Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Ett resultat av de senaste 20årens invandringspolitik är att man idag kan se människor härstammande från Afrika i alla svenska städer.
Därmed blir det också intressant att granska hur de integrerar sig i samhället.
Obs! Dogdylan har redan kikat närmare på afrikanen i universitetsvärlden(tyvärr låst):
https://www.flashback.org/t969929
Och den afrikanska kvinnan(med inriktning på rasaspekten):
https://www.flashback.org/t1036903
Här tänkte jag att vi skulle titta närmare på vardagslivet i Sverige.
Vad har ni för erfarenheter?
Finns det något som afrikanerna borde förändra för att smälta in bättre i det svenska samhället? Eller är de redan helt integrerade?
Vad är det som funkar? Vad är de bra på?
Jag känner en kille från Uganda, han är runt 40 tror jag. Han kom hit och träffade en överklasstjej, så han hamnade i ett väldigt "vitt" område utanför Sthlm. Dom fick två pojkar, sen tog det slut.
Deras situation idag:
Han pratar utmärkt svenska, han utbildar sig till nån slags jurist eller ekonom, och har praktik på ett sånt kontor. För att försörja sig arbetar han som vårdbiträde. Han har delad vårdnad om ungarna, som bor hos honom varannan vecka. Han kommer bra överens med sitt X.
Jag brukade säga till honom att du är ju för fasen mer svensk än jag! Särskilt när han skulle vara extremt laglydig och vänta vid röd gubbe, fast inga bilar fanns i sikte...
Det var väl bra integrerat
Känner ochå en kille från Östafrika tror jag (Eritrea, Somalia eller dyl) Han har jobbat en massa år inom samma jobb som mig, ett frilansyrke. Otroligt duktig, arbetssam och omtyckt av alla.