2011-02-16, 18:24
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Men det skiter banken i. De skickar en inbetalningsavi och efter förfallodagen går ärendet till KFM. Efter 10 dagar kommer KFM och börjar utmäta bostaden (möbler, bil, smycken m.m.) och sedan säljer KFM boendet till ett riktigt dåligt pris då de historiskt sett aldrig lyckats sälja något till marknadsvärde. Pengarna går till banken + gäldenären får fortsätta betala av sina lån till fin ockerränta hos något factoring företag som köper skulden från banken.

Som sagt, ge gärna exempel på när detta skett i praktiken, alltså att banken helt plötsligt bestämt sig för att skicka ut en faktura på 300 000 kr för att bostadens värde sjunkit. Har googlat men ej funnit.
2011-02-16, 18:26
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Visst kraschar börsen och räntan sticker i höjden samtidigt får man snåla, risken att dessa två saker händer samtidigt är jag dock villig att ta då jag anser att det är väldigt osannolikt att det sker.

Visst, det är risktagandet som skiljer mellan vinnarna och förlorarna.

Hög arbetslöshet = låg ränta och vice versa. Man kan ju tänka sig att många får gå från fabriker m.m när börsen kraschar och det bör öka arbetslösheten.

Försvinner ränteavdraget så lär det bli tufft för många ändå.
2011-02-16, 18:30
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Som sagt, ge gärna exempel på när detta skett i praktiken, alltså att banken helt plötsligt bestämt sig för att skicka ut en faktura på 300 000 kr för att bostadens värde sjunkit. Har googlat men ej funnit.

Jag har bekanta som råkat ut för detta.
2011-02-16, 18:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Kanske läge att köpa någon warre i något inkassobolag
2011-02-16, 18:39
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag har bekanta som råkat ut för detta.

Okej, jag har aldrig hört ngn som råkat ut för det så antar att det är relativt ovanligt, jag menar allas bostadsrätter sjunker ju med ungefär samma % vad gör att bara vissa får ett sådant krav?
2011-02-16, 18:41
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Okej, jag har aldrig hört ngn som råkat ut för det så antar att det är relativt ovanligt, jag menar allas bostadsrätter sjunker ju med ungefär samma % vad gör att bara vissa får ett sådant krav?

Det beror helt och hållet på belåningsgraden.
2011-02-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Folk som oras av "bostadsbubblan" tenderar att jämföra bostäders prisökning jämfört med inflationen istället för att väga in faktorer som är minst lika viktiga, t.ex. utgångsläget.

Att bostadspriserna ökat brutalt i Svenska storstäder de senaste åren råder det ingen tvekan om, men herrejävlar... Jämför med Tokyos i dagsläget snittpriser på 88.000kr / kvadratmeter, eller New Yorks 82.000kr, för att inte tala om Londons priser på 159.000kr inser man att Stockholms snittpris per kvadratmeter på 42.000kr är väldigt lågt internationellt sett.

Visst, Stockholm är inte lika attraktivt som London, Tokyo eller New York... Men seriöst, kika på de aktuella priserna innan ni på fullt allvar till skillnad från en enad expertis tror på en Svensk bostadsbubbla.

Läs och titta på länkarna jag bifogat i mitt inlägg nr 51 idag, så kanske du inser att expertisen inte alls är enig om att det inte finns någon bubbla. Snarare är det så idag att de flesta experter tror att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad. En del kallar det en bubbla och en del inte, men övervärdering och prisfall börjar bli den allmänna åsikten, snarare än det som du tror.

Jag glömde för övrigt några länkar:

Idag går Thomas Pousette på SBAB ut i en debattartikel i Expressen (jag hittade den på www.di.se: "SBAB-ekonom: Så ska bubblerisken stävjas") och efterlyser åtgärder från regeringen. Detta är kors i taket då samme Pousette är en av dem som varit allra mest envis i sitt förnekande av att vi riskerar en bubbla. Han kanske också har läst Riksbankens "hemliga" rapport (se #51)...

Mer kors i taket: Igår gick Peter Pütsep, VD på Svensk Fastighetsförmedling ut och hävdade att gårdagens räntebesked från Riksbanken kan få en prisdämpande effekt på bostadsmarknaden (www.di.se, "Mäklarjätte tror bopriserna dämpas").

Tidigare har ju även Mäklarkedjan Remax Sverige-VD varit inne på samma linje:
http://di.se/DiTV/2010/12/1/Maklarchef-varnar-for-boprisras/
2011-02-16, 18:44
Medlem
Citat:
Jaha? Du jämför äpplen med päron. Vore det inte mest logiskt att jämföra priserna med precis innan kraschen i Sverige 1991?

Nja... Jag anser inte att jag jämför äpplen med päron, däremot ser jag att min bedömning av bostadsmarknaden delas med en överväldigade del av "expertisen".

Visst du kan tycka att det är logiskt att jämföra priserna med de som var för 20år sedan... Problemet är att det inte är logiskt. Priserna på den tiden var inte orealistiska, vilket man lätt kan konstatera genom att kika på krisutvecklingen därefter.

Problemet med 90-talskrisen var snarare att folk förlorade sina inkomster. Inkomsterna har för övrigt ökat ganska rejält de senaste 20åren vilket är en av de saker man måste ta hänsyn till.

Självklart ska svenska boendekostnader jämföras på en internationell marknad för att kunna avgöra om vi betalar hutlöst för våra boenden.
2011-02-16, 18:46
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:

Jag vet inte om du följt programmet Lyxfällan på 3:an och där har det varit ett antal personer som varit på väg att riskera sina boenden p.g.a. överbelåning.
2011-02-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Läs och titta på länkarna jag bifogat i mitt inlägg nr 51 idag, så kanske du inser att expertisen inte alls är enig om att det inte finns någon bubbla.

Tack och lov består marknaden av några till än de 5 personers uttalanden du hänvisar till. Jag påstår fortfarande att expertisen är enig om att den svenska bostadsbubblan inte existerar.
2011-02-16, 18:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du följt programmet Lyxfällan på 3:an och där har det varit ett antal personer som varit på väg att riskera sina boenden p.g.a. överbelåning.

Lite offtopic... Men belyser inte Lyxfällan på motsatsen? Alltså att folk lever med på tok för lågt belånade bostäder? Tycker att lösningen i varenda program är att öka boendelånet och genom det lösa alla idiotkrediter.
2011-02-16, 18:52
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Lite offtopic... Men belyser inte Lyxfällan på motsatsen? Alltså att folk lever med på tok för lågt belånade bostäder? Tycker att lösningen i varenda program är att öka boendelånet och genom det lösa alla idiotkrediter.

Har bara sett 2-3 avsnitt men så har de varit i dom jag sett iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in