2012-11-26, 23:19
Medlem
hjälp mig säkra min lillebrors framtid, ekonomiskt

Hej flashisar,

Ja har en lägenhet o lite pengar, sen e de ju så att man inte vet va framtiden har för sig d.v.s. oväntat död. De så att ja vill att min lägenhet o mina pengar ska gå till min lillebror, när ja dör. Även min mamma e i livet, men hon klarar sig och ja vill därför säkra min lillebrors framtid.

Hur går ja till väga för att skriva mitt testamente, pengarna o lägenheten vill ja att min lillebror får efter han fyllt kanske 20 år. Nu är han 10 år. Hur ska ja göra? Helst vill ja skippa advokat, går det? Om ja blir påkörd o dör t.ex. utan att ha skrivit mitt testamente, va händer me allt ja har? Går allting till staten automatiskt?
Citera
2012-11-26, 23:22
Medlem
FrasseFloyds avatar
Trådar sammanfogade.

/moderator
Citera
2012-11-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme
Hej flashisar,

Ja har en lägenhet o lite pengar, sen e de ju så att man inte vet va framtiden har för sig d.v.s. oväntat död. De så att ja vill att min lägenhet o mina pengar ska gå till min lillebror, när ja dör. Även min mamma e i livet, men hon klarar sig och ja vill därför säkra min lillebrors framtid.

Hur går ja till väga för att skriva mitt testamente, pengarna o lägenheten vill ja att min lillebror får efter han fyllt kanske 20 år. Nu är han 10 år. Hur ska ja göra? Helst vill ja skippa advokat, går det? Om ja blir påkörd o dör t.ex. utan att ha skrivit mitt testamente, va händer me allt ja har? Går allting till staten automatiskt?

Gå till en bank för att skriva ett testamente. Kostar 2000 kr ungefär. Dör du nu går allt till dina föräldrar.
Citera
2012-11-26, 23:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Gå till en bank för att skriva ett testamente. Kostar 2000 kr ungefär. Dör du nu går allt till dina föräldrar.
Jag tycker nog ändå att en jurist är bättre lämpad än en bank.
Citera
2012-11-27, 00:03
Medlem
För att Swedbank en sådan lång tradition av att skriva trasiga testamenten?

Det är ju inte så att Jenny 21 år i kassan som praktiserar från handels skriver det. Det är en tjänst som vilken annan. Den utförs korrekt av flera olika företag. Har man dock en bank kontakt som dom flesta idag har så är det en bekväm och prisvärd väg att gå. Man behöver ju inte Leif Silbersky för att skriva ett testamente.
Citera
2012-11-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tycker nog ändå att en jurist är bättre lämpad än en bank.

Hur mycket kostar de hos en jurist?

Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
För att Swedbank en sådan lång tradition av att skriva trasiga testamenten?

Det är ju inte så att Jenny 21 år i kassan som praktiserar från handels skriver det. Det är en tjänst som vilken annan. Den utförs korrekt av flera olika företag. Har man dock en bank kontakt som dom flesta idag har så är det en bekväm och prisvärd väg att gå. Man behöver ju inte Leif Silbersky för att skriva ett testamente.

Hur ska ja veta om jurist/bank e bättre? Kan ni ge mig nåra argument?
Citera
2012-11-27, 00:10
Medlem
Om det bara är så att din mamma är i livet så kommer hon att ärva 50% och din bror 50% (jag utgår här från att det är enda syskonet, och du inte är gift eller har några barn).
Citera
2012-11-27, 00:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboutme
Hur mycket kostar de hos en jurist?

Hur ska ja veta om jurist/bank e bättre? Kan ni ge mig nåra argument?
För mig är det snarare att jag aldrig hört talas om att banken erbjudit att låta sin jurist skriva testamente åt någon. Även om man betalat. Det närmaste jag stött på är att de säger att de kan erbjuda bankfack att förvara det i när jag fixat ett.

Om banken låter en jurist (som kan den här typen av juridik, vilket inte är helt samma som juridiken som krävs vid banklån) skriva det så är det ju ingen skillnad på om man själv kontaktat en juristbyrå.
Citera
2012-11-27, 00:14
Medlem
Med tanke på att banken gör ärendet genom sin jurist så är det samma sak.

http://www.juristbyran.com

Swedbanks jurister till exempel.
Citera
2012-11-27, 00:21
Medlem
Tackar så mycket för svaren!
Citera
2012-11-27, 21:28
Medlem
Tezemas avatar
Arv till barn

Om små minderåriga barn får en summa pengar genom ett testamente, kan barnets föräldrar använda dessa pengar på något vis?
Citera
2012-12-05, 09:48
Medlem
Hej alla jurister och hobbyjurister!

Det är så att min mammas morbror avled nu i veckan och det är så att det har blivit lite trassel med hans dödsbo och liknande, men vi tar det från början.

Min mormor är ett av fyra syskon, tre systrar och en bror. En syster utan barn är redan död, en syster med två barn lever, min mormor lever och har två barn och broren som inte hade några barn dog nu i veckan. Min mamma och hennes syster och två kusiner är 50-årsåldern.

Iallafall så var det så att denna morbror blev rätt sjuk och vimmsig de senaste 15+ åren och fick hemtjänst, en del av denna hemtjänst var en iransk kvinna som blev en stabil tjänst för morbrorn ända fram till hans död, och de senaste åren var det bara hon som sprang hos honom. Den här iraniern fick således nycklar till gubbens lägenhet och började arr ringa min mormors syster och jävlades om testamente och dylikt. Gubben var god för ett antal miljoner innan iallafall.

Bland annat så satte han in 2 000 000 på ett fondkonto på 90-talet som låstes till att gå till min mamma, hennes syster och de två kusinerna. Juni 2009 skulle dessa pengarna betalas ut. Innan dess så hade den här iraniern ringt och bråkat med min mormor och hennes syster rätt ofta, så de tog beslutet att bryta kontakten med honom 2008 någon gång. Min mamma, systern och kusinerna hade fortfarande kontakt med honom.

Sedan i April 2009 så ringde gubbens bank till min mamma och bad henne att komma in på ett möte, då hade hon ju sina aningar om vad det gällde men iallafall så åkte hon in. Då sa banktjänstekvinnan att morbrorn hade blivit inrullad i banken på en rullstol av iraniern (som de kände igen eftersom hon hade varit där och tagit ut hyfsat stora summor på hans konto). Då hade han skrivit över dessa 2+ miljoner på iraniern och hon hade hjälpt honom att medla. Banken hade då reagerat på detta eftersom de ansåg att hon hade och utnyttjade honom, så de slog min mor en pling. Tydligen fanns där inget vi eller banken kunde göra. Senare ringde desutom iraniern till min mammas moster och sa att testamentet var ändrat och låg i bankfacket.

Men nu i veckan dog gubben och lite samtal har ringts efter det. Först och främst så ringde banken i förra veckan och sa att iraniern hade varit där innen och velat gå in i bankfacket, men de hade såklart nekat henne eftersom de visste att han hade anhöriga. De hade då ringt min mammas moster och hade då velat få in henne och min mormor på ett möte den 13:e, vilket de ska på. Senare hade de ringt min mamma och tagit alla kusinernas uppgifter. Under samtalet så frågade min mamma hur mycket pengar det rör sig om. Då tyckte hon på banken att det var svårt att bestämma hur mycket är, och då sa min mamma att en mille är mycket för henne och då sa kvinnan på banken att i så fall är det mycket pengar.

Igår så ringde hyresvärden för lägenheten han bodde i och sa att iraniern hade ringt honom och sagt att lägenheten ska sägas upp och sånt. Hon hade då nämnt att där inte fanns några anhöriga och hennes son hade hjälpt henne med det. Eftersom hyresvärden visste vad det var för människa så hade han kollat upp bokföringsregistret och fick då tag på min mamma. Då sa min mamma att det visst finns biologiska systrar och gav deras uppgifter. Den enda som har nyckel till lägenheten är iraniern, men hon får såklart inte säga upp lägenheten eller röra hans bankfack än så länge.

Så det jag undrar är hur min mormor och de ska göra föra att hävda att broren inte har varit i sinnet bruk för att bryta testamentet som förmodligen deponerades i april 2009? Hur ska vi gå till väga? HJÄLP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in