Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Folk som oras av "bostadsbubblan" tenderar att jämföra bostäders prisökning jämfört med inflationen istället för att väga in faktorer som är minst lika viktiga, t.ex. utgångsläget.
Att bostadspriserna ökat brutalt i Svenska storstäder de senaste åren råder det ingen tvekan om, men herrejävlar... Jämför med Tokyos i dagsläget snittpriser på 88.000kr / kvadratmeter, eller New Yorks 82.000kr, för att inte tala om Londons priser på 159.000kr inser man att Stockholms snittpris per kvadratmeter på 42.000kr är väldigt lågt internationellt sett.
Visst, Stockholm är inte lika attraktivt som London, Tokyo eller New York... Men seriöst, kika på de aktuella priserna innan ni på fullt allvar till skillnad från en enad expertis tror på en Svensk bostadsbubbla.
Läs och titta på länkarna jag bifogat i mitt inlägg nr 51 idag, så kanske du inser att expertisen inte alls är enig om att det inte finns någon bubbla. Snarare är det så idag att de flesta experter tror att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad. En del kallar det en bubbla och en del inte, men övervärdering och prisfall börjar bli den allmänna åsikten, snarare än det som du tror.
Jag glömde för övrigt några länkar:
Idag går Thomas Pousette på SBAB ut i en debattartikel i Expressen (jag hittade den på
www.di.se: "SBAB-ekonom: Så ska bubblerisken stävjas") och efterlyser åtgärder från regeringen. Detta är kors i taket då samme Pousette är en av dem som varit allra mest envis i sitt förnekande av att vi riskerar en bubbla. Han kanske också har läst Riksbankens "hemliga" rapport (se #51)...
Mer kors i taket: Igår gick Peter Pütsep, VD på Svensk Fastighetsförmedling ut och hävdade att gårdagens räntebesked från Riksbanken kan få en prisdämpande effekt på bostadsmarknaden (
www.di.se, "Mäklarjätte tror bopriserna dämpas").
Tidigare har ju även Mäklarkedjan Remax Sverige-VD varit inne på samma linje:
http://di.se/DiTV/2010/12/1/Maklarchef-varnar-for-boprisras/