http://www.idrc.ca/en/ev-45629-201-1-DO_TOPIC.html
Har tittat genom 21Nyheternas länk om Sydafrika, och ska nu, som han manade mig till, försöka att nyansera mitt tänk. Så därför vill jag ha lite klarhet i en viss fråga.
Här ges en förklaring till sydafrikas brottslighet:
"The young men who turn to crime as a way of life refer to their activities as “going on duty” or “keeping up the syllabus.” The very terms they use reflect the fact that crime is seen as a way to gain status and opportunity. In fact, from a certain perspective, youth involvement in gangs can actually be an expression of youth resilience — a social response to marginalization."
De sydafrikanske brottslingen ser det som ett "arbete" att utföra brott. Gott och väl, ur en socioekonomisk synvinkel. Vidare: Man vill skaffa sig status. Passar in det också. Och sedan: ur ett visst perspektiv kan den svarte sydafrikanes brottslighet jämföras med ungdomsrevolt!
Javisst. Om det skulle handla som stöld av egendom, mat eller pengar, så skulle jag mycket väl kunna köpa den socioekonomiska förklaringen. Men titta nu här, vad vi hittar på Wikipedia:
"According to a survey for the period 1998–2000 compiled by the United Nations, South Africa was ranked first for rapes per capita.[8] One in three of the 4,000 women questioned by the Community of Information, Empowerment and Transparency said they had been raped in the past year.[9] More than 25 per cent of South African men questioned in a survey published by the Medical Research Council (MRC) in June 2009 admitted to raping someone; of those, nearly half said they had raped more than one person.[10][11] Three out of four who admitted rape attacked for the first time during their teens.[10]
South Africa has some of the highest incidences of child and baby rape in the world."
Våldtäkt och barnvåldtäkt - att "utföra ett arbete"... att skaffa "status"... en "ungdomsrevolt"?
Än en gång frågar jag, exempelvis 21Nyheterna: om DU vore fattig... skulle DU kunna tänka dig att våldta ett barn eller en bebis? Och om du skulle det: skulle din status bland ANDRA fattiga höjas? Vilka samband kan det möjligen finnas med fattigdom och barnvåldtäkter? Och varför ser vi inte samma sak i den vita delen av världen? Vare sig nu eller förr?
Nå, vi fortsätter:
"According to government statistics, violent crimes such as murder and (reported) robberies have decreased in recent years.[13] The rape and hijacking rates, however, showed no signs of such a slowdown. Hijackings and cash-in-transit heists particularly have been shown to be on the increase. The rape situation has become so bad that the country has been referred to as the "rape capital of the world."
Märkligt, eller hur? Dessa stackars fattiga svarta människor dödar inte lika mycket andra (och rånar dem, får man förmoda), ej heller rånas det lika mycket. Märkligt... jag menar... ÄR man fattig och DRIVS TILL brott som ger "mat för dagen" så borde inte just dessa brott MINSKA, eller hur? Men vänta! Vad ser vi sedan?
Att VÅLDTÄKT och bilkapande INTE visar några tecken att minska i antal. Att just brottet VÅLDTÄKT blivit så omfattande att man talar om "the rape capital of the world".
Och nu tillbaka till de där liberala forskarna som jag citerade innan, från Colin Wilsons bok:
"Yochelson and Samenow also discovered that the basis of most criminality was sex. A large percentage of criminals were obessed by sex from an early age, trying to peep through the bathroom keyhole at sisters undressing, or making attempts at secual assault on small girls."
Har svarta som grupp i större utsträckning de egenskaper som gör att de riskerar att bli brottslingar? Och inte bara "vanliga" brottslingar, utan jämförbara med våra värsta psykopater, som Bundy, Dahmer, Anders Eklund och gänget? Ni vet, de där som våldtar flickor, pojkar... och barn? Om inte, vad är det då som gör att verkligheten ser ut som den gör för svarta? Vidhålles den socioekonomiska förklaringen... någon? Tala ur skägget och ta ställning till det jag skriver här i så fall.
Och... vilken STATUS tror ni att Eklund skulle få bland de andra fångarna i ett fängelse full med vita människor?
21Nyheterna - du som är så vis och lärd - kan DU vänligen förklara för mig hur detta hänger ihop med din socioekonomiska förklaringsmodell?