2013-03-04, 17:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevvsan
Tjena, min pappa dog för två år sedan, vad händer med pengarna som fanns på hans konto? Mina föräldrar va skilda och han hade ingen brud, mest nyfiken för jag tror morsan har varit och tagit dom!

Vem har rätt till pengarna?

Mvh //kevvsan

Pengarna på hans konton används först och främst till att betala eventuella skulder och att betala för hans begravning. Finns det några pengar kvar när alla skulder i dödsboet är betalda skall de delas mellan dig och din syster.
Är ni minderåriga brukar dessutom barnpension utgå.

Det skall finnas en bouppteckning inlämnad till skattemyndigheten från din fars dödsbo som berättar hur det såg i din fars dödsbo och hur tillgångarna fördelades. Saknade han tillgångar så kan istället en dödsboanmälan ha gjorts.
Ring och prata med skattemyndigheten är således mitt tips.

http://www.skatteverket.se/privat/bouppteckning.4.18e1b10334ebe8bc80001217.html
Citera
2013-03-04, 19:12
Medlem
8xxSeriess avatar
Precis, det kanske är lättare att få ut rätt uppgifter ifrån skatteverket och myndigheter i detta fall eftersom eran mamma då tydligen aldrig har sagt något om några pengar, och kanske aldrig tänkte göra det heller.

Vet inte om det är sant men jag har hört historier om liknande, där någon i familjen har flyttat tillgångar snabbt som tusan när döden har stått på tröskeln, bara för att smussla undan.
Citera
2013-03-04, 19:40
Medlem
behöver lite hjälp..

jag har fått i uppgift av min mor att kolla upp huruvida min brors far kan ärva honom.
min bror har varit sjuk sen länge, och det är troligt att han lämnar oss innan sin tid.
mamma är orolig att fadern som försvann utan ett spår när hon var gravid, och som aldrig varken haft vårdnad eller villat kännas vid min bror, ska komma att ärva eventuella tillgångar av min bror om han dör.
kan han eller eventuella barn han kan ha skaffat ärva trots att han inte haft vårdnad, eller villat veta av min bror?
Citera
2013-03-04, 19:43
Medlem
Fingertoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevvsan
Tjena, min pappa dog för två år sedan, vad händer med pengarna som fanns på hans konto? Mina föräldrar va skilda och han hade ingen brud, mest nyfiken för jag tror morsan har varit och tagit dom!

Vem har rätt till pengarna?

Mvh //kevvsan

Det finns inget enkelt rätt svar på din fråga. Det enda du kan vara säker på är att barn äger rätt till hälften av tillgångarna i ett dödsbo.

Finns det ett testamente så kan din far testamentera bort hälften av tillgångarna. Om du har syskon så delar ni på den halva som inte testamenterats bort. Din mamma har ingen rätt - eftersom de är skilda, om det inte finns ett testamente... Jag skulle vända mig till Juridikforumet - där kan de ge bättre svar!
Citera
2013-03-04, 19:52
Medlem
usb3s avatar
Finns det inget testamente så delar dina föräldrar på arvet.
Citera
2013-03-04, 19:52
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-03-04, 19:57
Medlem
Finns inga bröstarvingar ärver din mor och din brors far hälften var av kvarlåtenskapen.

2 § Finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet.
Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det inga syskon eller avkomlingar till dem, men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet.
Finns det halvsyskon efter arvlåtaren, tar de tillsammans med helsyskon eller deras avkomlingar del i lott, som skulle ha tillfallit deras förälder. Finns det inga helsyskon, och är båda föräldrarna döda, tar arvlåtarens halvsyskon hela arvet. I ett avlidet halvsyskons ställe träder dess avkomlingar.
Citera
2013-03-07, 21:59
Medlem
Särkullebarn - får jag reda på när farsan dör?

Aldrig träffat farsan - kommer jag automatiskt få reda på när han dör så jag kan ärva?
Hur fungerar det med arv till särkullebarn? Han har i dagslägen fru och två barn med henne.

Tacksam för svar!

MVH
Citera
2013-03-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alprazo
Aldrig träffat farsan - kommer jag automatiskt få reda på när han dör så jag kan ärva?
Hur fungerar det med arv till särkullebarn? Han har i dagslägen fru och två barn med henne.

Tacksam för svar!

MVH

Är du registrerad som hans barn kommer du kontaktas så klart.
Citera
2013-03-07, 22:02
Medlem
mythpimps avatar
Är han din pappa på papprena så kommer du bli kontaktad.

Jag va i samma situation som dig, en dag kom ett brev på posten från polisen att han dött.

Va lite jobbigt trots att man knappt träffat han.
Citera
2013-03-07, 22:04
Medlem
Helt säkert är att om faderskapet är fastställt så får du veta att din pappa dör. Alla barn, även vuxna finns registrerade så att myndigheter hittar dem via personnummer.
Citera
2013-03-07, 22:17
Medlem
Tackar så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här