2017-09-17, 15:24
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Han kan testamentera över allt till frun, vilket det låter så som att han gjort. Det är helt lagligt. Det betyder att du inte får något innan hon avlider, men då ska du ha 1/8 av de tillgångar som din pappa lämnade efter sig. Men exakt hur det ska definieras har jag ingen aning om.
Även om man testamenterar över allt har särkullbarn, till skillnad från gemensamma barn, rätt att genast kräva sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten. Särkullbarnet kan dock välja att avstå från detta till förmån för den efterlevande. Särkullbarnet har då rätt till efterarv när även den efterlevande har gått bort.
Citera
2017-09-17, 16:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Även om man testamenterar över allt har särkullbarn, till skillnad från gemensamma barn, rätt att genast kräva sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten. Särkullbarnet kan dock välja att avstå från detta till förmån för den efterlevande. Särkullbarnet har då rätt till efterarv när även den efterlevande har gått bort.

Vad är det för skillnad på laglott och arvslott?

Du menar här att man så att säga frivilligt skjuter upp sitt arv?
Citera
2017-09-17, 17:11
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vad är det för skillnad på laglott och arvslott?

Du menar här att man så att säga frivilligt skjuter upp sitt arv?
Jag vet inte om jag är så bra på att förklara det begripligt, men arvslott är en arvinges andel av kvarlåtenskapen.

Laglott är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer en bröstarvinge. Den delen kan bara testamenteras till någon annan om bröstarvingen väljer att inte påkalla jämkning av testamentet.

Ett särkullbarn har rätt att genast få ut den delen om den begär det.
Citera
2017-09-18, 08:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-09-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Vill man vara säker på att få något skall du kräva din laglott. Avstår du för att styvmor/pappan skall sitta i orubbat bo riskerar du att den efterlevande slösar, eller ger bort alla tillgångar. Då får du inte ett öre.
Citera
2017-09-18, 23:47
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Vill man vara säker på att få något skall du kräva din laglott. Avstår du för att styvmor/pappan skall sitta i orubbat bo riskerar du att den efterlevande slösar, eller ger bort alla tillgångar. Då får du inte ett öre.
Risken att den efterlevande bränner alla tillgångar finns ju även vad gäller ens biologiska föräldrar. Sedan är faktiskt inte pengar allt. Att ha en fortsatt god relation till sina halvsyskon, styvsyskon och styvförälder kan ju ofta vara betydligt mer värdefullt i längden än en summa pengar. Att försätta sina halv-/styvsyskons söjande förälder i en ekonomisk knipa är sällan lyckat om man värnar om relationerna.
Senast redigerad av Zverker 2017-09-19 kl. 00:07.
Citera
2017-09-20, 18:53
Medlem
Göra syskon arvslösa

Vi är ett gäng syskon varav jag är den enda som tar hand om min far. Jag är den enda som har kontakt, sköter, hjälper, ringer -ja typ allt. Nu är det så att han ska sälja sin lägenhet för att komma närmre mig (allt för att underlätta dom dagliga sysslorna då han fått diagnosen början till dement). Vissa dagar är elektriska prylar svårt att hantera men annars funkar allt ännu som det ska.

Min far önskar inte resterande syskonskara en enda krona efter hans död utan önskar delar leva upp allt lr att jag ska ha. Jag önskar att han lever upp varje krona men det kan bli svårt då det är runt 2000000.

Ingen har någon kontakt med honom mer än jag. Min fråga är om min far kan göra dim arvslösa lr på något sätt antingen leva upp alla pengar lr ge mig medan han lever och vet vad han gör utan att dom på dödsdagen kan komma och kräva pengar av mig sedan? Min far önskar mig varje krona men vi vet inte hur?
Citera
2017-09-20, 18:56
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-09-21, 14:02
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGoran73
Vi är ett gäng syskon varav jag är den enda som tar hand om min far. Jag är den enda som har kontakt, sköter, hjälper, ringer -ja typ allt. Nu är det så att han ska sälja sin lägenhet för att komma närmre mig (allt för att underlätta dom dagliga sysslorna då han fått diagnosen början till dement). Vissa dagar är elektriska prylar svårt att hantera men annars funkar allt ännu som det ska.

Min far önskar inte resterande syskonskara en enda krona efter hans död utan önskar delar leva upp allt lr att jag ska ha. Jag önskar att han lever upp varje krona men det kan bli svårt då det är runt 2000000.

Ingen har någon kontakt med honom mer än jag. Min fråga är om min far kan göra dim arvslösa lr på något sätt antingen leva upp alla pengar lr ge mig medan han lever och vet vad han gör utan att dom på dödsdagen kan komma och kräva pengar av mig sedan? Min far önskar mig varje krona men vi vet inte hur?

Jag tror det är svårt att göra dem helt arvslösa. Däremot kan han försöka minimera vad de andra får. Ett sätt kan vara att skaffa sig en kapitalförsäkring där han stoppar in pengarna och sätter dig som förmånstagare. Då får du beloppet när han avlidit. Sen skriver han testamente där det stipuleras barnen får endast laglotten, resterande får du. Detta gäller väl bostad och lösöre, bil osv som kan vara svårt stoppa in i kapitalförsäkring. Besök en advokat så allt går rätt till och inte kan klandras i efterhand. Kostar några tusenlappar men det kan det vara värt, speciellt om det rör så här stora belopp som du nämnt.
Citera
2017-09-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag tror det är svårt att göra dem helt arvslösa. Däremot kan han försöka minimera vad de andra får. Ett sätt kan vara att skaffa sig en kapitalförsäkring där han stoppar in pengarna och sätter dig som förmånstagare. Då får du beloppet när han avlidit. Sen skriver han testamente där det stipuleras barnen får endast laglotten, resterande får du. Detta gäller väl bostad och lösöre, bil osv som kan vara svårt stoppa in i kapitalförsäkring. Besök en advokat så allt går rätt till och inte kan klandras i efterhand. Kostar några tusenlappar men det kan det vara värt, speciellt om det rör så här stora belopp som du nämnt.

Din far kan skriva ett gåvobrev om att det inte ska räknas som förskott på arv. Ta med den tanken till advokaten
Citera
2017-09-26, 14:57
Medlem
Jag har läst om invandraren med tre fruar, som får bo i bostadsrätter. Vad gäller när mannen går bort?
Om alla fruarna ses som likvärda, så ska de väl få dela på ett eventuellt arv. Men samtidigt kan väl hans minst 16 barn, ses som särkullbarn, och ha rätt att få ut sitt arv med en gång.
Citera
2017-09-26, 18:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Din far kan skriva ett gåvobrev om att det inte ska räknas som förskott på arv. Ta med den tanken till advokaten

Problemet med det är att det kan ses som ett förskott på arvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in