Apropå hiphop. Man skulle kunna säga att det finns
tre saker negrerna är genuint stolta över sig själva för och ser sig som bättre än andra raser i. Jag tänkte undersöka den ena.
En ultrasnabb googling ger lite underlag av rubriker:
Why do black people have more rhythm and dance better then whites?
Is "Blacks have excellent rhythm" a racist thing to say?
why white people don't have any rhythm?
White People’s Lack of Rhythm
How come us black people have such a good feel of rhythm?
I vissa led påstås det att svarta skulle ha bättre rytmkänsla, eller allmän musikalisk känsla, än vita. Detta är ofta något som kommer upp när man diskuterar negrer med folk, negrer som icke-negrer. "De är ju bra på att dansa och spela trummor". Många menar att de är bättre än vita, som något slags tröstpris. "De kan ju i alla fall spela trummor bättre".
Såklart går detta att mäta och, såklart, har någon gjort det. Såklart kom man fram till att negrer i medel har sämre musiköra än vita. Jag förtydligar:
I ett test mätte man rytm, gehör och tonminne samt 15 andra variabler som skrivhastighet, IQ, osv, hos 1000 elever i USA (tråden är redan fylld med IQ-test så vi koncentrerar oss på musikbiten).
Såhär beskriver forskarna själva rytm, tonminne och tonigenkänning:
- Tonal Memory: Measures the ability to remember a series of tones.
- Pitch Discrimination: Measures the ability to differentiate between tones varying in pitch.
- Rhythm: Measures the ability to differentiate between two different rhythmic patterns.
Forskarna heter Yong H. Sung och Glen Ellyn från University of Minnesota och rapporten heter
Level and Factor Structure Differences in Selected Abilities Across Race and Sex Groups
I tabell tre ser man resultaten.
[LÄNK]
Jag räknade ut rasmedel med avseende på kön (rött) och det framgår att vita är bättre än svarta i alla tre kategorierna. Vad det gäller tonminne och tonigenkänning är skillnaden ungefär en standardavvikelse och vad det gäller rytm är skillnaden minimal (men fortfarande till vitas fördel).
För er som inte är särskilt bevandrade inom statistik, kan jag påpeka att detta innebär att sannolikheten att en slumpmässig vit är bättre än en slumpmässig neger på test 1,2 och 3 är 70%, 79% respektive 51%.
Självklart är inte detta den enda forskarrapport gällande vit-negroida skillnader i musikalisk förmåga. I andra undersökningar har man kommit fram till samma sak:
Ur Mary Emma Allens
STUDY OF MELODIC AND HARMONIC SENSITIVITY i den anrika
The Journal of Negro Education, Vol. 11, No. 2
The white girls ranked higher on Mean scores than the Negro girls for both the Melodic and Harmonic tests. The white boys are likewise superior to the Negro boys on both tests. Together the white boys and girls are superior to the Negro boys and girls.
eller varför inte:
H. E. Sanderson, "Differences in Musical Ability in Children of National and Racial Origin." Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology. vol42.
[Sanderson] tested other races and nationalities besides the Negro but found that the Negro group showed a definite inferiority to all other racial groups except in the performance on the test of Rhythm Discrimination.
Hur som helst gör Mary Emma Allen en bra och väldigt intressant summering av forskningen på området:
"To summarize, we find that the Negro ranks inferior to the white race in the greater number of cases. Negro seems to be superior more often on tests of rhythm, and occasionally on tests of consonance. A fairly consistent superiority of the Negro is found at the early elementary school levels. However, as the age level rises, the Negroes begin to drop behind and by the time the high school and the college levels are reached, we find the whites to be generally superior. This might be due to physiological reasons as the Negroes begin to mature at an earlier age than the whites, and com- plete their adolescence before the white ...
Unquestionably there is a tendency towards superiority on the part of the white ... These conclusions conform fairly consistently with those reached by other experimenters who have tested Negroes and whites with measures of musical talent. In the greater number of studies, the whites are found to rank superior to the Negroes."
Negrerna är alltså underlägsna vita i de flesta av de undersökningar vad det gäller ras och musikalisk förmåga, förutom på en punkt, rytm, där negrer bedöms likvärdiga med vita (eller aningen bättre). I den senaste undersökning från 1981 så rankas tex vita och negrer exakt lika bra på rytm, men vita överlägsna i de andra musikaliska grenarna. Det är ändå en slutsats som man med magkänsla själv skulle kunna dra. Negrer har rytm och man kan tänka sig att de är ungefär lika bra som vita på det området, men sämre generellt vad det gäller musik, kanske pga sin underlägsna intelligens. Vetenskapen säger därtill detsamma.
Myten om att negrer skulle vara så bra på musik och framför allt rytm måste helt enkelt kunna härledas till att det är ett område där de inte är lika värdelösa som de är annars. Man är inte van att se negrer prestera på en medioker nivå så när de väl gör det, höjs de till skyarna. Lite som "undantaget som bekräftar regeln". Det samma kan anses gälla för de andra två områdena som anses vara negrernas "bra sidor".
Alltså, negrer har generellt sett lägre musikalisk förmåga, men samma förutsättningar som vad det gäller rytm, som vita. Så, om ni undrat, kan ni nu sova lugnt.