2011-02-15, 09:23
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Vet inte om du upplevde det så, men ta inte illa upp för det jag skrev var absolut inte specifikt riktat till dig. Snarare till människor som tänker som den fiktiva personen jag jag skrev om i kursiv text i mitt föregående inlägg (dvs. personer som belånar sönder sig för att köpa bostad). Jag tycker att du har helt rätt inställning till att man endast belånar vid köp av hus, och även att man ska ha ett kapital vid sidan om och de ekonomiska musklerna för att kunna betala av huset under en rimligt tidsperiod (om man det skulle vilja).

Min uppfattning var dock att orsaken till att man inte ville betala tillbaks på huset var just för att man inte hade råd eller för att man tyckte att det var drömsiffror och helt omöjligt att göra, så därför struntade i det. Tydligen var min uppfattning inte helt rätt. Jag måste dock fråga, hur kommer det sig att du vill inte vill betala av mer/snabbare på fastigheten om du har de ekonomiska tillgångarna? Jag menar, huset ligger och kostar bra mycket pengar i ränta, och pengar på banken förräntar sig inte alls i samma takt.

Kanske var att jag valde fet stil som fick orden att bli större.

Visst är det många som inte räknar in amortering/sparande i sina boendekalkyler.
Just därför ställer ju bankerna lite krav på marginaler. Sen finns självklart undantag, men jag tror inte att majoriteten av de som köper idag lägger sig på absoluta gränsen vad de klarar av. Blir det högre räntor kanske de drar in på semesterresorna utomlands och byter ut oxfilén mot fläskfilé.

Anledningen till att jag inte vill betala av lånet om jag nu har "musklerna" att göra det är att
jag med ränta-på-ränta generellt får betydligt högre avkastning på det investerade kapitalet. Alternativet att betala av lånet blir således inte lönsamt.
2011-02-15, 09:28
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Om vi nu har sett ett skifte i människors prioritering av sin disponibla inkomst till att vara villiga att lägga större del på boende så är det inte en bubbla vi ser. Dock är en sådan utveckling inte hållbar i längden utan bör så småningom nå en asymptotisk nivå. Ser vi däremot denna utveckling tack vare att folk ser investeringsmöjligheten i affären och som resultat av förhoppningar om fortsatt prisstegring bör vi vara mer oroliga. Vad är det vi egentligen ser? Jag har ingen aning

Precis detta jag var inne på tidigare.
Vi kan inte jämföra Sverige med andra sönderspekulerade marknader, i alla fall inte än.
2011-02-15, 11:19
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nu börjar industrin höja rösten mot att räntan allt för ensidigt sätts utifrån bostadspriserna i Stockholm:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sca-sagar-riksbankens-rantepolitik_5940997.svd
Å andra sidan så har räntan de senaste 2-5 åren helt ensidigt satts utifrån industrins behov, utan att ta hänsyn till bostadsbubblor vare sig i Stockholm eller någon annanstans...
2011-02-15, 19:30
Medlem
Folk som oras av "bostadsbubblan" tenderar att jämföra bostäders prisökning jämfört med inflationen istället för att väga in faktorer som är minst lika viktiga, t.ex. utgångsläget.

Att bostadspriserna ökat brutalt i Svenska storstäder de senaste åren råder det ingen tvekan om, men herrejävlar... Jämför med Tokyos i dagsläget snittpriser på 88.000kr / kvadratmeter, eller New Yorks 82.000kr, för att inte tala om Londons priser på 159.000kr inser man att Stockholms snittpris per kvadratmeter på 42.000kr är väldigt lågt internationellt sett.

Visst, Stockholm är inte lika attraktivt som London, Tokyo eller New York... Men seriöst, kika på de aktuella priserna innan ni på fullt allvar till skillnad från en enad expertis tror på en Svensk bostadsbubbla.
2011-02-15, 21:00
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Självklart är det trevligt att bo i en bostad utan belåning på äldre dagar.
Men varför kan det inte vara bättre att istället för att amortera investera en motsvarande summa pengar under samma tid det tar att amortera av lånet. Tittar man historiskt på detta alternativ har det varit ett betydligt lönsammare alternativ om man t.ex. sparat en indexfond med låg avgift.
Sedan har det visat sig att man med det sparade kapitalet enkelt kunnat lösa lånet och ändå ha merparten av det investerade kapitalet kvar.

3000kr/månaden i villa? inkluderat värme, vatten, el, reparationer och underhåll ?
visa mig den villan...

1500kr/Månaden för en stor bostadsrätt med värme, vatten, underhåll inkluderat däremot. Det har jag.
Men till skillnad från "säkra investeringar" så kan man inte förlora amorterade pengar. Så en viss amortering skadar inte i längden.

3k/månad var ett exempel. Mina föräldrar har en driftkostnad på ca 1500/månad för sin villa (vet inte exakt hur stor men lite över 100kvm). Vet ett ganska stort hus i närheten på runt 200kvm som hade 3,4k/månad i driftkostnad.
2011-02-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Mina föräldrar har en driftkostnad på ca 1500/månad för sin villa (vet inte exakt hur stor men lite över 100kvm). Vet ett ganska stort hus i närheten på runt 200kvm som hade 3,4k/månad i driftkostnad.

Hur varmt har dom inomhus? 16-17grader?
2011-02-15, 22:51
Medlem
MrLis avatar
Citat:
Men till skillnad från "säkra investeringar" så kan man inte förlora amorterade pengar. Så en viss amortering skadar inte i längden.

3k/månad var ett exempel. Mina föräldrar har en driftkostnad på ca 1500/månad för sin villa (vet inte exakt hur stor men lite över 100kvm). Vet ett ganska stort hus i närheten på runt 200kvm som hade 3,4k/månad i driftkostnad.

Men då räknar vi inte med reparation och underhåll. Men det hör heller inte till diskussionen.
Diskusionen gällde ju bubbla eller inte med hänvisning till att priserna ökat så mycket.

"säkra investeringar" jag angav indexfond som exempel, vilket får anses som ganska säker ur ett långsiktigt perspektiv. Bara vi inte drar in Tokyo igen i diskussionen...
2011-02-15, 23:22
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag skulle ha betalt av min bostad för att slippa betala massa ränta.

Det blir ju några miljoner efter 40 år i ränta som man aldrig får tillbaka. Då kan man lika gärna bo i en hyresrätt och betala flera miljoner till hyresvärden under hela sin livstid. Enda skillnaden är att banken får pengarna istället för hyresvärden i detta exempel.

Har man driftkostnader på ca 3000kr/månad i en lånefri villa så har man ett bra boende till ett bra pris. Bättre än att betala mer än dubbla avgiften för en lägenhet

Räntan med ränteavdrag är mindre än vad börsen i genomsnitt stiger. Varför ska jag betala av mitt bostadslån när jag lika gärna kan lägga degen i en indexfond och tjäna på det?
Samtidigt så har priserna på BR ökat över dom senaste ca 20 åren, dubbel vinst. En bostadsrätt i en storstad, centralt ÄR en bra investering. Ingen tvingar dig att sälja när priserna är låga.

Jag räknar med att gå ungefär lika mkt vinst som jag betalat i ränta när jag säljer. Min BR har som exempel gått upp med ungefär 15 procent på lika många månader. Visst har priserna gått lite väl snabbt uppåt det senaste, MEN "vinsten" jag gjort är betydligt högre än den ränta jag betalat till
banken.

OnT så har jag svårt att tro på ngn rejäl bubbla av den enkla anledningen att de flesta som köper bostäder köper dom för att bo där, visst hade man haft ett par tre fastigheter att sälja så kan det rasa, men i Sverige så bor man ofta i lägenheten man äger, och vart ska man flytta om man nu vill sälja?
Där jag bor kan man inte fixa en HR på ett par månader precis, 5 år kanske för ett förstahandkontrakt.
Senast redigerad av lundagren 2011-02-15 kl. 23:33.
2011-02-16, 06:02
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Hur varmt har dom inomhus? 16-17grader?
Effektivt system. Inte så mycket spill
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Men då räknar vi inte med reparation och underhåll. Men det hör heller inte till diskussionen.
Diskusionen gällde ju bubbla eller inte med hänvisning till att priserna ökat så mycket.

"säkra investeringar" jag angav indexfond som exempel, vilket får anses som ganska säker ur ett långsiktigt perspektiv. Bara vi inte drar in Tokyo igen i diskussionen...
Precis, men hur ofta (och hur mycket) behöver man reparera och underhålla för egentligen? Inga tusenlappar i månaden iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Räntan med ränteavdrag är mindre än vad börsen i genomsnitt stiger. Varför ska jag betala av mitt bostadslån när jag lika gärna kan lägga degen i en indexfond och tjäna på det?
Samtidigt så har priserna på BR ökat över dom senaste ca 20 åren, dubbel vinst. En bostadsrätt i en storstad, centralt ÄR en bra investering. Ingen tvingar dig att sälja när priserna är låga.

Jag räknar med att gå ungefär lika mkt vinst som jag betalat i ränta när jag säljer. Min BR har som exempel gått upp med ungefär 15 procent på lika många månader. Visst har priserna gått lite väl snabbt uppåt det senaste, MEN "vinsten" jag gjort är betydligt högre än den ränta jag betalat till
banken.

OnT så har jag svårt att tro på ngn rejäl bubbla av den enkla anledningen att de flesta som köper bostäder köper dom för att bo där, visst hade man haft ett par tre fastigheter att sälja så kan det rasa, men i Sverige så bor man ofta i lägenheten man äger, och vart ska man flytta om man nu vill sälja?
Där jag bor kan man inte fixa en HR på ett par månader precis, 5 år kanske för ett förstahandkontrakt.
Det är just sådant tänk som kan skada de flesta. "Både fastighetsvärdet och börsen går upp, gör vi såhär så tjänar vi massa pengar". Tänk om båda marknaderna skulle krascha och inte återhämta sig på 10 år, stackars de som har skuldsatt sig rejält och förlitat hela sin förmögenhet på börsen i tron om att det alltid kommer stiga.

Genom att både amortera och investera så har man både ett säkert "sparande" och en relativt säker långsiktig investering.
2011-02-16, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren

banken.

Någon vinst har du ju inte gjort förrän du sålt så det är ganska ointressant att veta vad din bostad är "värd"(naturligtvis ett helt fiktivt värde) i en stund där du inte har en tanke på att sälja.
Vidare så behöver du ju någonstans att bo när du säljer och eftersom det som du också själv säger inte går att få tag på HR så är denna vinst du talar om inte annat än en förutsättning för att du ska kunna hitta en ny bostad; allt annat har ju också ökat i pris.

Just det faktum att man om man inte köper BR inte har någonstans att bo är ju inte ett argument för att bostadsköp skulle vara väl genomtänkta. Snarare bör det vara så att man inte behövt tänka igenom sitt agerande då alternativ öht inte existerar.
2011-02-16, 06:44
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Effektivt system. Inte så mycket spill

Precis, men hur ofta (och hur mycket) behöver man reparera och underhålla för egentligen? Inga tusenlappar i månaden iaf.

Det är just sådant tänk som kan skada de flesta. "Både fastighetsvärdet och börsen går upp, gör vi såhär så tjänar vi massa pengar". Tänk om båda marknaderna skulle krascha och inte återhämta sig på 10 år, stackars de som har skuldsatt sig rejält och förlitat hela sin förmögenhet på börsen i tron om att det alltid kommer stiga.

Genom att både amortera och investera så har man både ett säkert "sparande" och en relativt säker långsiktig investering.

På vilket sätt menar du att mitt dagliga liv skulle ändras om börsen och bostadspriserna sjönk i säg 5 år, varför skulle det vara "farligt"? Går börsen och fastighetspriserna uppåt, sparar jag en slant, annars inte. Jag har både akassa och ink. Förs. Så även om jag blir av med jobbet kan jag bo kvar ett bra tag.
2011-02-16, 07:31
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Oj tur att man köpt sin lägenhet för egna pengar, och har inte ett lån alls på axlarna. Kommer nog sitta och njuta när räntan höjs, så sådana som jag som förtjänar att få avkastning i form av ränta på mina pengar kan bli glada.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in