2011-02-16, 17:57
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag skulle ha betalt av min bostad för att slippa betala massa ränta.

Det blir ju några miljoner efter 40 år i ränta som man aldrig får tillbaka. Då kan man lika gärna bo i en hyresrätt och betala flera miljoner till hyresvärden under hela sin livstid. Enda skillnaden är att banken får pengarna istället för hyresvärden i detta exempel.

Har man driftkostnader på ca 3000kr/månad i en lånefri villa så har man ett bra boende till ett bra pris. Bättre än att betala mer än dubbla avgiften för en lägenhet

Håller med i allt ovan.

Den bästa sparformen är amortering av bolån förutsatt att huspriserna fortsätter att gå upp.
2011-02-16, 17:58
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Jodå, banken. Eller snarare kronofogden. OM du nu inte klarar av att amortera, säg, 3-400 000 i snabb takt.

Visa gärna på fall där detta skett i praktiken för privatpersoner.
2011-02-16, 18:00
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Visa gärna på fall där detta skett i praktiken för privatpersoner.

Exekutiv auktion?
2011-02-16, 18:00
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Håller med i allt ovan.

Den bästa sparformen är amortering av bolån förutsatt att huspriserna fortsätter att gå upp.

Varför skulle det vara bra att amortera när räntan är låg? Ser ingen mening att amortera en enda krona när räntan är under 4%. Lägger jag hellre mina pengar i fonder/aktier och betalar av en klumpsumma när räntan stiger.
2011-02-16, 18:01
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Exekutiv auktion?

Jag menar när banken tvingar en till försäljning för att värdet inte motsvarar lånet.
Så länge det finns så få lägenheter i storstäderna tror ej på ngt kraftigt ras, börjar det byggas en jävla massa hyresrätter så kommer det så klart gå ner kraftigt. Men, vem vill bygga hyresrätter i en central storstad när hyrorna regleras som dom gör?
Senast redigerad av lundagren 2011-02-16 kl. 18:03.
2011-02-16, 18:05
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Folk som oras av "bostadsbubblan" tenderar att jämföra bostäders prisökning jämfört med inflationen istället för att väga in faktorer som är minst lika viktiga, t.ex. utgångsläget.

Att bostadspriserna ökat brutalt i Svenska storstäder de senaste åren råder det ingen tvekan om, men herrejävlar... Jämför med Tokyos i dagsläget snittpriser på 88.000kr / kvadratmeter, eller New Yorks 82.000kr, för att inte tala om Londons priser på 159.000kr inser man att Stockholms snittpris per kvadratmeter på 42.000kr är väldigt lågt internationellt sett.

Visst, Stockholm är inte lika attraktivt som London, Tokyo eller New York... Men seriöst, kika på de aktuella priserna innan ni på fullt allvar till skillnad från en enad expertis tror på en Svensk bostadsbubbla.

Jaha? Du jämför äpplen med päron. Vore det inte mest logiskt att jämföra priserna med precis innan kraschen i Sverige 1991?
2011-02-16, 18:08
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Varför skulle det vara bra att amortera när räntan är låg? Ser ingen mening att amortera en enda krona när räntan är under 4%. Lägger jag hellre mina pengar i fonder/aktier och betalar av en klumpsumma när räntan stiger.

Det är en klar fördel att amortera när räntan är låg. Om räntan stiger så har man kanske inte råd att amortera utan enbart betala ränta. Dock betalar du mindre än ifall du inte amorterat alls. Är man inte speciellt belånad så kan fonder/aktier vara en bra investering såvida man inte investerar lånade pengar.
2011-02-16, 18:12
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Det är en klar fördel att amortera när räntan är låg. Om räntan stiger så har man kanske inte råd att amortera utan enbart betala ränta. Dock betalar du mindre än ifall du inte amorterat alls. Är man inte speciellt belånad så kan fonder/aktier vara en bra investering såvida man inte investerar lånade pengar.

Har man buffert ser jag inga problem med att investera i fonder/aktier även om man har lån, så länge räntan är låg.
Medlem
Självklart amorterar man. Tycker det bör vara amorterings-tvång. Att skita i att amortera hjälper inte bostadsbubblan direkt.
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Jag menar när banken tvingar en till försäljning för att värdet inte motsvarar lånet.
Så länge det finns så få lägenheter i storstäderna tror ej på ngt kraftigt ras, börjar det byggas en jävla massa hyresrätter så kommer det så klart gå ner kraftigt. Men, vem vill bygga hyresrätter i en central storstad när hyrorna regleras som dom gör?

Men det skiter banken i. De skickar en inbetalningsavi och efter förfallodagen går ärendet till KFM. Efter 10 dagar kommer KFM och börjar utmäta bostaden (möbler, bil, smycken m.m.) och sedan säljer KFM boendet till ett riktigt dåligt pris då de historiskt sett aldrig lyckats sälja något till marknadsvärde. Pengarna går till banken + gäldenären får fortsätta betala av sina lån till fin ockerränta hos något factoring företag som köper skulden från banken.
2011-02-16, 18:14
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Har man buffert ser jag inga problem med att investera i fonder/aktier även om man har lån, så länge räntan är låg.

Ja, det funkar ju sålänge man gör en vinst på börsen. Börsen har ju även haft sina krascher den med.
2011-02-16, 18:22
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ja, det funkar ju sålänge man gör en vinst på börsen. Börsen har ju även haft sina krascher den med.

Visst kraschar börsen och räntan sticker i höjden samtidigt får man snåla, risken att dessa två saker händer samtidigt är jag dock villig att ta då jag anser att det är väldigt osannolikt att det sker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in