2011-09-27, 23:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Du bor lyckligt ovetande i din lägenhet till en låg månadskostnad i fem år. Efter fem år ska du sälja. Du sätter ut din lägenhet för 4 MSEK för att "få dina pengar tillbaks". Problemet är nu bara att den rörliga räntan har stigit till 7 % i inflationsefterdyningarna av de massiva stimulanser som stoppats in i ekonomin under åren 2008-2012. De svenska bankerna har dessutom svårt med sin finansiering då en ökad riskpremie på svenska bostadslån gjort den utländska finansieringen både dyrare och svårare. För att minska risken har man fått anpassa sig efter internationella förhållanden och införa amorteringskrav på 30 år för bostadslån.

Svensson som ska köpa din lägenhet räknar på priset på 4 MSEK och kommer fram till att det skulle ge honom en månadskostnad för lånen på drygt 30 KSEK. För att göra saken ännu värre har din bostadsrättsförening insett att de 10 KSEK per kvm de har i lån inte är gratis pengar och har blivit tvungna att höja din månadsavgift med 5 KSEK (motsvarande månadskostnaden för föreningens lån på din lägenhet) till 7 SEK. Lägg därtill kostnad på el, telefon, tv, bredband etc. på 3 KSEK och Svensson kommer nu fram till att den totala månadskostnaden för honom skulle bli dryga 40 KSEK netto. Svensson räknar med att han kommer kunna betala 1/3 av detta (13-14 KSEK per månad efter skatt) och ger dig därför ett bud på 1,3 MSEK (4 MSEK genom tre).

Problemet för dig nu är att även om du skulle ha råd att bo kvar så kan du inte det för trots din finansiella inkompetens (inget ont menat) har du lyckats skaffa fru och tre barn och det funkar inte att bo i en tvåa på 60 kvm i Vasastan. Efter att ha väntat i ett år på ett bättre bud blir du därför tvungen att ta en förlust på 2,7 MSEK och flytta till ett radhus utanför Västerås som du hyr för 10 KSEK i månaden samtidigt som du betalar drygt 20 KSEK i månaden till banken för att om cirka 30 år ha betalat tillbaks dina gamla synder...

Problemet för dig idag är att de flesta smarta människor och de svenska bankerna har insett att detta är ett fullt möjligt scenario, så du måste hitta någon som är minst lika inkompetent som dig själv (inget ont menat) för att få 4 MSEK för din lägenhet för tillfället. En ytterligare komplikation är att även om du hittar en sådan person så sätter bankerna stopp för honom genom att begränsa utlåningen till 5x bruttolönen (dvs max 2,4 MSEK för någon med en lön på 40 KSEK i månaden). Detta eftersom de börjat inse vilken risk de tar med sin utlåning och måste minimera sina kreditrisker (de har dessutom läst att långsiktiga medelpriser i USA har legat på cirka 3,5x bruttolönen).

Hoppas detta hjälpte och lycka till med din "bostadskarriär"!

Vad tjänar banken på att jag amorterar på 30 år? De tjänar pengar på räntan. Och säg inte att de minskar risken genom att jag amorterar, då gör du en tankevurpa. Den som köper av mig om 30 år måste ju - om det inte är en riktigt rik människa - ta lån för att köpa lägenheten av mig och plötsligt är det åter igen en kredit hos banken. Med skillnaden att jag hållit mina månadsinbetalningar i 30 år medan den nye börjar om från noll.

Vem har med lönerna du beskriver någonsin fått låna 4 miljoner med lägenheten belånad till 100%? Och vad är det för ränta på 7% du pratar om, har vi någonsin i modern tid (så länge kronan flutit) haft en så hög ränta under någon längre period? Menar du att vi går in i en sådan extrem högkonjunktur att riksbanken måste kompensera för löneökningar och inflation genom att höja räntan till sådana nivåer? I så fall lär ju Stockholm gå för högvarv, och tiotusentals människor med höga löner kommer behöva någonstans att bo.

För att inte tala om löneutvecklingen. Nu tror jag inte löneutvecklingen blir lika snabb i framtiden, som den varit de senaste 30 åren, men ha ändå i åtanke att den är fyra gånger högre idag än 1983 (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Nominell-loneutveckling/?from383=&to383=&columns383=,1,2,5,). Skulle vi fortsätta så, så skulle den som idag tjänar 30 000 tjäna närmare 120 000 kronor om 30 år - och då kan man definitivt bekosta sin 4-miljonerkronorslägenhet.
2011-09-28, 00:53
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vad tjänar banken på att jag amorterar på 30 år? De tjänar pengar på räntan. Och säg inte att de minskar risken genom att jag amorterar, då gör du en tankevurpa. Den som köper av mig om 30 år måste ju - om det inte är en riktigt rik människa - ta lån för att köpa lägenheten av mig och plötsligt är det åter igen en kredit hos banken. Med skillnaden att jag hållit mina månadsinbetalningar i 30 år medan den nye börjar om från noll.
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta. Ja, banken tjänar självklart pengar på ränteinbetalningarna. Men det är väl inte i ditt intresse att betala ränta?

Citat:
Och vad är det för ränta på 7% du pratar om, har vi någonsin i modern tid (så länge kronan flutit) haft en så hög ränta under någon längre period?
För bara två år sedan var den rörliga räntan uppe och nosade på 6,5% i alla fall. Och i slutet av 90-talet var den ännu högre. Och då var den på väg nedåt - trots att vi var på väg ut ur en kraftig lågkonjunktur...

Citat:
För att inte tala om löneutvecklingen. Nu tror jag inte löneutvecklingen blir lika snabb i framtiden, som den varit de senaste 30 åren, men ha ändå i åtanke att den är fyra gånger högre idag än 1983 (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Nominell-loneutveckling/?from383=&to383=&columns383=,1,2,5,). Skulle vi fortsätta så, så skulle den som idag tjänar 30 000 tjäna närmare 120 000 kronor om 30 år - och då kan man definitivt bekosta sin 4-miljonerkronorslägenhet.
...och sedan behöver man låna 16 miljoner för att köpa nästa lägenhet. Inflation är ingen bra lösning på problemet, det har vi testat under 70-, 80, och början av 90-talet.
2011-09-28, 07:57
Medlem

Om ni priserna gått ner när jag ska flytta så blir ju nästa boende jag ska köpa billigare.
2011-09-28, 15:44
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om ni priserna gått ner när jag ska flytta så blir ju nästa boende jag ska köpa billigare.
Boendekostnaden beror på hyra/drift och räntekostnader + eventuella tvångsamorteringar. Alltså sådant som man måste betala för att kunna bo kvar. Så bara för att man flyttar när priserna går ned betyder inte det att nästa boende blir billigare, såvida man inte bor i en bostad med väldigt hög hyra/driftkostnad.
2011-09-28, 16:16
Medlem
Så är det någon som kan visa ett "fynd" ser nämligen inga fynd när jag läser tidingen över sålda lägenheter på Södermalm.

Var är 10% raset ? jag skulle ju kunna hitta 40kvm ettor för 1,71,8 miljoner nu enligt metro
2011-09-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Boendekostnaden beror på hyra/drift och räntekostnader + eventuella tvångsamorteringar. Alltså sådant som man måste betala för att kunna bo kvar. Så bara för att man flyttar när priserna går ned betyder inte det att nästa boende blir billigare, såvida man inte bor i en bostad med väldigt hög hyra/driftkostnad.

Men likväl kan du slippa "smällen" av att din bostad tappat rejält i värde.
2011-09-28, 19:41
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Men likväl kan du slippa "smällen" av att din bostad tappat rejält i värde.
Om man "slipper smällen" beror nog snarare på hur ens belåningsgrad ser ut, hur mycket värdet sjunker och hur ens övriga privatekonomiska situation ser ut.

Är belåningsgraden för hög att man står kvar med blancolån eller nästintill inga besparingar kvar efter försäljning så blir det nog svårt att köpa billigt eftersom banken inte kommer bevilja lån. I detta exemplet är alternativet att bo kvar med amorteringskrav (högre boendekostnad) eller sälja med förlust och flytta till hyresbostad.
2011-09-28, 22:10
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Så är det någon som kan visa ett "fynd" ser nämligen inga fynd när jag läser tidingen över sålda lägenheter på Södermalm.

Var är 10% raset ? jag skulle ju kunna hitta 40kvm ettor för 1,71,8 miljoner nu enligt metro

Vänta till kommunistkapitalisterna på Söder börjar förlora sina överbetalda jobb inom media,reklam och it-branschen så skall du se på roliga dagar när dessa pellejönsar som är så upplånade över öronen får panik och måste flytta till hyresrätt i förorten när fogden/banken tagit lägenheten.
2011-09-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar

10% är inget ras, det är bara en naturlig svängning.

Det sker väldigt få affärer nu. Det börjar alltid så. Tillslut måste alla sälja på en gång. Särskilt om de blir arbetslösa.
2011-09-29, 21:55
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten

Det sker väldigt få affärer nu. Det börjar alltid så. Tillslut måste alla sälja på en gång. Särskilt om de blir arbetslösa.

Blir det också en "naturlig svängning" då utbudet inte möter efterfrågan?
2011-09-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten

Tittar man på Boliga så är det senaste månaden ganska många lägenheter som prissänks varje dag i centrala Stockholm. Detta har jag inte sätt någon gång tidigare sedan jag började följa detta för ett år sedan. Har också en kompis som köpte en 3:a i vasastan nyligen. Han var den enda på visningen och kunde lägga under accepterat pris. Fick den för precis 50 k/m2.. Det är en ganska stor nedgång. Just nu är det nog också många som tagit bort sina annonser eller avvaktar försäljning eftersom det går så trögt. Vänta tills dom prövar marknaden igen i nästa cykel. Tror nog detta inte är en naturlig svängning.
-------------------------------------------------------
Kanske vaknar folk upp och inser att 30 m2 i ett land med nästan obegränsad yta för sina invånare inte kan eller ska vara värt 2 miljoner kronor eftersom det betyder att man skuldsätter sig för resten av sitt liv. Med en svensk snittlön på 28 k.. Så kanske man kan lägga undan 5000/månad (vatten och bröd).. Och då tar det ungefär 34 år att betala av den skulden. Det är ganska lång tid ur en människoperspektiv. Ovanstående resonemang är ju bara logiskt om du säkert får tillbaka dina pengar efter att du sålt din bostad.. men när detta inte längre är säkert... Ska du då riskera att sätta dig i skuld för resten av ditt liv eller kanske du ska sitta kvar lite i din hyresrätt och se var detta tar vägen.

Reagerar lite mot denna sjuka utveckling vi har sätt eftersom den tjänar till att föra över rikedom från 80 och 90-talister till 50 och 60-talister. Dom köpte ju när det var all time low efter 90 talskrachen. Sedan är det meningen att vi unga ska gå in och köpa deras upphaussade lägenheter till sjuka priser. En transaktion av välfärd till en generation som pensionerar sig om 10 år och där vi också ska betala deras pensioner.. Vilket kanske blir lite svårt när vi samtidigt sitter på onödiga miljonlån..

Jaja.. lite utsvängningar kanske.. Men så tänker jag.

80-talist
2011-09-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Tittar man på Boliga så är det senaste månaden ganska många lägenheter som prissänks varje dag i centrala Stockholm. Detta har jag inte sätt någon gång tidigare sedan jag började följa detta för ett år sedan. Har också en kompis som köpte en 3:a i vasastan nyligen. Han var den enda på visningen och kunde lägga under accepterat pris. Fick den för precis 50 k/m2.. Det är en ganska stor nedgång. Just nu är det nog också många som tagit bort sina annonser eller avvaktar försäljning eftersom det går så trögt. Vänta tills dom prövar marknaden igen i nästa cykel. Tror nog detta inte är en naturlig svängning.
-------------------------------------------------------
Kanske vaknar folk upp och inser att 30 m2 i ett land med nästan obegränsad yta för sina invånare inte kan eller ska vara värt 2 miljoner kronor eftersom det betyder att man skuldsätter sig för resten av sitt liv. Med en svensk snittlön på 28 k.. Så kanske man kan lägga undan 5000/månad (vatten och bröd).. Och då tar det ungefär 34 år att betala av den skulden. Det är ganska lång tid ur en människoperspektiv. Ovanstående resonemang är ju bara logiskt om du säkert får tillbaka dina pengar efter att du sålt din bostad.. men när detta inte längre är säkert... Ska du då riskera att sätta dig i skuld för resten av ditt liv eller kanske du ska sitta kvar lite i din hyresrätt och se var detta tar vägen.

Reagerar lite mot denna sjuka utveckling vi har sätt eftersom den tjänar till att föra över rikedom från 80 och 90-talister till 50 och 60-talister. Dom köpte ju när det var all time low efter 90 talskrachen. Sedan är det meningen att vi unga ska gå in och köpa deras upphaussade lägenheter till sjuka priser. En transaktion av välfärd till en generation som pensionerar sig om 10 år och där vi också ska betala deras pensioner.. Vilket kanske blir lite svårt när vi samtidigt sitter på onödiga miljonlån..

Jaja.. lite utsvängningar kanske.. Men så tänker jag.

80-talist

Hur påverkar detta mindre städer runt omkring i Sverige?

Bor själv i en lite mindre stad (med stadig befolkningsökning i staden, något minsking i kommunen och länet).

Hyreslägenheter är det brist på utom i "sämre" områden och de kostar ungefär lika mycket som i Stockholm vad jag förstått.

Köpte en lägenhet för runt 10 år sedan för ca 900kr/m2. Sålde nu för ca 9000kr/m2 och köpte en mycket större för 6000kr/m2 som jag dessutom utrustade och renoverade.

När allt är klart kanske jag kommer ha lån på 2500 kr/m2.

Vad är alternativet i liknande städer? Alla pratar om innerstockholm och hur priserna kommer att sjunka men städer liknande de jag pratar om? Med lika höga (och lika svårtillgängliga) hyreslägenheter, stadig befolkningsökning, inget eller litet byggande av hyresrätter.

Vad är alternativet liksom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in