Citat:
Ursprungligen postat av
Rastapopulos
Därutöver tycker jag det är lite tragiskt klubbar dom Djurgården, AIK och IFK Göteborg - några av landets största klubbar - ska göra sådana resultat. Men det här är ju inget unikt för Sverige, att driva fotbollsklubbar blir lätt en förlustaffär. I Sverige finns dock inga privata ägare som tar smällen.
Djurgården har haft smått surrealistiska minusresultat vissa år som egentligen är ganska svåra att härleda. Vad gäller mitt AIK så brukar vi med jämna mellanrum (som exempelvis för 2014) slå till med ett saftigt plusresultat. Detta brukar dock ätas upp mellan dessa tidpunkter där vi systematiskt går back på vår drift. Tyvärr verkar inställningen vara att vi alltid kommer sälja spelare för mångmiljonbelopp. När så inte sker så uppvisar vi röda siffror om 5-10 miljoner.
För stunden är AIKs ekonomi naturligtvis god, men i det långa loppet håller det inte att gå minus på driften. Vi är ju knappast så långt fram i vår akademisatsning att vi på löpande band fostrar och säljer ungdomar för goda pengar. När nu Borges försvinner, och Nisse efter denna säsong så blir vi av med de två dyraste spelarkontrakten i klubben. Milosevic var också dyr efter sin förlängning. Så visst kan man ana en viss nedtrappning i personalkostnader. Över tid var ju Majsan och Dulee också dyra historier när bägge fick köpas ut från respektive kontrakt för mångmiljonbelopp.
Precis som i det vanliga samhället så är det dock svårt att sänka löner från tidigare nivå. Jag skulle önska en rejäl genomlysning av vår kostnadsbas. Förhoppningsvis kan det nya samarbetet med Sportsfive rendera i att vår intäktsbas ökar och att vi sinom tid kan ha en hälsosam drift.