https://www.dn.se/sthlm/bostadsbyggandet-minskar-i-stockholm/
Informativ artikel som belyser den borgerliga bostadspolitiken riktigt bra.
"– Vi har sett sedan valet 2018 att antalet nya projekt har minskat."
"Men Miljöpartiet vill inte bygga på grönytor och Moderaterna vill inte reta upp villaägarna i Spånga."
Klasspolitik och fäbless för gröna ytor i kombination.
"– Jag blev besviken och väldigt förvånad över tertialrapporten, inte minst för att andelen hyresrätter är så låg som 35 procent när majoriteten har lovat minst hälften hyresrätter. Det är hyresrätter som är den stora bristen i Stockholm, med hyror som timvikarier, bussförare och undersköterskor kan betala, säger hon."
"Allmännyttan får, enligt Clara Lindblom, i princip inga markanvisningar nu.
– Om två–tre år kommer deras byggande att störtdyka. Det kommer inte att bli lättare att få tag i en bostad i Stockholm, vanliga stockholmares behov behöver väga tyngre."
"Clara Lindblom är också starkt kritisk till att den politiska majoriteten går vidare med planerna att ombilda 1.800 hyreslägenheter i allmännyttan till bostadsrätter.
– De lägenheter som ombildas har ofta en relativt låg hyra, med dagens byggtakt skulle det ta 45 år att bygga i kapp den förlusten, säger hon."
Den borgerliga bostadspolitiken, alltså avskaffandet av allmännyttan, kan i princip gå till
på tre sätt.
1. Sälj ut fastigheter till BR som staden själv. alltså säljaren hjälper köparen att bilda med
hjälp av inhyrda konsulter som inte är billiga direkt. Det var det som skedde i vad som mest
av allt kan karaktäriseras som industriell skala under 00- och 10talet med resultat t ex
enligt nedanstående.
https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer
Så roligt blir det inte denna gång men prislapparna för de fastigheter som skall säljas lär
vara klara och rabatterna är även nu förmånliga. Och de stora fåntrattarna i tråden lär
fortsätta att fråga varför vi andra inte gick in i budgivningen !!!!!!!!!!!!
2. Sälj ut fastigheter till privata bolag. Då kan faktiskt viss konkurrens förekomma och
försäljningspriserna blir inte lika absurt låga som i föregående fall. Pågår t ex just nu i
Sollentuna.
https://mitti.se/nyheter/deras-hyreshus-saljs/
Och inte frågar moderaterna de stackars hyresgästerna hur det känns att bli handelsvara
vartannat år. Nej, det som väntar är snarast lyxrenoveringar och/eller vräkningar efter
att hyrorna chockhöjts.
3. Hindra allmännyttan från att bygga. Eftersom inga privata hyresvärdar bygger några
hyreshus utan bara satsar på bostadsrätter innebär det att antalet hyreslägenheter inte
kan annat än minska.
Alla som tycker att detta är sunt förnuft kan fortsätta rösta på moderaterna för att den
nuvarande politiken skall kunna bestå. Nollvisionen för allmännyttan från den sidan lever
och frodas. Och några bostäder för mindre bemedlade lär inte tillkomma precis.
Och miljöpartiet som var emot ombildningar under förra mandatperioden har nu bytt sida
och har ingen större känsla för allmännyttan och behovet av en social bostadspolitik.