2011-02-16, 12:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Hur skall jag göra..

Har köpt en lägemhet i Uppsala precis med inflyttning i slutet av Mars. Har en hyra på 3000 kronor , skall diskutera mina lån 1 vecka före inflyttning. Hur skall jag göra, jag har 1 mille i lån. Skall jag lägga 2 stycken lån med ett rörligt och ett bundet eller skall jag ha 2 rörliga eftersom det lönat sig i längden att ha rörliga lån. Har en inkomst på 15 000 efter skatt. Kommer jag klara mig.. ? Är jävligt orolig över dessa höjningar..

Eftersom du är orolig och inte tjänar så mkt, så tycker jag att du skall binda allt eller delvis.

Alt 1: hälften på 2år - hälften på 4-5år (så dom inte löper ut samtidigt.

Alt 2: 2 trejedelar bundet på olika bindningstider som ovan samt en tredjedel rörligt (som jag)
2011-02-16, 12:42
Medlem
H.Tourlfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Det pratas för mycket om en bubbla för att det ska vara fara för bubbla.
Har hört bubbelsnacket sen 2001, och dem som har uttalat sig om bubblor hit och dit har gjort det i egenintresse. Sen vill jag bara ifrågasätta dem som pratar bubbla, tror inte att en enda av dom bor i villa eller br. Har jag fel?
Jag tror att du har fel.
Du har rätt i principen att om alla skulle snacka om och vara rädda för en bubbla så skulle ingen bubbla inträffa. Men jag anser att pratet om att "investera i en lägenhet" är otroligt mkt större än pratet om bubblan.
Sen tror jag att man kan vända på ditt resonemang om vem som pratar om bubbla och inte; Har man köpt en lägenhet vill man hellre prata om värdestegring för det är vad man önskar ska hända.

Det är helt enkelt så att bostadspriserna inte kan fortsätta och öka snabbare än inflationen hur länge som helst. Så är det bara eftersom att folk måste ha råd att amortera och betala räntan. Till slut har folk inte råd med detta då bostadsvärdena (lånen) är för höga i kombination med att räntan höjs. Detta leder till att många måste sälja samtidigt vilket leder till en prisdumpning.
Till detta måste man förstås tillägga att bostadsbristen är väldigt hög i många städer vilket gör att många i princip tvingas att köpa en bostad om du inte har x antal år i kön för hyresrätter. Detta driver förstås upp priserna rejält vilket i sin tur driver upp hur mkt man måste amortera och räntebetala.
2011-02-16, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Eftersom du är orolig och inte tjänar så mkt, så tycker jag att du skall binda allt eller delvis.

Alt 1: hälften på 2år - hälften på 4-5år (så dom inte löper ut samtidigt.

Alt 2: 2 trejedelar bundet på olika bindningstider som ovan samt en tredjedel rörligt (som jag)

Svårt som fan det där när man själv inte är insatt för 5 öre i det där
2011-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Bara en allmän undran.

Varför ska man ha betalt av hela sitt bostadslån under sitt liv?
Är bostaden förbrukad och värd 0 kr när man dör?

Självklart är det ett bra sparalternativ om man är dålig på att få avkastning på
andra typer av investeringar. Men varför säger många att den ska vara helt betald.

Bostad är ju ingen speciellt bra investering då vinsten du gör tenderar till att följa marknadens uppgång vilket innebär att när du säljer kommer du få betala mer för din nästa bostad. Däremot så har ju fastigheter visat sig vara en guldgruva tidigare men det bygger ju på att du inte behöver fastigheten för boende.
2011-02-16, 12:54
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Svårt som fan det där när man själv inte är insatt för 5 öre i det där

Ja, men kör man som jag med "Alt:2" så kan man ju amortera lite mera lagom, så man har en större buffert till höjda räntor mm. Och med den rörliga delen har man ju ändå möjligheten att slänga in lite extra amorteringar om man kan och vill.

En vän tjänar dubbelt så mkt som mig, men har allt bundet, så det är väl en smaksak.
2011-02-16, 13:03
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valterjr
Bostad är ju ingen speciellt bra investering då vinsten du gör tenderar till att följa marknadens uppgång vilket innebär att när du säljer kommer du få betala mer för din nästa bostad.

Varför får man betala mer för nästa bostad?

Beror väl lite på om nästa bostad är mindre eller större.

Bor man under många år i en villa och flyttar till en mindre lägenhet när man blir gammal så är det en säker och ganska bra investering.
2011-02-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Ingen tvingar dig att sälja när priserna är låga.
Jodå, banken. Eller snarare kronofogden. OM du nu inte klarar av att amortera, säg, 3-400 000 i snabb takt.
2011-02-16, 13:55
Medlem
Röksopps avatar
För det första, varför används inte den befintliga tråden om bostadsbubbla?

Räntan stiger ju nu för att det spås en bättre ekonomi. Högre lönehöjningar och bättre arbetsmarknad. Faktorer som gynnar bostadspriserna. Dessutom, så länge vi har en hög invandring (tyvärr), med relativt låg köpkraft, kommer trycket på hyresrätter fortsätta vara stort, vilket leder till att unga svenskar tvingas söka bostadsrätter istället.

Jag tror ej och hoppas ej på bubbla iaf då jag tänkte köpa en snart.
2011-02-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Det pratas för mycket om en bubbla för att det ska vara fara för bubbla.
Har hört bubbelsnacket sen 2001, och dem som har uttalat sig om bubblor hit och dit har gjort det i egenintresse. Sen vill jag bara ifrågasätta dem som pratar bubbla, tror inte att en enda av dom bor i villa eller br. Har jag fel?
Skulle nu priserna falla så skulle inte jag bry mig det minsta, mitt hem är ingen investering i annat än livskvalité.

Att det började varnas för ett antal år sedan beror ju på att det var du bubblan började pumpas upp. En del såg det, de flesta inte. Nu är läget ett annat. Läs de här artiklarna och experbedömningarna och se min film: www.youtube.com/watch?v=A6bzA8HB1yU

Speciellt jämförelsen med Japan på slutet är intressant.

www.di.se 2010-07-08. ”Svenska bostäder 20 procent för dyra” (Roger Josefsson, chefsekonom på Danske Bank)

The Economist 2010-10-21. http://www.economist.com/node/17311841?story_id=17311841 (svenska bostäder är övervärderade med 41.5%. Jag vet att modellens noggrannhet kan ifrågasättas, men den är ändå ett klart tecken på en avsevärd övervärdering).

www.e24.se 2010-11-15. www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/ingen-uppsida-pa-svensk-bomarknad_2435759.e24 (Sandro Scocco, före detta chefsekonom på LO, numera tankesmedjechef).

www.di.se 2010-11-17, ”Här är risken för en bobubbla störst” (Bostadspriserna kan vara övervärderade med 25 procent, enligt Bostadskreditnämndens analytiker Bengt Hansson, som samtidigt pekar ut några områden där risken är högst)

www.di.se 2010-11-18. ”Allt fler analytiker ser hög risk för bobubbla” (Skop genomför på uppdrag av Handelsbanken en enkät bland aktörer på den svenska ränte- och valutamarknaden. 46 % av enkätdeltagarna ser en hög risk för att en bubbla håller på att byggas upp).

www.di.se 2010-11-24, ”Riksbankens utredare: bopriserna är för höga” (Peter Englund, professor på handelshögskolan i Stockholm och Riksbankens utredare)

Fundera också över varför Riksbanken håller resultatet av Professor Englunds utredning hemligt... (www.di.se 2011-01-21: Riksbankens hemliga bostadsutredning).

TT 2010-10-15. "Efterlyser amorteringskrav på bolån". Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland: "Sverige har världens dyraste hus, i förhållande till disponibel inkomst. Och vi har världens största räntedoping. Det är osäkert om det är en bubbla, men det finns skäl till oro", säger Magnusson.”

Samme Magnusson figurerar också i ett inslag på DITV 2011-01-23 (http://di.se/DiTV/2011/1/23/RBS-ekonom-Varnar-for-boprisfall/) där han förutspår ett prisfall på 20% och på direkt fråga svarar att han inte skulle köpa en lägenhet i centrala Stockholm idag om han inte var tvungen. Han skulle hellre hyra...

www.gp.se 2011-01-25. Stellan Lundström, professor i bygg- och fastighetsekonomi vid KTH, är övertygad om att det kommer en dipp på bostadsmarknaden. Frågan är bara när.
Stellan Lundström pekar också på att svenska folket aldrig varit så skuldsatta som i dag och att det är häri själva bubblan ligger gömd.
2011-02-16, 17:03
Medlem
18137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Bara en allmän undran.

Varför ska man ha betalt av hela sitt bostadslån under sitt liv?
Är bostaden förbrukad och värd 0 kr när man dör?

Självklart är det ett bra sparalternativ om man är dålig på att få avkastning på
andra typer av investeringar. Men varför säger många att den ska vara helt betald.

Det är bara en bra sparform om bostadspriserna fortsätter öka. Spricker bubblan kan 20 års "sparande" försvinna i ett nafs.
2011-02-16, 17:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Att det började varnas för ett antal år sedan beror ju på att det var du bubblan började pumpas upp. En del såg det, de flesta inte. Nu är läget ett annat. Läs de här artiklarna och experbedömningarna och se min film: www.youtube.com/watch?v=A6bzA8HB1yU

Intressant läsning & troligen sant. Jag och ni andra som vill sitta still i båten bör se till att ha en rejäl buffert när bubblan spricker samt till andra drastiska åtgärder som kanske uppkommer på RB hemliga möte, som tex amorteringskrav och minskade ränteavdrag.

Sitter lugnt kvar i boet med 60% belåning och ett konto som kan lösa en tredjedel av lånen.
2011-02-16, 17:49
Medlem
Stiffnippless avatar
Det är självklart att vi lever i en bostadsbubbla. Om vi inte hade gjort det hade inkomstökningarna varit i relation till värdeökningen på fastigheter vilket de senaste årens index visat att så inte är fallet. Man kan faktiskt likna den svenska fastighetsmarknaden vid ett pyramidspel; bankerna sitt längst upp och lånar ut pengar billigt till människor som spekulerar i en prisökning. I de flesta fall har dessa privatpersoner räknat helt åt h-e på driftskostnaden vilket de senaste årens elpriser haft stor inverkan på. Detta i kombination med högre räntor och ett eventuellt slopat ränteavdrag kommer att göra livet rejält surt för många som deltagit i Sweden auction. Dessa har dessutom betalat ett högt pris för sin bostad p.g.a. skrupelfria mäklare med lockpriser som legat 1M under marknadsvärdet som resulterat i ett slutpris på 1.5 ggr marknadsvärdet.

Det som kommer att fälla den svenska bostadsmarknaden är fortsatt ekonomisk osäkerhet i Europa. Det räcker med att några banker går omkull för att karusellen ska tippa över. ECB har avvaktat i flera år med att höja räntorna eftersom länder såsom Spanien mfl. ligger pyrt till. Den dagen ECB höjer räntorna kommer Spanien att kollapsa såvida inte något finanspaket sätts in.

Många familjer har lånat så pass mycket att om en blir arbetslös så måste de sälja.
Senast redigerad av Stiffnipples 2011-02-16 kl. 17:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in