Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Kanske finns det kulturellt betingade attribut hos människor men inte går de väl ändå att generalisera till hela befolkningar eller till och med till folkslag?
Jo, det gör det, men det betyder inte att det stämmer på varenda individ inom denna folkgrupp, det vore ju absurt. Men lika absurt är det att plocka fram en individ som generaliseringen inte stämmer på, och därmed "motbevisa". Det är som att ta fram en Ford, om nu dessa oftare går sönder än andra bilar, och säga: "den här har jag haft hela mitt liv, och inte haft några problem!" Ser du problemet?
En undersökning som gjordes av ett stort företag, på vilket jag arbetade i början av 90-talet, gick till såhär:
Man skickade ett fax med instruktionen: Skicka detta vidare till **** så fort som möjligt. Detta fax skickade man till Stockholm, de danska, franska och italienska kontoren. Resultaten?
Svenskarna släppte ALLT de hade för händer och skickade faxet vidare med en gång.
Danskarna gjorde det inte genast, utan någon gång under dagen.
Fransmännen lydde uppmaningen någon gång under veckan.
Italienarna inte alls - det stod ju ingen chefs namn på faxet!
Är du förvånad över resultatet? Det är inte jag.
Vi MÅSTE tro på vad våra ögon ser, och vad statistiken och verkligheten visar, tycker du inte? Om det i VARENDA afrikansk land, även Botswana, råder EPIDEMISKA halter av våldtäkt, och om svarta ÄR överrepresenterade inom sexbrott i våra vita länder, måste vi inte dra en slutsats då? Kan vi verkligen inte säga att svarta har en större tendens än andra folkslag att begå våldtäkt? Om sexbrott etablerade sig i slutet av 1800-talet i USA, samtidigt som andra generationens fria slavar levde där, och om sexbrott etablerade sig i aldrig tidigare skådat omfattning i England på 50- och 60-talen, exakt samtidigt som man tog emot en stor population av svarta - vad MÅSTE vi inte dra för slutsatser då?
Är det inte oansvarigt att bortse från dessa sammanträffanden?