Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Och andra forskare påstår att hans metodik brister, att han ignorerar forskning som motsäger hans etc., vilket innebär att det finns goda skäl att tvivla på huruvida hans forskning håller måttet eller ej. Mer och framförallt bättre forskning behövs innan jag är beredd att överge min uppfattning.
Debatten går fram och tillbaka. De ignorerar inte forskning.
Citat:
Jag förnekar som sagt inte att det finns vissa genetiska skillnader mellan etniciteter. Det jag hävdar är endast att de är minimala. Hur menar du att högre/lägre intelligens skulle påverka överlevnaden i en population i ett kyligt respektive varmt klimat, rent konkret? Jag säger inte att det är orimligt, men det finns ännu ingen rimlig, vetenskaplig teori som förutsäger det (R/K-selektion kan vi som sagt glömma).
Under vintern är det svårare att få fram mat, då växterna dör och många djur går i ide. Det kräver bättre planering av människan och framför allt bättre samarbete och fördelning av resurser som man samlat på sig. Lågintelligenta människor som impulsivt äter upp all mat direkt svälter ihjäl när tillgången minskar under långa perioder. Dessutom är kylan i sig en selektiv faktor. För att överleva den måste man bygga skydd, göra kläder, inte ge sig ut på korkade upptåg, etc. Är det riktigt kallt någon dag kan man inte direkt sätta sig under en palm och vänta ut det.
Citat:
Vad exakt har du att säga om intelligensens ärftlighet? Vilka gener är inblandade etc.? Varför skulle de skilja sig åt olika etniska grupper emellan?
Eftersom bevisligen vissa rasers intelligens är lägre och att den tydligen är särskilt svår att höja trots diverse åtgärder (No Child Left Behind osv) är det rimligt att det finns en kronisk komponent i negrernas låga intelligens.
Citat:
Denna kommentar fällde Wilson 1991. Boken i vilken Rushton diskuterar R/K-selektion som möjlig evolutionär förklaring till IQ-skillnader mellan folkslag publicerades först 1995. Man kan undra hur Wilson skulle uttalat sig om han läste hur Rushton tillämpade R/K-selektion - när helheten s.a.s. framkom - i boken.
Det kan man ju undra. Du måste vara medveten om att Rushton publicerade sin teori om r/k runt 1985 innan han skrev boken 94(?). Wilson måste ha läst dessa, så att påstå att Wilson uttalade sig helt ovetande om Rushonts teorier är felaktigt.
Det finns fler kommentarer i försättsbladet till själva boken, varav två från biologer.
http://www.charlesdarwinresearch.org/Race_Evolution_Behavior.pdf
Detta är förkortade versionen.
Citat:
Jag är inte säker på detta, men jag tror inte Rushton har publicerat en enda artikel angående det vi diskuterar som genomgått peer reviewing. Det låter väldigt underligt. Så... antingen är vi en PK-konspiration på spåret, eller så håller helt enkelt inte hans forskning måttet. I vetenskapliga sammanhang är det brukligt att använda Ockhams rakkniv i sådana sammanhang och när man gör det blir svaret givet.
Detta är andra gången du felaktigt gastar om konspirationer utan att ha någonting på bena.
Placing intelligence into an evolutionary framework or how g fits
into the r–K matrix of life-history traits including longevity
SEXUALITY,STRATEGIES:
DELINQUENCY AND r/K REPRODUCTIVE
DATA FROM A CANADIAN UNIVERSITY SAMPLE
Race versus Social Class Differences in Sexual Behavior:
A Follow-up Test of the r/K Dimension
DIFFERENTIAL K THEORY: THE SOCIOBIOLOGY
OF INDIVIDUAL AND GROUP DIFFERENCES*
Race Differences and r/K Theory
A Reply to Silverman
I/K: TOWARDS A THEORY OF HUKAN RACIAL-GROUP DIFFERENCES
THE EVOLUTIONARY SELECTION OF HUMAN RACES:
A RESPONSE TO MlLLER
Differential K Theory and race differences in E and N
DIFFERENTIAL K THEORY: THE SOCIOBIOLOGY
OF INDIVIDUAL AND GROUP DIFFERENCES*
Alla peer rewieded. Detta är bara de som innehåller r/k i namnet.
Tex "Placing intelligence into an evolutionary ... " har citerats 28 gånger.
Ockhams rakkniv är ganska lustig i sammanhanget. Vilken förklaring är mest långsökt, negrer är som de är för att det är så negrer är för det ligger i blodet, eller, negrer har otur överallt.
Vad är din egen teori till att negrer har lägre intelligens än vita?