Citat:
Ursprungligen postat av
Ruptura
Hej Flashback,
Jag har en fråga som gäller arv:
Pappan finns inte i livet längre, har några söner och 2 bröder. Ena brodern som är gift går bort. Arvet tillfaller hustrun. Vad händer när även hon går bort? Tillfaller hela arvet hennes släkt? Eller går 50% av arvet till den tidigare avlidna makens släkt? Hur fördelas arvet på makens släkt om ena brodern har gått bort men har 3 söner?
Släkterna delar 50/50.
Får ena brodern och sönerna dela på de 50% som släkten blivit tilldelad?
Dvs brodern får 50%/50%= 25%.
Sönerna får dela på 25%/3=8,33%?
Som sagt lite rörigt, men jag tolkar dig som att du frågar om efterarv.
Personer som saknar bröstarvingar ärvs av sin äkta hälft i första hand, med fri förfoganderätt. När även den äkta hälften dör så ska den först avlidna makens del ges i efterarv till dennes arvingar i första och andra arvsklass (barn, föräldrar, syskon och deras respektive bröstarvingar om de gått bort). Arvingar i arvsklass tre (far- och morföräldrar och deras bröstarvingar) har ingen efterarvsrätt. Om inga arvingar i första eller andra arvklass finns kvar i livet tillfaller allt den sist avlidna makens arvingar.
Så i fallet ovan borde hälften av tillgångarna gå till broderns arvingar och hälften till fruns arvingar, givet hälftendelning vid bouppteckning, att boet inte har ökats efter broderns död pga fruns förvärvsarbete, och att det inte finns testamenten som påverkar.
Brodern hade vid fruns bortgång följande arvingar som har rätt till efterarv:
1 broder i livet
1 broder som är död men som har 3 söner.
Den brodern som är kvar i livet har rätt till halva efterarvet, dvs 25% av totala kvarlåtenskapen.
De tre söner som finns kvar i livet efter den tredje brodern får dela på 25%, dvs 8,33% var.
Dvs din uppställning stämmer så vitt jag kan se.