Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Finns ingen lag på dödsannons och begravningsgudtjänst. Dock finns det en lag (kommer inte ihåg vilken) som säger något i stil med att "alla skall ha en värdig begravning".
Utan mitt (bröstarvingens) godkännande satt kommunen där personen bodde in en dödsannons för ca en tusenlapp av dödsboets pengar, och anordnade mot min vilja begravning för massor av dödsboets pengar. Till begravningen kom en präst och en granne till den avlidne. Jag känner mig överkörd. Den döde hade gärna fått begravas utan tillhörande kostsam ceremoni och blommor, och fått en värdig begravning. Han var avskydd av alla, och det fanns skäl till det. Får kommunen verkligen göra så här?
En annan fråga jag har är om en person kan skriva i sitt testamente (naturligtvis, men om det är bindande) att ingen begravningsgudstjänst eller dödsannons införs? Jag vet från Fonus att det inte går att neka någon tillträde till en begravning, inte ens mördaren om den döde har blivit mördad.
Det är inte längre aktuellt i vår familj eftersom mördaren äntligen är död. Det var frågor som vi hade tidigare, och därför kontrollerade med Fonus. De svarade att de eller kyrkovaktmästaren inte får neka någon tillträde (kanske om personen uppträder väldigt illa och begår brott eller dyker upp påtänd och stör begravningen, det utgår jag från) men annars får de aldrig göra det. Eftersom det fanns släktband mellan mördare och mördad och barn hade mördaren blivit informerad om dödsfallet så vi kunde inte begrava i tysthet så att säga. Mördaren var dödsboägare också. De låter kanske rörigt.
Vår familj kan bara konstatera att påtvingade blodsband tyvärr är viktigare än anständighet, moral, självklarheter.
För att tydliggöra och sammanfatta. Kan en person på ett bindande vis avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänst, för en värdig begravning utan gäster och det kittet?