2011-02-16, 08:46
Medlem
Dagge1976s avatar
Finns inget samband.
Japaner korta men bygger höga hus. Svenskar är långa men bygger låga hus.
Senast redigerad av Dagge1976 2011-02-16 kl. 08:53.
2011-02-16, 09:35
Bannlyst
Både riksbanken och politikerna står på bostadstorskarnas sida, att låna kommer alltid att premieras föra att spara i Sverige.. Bostadsbubblan i Sverige kommer att pysa mycket lugnt och kontrollerat. Ingen katastrof.
2011-02-16, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
ser inga likheter mellan japan och sverige. Alla marknader är egna, har ni missat att det är finanskris nu. Svenska marknaden lärde sig av samma kris som den japanska. Varje år är det massor med folk som anser sig veta att marknaden är överväderad men blir motbevisade varje år. Det enda som kan knäcka marknaden är höga räntor vilket skulle bli fallet vid hög inflation.. men dessa tar ut varandra. För att japan som exempel så ha deras valuta haft deflation länge vilket gör att pengarna blir mer värda. Det finns ingen bubbla.

Muppjävel. Det är helt uppenbart att det inte kommer fortsätta så här. Det kan väl vilken blind ko som helst se? Tror du på riktigt att folk kommer fortsätta betala flera miljoner för någon sunkig etta i Stockholms innerstad? INTE EN CHANS!

Sveriges största pyramidspel. Var först men fanimej inte sist för då är du rökt.
2011-02-16, 10:19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Det pratas för mycket om en bubbla för att det ska vara fara för bubbla.
Har hört bubbelsnacket sen 2001, och dem som har uttalat sig om bubblor hit och dit har gjort det i egenintresse. Sen vill jag bara ifrågasätta dem som pratar bubbla, tror inte att en enda av dom bor i villa eller br. Har jag fel?
Skulle nu priserna falla så skulle inte jag bry mig det minsta, mitt hem är ingen investering i annat än livskvalité.

Jag har länge trott att priserna skall ner. Hade en bostadsrätt 00-03 som steg från 300-550tsk. Köparna sa att dom skulle bo där i några år för att få ihop en kontantinsats till en villa, vilket man nästan skrattade åt. Idag går den 2:an på runt miljonen. Själv flyttade jag ut 3 mil från storstan och köpte en villa för 750tsk som värderades-07 till 1.8M (mkt ren.) belåning ca 50%

Jag tänker som dig, för vi skall bo kvar här, men jag tror/vet att en bostad inte kan stiga 100tsk år efter år utan att en bubbla skapas. Jag hoppas faktiskt att raset skall bli stort eftersom jag letar efter en hyresfastighet som investering
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-02-16 kl. 10:26.
2011-02-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Muppjävel. Det är helt uppenbart att det inte kommer fortsätta så här. Det kan väl vilken blind ko som helst se? Tror du på riktigt att folk kommer fortsätta betala flera miljoner för någon sunkig etta i Stockholms innerstad? INTE EN CHANS!

Sveriges största pyramidspel. Var först men fanimej inte sist för då är du rökt.

Visst, man kan tycka att detta är rena fantasipriserna (instämmer med tanke på min tunna plånbok), men så länge det finns tillräckligt med förmögna personer så kommer priserna att fortsätta att öka i Stockholm. Tänkbart är att vissa inte kommer att ha råd med att bo kvar, men det innebär inte att priserna därför kommer att sjunka. Ang. prisökningarna; så har det varit och så kommer det att fortsätta. Tittar du tillbaka från 1900 fram till i dag, så ser du att den långa trenden är uppåt, uppåt, uppåt. Med små, små hack, när priserna sjunkit något, för att därefter fortsätta med att öka.

(Förresten, ett sånt otrevligt språk du har i din insändare.)
2011-02-16, 10:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Ang. prisökningarna; så har det varit och så kommer det att fortsätta. Tittar du tillbaka från 1900 fram till i dag, så ser du att den långa trenden är uppåt, uppåt, uppåt. Med små, små hack, när priserna sjunkit något, för att därefter fortsätta med att öka.

Har väl varit lite mer än "små hack" under perioden du nämner.
Jag hör ju själv till dom som tror att det i längden lönar sig att äga sitt boende, men nu tror jag på ras som jag mer än gärna välkomnar

Jag köpte en liten lägenhet ganska centralt i Gbg (2a) för 150tsk som idag kostar över en mille, vilket inte är hållbart i längden.
2011-02-16, 11:18
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har väl varit lite mer än "små hack" under perioden du nämner.
Jag hör ju själv till dom som tror att det i längden lönar sig att äga sitt boende, men nu tror jag på ras som jag mer än gärna välkomnar

Jag köpte en liten lägenhet ganska centralt i Gbg (2a) för 150tsk som idag kostar över en mille, vilket inte är hållbart i längden.

Klart att det är gott att frodas i destruktiva teorier men jag tror du har fel, eller är rättare sagt ganska säker. Om du byggde en kåk på 60-70talet så kanske du betalade 150tsk idag är samma kåk värd 2-5 millar. Det är över 50 år som priset gått upp, det kommer aldrig att falla ner till de 150k den byggdes för, tack vare bl.a. inflation.

Att sälja lägenheten idag och "vänta ut" krisen kommer med största sannolikhet att isolera sig från bostadsmarknaden och ångra bittert att de slutade äga sin bostad och torska ganska många kr i förlorad värdeökning.

Bor du i hyresrätt får du aldrig någon som helst avkastning av dina pengar.
2011-02-16, 11:31
Medlem
jag sa till banken igår att jag inte har råd att betala om räntan går upp till 5%, vipps fick jag binda ett år på 3,34 (rörlig idag på samma bank är 3,49, det kommer höjas mer i år sa de...). är det ett tecken på att de är skrajja för bubblor? bara 50-100 lgh måste paniksäljas i sthlm mer än vanligt så borde karusellen vara igång.
2011-02-16, 11:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Att sälja lägenheten idag och "vänta ut" krisen kommer med största sannolikhet att isolera sig från bostadsmarknaden och ångra bittert att de slutade äga sin bostad och torska ganska många kr i förlorad värdeökning.

Bor du i hyresrätt får du aldrig någon som helst avkastning av dina pengar.

Håller med dig helt! Säljer man idag och OM marknaden går ner 30% så sitter man och funderar på om det är köpläge eller om man bör vänta, och därmed missar också dom flesta köpet å hamnar utanför.

Jag tror på ras och stigande räntor samt avsätter en bra buffertpeng åt detta, men skulle aldrig våga och vilja sälja

OBS: Glömde skriva i tidigare inlägg att bostadsrätten jag köpte för 150tsk va för 15år sedan.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-02-16 kl. 11:40.
2011-02-16, 11:38
Medlem
Jag har precis köpt en bostadsrätt, jag studerar och vet att jag kan få det ganska tufft i framtiden när räntorna går upp då jag inte nu amorterar. Men jag har också i min kalkyl räknat på att få ett välbetalt jobb inom de 2-3 närmsta åren efter avslutat utbildning vilket i sin tur kommer att leda till att mina marginaler också ökar och jag kan då leva med en högre ränta. Bara så länge man är medveten om att den utlåningsränta som bankerna har (har haft) inte är den sanna, tror man det och inte räknar med ökade framtida ränteutgifter så sitter man möjligtvis i skiten. Ett tips är att nu när räntorna är låga så kan man skaffa sin en räntebuffert, jag själv räknar på att räntan ligger på ca 4-5% och lägger undan resterande överskott inför en framtida räntehöjning.

Självklart är bostadspriserna höga just nu, men om 10-20-30 år oavsett om bostadsmarknaden har havererat så kommer priserna att stabiliseras och återgå till en utveckling som symboliseras av stigande bostadspriser förutsatt att vi har en inflation i landet.

Vågar vi inte så utsätter vi oss också för problem, vi kyler ner ekonomin överlag. Allt detta i grunden handlar ofta om spekulationer och s.ka flockbeteenden vilket i sin tur ofta skapar stora problem på kapital och finansmarknaderna.

Med andra ord sunt förnuft, våga och tänk till!

Eller har jag fel?
2011-02-16, 12:00
Bannlyst
De om inte kan låna ska inte heller låna, saken är den att banken skiter ju i bubblorna det gör även mäklarna. Folk behvöer bostäder och sålänge så är komer folk låna till att köpa,
2011-02-16, 12:15
Avslutad
Hur skall jag göra..

Har köpt en lägemhet i Uppsala precis med inflyttning i slutet av Mars. Har en hyra på 3000 kronor , skall diskutera mina lån 1 vecka före inflyttning. Hur skall jag göra, jag har 1 mille i lån. Skall jag lägga 2 stycken lån med ett rörligt och ett bundet eller skall jag ha 2 rörliga eftersom det lönat sig i längden att ha rörliga lån. Har en inkomst på 15 000 efter skatt. Kommer jag klara mig.. ? Är jävligt orolig över dessa höjningar..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in