Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Det pratas för mycket om en bubbla för att det ska vara fara för bubbla.
Har hört bubbelsnacket sen 2001, och dem som har uttalat sig om bubblor hit och dit har gjort det i egenintresse. Sen vill jag bara ifrågasätta dem som pratar bubbla, tror inte att en enda av dom bor i villa eller br. Har jag fel?
Skulle nu priserna falla så skulle inte jag bry mig det minsta, mitt hem är ingen investering i annat än livskvalité.
Att det började varnas för ett antal år sedan beror ju på att det var du bubblan började pumpas upp. En del såg det, de flesta inte. Nu är läget ett annat. Läs de här artiklarna och experbedömningarna och se min film:
www.youtube.com/watch?v=A6bzA8HB1yU
Speciellt jämförelsen med Japan på slutet är intressant.
www.di.se 2010-07-08. ”Svenska bostäder 20 procent för dyra” (Roger Josefsson, chefsekonom på Danske Bank)
The Economist 2010-10-21.
http://www.economist.com/node/17311841?story_id=17311841 (svenska bostäder är övervärderade med 41.5%. Jag vet att modellens noggrannhet kan ifrågasättas, men den är ändå ett klart tecken på en avsevärd övervärdering).
www.e24.se 2010-11-15.
www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/ingen-uppsida-pa-svensk-bomarknad_2435759.e24 (Sandro Scocco, före detta chefsekonom på LO, numera tankesmedjechef).
www.di.se 2010-11-17, ”Här är risken för en bobubbla störst” (Bostadspriserna kan vara övervärderade med 25 procent, enligt Bostadskreditnämndens analytiker Bengt Hansson, som samtidigt pekar ut några områden där risken är högst)
www.di.se 2010-11-18. ”Allt fler analytiker ser hög risk för bobubbla” (Skop genomför på uppdrag av Handelsbanken en enkät bland aktörer på den svenska ränte- och valutamarknaden. 46 % av enkätdeltagarna ser en hög risk för att en bubbla håller på att byggas upp).
www.di.se 2010-11-24, ”Riksbankens utredare: bopriserna är för höga” (Peter Englund, professor på handelshögskolan i Stockholm och Riksbankens utredare)
Fundera också över varför Riksbanken håller resultatet av Professor Englunds utredning hemligt... (
www.di.se 2011-01-21: Riksbankens hemliga bostadsutredning).
TT 2010-10-15. "Efterlyser amorteringskrav på bolån". Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland: "Sverige har världens dyraste hus, i förhållande till disponibel inkomst. Och vi har världens största räntedoping. Det är osäkert om det är en bubbla, men det finns skäl till oro", säger Magnusson.”
Samme Magnusson figurerar också i ett inslag på DITV 2011-01-23 (
http://di.se/DiTV/2011/1/23/RBS-ekonom-Varnar-for-boprisfall/) där han förutspår ett prisfall på 20% och på direkt fråga svarar att han inte skulle köpa en lägenhet i centrala Stockholm idag om han inte var tvungen. Han skulle hellre hyra...
www.gp.se 2011-01-25. Stellan Lundström, professor i bygg- och fastighetsekonomi vid KTH, är övertygad om att det kommer en dipp på bostadsmarknaden. Frågan är bara när.
Stellan Lundström pekar också på att svenska folket aldrig varit så skuldsatta som i dag och att det är häri själva bubblan ligger gömd.