2012-01-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kthxbyelol
Tiden är oändlig med samma säkerhet som Universum är oändligt, det finns en möjlighet att jag har fel och ni har rätt och även så tvärtom, men i filosofins värld så finns det väl egentligen inga rätt och fel, eller?

Det jag jag funderat på är att; om (se OM) tiden är oändlig så är mänsklighetens del av den oändliga tiden 0% då vi kommer ha ett slut likt vi hade en början, anledningen till att det blir 0% är att OM tiden är oändlig så är även tidslinjen oändlig. Och att då på en oändlig tidslinje försöka "sätta" ut X antal år på den går inte då all bestämd tid är 0 mot något oändligt.

Sen tycker jag det är tråkigt att ingen försöker svara på min "sido"fråga då det är något jag funderat ganska mycket på.
Du hade i sådana fall kunnat placera ut vår existens som en oändligt liten punkt på den oändliga tidslinjen. Oändligt liten, men inte inexisterande. Det faktum att vi inte kan placeras ut som en procentenhet över en oändlig tid innebär inte att vi inte existerar.

När det gäller sidofrågan så hade du fått ett oändligt antal böcker i båda fallen. "Oändligt mindre" och "oändligt lika många" är inga vedertagna begrepp.
Citera
2012-01-03, 21:50
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Vad fan vill du ha belägg för ditt jävla klappträ frågan är hypotetisk, det är inte raketforskning med exakta variabler vi talar nu, så vad vill du ha belägg för?

Om det är så du spekulerar i, dvs att ett ändligt tal inte syns på en oändlig linje, så existerar inte heller vanliga tal.

1 är ett ändligt tal på en oändlig tallinje.

Ovanstående är inte bevis för att 1 inte existerar. Motsäger du det motsäger du logik och matematik, och ja då kan man undra varför du både för resonemang och använder dig av siffror.
Citera
2012-01-03, 21:56
Medlem
QkNNs avatar
klockan är rund av en anledning, O ändligt.. Det är inte slumpvist klickande, man måste jobba för att skriva saker. Saker måste fortplanta sig. de finns inte tid till att ha oändligt många apor sittandes och
klicka på ett skrivbord. cp tråd..
Citera
2012-01-04, 00:07
Medlem
För att föra den här diskussionen på ett vettigt sätt krävs det att du definierar dina oändligheter lite bättre. I TS verkar du anta att tiden innan den här tidpunkten varit oändlig, vilket den inte kan ha varit då du omöjligen kan komma till slutet av en oändlighet genom att ta ändliga steg (läs: Du kommer inte till oändlig tid genom att räkna minuter).

Senare i argumentationen har du enligt vad jag har tolkat antagit att tiden är ändlig bakåt och oändlig frammåt, vilket är en matematiskt konfunderande formulering, då saker som är strängt ändligt växande (tiden i det här fallet) aldrig når oändligheten (precis som i övre spalten).

Det här problemet existerar bara ifall man inte förstår oändligheter.
Citera
2012-01-04, 00:21
Medlem
Citat:
<------->.....

Där har du en oändlig tidslinje, kryssa för där mänskligheten starta och var vi är nu.

Lycka till!

Det där är ingen oändlig tidslinje eftersom den har en början och ett slut.
Citera
2012-01-04, 00:34
Medlem
captain.p.v.jeltzs avatar
Vad har tidens oändlighet med Descartes att göra? Det är inte hållbart att bortse från hela hans argumentationskedja.

Om du räknar så som du gör nu, hur kan du vara säker på att du inte har misstagit dig? Hur kan du vara helt säker på att 0.000…1 = 0? Kanske är det så att varje gång du räknar så råkar det vara så att du misstar dig och att 0.000…1 egentligen är = 0.000…1 eller = 0.0012315? Kan du bevisa matematiskt att du inte räknar fel varje gång du ser efter vad 0.000…1 egentligen är lika med?
Citera
2012-01-04, 01:00
Medlem
Descartes citat åsidan...

Grattis. Du har börjat fundera över oändligheten. Det förhåller sig så, att du inte är den förste att göra detta, och heller inte den förste att dra dessa absurda slutsatser. Låt mig introducera Zenon. Han tänkte i samma tankebanor som du, för tusentals år sedan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zenons_paradoxer.

Resonemangen ni fört ovan bygger alla på en felaktig uppfattning om vad oändlighet, och tid, ska betyda. Modern analys svarar på frågan om vad oändlighet är (kan vara, egentligen). Modern fysik kan svara på frågan om vad tid är.

En hobbyfilosofs koncept om dessa begrepp leder bara till förvirring, söker han bruka dem.

Citat:
Frågan är om svaret på fråga två är Oändligt lika många böcker eller oändligt lite mindre böcker?

Varken eller. Svaret är att de är lika många. Närmare bestämt är storleken på mängden böcker aleph noll i båda fallen. Aleph noll är dock inget algebraiskt tal, så passa dig när du använder uttrycket. http://en.wikipedia.org/wiki/Aleph_number
Senast redigerad av YaYa 2012-01-04 kl. 01:04.
Citera
2012-01-04, 01:15
Medlem
Chaseds avatar
Utan levande människor så existerar inte tid (eftersom att det är ett koncept som endast våra hjärnor förstår), därför så sträcker sig tiden från vår arts början till dess slut, därefter så upphör tid att existera.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-01-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chased
Utan levande människor så existerar inte tid (eftersom att det är ett koncept som endast våra hjärnor förstår), därför så sträcker sig tiden från vår arts början till dess slut, därefter så upphör tid att existera.

Rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Tid existerar oavsett om vi finns eller inte. Bara för att det inte finns något som förstår konceptet tid betyder det inte att tiden slutar existera, med samma resonemang slutar universum existera då det inte finns någon som observerar det.
Citera
2012-01-04, 01:54
Medlem
om man tänker efter så vad vi definierar som tid är egentligen en jämförelse mellan 2 objekt.
Kalla det vad man vill, vibrationer eller rörelse. Allting vi är och ser är tid. upphör rörelsen på en mängd objekt så stannar tiden, men bara på den platsen.
Tid kommer då alltid att existera så länge 2 objekt i vårt universum är i rörelse, och om vårt universum är oändligt så kommer tid också vara oändlig.

är universum inte oändligt kan dock tid stanna eller försvinna, och kommer stanna eller försvinna dock inte förrän en oändlig olika variabler stämmer, alla rörelser i universum måste komma samtidigt mot varandra och kollidera i typ ett centrum av universum så all rörelse motarbetar varrandra och avstannar.

intressant det därra ^^ vad tycker ni?
Citera
2012-01-04, 02:28
Medlem
1-0,9999999999999999....=?
Citera
2012-01-04, 02:35
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egelund
1-0,9999999999999999....=?
1-1=0, kan verifieras på närmaste räknedosa om du glömt bort lågstadiearitmetik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in