2021-10-05, 17:49
Medlem
NYTT CASE:

Min frus mamma har gått bort och efterlämnar make och 3 barn. 1 barn hade hennes pappa innan han träffade hennes mamma. Således så är dem idag

2 helsyskon med samma mamma
1 halvsyskon

alla 3 har samma pappa vilket kanske är uppenbart de är då 2 bröstarvingar och 1 särkullsbarn till mamman som gått bort.

Nu är bouppteckningen gjord. Pappan ärver allt från mamman väl. Men vad tusan händer den dagen pappan går bort; hur sker fördelningen av låt oss säga 1.000.000 SEK? Hur mkt får var och en av barnen?
Citera
2021-11-24, 09:40
Medlem
Arvsrätt

Hej Flashback,

Jag har en fråga som gäller arv:
Pappan finns inte i livet längre, har några söner och 2 bröder. Ena brodern som är gift går bort. Arvet tillfaller hustrun. Vad händer när även hon går bort? Tillfaller hela arvet hennes släkt? Eller går 50% av arvet till den tidigare avlidna makens släkt? Hur fördelas arvet på makens släkt om ena brodern har gått bort men har 3 söner?
Släkterna delar 50/50.
Får ena brodern och sönerna dela på de 50% som släkten blivit tilldelad?

Dvs brodern får 50%/50%= 25%.
Sönerna får dela på 25%/3=8,33%?
Citera
2021-11-24, 16:41
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej Flashback,

Pappan finns inte i livet längre, har några söner och 2 bröder. Ena brodern som är gift går bort. Arvet tillfaller hustrun. Vad händer när även hon går bort? Tillfaller hela arvet hennes släkt? Eller går 50% av arvet till den tidigare avlidna makens släkt? Hur fördelas arvet på makens släkt om ena brodern har gått bort men har 3 söner?
Släkterna delar 50/50.

Hyfsat rörigt uppställd fråga.. förtydligar du vem som är vem kan säkert någon hjälpa dig..
Citera
2021-11-24, 20:06
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd infogad

/Mod
Citera
2021-11-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
NYTT CASE:

Min frus mamma har gått bort och efterlämnar make och 3 barn. 1 barn hade hennes pappa innan han träffade hennes mamma. Således så är dem idag

2 helsyskon med samma mamma
1 halvsyskon

alla 3 har samma pappa vilket kanske är uppenbart de är då 2 bröstarvingar och 1 särkullsbarn till mamman som gått bort.

Nu är bouppteckningen gjord. Pappan ärver allt från mamman väl. Men vad tusan händer den dagen pappan går bort; hur sker fördelningen av låt oss säga 1.000.000 SEK? Hur mkt får var och en av barnen?

Helsyskonen får 1/2 var av mammans del (som pappan har "ärvt" med full förfoganderätt) samt 1/3 var av pappans del.
Halvsyskonet får 1/3 av pappas del och inget från mamman.

På en miljon innebär det att helsyskonen får (500k*1/2+500k*1/3)=417k var medan halvsyskonet får (500*1/3)=167k.

Detta givet att bodelningen mellan föräldrarna vid mammans bortgång var en rak hälftendelning (det behöver den inte varit, pappan som efterlevande make kan ha begärt att få all sin egendom på sin lott) och att pappan inte ökat på värdet på sin del efter mammans bortgång genom t.ex. förvärvsinkomst.
Senast redigerad av omigosh 2021-11-25 kl. 12:50.
Citera
2021-11-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej Flashback,

Släkterna delar 50/50.

Som sagt lite rörigt, men jag tolkar dig som att du frågar om efterarv.

Personer som saknar bröstarvingar ärvs av sin äkta hälft i första hand, med fri förfoganderätt. När även den äkta hälften dör så ska den först avlidna makens del ges i efterarv till dennes arvingar i första och andra arvsklass (barn, föräldrar, syskon och deras respektive bröstarvingar om de gått bort). Arvingar i arvsklass tre (far- och morföräldrar och deras bröstarvingar) har ingen efterarvsrätt. Om inga arvingar i första eller andra arvklass finns kvar i livet tillfaller allt den sist avlidna makens arvingar.

Så i fallet ovan borde hälften av tillgångarna gå till broderns arvingar och hälften till fruns arvingar, givet hälftendelning vid bouppteckning, att boet inte har ökats efter broderns död pga fruns förvärvsarbete, och att det inte finns testamenten som påverkar.

Brodern hade vid fruns bortgång följande arvingar som har rätt till efterarv:

1 broder i livet
1 broder som är död men som har 3 söner.

Den brodern som är kvar i livet har rätt till halva efterarvet, dvs 25% av totala kvarlåtenskapen.
De tre söner som finns kvar i livet efter den tredje brodern får dela på 25%, dvs 8,33% var.

Dvs din uppställning stämmer så vitt jag kan se.
Citera
2021-11-26, 03:02
Medlem
Hegamons avatar
Fråga 1: Ärver bröder varandra? Om den ena brodern har barn då är det väl enbart hans barn som ärver? Jag tror inte hans bror får några pengar, korrekt?

Fråga 2: Att försöka gömma och dölja pengar i en boutredning, hur alvarligt är det?
Senast redigerad av Hegamon 2021-11-26 kl. 03:12.
Citera
2021-11-26, 06:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Fråga 1: Ärver bröder varandra? Om den ena brodern har barn då är det väl enbart hans barn som ärver? Jag tror inte hans bror får några pengar, korrekt?

Fråga 2: Att försöka gömma och dölja pengar i en boutredning, hur alvarligt är det?

1. Nej, brodern får inget om den döde har barn. Den döde kan förstås uttryckligen testamentera tillgångar till sin bror.

2. Säkrast är att man anlitar en bouppteckningningsman. Denne tar då över ansvaret för dödsboet och bouppteckningen. Så slipper man oroa sig att en av arvingarna medvetet undanhåller tillgångar för andra arvingar.
Citera
2021-11-26, 15:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
2. Säkrast är att man anlitar en bouppteckningningsman. Denne tar då över ansvaret för dödsboet och bouppteckningen. Så slipper man oroa sig att en av arvingarna medvetet undanhåller tillgångar för andra arvingar.

Bouppteckningsman och boutredningsman är samma?

I mitt fall är det fakta att ett eller flera bankkonton avslutats och alla pengar där undanhålls. Jag vet ej idag vart de pengarna är. Jag är ej heller helt säker men nästan, på vilken bank där det fanns bankkonton.
Citera
2022-02-06, 20:56
Medlem
Gromyko-666s avatar
Arvsfråga

Min mamma har gått bort. Hon fick 2 barn, mig själv och min syster. Mamma var omgift med en ny man, som hade med sig ett barn från en tidigare relation. Med andra ord, det finns särkullebarn inblandade.

Jag tillsammans med min syster borde ärva 50% från vår mammas tillgångar, resterande 50% ska ju naturligtvis gå till mannen hon var gift med.

Problemet är att alla barn, även särkullebarnet, har skrivit under var sitt dokument för ca 30 år sedan som säger att vi avstår vår arvslott. Syftet med pappret var att den kvarlevande makan kunde bo kvar i orubbat bo om den ena maken gick bort. Arvet skulle delas ut först när båda var döda.
Se brev nedan.

"Undertecknad avstår härmed ta ut min arvslott från xxxx vid hennes framtida frånfälle till förmån för hennes överlevande make yyyy tills båda är avlidna."

Till saken är att min mamma skilde sig från denna man för 15 år sedan, för att senare gifta om sig igen med samma man nåt år senare!

Så vad gäller nu. Är detta papper fortfarande giltig trots att jag skrev på det innan de skilde och gifte om sig?

Om detta papper fortfarande gäller, kan jag idag ångra mig och kräva min arvslott trots att detta papper existerar?
Senast redigerad av Gromyko-666 2022-02-06 kl. 21:09.
Citera
2022-02-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666

Jag tillsammans med min syster borde ärva 50% från vår mammas tillgångar, resterande 50% ska ju naturligtvis gå till mannen hon var gift med.

Till saken är att min mamma skilde sig från denna man för 15 år sedan, för att senare gifta om sig igen med samma man nåt år senare!

Så vad gäller nu. Är detta papper fortfarande giltig trots att jag skrev på det innan de skilde och gifte om sig?

Om detta papper fortfarande gäller, kan jag idag ångra mig och kräva min arvslott trots att detta papper existerar?

Riktigt så enkelt som att 50% av din mammas tillgångar ska gå till mannen hon var gift med är det inte.
Det görs en bouppteckning där man räknar ut det sammanlagda värdet av din mors och hennes mans giftorättsgods. Detta delas sen på hälften och värdet av vardera hälft ska bodelas till din mor och hennes man. Om din mor hade enskild egendom läggs den till hennes del av giftorättsgodset. Det är detta som är hennes kvarlåtenskap som antingen ni kan kräva ut på en gång (om det inte finns testamente) eller vänta tills hennes man dör.
Vidare kan det efterlevande mannen kräva att det inte görs en bodelning utan var och en behåller sitt. Då är det allt som din mor ägde som är er arvslott eller som efterlevande mannen får behålla i orubbat bo.

Vas gäller det papper ni skrivit på - varför vill ni inte respektera det som var er avsikt för 30 år sen? Det är ju samma man oavsett att det skett en skilsmässa och ett omgifte. Hände det nåt vid skilsmässan som påverkar er?
Citera
2022-02-06, 21:42
Medlem
Teoretiskt så borde inte det avtalet gälla numera, eftersom skilsmässan underminerar avtalet så borde det per automatik bli ogiltigt
Senast redigerad av Noccofocus 2022-02-06 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in