2021-05-27, 04:10
  #19045
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja jag tror absolut att fler skulle hyra om den möjligheten fanns. Men givet rådande system så är hyresrätten som vi känner den utdöende. Det enda som byggs är mycket dyrt och inget för fattiga direkt. Det går inte att bygga bort "bostadsbristen". Den som säger det ljuger eller har inte en finansierad lösning.

Det går visst att bygga bort bostadsbristen med hyresrätter. Det saknas politisk vilja av staten att bygga hyresrätter. Med politisk vilja så hade det kunnat vara självfinansierat. En privat hyresvärd vill såklart gå med vinst så mycket som möjligt. Däremot staten ska vara till för folket och därmed behövs ingen vinst tas ut förutom för att betala administrativa kostnader till personal och skötsel av fastigheten.

Det behövs ingen enorm vinst som för en privat hyresvärd där hyresvärden är pojken med guldbyxorna. Utan staten ska bygga hyresrätter idieellt i den mån det går att göra det med noll vinstintresse förutom att betala personal som har hand om fastigheterna.

Och precis som vi i Sverige gemensamt finansierar t.e.x sjukvård, underhåll av vägar, dagis (föräldrar betalar bara en liten del av den faktiska dagis kostnaden) och mycket annat. Så kan vi faktiskt också öronmärka x antal miljarder årligen som ska gå till byggande av hyresrätter + personal som förvaltar.
Citera
2021-05-27, 06:16
  #19046
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Du kan inte jämföra Sverige med andra länder när det kommer till hyreserätter. Vi importerar ca 100k människor varje år från all världens skitländer och enbart sandnegrer med noll betalningsförmåga. Det är en mindre stad räknat i invånarantal som vi importerar årligen, beräknat 100k totalen med asyl + anhöriginvandring.
Det är förstås ett tragiskt vansinne men det blir inte bättre med planekonomi för bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det föds fler människor än det dör årligen.
Nej, det så kallade fruktsamhetstalet för Sverige var 1.67 för 2020.

"År 1999 var barnafödandet det lägsta någonsin i Sverige, 1,5 barn per kvinna. Under 2000-talet ökade barnafödandet fram till 2010 men därefter har det minskat. År 2020 var det summerade fruktsamhetstalet 1,67 barn per kvinna."
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/antal-barn-per-kvinna-efter-fodelseland-samt-framskrivning/#:~:text=%C3%85r%201999%20var%20barnaf%C3%B6dandet %20det,1%2C67%20barn%20per%20kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Så vi har både en naturlig befolkningsökning av födelseantal och vi har en onormal befolkningsökning p.g.a skräpmänniskor - massinvandring. Var ska dessa bo? Ska socialkontoren börja köpa upp BR och dela ut?
Det är vad de gör idag. Blir varken bättre eller sämre med marknadshyror.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Nämn ett land i Europa där det går att få tag på en hyresrätt inom 1 månad där dom har massinvandring? Och där det är hyror som går att betala för gemeneman utan att det ska drabba ekonomin så att konsumtion av varor och tjänster går ner? Alltså att betalförmågan blir försämrad för att folk har mindre pengar att konsumera för att de måste lägga mer pengar på hyran. Högre arbetslöshet helt enkelt.
En snabb koll på nätet visar att massinvandringslandet UK har gott om lägenheter att hyra. Precis som massinvandringslandet Australien, där jag bor. Länder med marknadshyror är inte helveten med horder hemlösa och utfattiga hyresgäster.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det är vad som blir konsekvensen med marknadshyror. Om person A betalar 6000kr i hyra. Och nästa dag när marknadshyra införs betalar person A 10000kr i hyra. Det betyder att person A kommer att få göra avkall på varor och tjänster, dra ner på sin konsumtion vilket kommer göra folk arbetslösa när efterfrågan vänder ner.
Varför ser vi då inte de konsekvenserna i länder med marknadshyror? Istället ser vi att det byggs för fulla muggar. Här nere byggdes det så mycket att hyrorna började sjunka innan Covid.
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det är lite lustigt att hyresrätter bara ploppar upp som svampar ur jorden så fort vi inför marknadshyror. Ingen har någonsin i tråden redogjort var eller när dessa lägenheter ploppar upp.
I länder med marknadshyror så börjar investerare köpa hyresbostäder för att hyra ut när hyrorna stiger. Det får byggarna att bygga så att de kan sälja till investerarna. Detta närmast barnsligt enkla förhållande har förklarats flera gånger i tråden.
Citera
2021-05-27, 06:20
  #19047
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det går visst att bygga bort bostadsbristen med hyresrätter. Det saknas politisk vilja av staten att bygga hyresrätter. Med politisk vilja så hade det kunnat vara självfinansierat. En privat hyresvärd vill såklart gå med vinst så mycket som möjligt. Däremot staten ska vara till för folket och därmed behövs ingen vinst tas ut förutom för att betala administrativa kostnader till personal och skötsel av fastigheten.

Det behövs ingen enorm vinst som för en privat hyresvärd där hyresvärden är pojken med guldbyxorna. Utan staten ska bygga hyresrätter idieellt i den mån det går att göra det med noll vinstintresse förutom att betala personal som har hand om fastigheterna.

Och precis som vi i Sverige gemensamt finansierar t.e.x sjukvård, underhåll av vägar, dagis (föräldrar betalar bara en liten del av den faktiska dagis kostnaden) och mycket annat. Så kan vi faktiskt också öronmärka x antal miljarder årligen som ska gå till byggande av hyresrätter + personal som förvaltar.
Precis samma resonemang kan man föra om mat, kläder, möbler, bilar, hemelektronik, elkraft, telefoni, internet, gym, restauranger och så vidare. Varför är det bara för bostäder du vill ha planekonomi? Eller vill du planekonomi fullt ut?
Citera
2021-05-27, 09:46
  #19048
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det går visst att bygga bort bostadsbristen med hyresrätter. Det saknas politisk vilja av staten att bygga hyresrätter.
Nej. Viljan finns nog, men det saknas resurser. Du måste berätta hur du ska finansiera allt detta. Det kostar minst 35 tusen per m2 oavsett var du bygger i landet. Och sedan ska du ha mark också...

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Med politisk vilja så hade det kunnat vara självfinansierat. En privat hyresvärd vill såklart gå med vinst så mycket som möjligt.
Det är det inte. Det kostar för mycket att finansiera dyra nya hyresrätter. Använd de bostäder som finns på ett bättre sätt istället. För bostäder är det egentligen ganska gott om.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Däremot staten ska vara till för folket och därmed behövs ingen vinst tas ut förutom för att betala administrativa kostnader till personal och skötsel av fastigheten.
Så skulle man ju kunna resonera om alla varor och tjänster. Allt ska vara till självkostnad. Problemet är bara att 7 av 10 bor i ägt boende och har redan betalat en gång för sin bostad. Hur ska du övertyga oss att betala för en massa nya dyra hyresrätter? Nej tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Det behövs ingen enorm vinst som för en privat hyresvärd där hyresvärden är pojken med guldbyxorna. Utan staten ska bygga hyresrätter idieellt i den mån det går att göra det med noll vinstintresse förutom att betala personal som har hand om fastigheterna.
enorm vinst? Hur mycket vinst är det på en skala. Alla bolag gör vinst. Det är hela affärsidén med att driva bolag. Och även om det skulle vara vinstfritt skulle det inte bli så värst mkt billigare då du måste ge arbetarna drägliga löner.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Och precis som vi i Sverige gemensamt finansierar t.e.x sjukvård, underhåll av vägar, dagis (föräldrar betalar bara en liten del av den faktiska dagis kostnaden) och mycket annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Så kan vi faktiskt också öronmärka x antal miljarder årligen som ska gå till byggande av hyresrätter + personal som förvaltar.
Nej absolut inte. Du får betala själv för din nya hyresrätt. Det är lyx som vi andra absolut inte ska betala för. Vill du bo i hyresrätt får du betala kostnaden själv för det.
Citera
2021-05-27, 09:48
  #19049
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Precis samma resonemang kan man föra om mat, kläder, möbler, bilar, hemelektronik, elkraft, telefoni, internet, gym, restauranger och så vidare. Varför är det bara för bostäder du vill ha planekonomi? Eller vill du planekonomi fullt ut?

bara för specialfallet hyresrätt. vi har haft planekonomi där ganska länge och det enda det leder till är "brist". Och det komiska är att vänstern aldrig fattar varför det är "brist" på hyresrätter. De bara vägrar att förstå.... Eller så är det helt jävla blåsta. Jag vet inte vad det är med folk. Men de måste vara ekonomiska analfabeter.
Citera
2021-05-27, 09:56
  #19050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Innan du släpper en marknad så måste marknaden fungera. Marknaden fungerar just nu inte eller för att vara mer konkret. Med tanke på den stora bostadsbristen så finns en stor risk att det kommer ske en generell höjning, det är inte poppis i kristider om du förstår vad jag menar

Värsta socialistsmörjan jag nånsin läst.

I och med att de som hyr ut inte tjänar några pengar, så man bygger bostadsrätter. Så istället så ska vi fortsätta leka kommunism? För att kommunismen inte får marknaden att fungera?

Det enda land jag känner till där det är svårt är att få en bostad, det är Sverige. Landet där hyrorna inte bestäms av ägaren och allt som byggs ska vara reglerat så man lägger gärna ner projektet på ritbordet.

Vad man hyr och till vilket pris är inte svårare än ett avtal mellan två personer, ingen annan behöver lägga sig i. När vi kommer dit kommer "bostadsristen" vara ett minne blott. Kan man tjäna pengar på att bygga hyresrätter så kommer det såklart byggas, antagligen för mycket.

Sosseriet är vad som skall skyllas på.
Citera
2021-05-27, 10:29
  #19051
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ni socialister är som vanligt. Först införs en massa system och regler som inte fungerar. I takt med att det inte fungerar så införs mer och mer kontroller och straff för att med tiden övergå i rent förtryck. När tänker ni bygga en mur så folk inte kan fly landet med sin dyra utbildning och sina tillgångar?

Marknadshyror finns i massor av länder, fungerar utmärkt och leder inte till att hemlösheten är värre än i Sverige. Socialister är emot av principskäl (emot privat ägande i allmänhet), maktskäl (människor skall vara beroende av socialisternas stat) och sniken egennytta (socialisterna gynnar sig själva personligen). Precis som vanligt, som sagt.

Problemet med marknadshyror i dagens läge är dock att man skapar en snedvridning av marknaden genom att driva upp efterfrågan genom invandring som betalas av det allmänna. För att marknadshyror skall fungera optimalt krävs att folk generellt faktiskt betalar själva, annars får de som betalar själva betala för mycket. Kort sagt bör marknadshyror om det skall finnas rättvisa kräva slopade subventioner överlag.
Citera
2021-05-27, 10:31
  #19052
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
bara för specialfallet hyresrätt. vi har haft planekonomi där ganska länge och det enda det leder till är "brist". Och det komiska är att vänstern aldrig fattar varför det är "brist" på hyresrätter. De bara vägrar att förstå.... Eller så är det helt jävla blåsta. Jag vet inte vad det är med folk. Men de måste vara ekonomiska analfabeter.

Fast en mycket stor del av bristen har skapats av den stora invandringen som ökat efterfrågan.
Citera
2021-05-27, 10:41
  #19053
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast en mycket stor del av bristen har skapats av den stora invandringen som ökat efterfrågan.
Nej det är inte sant. Det har alltid varit ”brist” på billiga hyresrätter på attraktiva lägen. Att skylla på invandrarna håller inte. De tränger ihop sig i förorterna där svenskar ändå inte vill bo.
Citera
2021-05-27, 11:40
  #19054
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Problemet med marknadshyror i dagens läge är dock att man skapar en snedvridning av marknaden genom att driva upp efterfrågan genom invandring som betalas av det allmänna.
Sverige har haft hyresreglering i olika former sen 1916. Det kommer alltid att finnas mer eller mindre goda skäl mot att avskaffa den. Att vänta på något guldlocksperfekt tillfälle kan utan problem innebära ytterligare ett århundrade med planekonomiskt haveri. Just massinvandringsvansinnet ser jag inte som ett särskilt bekymmer för just marknadshyror. Även om det är vansinne att försörja en massa asylinvandrare så kommer efterfrågan att vara verklig och leda till nybyggnation. Det är inte bättre att göra som idag och försöka pressa in massorna i det planekonomiska fuskbygget.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
För att marknadshyror skall fungera optimalt krävs att folk generellt faktiskt betalar själva, annars får de som betalar själva betala för mycket. Kort sagt bör marknadshyror om det skall finnas rättvisa kräva slopade subventioner överlag.
Det kommer alltid att finnas människor som inte kan betala för sig - gamlingar, mongon och oduglingar i största allmänhet. De kan bo i fastigheter som ägs av det allmänna (vad som utrikes kallas social housing) vilket är det vanligaste idag i Sverige eller så kan de bo i privat ägda boenden med kostnaden helt eller delvis och direkt eller indirekt betald av det allmänna vilket också används i Sverige idag. Inget av dessa alternativ blir problematiska med marknadshyror.
Citera
2021-05-27, 13:10
  #19055
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har blivit kontaktad, flera av mina bekanta har blivit det för att inhysa asylsökande och kommunen betalar. Ser vi till de nybyggda hyresområdena så är snart majoriteten asylsökande eller migranter med uppehållstillstånd.

För 15 år sedan pratades det om gentrifiering. Ett nytt begrepp då. Man skulle rusta upp dyrt. Få migranter eller inga andra låginkomsttagare skulle därmed kunna bo där. Idag är migranterna omvänt i majoritet i dessa områden. Socialen betalar. Arbetande har inte råd att betala hyrorna.

Såsom jag påpekat så kan inte vanliga arbetsinkomsttagande ha råd med marknadshyror då kommunerna höjer upp hyrorna genom att konkurrera med sina bidragstagare.
Ja, vanliga arbetare kan inte bo i nyproduktioner även om de får bostadsbidrag för det blir för lite pengar över. Har man råd att betala 12.000 för en 2rummare så har man råd att köpa en bostadsrätt. Då blir det bara socialfall som får bo där vilket verkligen är baklänges. Sen läser man om hur kommunen köper bostadsrätter och hus för att låta nykomlingar att bo där och därmed bjuder över sina skattebetalare med deras egna skattemedel. https://www.svd.se/allt-fler-kommuner-koper-bostadsratter-for-nyanlanda
Jag har föreslagit subbentioner för att få igång mer byggande och kunna hålla nere hyrorna som medelinkomsttagare har råd. Här i Stockholm är bostadsbristen så stor att det inte skulle påverka bostadsmarknaden för de skulle förstås inte bygga bort bristen helt. Men åtminsone göra det möjligt för tex unga att ställa sig i bostadskön och få en hyfsad lägenhet inom några år. Men andra är skeptiska till en sådan lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kommer bara att fortsätta tyvärr. Men vänstern är så dumma och förstår inte att deras dröm om den billiga hyresrätten för alla redan har spuckit och det blir bara värre och värre ju längre eländet är kvar.

Jaja, jag ska inte klaga. Jag är dubbel vinnare på eländet. Jag har bra köplats och värdet på min bostad och fritidshus stiger.
Ja, det är så konstigt att de på rödgröna sidan inte ser att det är deras partier som styr och det är de som ändrat allt till det sämre. Det är därför många av deras gamla väljare har bytt till SD. Jag är en utav dem.
Bra att du inte varit naiv och såg det komma och har tjänat lite på dårskapen
__________________
Senast redigerad av 15minFame 2021-05-27 kl. 13:13.
Citera
2021-05-27, 15:55
  #19056
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ni socialister är som vanligt. Först införs en massa system och regler som inte fungerar. I takt med att det inte fungerar så införs mer och mer kontroller och straff för att med tiden övergå i rent förtryck. När tänker ni bygga en mur så folk inte kan fly landet med sin dyra utbildning och sina tillgångar?
Säg något land som fungerar utan lagar och regler?
Menar du att man ska strunta i lagar bara för att folk bryter mot dem? I och med att en del beter sig som idioter och andra skiter fullkomligt i sina medmänniskor så måste folk kontrolleras.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Marknadshyror finns i massor av länder, fungerar utmärkt
Ett typiskt exempel på något som inte "fungerar utmärkt". Alla länder som har marknadshyra måste ha någon form av social housing för de som inte har råd. Ett system som måste kompletteras med andra system fungerar inte. Vad är meningen med att höja hyrorna så att skattebetalarna får gå in och hjälpa de som inte har råd?
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
och leder inte till att hemlösheten är värre än i Sverige. Socialister är emot av principskäl (emot privat ägande i allmänhet),
Vad har marknadshyror med socialism och privat ägande att göra..? Marknadshyra går bara ut på att ta pengar från de boende och ge till fastighetsägarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
maktskäl (människor skall vara beroende av socialisternas stat) och sniken egennytta (socialisterna gynnar sig själva personligen). Precis som vanligt, som sagt.
På vilket sätt gynnas socialister av bruksvärdessystemet?
Socialism går ut på att fördela från de rika till de fattiga. Offentligt ägande, progressiva skatter och ett väl utbyggt välfärdssystem är utmärkande för socialism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in