2013-03-11, 23:59
  #1129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Bestrider de dock i tid så är det också kört. Om jag minns rätt så är det 6 månader de har på sig, så väntar de för länge så antas de ha godkänt det hela. Du kn alltså inte bestämma dig att komma något år senare och säga "jag har ändrt mig, hit med lglotten!"

Yes, 6 månader från delgivningen enligt 14 kap. gäller för att påkalla jämkningen, 7:3 3 st. ÄB.
Citera
2013-03-12, 04:54
  #1130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Jag levde i förvissningen om att myndighetsperson av något slag skulle kontakta mig när biologisk förälder dog. Är det enbart vid brott? Jag finner ingen information om inom vilken tid kontakt vanligtvis tas. Vill någon hjälpa mig?

Jag fick ett brev från kommunen där min frånskilde far bodde, med dödsbudet drygt en och en halv månad efter hans död. Han hade avlidit i hemmet. Av skäl jag inte tänker gå in på hade vi dålig kontakt. Det sena dödsbudet medförde en del praktiska problem, som t ex att hans bostad och alla abonnemang inte kunde sägas upp förrän två månader efter dödsfallet. Tre månaders uppsägningstid blev fem, nästan dubbla hyreskostnaden för uppsägningstiden. Begravning tog tid etc.

Ska det gå till så?

Observera att han upptäcktes samma dygn så ärendet låg hos en kommuntjänsteman i 6-7 veckor. Jag bor i Sverige och är lätt att hitta.

Ingen?
Jag som hade ytterligare frågor, om bouppdelning, krav och kostnader.

Finns det lag på att alla måste ha en dödsannons och en begravningsgudstjänst?
Citera
2013-03-12, 08:33
  #1131
Medlem
Hej, jag har ganska stora problem nu och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så skriver här.

Jag fick en kallelse till en bouppteckning nu i fredags efter min avlidne far och ska vara på plats imorgon. På grund av att jag inte var hemma så hade jag ingen möjlighet att hämta ut mitt rekommenderade brev först igår kväll.

För det första så vitt jag vet så måste jag få min kallelse minst 2 veckor innan men jag fick min endast 5 (eller 8 dagar om man räknar datumet då begravningsbyrån skickade det) dagar innan och undrar i samma veva om det finns något jag kan göra nu när jag inte har fått någon information om datumet först igår.

Sen så vet jag inte ens om jag har tid att ta mig upp imorgon till begravningsbyrån (det är ganskla långt ifrån där jag bor) och vet inte ens om jag hinner skicka fullmaktsbevis till dom och jag har ingen aning om vad som händer i en sådan situation.

Och till sist så undrar jag exakt vad Bouppteckningen egentligen innebär? Delas allt arv etc. ut då också eller räknas bara själva värden samt skulder som den avlidne har ihop då?
Citera
2013-03-12, 14:35
  #1132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Ingen?
Jag som hade ytterligare frågor, om bouppdelning, krav och kostnader.

Finns det lag på att alla måste ha en dödsannons och en begravningsgudstjänst?
Finns ingen lag på dödsannons och begravningsgudtjänst. Dock finns det en lag (kommer inte ihåg vilken) som säger något i stil med att "alla skall ha en värdig begravning".
Citera
2013-03-12, 14:39
  #1133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZIhark
Och till sist så undrar jag exakt vad Bouppteckningen egentligen innebär? Delas allt arv etc. ut då också eller räknas bara själva värden samt skulder som den avlidne har ihop då?
Bouppteckningen handlar mest om testamente samt vilka tillgångar/skulder den avlidna hade på dödsdatumet. Arvet (pengar, fastigheter m.m.) kommer senare. Först skall bouppteckningen göras och godkännas av Skattemyndigheten, efter det _kan_ man göra arvsskifte där allt delas upp.

Vet inte om det finns någon bestämmelse/lag på hur lång tid innan man skall bli kallad till bouppteckning.

Det är din far som gått bort, finns det flera andra som skall ärva? Testamente?
Citera
2013-03-15, 12:33
  #1134
Medlem
Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Säg att vi har en person A. Dennes far skilde sig från A:s mamma och gifte om sig och fick 3 nya barn.

Fadern äger en stuga i attraktivt läge tillsammans med sina syskon. Hans del uppgår till 20%. Sen har även fadern och hans fru ett stort hus som är värt ett antal miljoner.

Hur kommer arvet att fördelas i händelse av faderns bortgång?
Inget testamente finns skrivet vad vi vet i nuläget, och om det finns det, finns det något sätt att få reda på det utan att fråga fadern?

Värt att påpeka är att frun hatar att vara i den stugan, går det på något sätt att kvitta stugan mot huset?
Citera
2013-03-15, 12:48
  #1135
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zafrina
Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Säg att vi har en person A. Dennes far skilde sig från A:s mamma och gifte om sig och fick 3 nya barn.

Fadern äger en stuga i attraktivt läge tillsammans med sina syskon. Hans del uppgår till 20%. Sen har även fadern och hans fru ett stort hus som är värt ett antal miljoner.

Hur kommer arvet att fördelas i händelse av faderns bortgång?
Inget testamente finns skrivet vad vi vet i nuläget, och om det finns det, finns det något sätt att få reda på det utan att fråga fadern?

Värt att påpeka är att frun hatar att vara i den stugan, går det på något sätt att kvitta stugan mot huset?
A har rätt till minst 1/4 av 50% (för pappan har 4 barn). dvs 12.5%. Detta är om ett eventuellt testamente finns. Säger testamentet att A ska få mindre än det så ska A se till att bestrida i tid, för att få till jämkning och få ut sin lott. Finns inget testamente så ska arvet delas jämnt mellan barnen, i detta fall får A 1/4 av 100% = 25%.

A är ett särkullsbarn och kommer därför få ut sin del direkt vid faderns bortgång. De resterande barnens andelar kommer först gå till sin moder och de får ut sitt fadersarv när även modern dött.

A har bara rätt till en procentuell andel, och ingen kan kräva att den delen ska utgöras av något speciellt. As arv kan bli rena reda pengar, värderade fonder, konst, fastigheter, eller bilar. Det finns inget som säger något alls där. Kommer de inte överens så får de ordna hjälp av bodelningsman. Finns det ett testamente som säger att "As arv ska så långt som det är möjligt bestå av pengar och värdepapper från banken" så får A tåla det, liksom A får tåla att stugan eller huset är riktade att gå till någon annan.

Vill A få stugan som sitt fadersarv så får A ta upp det vid bodelningen, kanske så är de andra halvsyskonen och frun med på det. Vad som är viktigt är också att tänka på att stugan kan ses som giftorättsgods, och då äger frun en viss andel av huset. En andel som fadern inte kan röra. Om A vill få stugan, och fadern bara ägde halva, får A köpa andra halvan av sin "styvmor".
Citera
2013-03-19, 06:34
  #1136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Finns ingen lag på dödsannons och begravningsgudtjänst. Dock finns det en lag (kommer inte ihåg vilken) som säger något i stil med att "alla skall ha en värdig begravning".

Utan mitt (bröstarvingens) godkännande satt kommunen där personen bodde in en dödsannons för ca en tusenlapp av dödsboets pengar, och anordnade mot min vilja begravning för massor av dödsboets pengar. Till begravningen kom en präst och en granne till den avlidne. Jag känner mig överkörd. Den döde hade gärna fått begravas utan tillhörande kostsam ceremoni och blommor, och fått en värdig begravning. Han var avskydd av alla, och det fanns skäl till det. Får kommunen verkligen göra så här?

En annan fråga jag har är om en person kan skriva i sitt testamente (naturligtvis, men om det är bindande) att ingen begravningsgudstjänst eller dödsannons införs? Jag vet från Fonus att det inte går att neka någon tillträde till en begravning, inte ens mördaren om den döde har blivit mördad.

Det är inte längre aktuellt i vår familj eftersom mördaren äntligen är död. Det var frågor som vi hade tidigare, och därför kontrollerade med Fonus. De svarade att de eller kyrkovaktmästaren inte får neka någon tillträde (kanske om personen uppträder väldigt illa och begår brott eller dyker upp påtänd och stör begravningen, det utgår jag från) men annars får de aldrig göra det. Eftersom det fanns släktband mellan mördare och mördad och barn hade mördaren blivit informerad om dödsfallet så vi kunde inte begrava i tysthet så att säga. Mördaren var dödsboägare också. De låter kanske rörigt.

Vår familj kan bara konstatera att påtvingade blodsband tyvärr är viktigare än anständighet, moral, självklarheter.

För att tydliggöra och sammanfatta. Kan en person på ett bindande vis avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänst, för en värdig begravning utan gäster och det kittet?
__________________
Senast redigerad av svartlila 2013-03-19 kl. 06:37.
Citera
2013-03-19, 07:23
  #1137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Utan mitt (bröstarvingens) godkännande satt kommunen där personen bodde in en dödsannons för ca en tusenlapp av dödsboets pengar, och anordnade mot min vilja begravning för massor av dödsboets pengar. Till begravningen kom en präst och en granne till den avlidne. Jag känner mig överkörd. Den döde hade gärna fått begravas utan tillhörande kostsam ceremoni och blommor, och fått en värdig begravning. Han var avskydd av alla, och det fanns skäl till det. Får kommunen verkligen göra så här?

En annan fråga jag har är om en person kan skriva i sitt testamente (naturligtvis, men om det är bindande) att ingen begravningsgudstjänst eller dödsannons införs? Jag vet från Fonus att det inte går att neka någon tillträde till en begravning, inte ens mördaren om den döde har blivit mördad.

Det är inte längre aktuellt i vår familj eftersom mördaren äntligen är död. Det var frågor som vi hade tidigare, och därför kontrollerade med Fonus. De svarade att de eller kyrkovaktmästaren inte får neka någon tillträde (kanske om personen uppträder väldigt illa och begår brott eller dyker upp påtänd och stör begravningen, det utgår jag från) men annars får de aldrig göra det. Eftersom det fanns släktband mellan mördare och mördad och barn hade mördaren blivit informerad om dödsfallet så vi kunde inte begrava i tysthet så att säga. Mördaren var dödsboägare också. De låter kanske rörigt.
Vår familj kan bara konstatera att påtvingade blodsband tyvärr är viktigare än anständighet, moral, självklarheter.

För att tydliggöra och sammanfatta. Kan en person på ett bindande vis avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänst, för en värdig begravning utan gäster och det kittet?

Man behöver INTE ha dödsannons, det äe jag säker på. Man måste inte ha en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan, lagen säger bara att den avlidne skall begravas. Och det ska ske värdigt, så man får absolut inte gräva ner dom i en plastpåse på tomten.
Man kan väl ha en "privat" begravning, antar jag. Typ kistan på tomten hemma. Och sedan ex skicka den till krematoriet och ett gäng dagar efter hämta urnan. Då bestämmer du ju själv vilka som ska vara med.
Citera
2013-03-19, 07:26
  #1138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Utan mitt (bröstarvingens) godkännande satt kommunen där personen bodde in en dödsannons för ca en tusenlapp av dödsboets pengar, och anordnade mot min vilja begravning för massor av dödsboets pengar. Till begravningen kom en präst och en granne till den avlidne. Jag känner mig överkörd. Den döde hade gärna fått begravas utan tillhörande kostsam ceremoni och blommor, och fått en värdig begravning. Han var avskydd av alla, och det fanns skäl till det. Får kommunen verkligen göra så här?

En annan fråga jag har är om en person kan skriva i sitt testamente (naturligtvis, men om det är bindande) att ingen begravningsgudstjänst eller dödsannons införs? Jag vet från Fonus att det inte går att neka någon tillträde till en begravning, inte ens mördaren om den döde har blivit mördad.

Det är inte längre aktuellt i vår familj eftersom mördaren äntligen är död. Det var frågor som vi hade tidigare, och därför kontrollerade med Fonus. De svarade att de eller kyrkovaktmästaren inte får neka någon tillträde (kanske om personen uppträder väldigt illa och begår brott eller dyker upp påtänd och stör begravningen, det utgår jag från) men annars får de aldrig göra det. Eftersom det fanns släktband mellan mördare och mördad och barn hade mördaren blivit informerad om dödsfallet så vi kunde inte begrava i tysthet så att säga. Mördaren var dödsboägare också. De låter kanske rörigt.

Vår familj kan bara konstatera att påtvingade blodsband tyvärr är viktigare än anständighet, moral, självklarheter.

För att tydliggöra och sammanfatta. Kan en person på ett bindande vis avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänst, för en värdig begravning utan gäster och det kittet?
TROR det faller på socialtjänsten eller något att ordna begravning om inga släktingar finns, men du finns ju. Konstigt sätt dom gjort, vet dock.inte vad som gäller och är rätt. Normalt är ju dock att de närmsta ordnar begravning, bouppteckning och eventuell arvskifte (med de som ärver).
Citera
2013-03-19, 20:50
  #1139
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartlila
Utan mitt (bröstarvingens) godkännande satt kommunen där personen bodde in en dödsannons för ca en tusenlapp av dödsboets pengar, och anordnade mot min vilja begravning för massor av dödsboets pengar. Till begravningen kom en präst och en granne till den avlidne. Jag känner mig överkörd. Den döde hade gärna fått begravas utan tillhörande kostsam ceremoni och blommor, och fått en värdig begravning. Han var avskydd av alla, och det fanns skäl till det. Får kommunen verkligen göra så här?
Varför gjorde kommunen ens det här om det fanns bröstarvingar?
Citat:
En annan fråga jag har är om en person kan skriva i sitt testamente (naturligtvis, men om det är bindande) att ingen begravningsgudstjänst eller dödsannons införs? Jag vet från Fonus att det inte går att neka någon tillträde till en begravning, inte ens mördaren om den döde har blivit mördad.

Det är inte längre aktuellt i vår familj eftersom mördaren äntligen är död. Det var frågor som vi hade tidigare, och därför kontrollerade med Fonus. De svarade att de eller kyrkovaktmästaren inte får neka någon tillträde (kanske om personen uppträder väldigt illa och begår brott eller dyker upp påtänd och stör begravningen, det utgår jag från) men annars får de aldrig göra det. Eftersom det fanns släktband mellan mördare och mördad och barn hade mördaren blivit informerad om dödsfallet så vi kunde inte begrava i tysthet så att säga. Mördaren var dödsboägare också. De låter kanske rörigt.

Vår familj kan bara konstatera att påtvingade blodsband tyvärr är viktigare än anständighet, moral, självklarheter.

För att tydliggöra och sammanfatta. Kan en person på ett bindande vis avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänst, för en värdig begravning utan gäster och det kittet?
Sker begravningsgudstjänsten i ett offentligt rum, vilket alla kyrkor är, så kan ingen stoppa någon. Detta är när kyrkan har öppet, vilket den har när en begravningsgudstjänst sker. Vill du stoppa någon från att vara med så är begravningsgudstjänst inte ett alternativ. Oavsett vad personen gjort. Är mördaren dödsbodelägare så får ni än svårare. Denne har då inte bara rätt att veta om begravning, denne har rätt okej att tycka till.

Personen kan avsäga sig dödsannons och begravningsgudstjänsten genom att skriva i Vita arkivet. Men det är inte juridiskt bindande, bara önskemål. Testamentet är, men där kan du inte lägga in sånt.
Citera
2013-03-24, 10:16
  #1140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Man behöver INTE ha dödsannons, det äe jag säker på. Man måste inte ha en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan, lagen säger bara att den avlidne skall begravas. Och det ska ske värdigt, så man får absolut inte gräva ner dom i en plastpåse på tomten.
Man kan väl ha en "privat" begravning, antar jag. Typ kistan på tomten hemma. Och sedan ex skicka den till krematoriet och ett gäng dagar efter hämta urnan. Då bestämmer du ju själv vilka som ska vara med.

Kan man hoppa över begravningen och ha en värdig jordfästning direkt efter bårhus eller krematorium?
Kan kyrkopersonal jordfästa en person i en värdig ceremoni, eller förekommer det att det hålls begravningar med inga besökare bara för sakens skull?

Vad precis är en värdig begravning? Fakta tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in