2016-06-21, 12:42
Medlem
Gammgubbe tack för ditt svar. Om det avlidna barnbarnet saknar barn ärver det kvarvaranande barnbarnet hela arvet då. Vad gäller om bägge barnbarnen är döda och saknar egna barn? Barnbarnen
har halvsyskon och föräldrarna är skilda.Barnbarnen har morfar och farmor.
Citera
2016-06-24, 10:43
Medlem
har en fråga angående arv.

en föräldrar har går bort.

Hen var omgift utan nya barn.

det finns tre särkullsbarn, och den nya makan/en.

låt oss säga att det finns 550k efter bouppteckningen.

Hur stor andel får varje syskon? hur funkar det med fastigheter? dem är köpta på lån som inte är färdigbetalade.

Om varje barn endast får sin laglott, hur stor blir andelen då per barn?
Senast redigerad av morbidru 2016-06-24 kl. 10:45.
Citera
2016-06-27, 12:18
Bannlyst
Kan jag kräva min lagglott?

Hej alla jag behöver hjälp:

Min mor dog för 10 år sen och jag är ensam barn!
Min mormor lever fortfarande och eftersom jag ärver min Mors del så ärver jag min mormor.

Nu kommer scenariot: nyligen så dog min morbror och tydligen så har han fått en stuga som gåva strax innan han dog av min mormor. Min morbror hade två egna barn.

Har jag rätt att ta del av denna stuga som han bara fick sådär i gåva av min mormor?

Min lagligt?

Tack för hjälpen.
Citera
2016-06-27, 12:41
Medlem
Energivattens avatar
Då du är ensam bröstarvinge till din mor tar du hälften (laglotten) och resterande om det inte testamenterats. Då morbrorn avlidit faller laglotten på dennes bröstarvingar och resterande om ej annat testamenterats.

Du har ingen rätt i stugan.
Citera
2016-06-27, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Energivatten
Då du är ensam bröstarvinge till din mor tar du hälften (laglotten) och resterande om det inte testamenterats. Då morbrorn avlidit faller laglotten på dennes bröstarvingar och resterande om ej annat testamenterats.

Kan jag inte på något sätt bestrida denna gåva?

Min mor hade ju rätt till 50% av stugan.
Kan jag ej kräva min lagligt på Stugans värde?
Citera
2016-06-27, 12:48
Medlem
Energivattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Kan jag inte på något sätt bestrida denna gåva?

Min mor hade ju rätt till 50% av stugan

Nej, din mor hade aldrig någon rätt till stugan. För i första hand ska laglotten gå till bröstarvingar.

2:1 ÄD

Citat:
Närmaste arvingar på grund av skyldskap äro arvlåtarens avkomlingar (bröstarvingar).
Arvlåtarens barn taga lika lott. Är barn dött, skola dess avkomlingar träda i dess ställe, och skall var gren taga lika lott.

2:2 ÄD

Citat:
Finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet.

2:3 ÄD

Citat:
Lever inte arvlåtarens föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar, tar farföräldrar och morföräldrar arvet. Var och en ärver lika lott.

(2:3 blir inte aktuellt här då modern, din mormor är i livet)
Citera
2016-06-27, 12:49
Medlem
Citat:

Är inte morbrodern som nämns en bröstarvinge?

Det skulle kunna räknas som förskott av arv men TS:s andel är väl då nere i 25% (50% av 50%).
Citera
2016-06-27, 12:51
Medlem
Energivattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är inte morbrodern som nämns en bröstarvinge?

Det skulle kunna räknas som förskott av arv men TS:s andel är väl då nere i 25% (50% av 50%).

Jo, morbrodern är en bröstarvinge men han kan inte ärva sig själv. Det är han som dog och inte mormorn.

Förskott på arv blir aktuellt först när mormorn avlider.
Citera
2016-06-27, 12:53
Bannlyst
Citat:
Jo, morbrodern är en bröstarvinge men han kan inte ärva sig själv. Det är han som dog och inte mormorn.

Så vad är det du säger?

När min mormor där skall jag bestrida gåvan först då? Alltså gå i tvist med min avlidne morbrors barn?
Citera
2016-06-27, 12:56
Medlem
Citat:

Men när mormor avlider - hur funkar det då med stugan (värdet på stugan)?

TS räknas ju som bröstarvinge på samma nivå som morbrodern.

Hade mormor avlidit innan morbrodern hade det ju inte varit något snack - gåvan skall räknas som enskild egendom.

Nu kommer ju dock arvskiftet för morbrodern vara klar innan mormor avlider. Är det då morbroderns barn som får avstå del av arv pga förskott av arv?
Citera
2016-06-27, 13:04
Medlem
Energivattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Så vad är det du säger?

När min mormor där skall jag bestrida gåvan först då? Alltså gå i tvist med min avlidne morbrors barn?

Bestrider behöver du inte göra, men det ska göras en avräkning. Jag är inte helt 100 men är hyfsat säker, för det rör sig om ett förskott på gåva, det råder det inga tvivel om. (Om nu inte annat sägs)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men när mormor avlider - hur funkar det då med stugan (värdet på stugan)?

TS räknas ju som bröstarvinge på samma nivå som morbrodern.

Hade mormor avlidit innan morbrodern hade det ju inte varit något snack - gåvan skall räknas som enskild egendom.

Nu kommer ju dock arvskiftet för morbrodern vara klar innan mormor avlider. Är det då morbroderns barn som får avstå del av arv pga förskott av arv?

Se ovan.

Sedan får någon annan som har det hela lite mer färskt i hvuudet rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-06-27, 14:04
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem