2012-05-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Är du och din syster de enda barnen till din far och är kvinnan som han gifte sig med inte er mamma (har hon fött er eller adopterat er är hon er mamma juridiskt sett) ska ni ju få allt i arv eller åtminstone arvslotten dvs hälften om han skulle testamenterat bort allt till henne. Som jag skrev ovan. Blev osäker på om du missförstod mitt svar.

Förlåt, var bara tvungen, men laglotten
Citera
2012-05-04, 18:01
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Förlåt, var bara tvungen, men laglotten
Helt korrekt, alla dessa termer tackar
Citera
2012-05-06, 20:27
Medlem
Nej gudskelov är hon INTE vår biologiska mamma.
Det riktigt konstiga i allt detta som sker är ATT: Försäkringsbolag anser INTE att det är nått konstigt alls med att en "nygift" kvinna kan få ALLA försäkringspengarna.
Vigseln ägde rum knappt 30 dagar innan vår pappa avled samt att de två INTE levde som sambo ens innan vigseln.
Knepigt värre, skapar säkert huvudbry för de flesta.

Så, vad är skillnaden mellan arvslott och laglott egentligen? Vad är det jag och mitt syskon kommer ha rätt till?
Citera
2012-05-06, 21:43
Medlem
Flytarens avatar
Senario:

Gift par med 3 gemensamma barn.

Den ena föräldern dör och det gemensamma huset blir vid bodelningen tilldelat den efterlevande partnern. Om nu huset säljs för att föräldern hittat en ny och bildar ett nytt hem med denne i ett nytt hus, får då barnen ut något vid husförsäljningen?
Citera
2012-05-06, 22:10
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytaren
Senario:

Gift par med 3 gemensamma barn.

Den ena föräldern dör och det gemensamma huset blir vid bodelningen tilldelat den efterlevande partnern. Om nu huset säljs för att föräldern hittat en ny och bildar ett nytt hem med denne i ett nytt hus, får då barnen ut något vid husförsäljningen?
Nej inte om inte någon form av väldigt annorlunda testamente är med i bilden, barnen har dock rätt till efterarv om de inte fått ut arvet när den första föräldern avled, men det får de när den andra föräldern avlider.
Citera
2012-05-06, 22:17
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incomp
Nej gudskelov är hon INTE vår biologiska mamma.
Det riktigt konstiga i allt detta som sker är ATT: Försäkringsbolag anser INTE att det är nått konstigt alls med att en "nygift" kvinna kan få ALLA försäkringspengarna.
Vigseln ägde rum knappt 30 dagar innan vår pappa avled samt att de två INTE levde som sambo ens innan vigseln.
Knepigt värre, skapar säkert huvudbry för de flesta.

Så, vad är skillnaden mellan arvslott och laglott egentligen? Vad är det jag och mitt syskon kommer ha rätt till?
Arvslott är fel det skulle stå egentligen stå laglott. Det är vad ni har rätt till enligt lag även om föräldern skulle testamenterat bort allt och det är 50% av egendomsmassan. Men i det här fallet om inget testamente finns bör ni ha rätt till 100% av dödsboets tillgångar efter bodelningen dvs er arvslott. Sen kan en del andra regler eventuellt spela in men det är relevant först om väldigt lite pengar finns. Ni kan också avstå ifrån att få ut er avslott och istället få efterarv senare när den andra maken avlider. Försäkringarna är mer komplicerade och det vågar jag inte gå in på att ens spekulera i förutom att som sagt uppmana er att kontakta en jurist. Ovanstående bör stämma om jag inte helt missuppfattat lagen eller er situation.
Citera
2012-05-08, 18:38
Medlem
Tack för svaren, this far.

Försäkringslagarna är ytterst komplicerade och i de mängder samtal med försäkringshandläggare jag gjort har jag aldrig förr mött en sådan oförståelse och nonchalans/arrogans. Skamligt!
Försäkringslagarna borde dessutom ändras till blodsbandens fördel, det är min personliga åsikt.
Ofattbart hur lagar & bestämmelser kan vara till fördel till någon som i folkmun "gifter sig rik" på mindre än 30 dagar före partnerns död?!!

Mer komplext: I detta fall handlar det även om materiella ting som ska också tillfalla mig och mitt syskon, men som i dagsläget befinner sig i den nya hustruns hem. Hur går man tillväga med sådana "konflikter"?
T.ex. om min pappa ägde en TV/Bioprojektor som alltså ska ärvas av oss men som denna kvinna vägrar att ge över, hur gör vi då?
Citera
2012-05-08, 18:45
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incomp
Tack för svaren, this far.

Försäkringslagarna är ytterst komplicerade och i de mängder samtal med försäkringshandläggare jag gjort har jag aldrig förr mött en sådan oförståelse och nonchalans/arrogans. Skamligt!
Försäkringslagarna borde dessutom ändras till blodsbandens fördel, det är min personliga åsikt.
Ofattbart hur lagar & bestämmelser kan vara till fördel till någon som i folkmun "gifter sig rik" på mindre än 30 dagar före partnerns död?!!

Mer komplext: I detta fall handlar det även om materiella ting som ska också tillfalla mig och mitt syskon, men som i dagsläget befinner sig i den nya hustruns hem. Hur går man tillväga med sådana "konflikter"?
T.ex. om min pappa ägde en TV/Bioprojektor som alltså ska ärvas av oss men som denna kvinna vägrar att ge över, hur gör vi då?
I slutändan får du antagligen vända dig till kronofogdemyndigheten. Men det vore ju lämpligare att först försöka reda ut hela arvsfrågan och se om ni inte kan komma överens. Annars finns ju som sagt kronofogdemyndigheten, har ett arvskifte skett annars ska ju det först ske för att fastställa vem som har rätt till vad rent praktiskt och då kan man få hjälp av en boutredningsman.
Citera
2012-05-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
I slutändan får du antagligen vända dig till kronofogdemyndigheten. Men det vore ju lämpligare att först försöka reda ut hela arvsfrågan och se om ni inte kan komma överens. Annars finns ju som sagt kronofogdemyndigheten, har ett arvskifte skett annars ska ju det först ske för att fastställa vem som har rätt till vad rent praktiskt och då kan man få hjälp av en boutredningsman.

Då finns det alltså en risk för att ärendet om materiella ting kan hamna hos kronofogden. Kostar det något för mig att "driva" det ärendet?

Eftersom det i detta fall handlar om en kvinna som är far far beyond human. Om ni har stött på människor som bara ska ha och ha (pengar, ära, bekräftelse, uppmärksamhet, saker), tänker bara på sig själv. Ja då vet ni ungefär hur jag menar......Jobbig situation....!!

Det finns mikroskopiska chanser att vi KAN komma överens. Vore det upp till mig hade det varit löst redan, men när människan tvärvägrar att erkänna min mänskliga existens blir problemet gigantiskt.
Sedan hjälper det som sagt inte mig eller mitt syskon när försäkringsbolagen tvärvägrar att ens lyssna.

Boutredningsmannen är nästintill inkompetent. Han har haft lång tid på sig att sammanställa och göra klart ärendet. Och det är boutredningsmannen som i detta fall har kommit fram till att de materiella sakerna tillfaller mig och mitt syskon. Ingen annan.
Citera
2012-05-14, 20:54
Medlem
framtida arv från okänd far

Hej, jag har en far som jag aldrig träffat, men nog om det.
Jag undrar hur man får reda på att han avlidit för om man inte hör av sig innan inom ett antal månader så brinner ju skiten inne.
Någon som hur man bevakar något sånt här?
Kan ju säga att jag vet var han bor och vad han heter, det är allt.
Citera
2012-05-14, 20:58
Medlem
Evaristos avatar
Vet du om han står som din far i folkbokföringen? För i såna fall kommer du att underrättas när han avlider.
Citera
2012-05-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Vet du om han står som din far i folkbokföringen? För i såna fall kommer du att underrättas när han avlider.

Okej, bra svar. Det ska jag kolla upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in