2012-11-14, 17:52
Medlem
Har jag rätt att ärva?

Hej! Det är så att min pappa har gått bort, men hans föräldrar (min farmor & farfar) lever fortfarande och han har ett syskon. Det jag undrar är helt enkelt om min faders syskon kommer få ärva allt? Eller får jag ärva min pappas "del"?

Började fundera på det ett tag sen men kan inte hitta någon vettig information om det, uppskattar hjälp så jag kan få lite ordning i mitt huvud.

Mvh
Citera
2012-11-14, 17:55
Medlem
Gustapos avatar
Eftersom du som barn är "Bröstarvinge" ärver du i första hand, om inte din far hade en maka.

Så vitt jag vet så ärver inte syskonen någonting om det finns barn i bilden?

(Jag kan vara helt ute och cykla)
Citera
2012-11-14, 17:58
Medlem
Flamsans avatar
Du ärver allt efter din pappa om det inte finns ett testamente, men du har minst rätt till laglotten.

Dina farföräldrar och pappas syskon ärver endast om det inte finns bröstarvingar.
Citera
2012-11-14, 17:59
Medlem
Flamsans avatar
Menar du efter din pappa eller efter farmor och farfar när de går bort?

Om du undrar de senare så ärver du din fars del
Citera
2012-11-14, 18:01
Medlem
Gustapos avatar
Aha, nu läste jag en gång till. Du menar efter dina farföräldrar?
Citera
2012-11-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustapo
Aha, nu läste jag en gång till. Du menar efter dina farföräldrar?

Precis! Har jag någon rätt att ärva från mina farföräldrar?
Citera
2012-11-14, 18:05
Medlem
du har alltid rätt till hälften! du har även rätt till resten om det inte finns ett testamente där han ger bort det andra!
Citera
2012-11-14, 18:09
Medlem
Okej, måste klargöra lite nu. Verkar som att alla har missuppfattat mig.
Jag har redan fått ärva från min pappa. Det jag undrar är om jag får ärva det min pappa egentligen skulle fått ärva av sina föräldrar om han hade levt när dom dog (dom är inte döda än). Eller får min pappas syskon ärva allting från dom?
Citera
2012-11-14, 18:19
Medlem
Spyrrans avatar
Din pappas syskon är bröstarvinge. Om din pappa hade varit i livet, så skulle han också vara en bröstarvinge. Nu är han död, och då ska du ha rätt att ärva din pappas andel.

Barn är alltid berättigade till arv från föräldrarna. Om ett barn dör före föräldrarna så går nämligen arvet vidare till eventuella barnbarn (den avlidnes personens barn). Om det nu finns sådana barn, och det gör det eftersom du finns.
Citera
2012-11-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Din pappas syskon är bröstarvinge. Om din pappa hade varit i livet, så skulle han också vara en bröstarvinge. Nu är han död, och då ska du ha rätt att ärva din pappas andel.

Barn är alltid berättigade till arv från föräldrarna. Om ett barn dör före föräldrarna så går nämligen arvet vidare till eventuella barnbarn (den avlidnes personens barn). Om det nu finns sådana barn, och det gör det eftersom du finns.

Tack så mycket för det svaret, tro nu inte att jag är någon girig jävel som bara vill ha pengar.
Citera
2012-11-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Stämmer, och detta kallas istadarätt!
Citera
2012-11-19, 15:06
Medlem
Hej,
det verkar ovanligt lugnt i tråden så kanske finns det tid till att ge mig lite råd och hjälp.

Vi var tre bröstarvingar som 2008 fick dela kvarlåtenskapen efter mamma och pappa. Jag och min syster bodde hundratals mil därifrån, medan vår bror bodde nära. Långa avstånd tillsammans med vår brors stora ekonomiska och juridiska kunskaper (är civilekonom plus lite till) samt - inte minst! - att han åtnjöt vårt fulla förtroende, gjorde att vi inte nekade, när han erbjöd sig att sköta allt beträffande boutredning, bouppteckning och arvskifte.

Det fanns ett företag med i kvarlåtenskapen, som han bedömde vara en kvarnsten runt halsen på oss alla, men som han för egen del tillmätte ett så stort affektionsvärde att han ville försöka driva det vidare som en kärleksförklaring till sin döda mamma, dvs vår gemensamma mamma. Det fanns bara förluster och skulder intygade han, så hans övertagande av rörelsen skulle vara liktydigt med att han gjorde oss två systrar en stor tjänst, det var han ytterst noga med att påpeka, etc, etc.

För att bli kvitt den här ”kvarnstenen” till företag, så sålde vi företaget till honom för en närmast symbolisk summa (75 000 kronor). Vårt beslutsunderlag försåg vår bror oss med. En känsla av att ha blivit överkörd infann sig tidigt, men jag resonerade då som så, att jag hade mig själv att skylla, som varit naiv och godtrogen. Sedan dess har jag fått hjälp att dissekera i stort sett allt både före och efter dödsfallen och det visar sig då, att jag och min syster inte bara är ”lite” lurade, utan vi är lurade in på bara skinnet!

Vår bror undanhöll oss exv. informationen att han satt som styrelseordförande i företaget, inte heller informerade han om att intäkterna var bra över en miljon i kvartalet medan kostnaderna inskränkte sig till cirka 550 000 kronor under samma tid. I dag fem år senare är intäkterna i stället cirka en miljon i månaden och vår bror lever ett lyxliv, som är svårt att hitta motsvarighet till.

Nu i slutet på januari har det gått fem år. Går det att driva detta rättsligt i dag och nå framgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in