2020-05-30, 10:49
  #18445
Medlem
Det är emellertid den vanliga borgerliga (alltså moderata) bostadspolitiken som gäller
i Stockholm just nu. Och den innebär inte så värst mycket mera än att avskaffa den
förhatliga allmännyttan och låta de som vill bygga bostadsrätter göra det, t ex då
Oscar Properties.

https://www.di.se/live/revisorerna-varnar-for-oscar-properties-overlevnad-hanger-pa-forsaljningar/

Oscar P hade visst sålt en lägenhet förra kvartalet, Och prestigeprojektet Norra Tornen där
det andra ännu inte nått högsta höjd kantas av byggfusk.

https://www.building-supply.se/article/view/668197/norra_tornen_uppges_ha_problem

Verkar inte finnas någon "efterfrågan" på bostadsrätter i lyxklass längre.
Citera
2020-05-30, 10:54
  #18446
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Väldigt konstigt vinklat.

Kurt-sune mfl kommer aldrig begripa begreppet bostadsbrist och behovet av bostäder där vanligt folk har råd att bo.

Dom kan och vill inte begripa vad som är bäst för för oss alla och samhället i helhet. Man kan bara sucka och tycka synd om att dom är socialdarwinister och har en i grunden djupt misantropisk världsbild.
Citera
2020-05-30, 11:05
  #18447
Medlem
https://www.dn.se/sthlm/bostadsbyggandet-minskar-i-stockholm/
Informativ artikel som belyser den borgerliga bostadspolitiken riktigt bra.

"– Vi har sett sedan valet 2018 att antalet nya projekt har minskat."

"Men Miljöpartiet vill inte bygga på grönytor och Moderaterna vill inte reta upp villaägarna i Spånga."
Klasspolitik och fäbless för gröna ytor i kombination.

"– Jag blev besviken och väldigt förvånad över tertialrapporten, inte minst för att andelen hyresrätter är så låg som 35 procent när majoriteten har lovat minst hälften hyresrätter. Det är hyresrätter som är den stora bristen i Stockholm, med hyror som timvikarier, bussförare och undersköterskor kan betala, säger hon."

"Allmännyttan får, enligt Clara Lindblom, i princip inga markanvisningar nu.

– Om två–tre år kommer deras byggande att störtdyka. Det kommer inte att bli lättare att få tag i en bostad i Stockholm, vanliga stockholmares behov behöver väga tyngre."

"Clara Lindblom är också starkt kritisk till att den politiska majoriteten går vidare med planerna att ombilda 1.800 hyreslägenheter i allmännyttan till bostadsrätter.

– De lägenheter som ombildas har ofta en relativt låg hyra, med dagens byggtakt skulle det ta 45 år att bygga i kapp den förlusten, säger hon."

Den borgerliga bostadspolitiken, alltså avskaffandet av allmännyttan, kan i princip gå till
på tre sätt.

1. Sälj ut fastigheter till BR som staden själv. alltså säljaren hjälper köparen att bilda med
hjälp av inhyrda konsulter som inte är billiga direkt. Det var det som skedde i vad som mest
av allt kan karaktäriseras som industriell skala under 00- och 10talet med resultat t ex
enligt nedanstående.

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer

Så roligt blir det inte denna gång men prislapparna för de fastigheter som skall säljas lär
vara klara och rabatterna är även nu förmånliga. Och de stora fåntrattarna i tråden lär
fortsätta att fråga varför vi andra inte gick in i budgivningen !!!!!!!!!!!!

2. Sälj ut fastigheter till privata bolag. Då kan faktiskt viss konkurrens förekomma och
försäljningspriserna blir inte lika absurt låga som i föregående fall. Pågår t ex just nu i
Sollentuna.

https://mitti.se/nyheter/deras-hyreshus-saljs/

Och inte frågar moderaterna de stackars hyresgästerna hur det känns att bli handelsvara
vartannat år. Nej, det som väntar är snarast lyxrenoveringar och/eller vräkningar efter
att hyrorna chockhöjts.

3. Hindra allmännyttan från att bygga. Eftersom inga privata hyresvärdar bygger några
hyreshus utan bara satsar på bostadsrätter innebär det att antalet hyreslägenheter inte
kan annat än minska.

Alla som tycker att detta är sunt förnuft kan fortsätta rösta på moderaterna för att den
nuvarande politiken skall kunna bestå. Nollvisionen för allmännyttan från den sidan lever
och frodas. Och några bostäder för mindre bemedlade lär inte tillkomma precis.

Och miljöpartiet som var emot ombildningar under förra mandatperioden har nu bytt sida
och har ingen större känsla för allmännyttan och behovet av en social bostadspolitik.
Citera
2020-05-30, 11:10
  #18448
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Kurt-sune mfl kommer aldrig begripa begreppet bostadsbrist och behovet av bostäder där vanligt folk har råd att bo.

Dom kan och vill inte begripa vad som är bäst för för oss alla och samhället i helhet. Man kan bara sucka och tycka synd om att dom är socialdarwinister och har en i grunden djupt misantropisk världsbild.

Vafan. Att ni orkar?

Sverige har en demografisk grupp som inte kan skaffa bostäder som kostar pengar för dom kan inte betala för sig själva. Och staten har inte råd att bygga ett nytt "miljonprogram". Hur jävla svårt ska det vara att förstå att ingen vill bygga för den som inga pengar har?
Citera
2020-05-30, 11:11
  #18449
Medlem
Även SD har skaffat sig en bostadspolitik. I några kommuner förekom inför förra valet
från SD förslag om att föräldrar skulle kunna ställa barnen i lokala köer från tidig ålder,
dock inte ifrån födelseögonblicket som i vissa privata skolor. Förslagen förutsatte dock
att det verkligen fanns kommunala lägenheter och i Sundbyberg hade förra moderata
kommunalstyrelsens ordförande en vision om att alla skulle äga sin lägenhet !

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/4qP9Mq/corona-tar-inte-bort-bostadsbrist-for-unga

Såvitt man kan se står det dock inget om allmännyttan i ovanstående så det är inte helt
klart om SD är för eller emot densamma. Men kommande omröstningar i Stockholms
kommunfullmäktige kan kanske ge svar på frågan.

"DEBATT. Bristen på bostäder är något vi har fått vänja oss vid."

"Att problemen med bostadsbrist är störst inom hyressektorn är särskilt problematiskt eftersom det främst drabbar de som saknar kapital. Detta är i dag en ständigt växande grupp och gör situationen allt mer akut."

Till skillnad från fåntrattarna här i tråden förnekar dock inte SD bostadsbristen, ämnet för
denna tråd, om nu någon skulle råka ha glömt det. Alltid något !
Citera
2020-05-30, 11:15
  #18450
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vafan. Att ni orkar?

Sverige har en demografisk grupp som inte kan skaffa bostäder som kostar pengar för dom kan inte betala för sig själva. Och staten har inte råd att bygga ett nytt "miljonprogram". Hur jävla svårt ska det vara att förstå att ingen vill bygga för den som inga pengar har?

Ännu en som inget begriper.
Citera
2020-05-30, 11:20
  #18451
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ännu en som inget begriper.

Jo, jag begriper. Det är så bostadsmarknaderna ser ut. Hur förklarar du annars att du behöver tjata om "billiga hyresrätter" som inte finns, och inte kommer att byggas?

Det råder inte bostadsbrist på bostadsmarknaden för folk som kan betala för sig. Det råder brist på lägenheter för folk som inte kan betala för sig. Så enkelt är det.
Citera
2020-05-30, 11:21
  #18452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Sverige har en demografisk grupp som inte kan skaffa bostäder som kostar pengar för dom kan inte betala för sig själva. Och staten har inte råd att bygga ett nytt "miljonprogram". Hur jävla svårt ska det vara att förstå att ingen vill bygga för den som inga pengar har?

Nja, det är nog inte bara en grupp utan flera överlappande.

Krisbekämpningen visar väl i och för sig att det finns hur mycket pengar som helst.
Bara en fråga om hur de används.

Men om jobben försvinner efter Coronan behöver vi inte flytta "dit jobben finns" utan
kan förbli livet ut på fädernesgården i hembygden.
Citera
2020-05-30, 11:24
  #18453
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jo, jag begriper. Det är så bostadsmarknaderna ser ut. Hur förklarar du annars att du behöver tjata om "billiga hyresrätter" som inte finns, och inte kommer att byggas?

Det råder inte bostadsbrist på bostadsmarknaden för folk som kan betala för sig. Det råder brist på lägenheter för folk som inte kan betala för sig. Så enkelt är det.

Ska jag verkligen försöka mig på att förklara för den som inte vill förstå?

Det råder brist på politisk vilja att förse vanligt folk med bostäder dom har råd med. Det är allt.

Förstår du nu? Nej jag tror inte det.
Citera
2020-05-30, 11:26
  #18454
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nja, det är nog inte bara en grupp utan flera överlappande.

Krisbekämpningen visar väl i och för sig att det finns hur mycket pengar som helst.
Bara en fråga om hur de används.

Men om jobben försvinner efter Coronan behöver vi inte flytta "dit jobben finns" utan
kan förbli livet ut på fädernesgården i hembygden.

Jag tror att ekonomi-krisen efter Coronan kommer att bli större än alla tror. Det finns i hela västvärlden en skuldmättnad i ekonomin, så vi kan inte låna oss ur någon kris igen. Därför tror jag att det kommer att behöva skäras ner på socialbidrag osv. och då kommer svenskarna att flytta till fädernesgården om dom vill, men dom som inte har någon färdenesgård i Sverige sen 1850-talet har ingenstans att ta vägen. För det kommer varken att finnas socialbidrag eller jobb för den gruppen som är "längst från arbetsmarknaden".
Citera
2020-05-30, 11:27
  #18455
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det råder brist på politisk vilja att förse vanligt folk med bostäder dom har råd med. Det är allt.

Svenskar vill inte bo i trailer-parks eller modulhus.
Citera
2020-05-30, 11:31
  #18456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror att ekonomi-krisen efter Coronan kommer att bli större än alla tror. Det finns i hela västvärlden en skuldmättnad i ekonomin, så vi kan inte låna oss ur någon kris igen. Därför tror jag att det kommer att behöva skäras ner på socialbidrag osv. och då kommer svenskarna att flytta till fädernesgården om dom vill, men dom som inte har någon färdenesgård i Sverige sen 1850-talet har ingenstans att ta vägen. För det kommer varken att finnas socialbidrag eller jobb för den gruppen som är "längst från arbetsmarknaden".

Men du förnekar alltså inte bostadsbristen ? Alltid något i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in