Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Vet inte om du upplevde det så, men ta inte illa upp för det jag skrev var absolut inte specifikt riktat till dig. Snarare till människor som tänker som den fiktiva personen jag jag skrev om i kursiv text i mitt föregående inlägg (dvs. personer som belånar sönder sig för att köpa bostad). Jag tycker att du har helt rätt inställning till att man endast belånar vid köp av hus, och även att man ska ha ett kapital vid sidan om och de ekonomiska musklerna för att kunna betala av huset under en rimligt tidsperiod (om man det skulle vilja).
Min uppfattning var dock att orsaken till att man inte ville betala tillbaks på huset var just för att man inte hade råd eller för att man tyckte att det var drömsiffror och helt omöjligt att göra, så därför struntade i det. Tydligen var min uppfattning inte helt rätt. Jag måste dock fråga, hur kommer det sig att du vill inte vill betala av mer/snabbare på fastigheten om du har de ekonomiska tillgångarna? Jag menar, huset ligger och kostar bra mycket pengar i ränta, och pengar på banken förräntar sig inte alls i samma takt.
Min uppfattning var dock att orsaken till att man inte ville betala tillbaks på huset var just för att man inte hade råd eller för att man tyckte att det var drömsiffror och helt omöjligt att göra, så därför struntade i det. Tydligen var min uppfattning inte helt rätt. Jag måste dock fråga, hur kommer det sig att du vill inte vill betala av mer/snabbare på fastigheten om du har de ekonomiska tillgångarna? Jag menar, huset ligger och kostar bra mycket pengar i ränta, och pengar på banken förräntar sig inte alls i samma takt.
Kanske var att jag valde fet stil som fick orden att bli större.
Visst är det många som inte räknar in amortering/sparande i sina boendekalkyler.
Just därför ställer ju bankerna lite krav på marginaler. Sen finns självklart undantag, men jag tror inte att majoriteten av de som köper idag lägger sig på absoluta gränsen vad de klarar av. Blir det högre räntor kanske de drar in på semesterresorna utomlands och byter ut oxfilén mot fläskfilé.
Anledningen till att jag inte vill betala av lånet om jag nu har "musklerna" att göra det är att
jag med ränta-på-ränta generellt får betydligt högre avkastning på det investerade kapitalet. Alternativet att betala av lånet blir således inte lönsamt.