2012-11-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p1ck4chu
Hej, har en fråga!

Från början var vi tre bröder, varav en avlidit.
När våra föräldrar sedermera går bort, hur fungerar arvet då? Det jag funderar kring är ifall den avlidne broderns familj får någon del av arvet? (han var gift)

Mvh

Som jag förstått det, så ärver isåfall din brors barns, hans lott. Dvs om han haft 2 barn, får dom dela på hans arv. Om han haft sambo eller dylikt ärver de inte honom.
Citera
2012-11-07, 23:21
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Som jag förstått det, så ärver isåfall din brors barns, hans lott. Dvs om han haft 2 barn, får dom dela på hans arv. Om han haft sambo eller dylikt ärver de inte honom.
Det är rätt. Det tittar enbart om det finns barn i rakt nedgående led, och har det funnits barn som avlidit så kollar man om just dessa hade egna barn osv tills det tar slut på ättlingar. Men änkan efter brodern ärver inget om brodern dör innan föräldern.
Citera
2012-11-09, 10:55
Medlem
Spyrrans avatar
Om en person är gift och har barn, är det bara fru/make som kan göra anspråk på arvet då? Är det testamente som gäller om man vill att tex barn, barnbarn och syskon ska få ärva en del?

Är bara nyfiken, för läser man lite om lagen och arvsordningen så ser man följande: "Var arvgivaren gift, skall kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken.". Sedan går det vidare till eventuella barn när den efterlevande maken har dött.

Låter ju som om den efterlevande maken endast ska förvara arvet åt barnen, tills denna person själv har dött så att barnen kan få ut sitt arv då.
Citera
2012-11-09, 11:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om en person är gift och har barn, är det bara fru/make som kan göra anspråk på arvet då? Är det testamente som gäller om man vill att tex barn, barnbarn och syskon ska få ärva en del?

Är bara nyfiken, för läser man lite om lagen och arvsordningen så ser man följande: "Var arvgivaren gift, skall kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken.". Sedan går det vidare till eventuella barn när den efterlevande maken har dött.

Låter ju som om den efterlevande maken endast ska förvara arvet åt barnen, tills denna person själv har dött så att barnen kan få ut sitt arv då.
Man pratar om två "typer" av barn, och skillnaden är om den avlidne var gift med barnets andra förälder.

Om din pappa dör och han var gift med din mamma så får din mamma ärva allt, och arvet efter din far får du ut genom arvet efter din mor. Hinner din mor skaffa fler barn mellan att din pappa dött och hon dör så betyder det att du ska få ut lite mer än dina nya syskon, du ska ju dels få det som är kvar efter din far och dels din del av din mor.

Om din pappa inte var gift med din mamma när han dog så är du ett särkullsbarn och har alltid rätt att få ut din del direkt, du behöver inte vänta på att din pappas nya dör.

Ska barnbarn och syskon ärva så är enbart testamente som gäller. Om något av dina barn dör så tar dennes barn "över" efter sin förälder (tänk typ som i kungahuset. Kungen ärvde kronan av sin farfar för att kungen övertog sin pappas plats i ledet)
Citera
2012-11-10, 19:56
Medlem
Tezemas avatar
Testamente

Tre frågor:

1. Kan man testamentera en %-andel av kvarlåtenskapen eller testamenterar man alltid specifika objekt? Säg att man vill testamentera 30 % av det samlade värdet av dödsboet till en viss person, kan man då bara i testamentet skriva det på det viset?

2. Om ett testamente skrivs fel så det blir olagligt, tex att allt ska tillfalla bara en av två bröstarvingar. Blir då hela testamentet automatiskt ogiltig?

3. Hur blir det med testamenterade saker som inte är önskvärda. Om man skulle få en bil som inte alls är av intresse, blir det kvar i dödsboet om man inte tar emot den? Kan man få "kvitto" på något vis att man fått en sak genom testamente?
Citera
2012-11-10, 19:59
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezema
Tre frågor:

1. Kan man testamentera en %-andel av kvarlåtenskapen eller testamenterar man alltid specifika objekt? Säg att man vill testamentera 30 % av det samlade värdet av dödsboet till en viss person, kan man då bara i testamentet skriva det på det viset?

2. Om ett testamente skrivs fel så det blir olagligt, tex att allt ska tillfalla bara en av två bröstarvingar. Blir då hela testamentet automatiskt ogiltig?

3. Hur blir det med testamenterade saker som inte är önskvärda. Om man skulle få en bil som inte alls är av intresse, blir det kvar i dödsboet om man inte tar emot den? Kan man få "kvitto" på något vis att man fått en sak genom testamente?
1. Det går bra.

2. Oftast inte. I det fel du beskriver så sker jämkning på begäran av den förfördelade bröstarvingen, och testamentet är inte till någon del ogiltigt.

3. Ja. Ja.
Citera
2012-11-10, 20:05
Medlem
FrasseFloyds avatar
Trådar sammanfogade.

/moderator
Citera
2012-11-10, 20:34
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
1. Det går bra.

2. Oftast inte. I det fel du beskriver så sker jämkning på begäran av den förfördelade bröstarvingen, och testamentet är inte till någon del ogiltigt.

3. Ja. Ja.

Jo, det blev visst 4 frågor. Tack för svar!
Citera
2012-11-12, 20:56
Medlem
Tezemas avatar
Arv till socialbidragstagare

Om en person som uppbär socialbidrag, bostadsbidrag och andra typer av sociala stödåtgärder får en miljon kronor via ett testamente, dras de stöden då in tills pengarna är slut igen?
Citera
2012-11-12, 21:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezema
Arv till socialbidragstagare

Om en person som uppbär socialbidrag, bostadsbidrag och andra typer av sociala stödåtgärder får en miljon kronor via ett testamente, dras de stöden då in tills pengarna är slut igen?
Ja, de dras in. För socialtjänsten räknar även pengar på bankkonton som tillgångar att bruka sig av. Allt är tillgångar. Ärver du en bil så kan de kräva att den ska säljas.

Givetvis finns också reglerna kvar om hur fort pengarna "får" försvinna.
Citera
2012-11-12, 23:15
Medlem
Tezemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Givetvis finns också reglerna kvar om hur fort pengarna "får" försvinna.
Det var bra att veta. Det innebär att en person som inte kan hantera pengar kan hamna i seriösa problem om det trillar in en större summa pengar.
Citera
2012-11-13, 12:55
Medlem
Hej! Jag har ett litet dilemma som kanske någon kunnig kan svara på. Min far dog nyss och då bouppteckningen var klar var alla pengar borta. (ca 2 miljoner) Dessa har tagits ut kontant innan dödsfallet. Av min far som då var kraftigt dement. Jag tror (vet) att min bror som jag inte umgås med alls hjälp till med detta och sedan tagit pengarna. Till saken hör att jag inte haft kontakt med min far heller på ett par år. Min fråga är då om detta är brottsligt av min bror? Och hur stora är möjligheterna att vinna detta om det skulle gå till domstol. Det blir kanske även svårt att bevisa vart pengarna är och hur löser man det enklast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in