2020-05-30, 11:31
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Svenskar vill inte bo i trailer-parks eller modulhus.

Det var som jag trodde.

Du begriper ingenting. Din världsbild är hemsk och du lider mer än någon annan över den.
Jag hoppas att dina ögon någon gång kommer att öppnas och att du ser längre än näsan räcker.
Citera
2020-05-30, 11:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Men du förnekar alltså inte bostadsbristen ? Alltid något i så fall.

Jag säger att det finns flera bostadsmarknader i Sverige. En marknad för de som kan köpa sina bostäder, och en marknad för dem som inte kan köpa sina bostäder. På köpemarknaden råder ingen bostadsbrist, men på den marknad där inget kapital finns (hyresmarknaden) så är det inte intressant för privata aktörer att bygga. Och staten har inte råd att bygga.
Citera
2020-05-30, 11:34
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det var som jag trodde.

Ja men då kan väl du bo i modulhus eller trailerparks då.
Citera
2020-05-30, 11:47
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ja men då kan väl du bo i modulhus eller trailerparks då.

Mer än gärna i ett modulhus, trailerpark nej men hellre det än inget tak över huvudet.

Ingen ska behöva bo i en risig bostad i ett rikt land som vårt.
Ej heller dyr så att hyran slukar mer än halva lönen efter skatt.

Att staten inte har råd är bullshit. Staten har inte råd att ge folket ett drägligt boende för det skulle kosta ännu mer i förlängningen med ökad social utslagning och kriminalitet.
Citera
2020-05-30, 11:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Mer än gärna i ett modulhus, trailerpark nej men hellre det än inget tak över huvudet. Ingen ska behöva bo i en risig bostad i ett rikt land som vårt. Ej heller dyr så att hyran slukar mer än halva lönen efter skatt.

"Ett rikt land som vårt". Vakna! I det monetära systemet råder skuldmättnad, så varken privatpersoner eller staten kan låna mera pengar. Det finns inget utrymme. "Ett rikt land som vårt!" - det är inte 1974 längre.
Citera
2020-05-30, 19:58
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
"Ett rikt land som vårt". Vakna! I det monetära systemet råder skuldmättnad, så varken privatpersoner eller staten kan låna mera pengar. Det finns inget utrymme. "Ett rikt land som vårt!" - det är inte 1974 längre.

Staten har råd (okej inte just i detta nu med coronahelvetets konsekvenser men det kommer att upphöra vad det lider) det är bara bullshit det du kommer med.

Citat:

Att staten inte har råd är bullshit. Staten har inte råd att ge folket ett drägligt boende för det skulle kosta ännu mer i förlängningen med ökad social utslagning och kriminalitet.

Det där blev fel. Det skulle vara staten har inte råd att inte ge folket ett drägligt boende.

Nåväl det framgick väl vad jag ville ha sagt.
Citera
2020-05-30, 20:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Staten har råd (okej inte just i detta nu med coronahelvetets konsekvenser men det kommer att upphöra vad det lider) det är bara bullshit det du kommer med.

Ja du säger det. Men motbevisa mig då. Du säger bara att jag har fel, men du har inte ett skit att komma med. Det är lite synd tycker jag. Jag vet att staten inte har råd - och att "Sverige är ett rikt land" inte är sant längre.

Men bevisa för mig snälla du, hur ska staten ha råd att bygga för alla som inte har råd att betala för sina bostäder? I'm all ears.

Men att du säger att det är "bullshit" hjälper inte ditt argument.

Här säger Boverket att det behövs 93000 bostäder till 2025
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2018/behov-av-nya-bostader-2018_2025.pdf

Nyproduktion av bostäder i flerbostadshus kostar enligt den här rapporten
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/produktionskostnader_nyproduktion_flerbostadshus.p df

ungefär 22-25 tusen per kvadratmeter. Om vi räknar normalstorlek på 3 rum och kök som 75 kvadratmeter så behövs det byggas 93.000*75m2. Jag kan vara snäll och minska det till 93.000*50m2 och så hamnar vi på 4.650.000m2, för en byggkostnad på 23.000 kr per kvm.

4.650.000*23.000 = 206.950.000.000 kr

Berätta nu för mig hur staten ska ha råd att bygga så mycket för personer som inte kan betala för sig själva. Och detta fram till 2025...
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-05-30 kl. 20:19.
Citera
2020-05-30, 20:52
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Kurt-sune mfl kommer aldrig begripa begreppet bostadsbrist och behovet av bostäder där vanligt folk har råd att bo.

Dom kan och vill inte begripa vad som är bäst för för oss alla och samhället i helhet. Man kan bara sucka och tycka synd om att dom är socialdarwinister och har en i grunden djupt misantropisk världsbild.

Ja det är lite lustigt faktiskt. Som att prata med en vägg. De som inte har råd av olika anledningar ska inte räknas med i statistiken uppenbarligen när det snackas om "balans" på bormarknaden. Så länge det är 10år kötid till hyresrätt och så länge det kostar mångmiljonbelopp att köpa en borätt är det definitivt ingen balans.

Då börjar den eviga lögnaren snacka om att han minsann inte kan köpa en Ferrari för 200k och likställer det med ett boende. Häpnadsväckande hur det är möjligt att jämföra lyxbilar med ett eget boende.
Citera
2020-05-30, 21:01
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu måste man ju inte jobba i just Gullspång bara för man bor i Gullspång. Titta på kartan och kolla själv vilka orter som ligger i närheten. Det är några stycken. Finns säkert jobb någonstans i närheten inom 5 mils avstånd. Borde inte vara någon överdriven trafikstockning.

Man måste inte jobba exakt där man bor.

Varför skulle man inte kunna massproducera bostäder menar du? Det är inte en särskilt konstig vara och vi vet sedan gammalt hur man bygger bostäder och förfinat byggtekniken genom åren.

Jaha så du menar att vi saknar mark att bygga på i det här landet? Har du flugit någon gång i ditt liv? Vi bor inte i New York direkt. Sthlm är en småstad i jämförelse exempelvis. Finns ingen anledning att börja bygga på höjden innan man jobbat med att förtäta staden och bygga ut.

Det är inte bara the basics som folk vill ha. Det ska vara nära naturområden, skolor, förskolor, köpcentrum. Ditt synsätt att staten vet bäst riskerar att bygga förvaringsutrymme för människor snarare än bostäder. Det mår ingen bra av. Kolla hur det ser ut i östeuropa och ryssland där staten bestämt hur människor ska bo med "the basics". Inte så trevliga områden direkt.

Det är så mkt mer än utformningen av lgh som är viktig när man ska bygga bostäder. Miljonprogrammet var väldigt bra på planlösning mm.... Men själva stadsplaneringen skapade ett enormt utanförskap.

Det misstaget ska vi inte göra om igen tycker jag. Och just därför ska inte staten blanda sig i bostadsbyggandet.

Det kan jag visst det eftersom jag inte ser någon större skillnad på en bostad och mat. Vi behöver båda delarna.

Så fort du gör skillnad på bostäder och mat uppstår problemen. Framförallt om det ska vara en "rättighet" att hyra en bostad till ett visst pris. Då uppstår bara brist och fattiga människor kommer att komma i kläm.

Varför prisreglerar vi inte maten tror du?

Alla har inte råd att köpa mat heller. Då får man bidrag. Och så kan det även fungera med bostäder.

Levererar ica gratis leverpastej så att även den som har det absolut sämst ekonomiskt också har råd att köpa leverpastej?

Fan vad dåligt av ica att inte dela ut mat gratis. Vilket marknadsmisslyckande...

Varför skulle privata vilja producera bort bristen på mat? Privata vill ju ha en brist på mat för att kunna hålla en hög prisnivå eller höga priser på mat. Skulle inte löna sig att producera bort bristen...

Hör du inte hur du själv resonerar?

Så du menar att det är brist på byggmaterial med samma analogi?

Det stämmer inte riktigt. Vi har presumtionshyror i delar av det nybyggda beståndet men det är tidsbegränsade hyror.

Bostadsbolag får inte göra vinst, men det är helt ok att ica gör vinst på maten?

Med de regler som råder och EU:s konkurrenslagstiftning är en hyresmarknad med självkostnad inte möjlig i det här landet.

Vad vi borde fokusera på är hur vi får loss de begagnade hyresrätterna så att dessa går att hyra i första hand. Jag har själv flera kompisar som sitter med kontrakt till hyresrätter de inte bott på flera år.

Det är inte så att det är brist på hyresrätter som är huvudproblemet, utan brist på hyreskontraken pga hur dessa prissätts.

Därför att du vill använda andras pengar till dina idéer. Vill du bo i ny hyresrätt får du betala för det ur egen ficka, vad det kostar. DVS vad det kostar idag.

Om du vill ha självkostnad är det äganderätt eller BR som gäller och så bor ca 70% av sveriges befolkning redan.

Inga större problem för de flesta att ha råd med det. Snarare borde vi fundera på hur folk egentligen har råd att hyra sitt boende på längre sikt.

Långtifrån alla har körkort och är då beroende av fungerande kollektivtrafik. Därmed är det större städer där jobb och fungerande kollektivtrafik ett måste. Visar ju bara ditt förakt mot människor när du förutsätter att alla har körkort och du förutsätter att det går att hitta ett jobb inom 5 mils radie från en skitort som gullspång.

Som sagt det hade varit bostadsbrist i gullspång om det funnits jobb i närheten. Så sluta snacka skit.

Det enda jag sagt är att staten i sitt byggande inte behöver gå med vinst. Betalar man som konsument självkostnadspriset för sitt boende så får staten på sikt tillbaka alla pengar. Förstår du? Utan att ha gått minus en enda krona. Det är väl simpel logik eller? Ingen förlorar på det förutom giriga privata värdar.

Jag och många andra vill betala vad det kostar. Men vi vill inte fylla fickorna när det gäller giriga privata värdar. Som har som mål att suga ut så mycket pengar som möjligt av vanligt folk. Förstår du? Alltså betala vad det kostar men ingen vinst. Därför är staten och byggande perfekt.
Citera
2020-05-30, 23:21
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ja du säger det. Men motbevisa mig då. Du säger bara att jag har fel, men du har inte ett skit att komma med. Det är lite synd tycker jag. Jag vet att staten inte har råd - och att "Sverige är ett rikt land" inte är sant längre.

Men bevisa för mig snälla du, hur ska staten ha råd att bygga för alla som inte har råd att betala för sina bostäder? I'm all ears.

Men att du säger att det är "bullshit" hjälper inte ditt argument.

Här säger Boverket att det behövs 93000 bostäder till 2025
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2018/behov-av-nya-bostader-2018_2025.pdf

Nyproduktion av bostäder i flerbostadshus kostar enligt den här rapporten
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/produktionskostnader_nyproduktion_flerbostadshus.p df

ungefär 22-25 tusen per kvadratmeter. Om vi räknar normalstorlek på 3 rum och kök som 75 kvadratmeter så behövs det byggas 93.000*75m2. Jag kan vara snäll och minska det till 93.000*50m2 och så hamnar vi på 4.650.000m2, för en byggkostnad på 23.000 kr per kvm.

4.650.000*23.000 = 206.950.000.000 kr

Berätta nu för mig hur staten ska ha råd att bygga så mycket för personer som inte kan betala för sig själva. Och detta fram till 2025...

Nej det är du som ska bevisa att staten inte har råd för det var du som tog upp det ämnet.

Det kommer ta längre tid än fem år att bygga bort bostadsbristen men på tio år är det gjort.

Med lite höjda och återinförda skatter i lågskatteparadiset Sverige tex fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, arvsskatt, värnskatt med mera så går det att finansiera byggandet.
Dessutom får kommuner släppa till mark utan att ta ut rövarpriser, med fler invånare så ökar skattebasen och det lönar sig även för dom. Finns det politisk vilja så går det.

Var ska människor, hundratusentals om inte en miljon rent av, bo som inte har råd med ockerhyror som privata byggare endast vill tillhandahålla tycker du? Ska dom tälta, bygga en koja i skogen eller smälla upp plåtskjul lite här och var? Låter det som en hållbar lösning?
Senast redigerad av bill clayton 2020-05-30 kl. 23:33.
Citera
2020-05-30, 23:31
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja det är lite lustigt faktiskt. Som att prata med en vägg. De som inte har råd av olika anledningar ska inte räknas med i statistiken uppenbarligen när det snackas om "balans" på bormarknaden. Så länge det är 10år kötid till hyresrätt och så länge det kostar mångmiljonbelopp att köpa en borätt är det definitivt ingen balans.

Då börjar den eviga lögnaren snacka om att han minsann inte kan köpa en Ferrari för 200k och likställer det med ett boende. Häpnadsväckande hur det är möjligt att jämföra lyxbilar med ett eget boende.

Lyxbilar, tv-apparater, oxfilé, fläskkotletter och tandborstar och alla möjliga konsumentvaror och livsmedel som dom kan komma på går att jämföra med bostäder i deras snurriga värld.

Man kan inte dra någon annan slutsats än att dom är sjuka i huvudet.

Så pass sjuka att det är tragiskt.
Citera
2020-05-31, 00:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Långtifrån alla har körkort och är då beroende av fungerande kollektivtrafik. Därmed är det större städer där jobb och fungerande kollektivtrafik ett måste. Visar ju bara ditt förakt mot människor när du förutsätter att alla har körkort och du förutsätter att det går att hitta ett jobb inom 5 mils radie från en skitort som gullspång.
Hört talas om att man kan cykla? Jag förutsätter att de flesta som bor i Gullspång har körkort om de valt att leva sina liv där?

Citat:
Som sagt det hade varit bostadsbrist i gullspång om det funnits jobb i närheten. Så sluta snacka skit.
Varför då? Varför har vi sån extrem "bostadsbrist" när andra länder med mindre bostäder och boyta per capita inte har det?

Citat:
Det enda jag sagt är att staten i sitt byggande inte behöver gå med vinst.
Varför inte utöka det till alla varor och tjänster? Varför just bostäder?

Citat:
Betalar man som konsument självkostnadspriset för sitt boende så får staten på sikt tillbaka alla pengar. Förstår du?
Du kan redan få självkostnadspris: Köp en villa eller BR. Mer självkostnad än så kan du inte få.

Citat:
Utan att ha gått minus en enda krona. Det är väl simpel logik eller? Ingen förlorar på det förutom giriga privata värdar.
Nja jag tror att det finns både en och tre hakar här som du inte tänkt på....

Citat:
Jag och många andra vill betala vad det kostar. Men vi vill inte fylla fickorna när det gäller giriga privata värdar. Som har som mål att suga ut så mycket pengar som möjligt av vanligt folk. Förstår du?
Jag har ju talat om för dig vad du ska göra då. Köp en BR eller en äganderätt. Då slipper du sponsra "giriga värdar". Själv hatar jag dem också. Just därför jag inte hyr mitt boende.

Citat:
Alltså betala vad det kostar men ingen vinst. Därför är staten och byggande perfekt.
Köp då en begagnad bostadsrätt eller villa då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in