi har funnits, bevisa att 0.000....1 = och jag tror dig!

Jag behöver bara bevisa att 0,000000000001 inte är 0 och det gör du själv genom att gå om grundskolans matte eller fråga din mor eller far innan du ska gå och lägga dig.

Det är väl bara vedertaget att decimaler existerar eller?

Det är ungefär samma logik som att påstå att 1003 är samma sak som 1000. Det är två olika tal. Det ena är större än 0. Det andra är lika med 0.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2012-01-03 kl. 20:56.
Citera
2012-01-03, 20:57
Medlem
kthxbyelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jag behöver bara bevisa att 0,000000000001 inte är 0 och det gör du själv genom att gå om grundskolans matte eller fråga din mor eller far innan du ska gå och lägga dig.

Det är väl bara vedertaget att decimaler existerar eller?

Frågan är vem som behöver gå om grundskolans matte, du tror att en fråga som man enligt dig skulle lära sig på lågstadiet får 5k+ svar på flashback, förstår att det inte är lätt för dig att filosofera, gå och lek med de andra efterblivna barnen tack.

Jag hoppas du förstår att det är skillnad på decimaler och oändliga decimaler
Citera
2012-01-03, 20:59
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Frågan är vem som behöver gå om grundskolans matte, du tror att en fråga som man enligt dig skulle lära sig på lågstadiet får 5k+ svar på flashback, förstår att det inte är lätt för dig att filosofera, gå och lek med de andra efterblivna barnen tack.

Jag hoppas du förstår att det är skillnad på decimaler och oändliga decimaler

Haha. Men då ahr vi väl konstaterat att din tes är korrekt då. Efter ett sådant starkt argument.
Citera
2012-01-03, 21:03
Medlem
kthxbyelols avatar
Citat:
Haha. Men då ahr vi väl konstaterat att din tes är korrekt då. Efter ett sådant starkt argument.

Det jag bad om var ett bra motargument till att det inte var så, kände att du inte prestera jättebra heller. Då kände jag att det var lika bra att leva efter ett citat som faktiskt är sant; never argue with a fool – they will drag you down to their level then beat you by experience, var väl lite onödigt men ville bara få dig att förstå hur urbota korkad du är och visst lyckades jag.
Citera
2012-01-03, 21:07
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Det jag bad om var ett bra motargument till att det inte var så, kände att du inte prestera jättebra heller. Då kände jag att det var lika bra att leva efter ett citat som faktiskt är sant; never argue with a fool – they will drag you down to their level then beat you by experience, var väl lite onödigt men ville bara få dig att förstå hur urbota korkad du är och visst lyckades jag.

Du har fortfarande inte förklarat varför tiden är oändlig. Universum är inte en konstant såvida du inte bevisar det.

Och dina argument gör det fortfarande inte möjligt för dig att argumentera för att vi aldrig existerat förutom på just ett matematiskt plan och det sa du ju själv att du inte var ute efter.

Och om så är fallet att 0,0000000000000000000000000000001 = 1 istället för 1 så är det väl.

Men hur kan du använda dig utav en ändlig skala dvs 0-100 för att placera in en tid i något som du själv anser vara oändligt. Då får väl båda skalorna du använder vara oändliga eller? Och således går det att placera in mänskligheten.
Citera
2012-01-03, 21:07
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Och då är helt plöstligt frågan 0.000000......1 = 0 eller inte

https://www.flashback.org/t658455

hänvisar dig dit, är svaret 0 så har vi alltså aldrig levt, är svaret 0.00000.......1 så kan jag köpa att vi har funnits, bevisa att 0.000....1 = och jag tror dig!

0,00000000000.......1 är ett matematiskt vidrigt begrepp. Samt att du inte har några belägg för att tiden är oändlig.
Citera
2012-01-03, 21:14
Medlem
kthxbyelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
0,00000000000.......1 är ett matematiskt vidrigt begrepp. Samt att du inte har några belägg för att tiden är oändlig.

Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?

Det jag jag funderat på är att; om (se OM) tiden är oändlig så är mänsklighetens del av den oändliga tiden 0% då vi kommer ha ett slut likt vi hade en början, anledningen till att det blir 0% är att OM tiden är oändlig så är även tidslinjen oändlig. Och att då på en oändlig tidslinje försöka "sätta" ut X antal år på den går inte då all bestämd tid är 0 mot något oändligt.

Sen tycker jag det är tråkigt att ingen försöker svara på min "sido"fråga då det är något jag funderat ganska mycket på.
Citera
2012-01-03, 21:32
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?

Det jag jag funderat på är att; om (se OM) tiden är oändlig så är mänsklighetens del av den oändliga tiden 0% då vi kommer ha ett slut likt vi hade en början, anledningen till att det blir 0% är att OM tiden är oändlig så är även tidslinjen oändlig. Och att då på en oändlig tidslinje försöka "sätta" ut X antal år på den går inte då all bestämd tid är 0 mot något oändligt.

Sen tycker jag det är tråkigt att ingen försöker svara på min "sido"fråga då det är något jag funderat ganska mycket på.

Helt rätt, men då får du även skriva det så att det framgår att du menar rent hypotetiskt om du ska frångå gängse synsätt.

Angående din sidofråga så växer den första oändligheten snabbare än den andra, och är på sätt och vis en större oändlighet. Hur mycket större är omöjligt att spekulera i, då oändligheter inte riktigt beter sig som vanliga tal.
Citera
2012-01-03, 21:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Då får du ju använda dig av oändliga siffror för att sätta ut människans existens också och inte en 0-100 skala.

"Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?"

Har du några belägg för detta? Om du inte har det så är resten av diskussionen inte ens intressant.
Citera
2012-01-03, 21:36
Medlem
Men vi kan börja med att slå fast att tiden inte har funnits oändligt länge då den skapades i bigbang, rumtiden.
Detta är den vetenskapliga modell som är anammad av flest vetenskapsmän i världen och ska vi nu börja argumentera för att det inte behöver vara sant så kan vi lika gärna diskutera ett universum där tiden går baklänges inuti ett gigantiskt rådjurs-arsle, bra.

edit, universum är heller inte oändligt i den bemärkelse att det innehåller oändligt mycket massa, för då hade det ju inte funnits något tomrum? Utan snarare så att man inte kan åka till dess ände utan man kommer hur rakt man än fördas att komma tillbaka där man börjat, för rummet är krökt.

Nån mer insatt i astronomi får gärna rätta mig.
Senast redigerad av dahlgrenj 2012-01-03 kl. 21:38.
Citera
2012-01-03, 21:45
Medlem
kthxbyelols avatar
Citat:
Då får du ju använda dig av oändliga siffror för att sätta ut människans existens också och inte en 0-100 skala.

"Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?"

Har du några belägg för detta? Om du inte har det så är resten av diskussionen inte ens intressant.

Vad fan vill du ha belägg för ditt jävla klappträ frågan är hypotetisk, det är inte raketforskning med exakta variabler vi talar nu, så vad vill du ha belägg för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in