2019-11-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du påstod att kapital i ägt boende var bundet men det går som sagt var att frigöra, håller du inte med?

Kunna och vilja är 2 olika saker, speciellt i fallet med personer som har allt kapital bundet
i en tillgång och nu inte omedelbart vill binda det i något annat.

Hur brukar du själv göra ?
Citera
2019-11-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
3. Dina "utförsäljningar" påverkar trots allt inte antalet bostäder och således inte heller den påstådda "bostadsbristen".

Gentrifieringen påverkas av utförsäljningarna som det numera inte är så mycket fart i.
Stockholmsmoderaterna får väl börja sälja ut till andra fastighetsbolag istället för till
BRF.

Antalet bostäder kan t o m öka. Fältöversten på Östermalm har hittat utrymmen. Men
det har också blivit ett verkligt gated Community med mycket lås och skyltar. Enligt
moderaterna har säkert mångfalden bland Sveriges rikaste ökat i o m detta.
Citera
2019-11-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
3. Därför att SKB har snuskigt billiga och centrala HR jag kan tänka mig lägga vantarna på som pensionär. Står även i sthlms bostadskö sedan jag var 18 men har aldrig hyrt nåt där.

Och som möjligen t o m du skulle kunna räkna ut så har de "billiga och centrala" lägenheter
som du skulle kunna tänka dig att hyra av allmännyttan ombildats till BR för länge sedan,
detta under stort jubel från din sida. Äta sin egen avföring brukar du väl kalla sådant där
för. Du får i alla fall din älskade gentrifiering.
Citera
2019-11-03, 12:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Kunna och vilja är 2 olika saker, speciellt i fallet med personer som har allt kapital bundet
i en tillgång och nu inte omedelbart vill binda det i något annat.

Hur brukar du själv göra ?

Självklart innebär inte ett icke bundet kapital att man hela tiden flyttar runt det, om det ligger bra där det ligger är det inte konstigt om man är nöjd med det. Det gäller oavsett vilken form det rörliga kapitalet har. Du har alltså fel när du påstår att det är bundet.
Citera
2019-11-03, 12:48
Medlem
Citat:
Självklart innebär inte ett icke bundet kapital att man hela tiden flyttar runt det, om det ligger bra där det ligger är det inte konstigt om man är nöjd med det. Det gäller oavsett i vilken form det rörliga kapitalet har. Du har alltså fel när du påstår att det är bundet.

Har du aldrig läst någon artikel om de stackars pensionärerna som inte har råd att flytta
för att de inte har råd att betala skatt ? Saknar definitivt betalningsvilja men enligt sig
själv också betalningsförmåga.
Citera
2019-11-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Svårt att fuska med dagens kassaapparater.

Du försöker smita ifrån frågan.

Fanns ingen kassaapparat den gången jag klippte mig där och då. Bättre
nästa gång på annat ställe. Man lär sig.

Vad är det för speciellt med kassa apparater som gör de omöjliga att fuska
med ? Är det något du har uppfunnit själv eller fabulerar du bara ?

Tror du inte på penningtvätt heller ?
Citera
2019-11-03, 12:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har du aldrig läst någon artikel om de stackars pensionärerna som inte har råd att flytta
för att de inte har råd att betala skatt ? Saknar definitivt betalningsvilja men enligt sig
själv också betalningsförmåga.

Det har jag redan svarat på har du glömt det? Det de inte har råd med är att sälja ett boende och köpa ett annat men nu pratar vi om att frigöra kapitalet genom att sälja ett boende och flytta till HR.
Citera
2019-11-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är så man kan få intryck av att ni bara funderar på hur ni skall kunna snika till er värdet av andras arbeta.

Värdet av ditt "arbete", läsandet och skrivandet i det nyliberala pojkrummet avstår jag
från att kräva in. Hittar kanske en tomburk som täcker värdet därav.
Citera
2019-11-03, 12:53
Medlem
Citat:
Det har jag redan svarat på har du glömt det? Det de inte har råd med är att sälja ett boende och köpa ett annat men nu pratar vi om att frigöra kapitalet genom att sälja ett boende och flytta till HR.

Men det finns ju inga HR. Eller i varje fall väldigt få. Och det byggs just inga.

Och hur skall du få marknadshyror utan hyreslägenheter ? Tänker du bygga själv ?
Citera
2019-11-03, 12:56
Medlem
https://www.expressen.se/dinapengar/pension/manga-jamnariga-har-inte-rad-att-flytta-fran-sina-hus/

"Tor Bergman, 74, börjar bli redo att lämna villan han och familjen flyttade till för 43 år sedan, men flyttskatterna avskräcker.

– Det känns surt att skatta bort en miljon på inflation."

Klart hen vill behålla pengarna som hen "tjänat" och inte låsa in dem i ett nytt boende.
Men det finns ju inga hyreslägenheter. Och det byggs inga. Och det omvandlas. Så hen
bor kvar och skyller på skatten. Enklast så.
Citera
2019-11-03, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men det finns ju inga HR. Eller i varje fall väldigt få. Och det byggs just inga.

Och hur skall du få marknadshyror utan hyreslägenheter ? Tänker du bygga själv ?

Så du menar att det enda alternativet som finns är att köpa en bostad, hur ska du då klara av det om du inte har något kapital? I det läget är det förstås mycket bättre att ha kapital i en BR än att inte ha det eller hur?
Citera
2019-11-03, 13:16
Medlem
Citat:
Så du menar att det enda alternativet som finns är att köpa en bostad, hur ska du då klara av det om du inte har något kapital? I det läget är det förstås mycket bättre att ha kapital i en BR än att inte ha det eller hur?

Det är inte jag som menar, det är pensionärerna. Du får väl höra av dig till dem och
tala om hur bra de egentligen har det. Tala av egen erfarenhet så blir det ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in