2011-09-25, 14:51
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Scream
Hur bor ni alla som skriver i tråden?

Bor i skräpbostadsformen bostadsrätt.

0kr i lån
2011-09-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/grafer-och-inga-visor-fran-swedbank.html

Här har du lite grafer om lite allt möjligt. När du ser staplarna med belåningsgrad så tänk då på hur det hade sett ut, om priserna inte stigit, för de äldre generationerna också.

Det var betydligt högre än jag trodde. Mina föräldrar ligger king 20% och är i åldern 50-59, blir verkligen förvånad när den åldersgruppen har över 60% i snitt. Är det personer som äntrat marknaden sent, bor i områden med svag värdeökning, hög belåningsgrad från början osv osv som ligger bakom?
2011-09-25, 15:41
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Det var betydligt högre än jag trodde. Mina föräldrar ligger king 20% och är i åldern 50-59, blir verkligen förvånad när den åldersgruppen har över 60% i snitt. Är det personer som äntrat marknaden sent, bor i områden med svag värdeökning, hög belåningsgrad från början osv osv som ligger bakom?

Troligen är det så. Vet många äldre personer (50+) som gick in i bostadspyramiden sent, bott i fel område eller tvingades sälja under 90-talet och därför inte hade med sig en stor vinst sen tidigare.
2011-09-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Överlag handlar väl allt om folks ekonomiska situation? Sålänge de klarar sina utgifter lär de sitta kvar och avvakta konjukturen, inte lär de lockas att göra stora bostadsaffärer i osäkra tider. Det enda som kan få folk att slänga ut sina lägenheter är alltså en rejält minskad efterfråga som ökar arbetslösheten och därmed minskar konsumtionen. Då kan det spricka för de med små marginaler, sälja är enda utvägen, och är dessa människor tillräckligt många kan vi se ett prisras. MEN, detta lär kräva en rejäl nedgång. Notera att Sverige dessutom har medel att trycka in, så även om vi får en kraftig nedgång kan stimulanser rädda situationen. Förvisso inte hållbart i längden men kan nog räcka för att rida ut stormen. Finns det någon statistik som ger en bild av låntagarnas situation, vilka marginaler de faktiskt har? Nåväl, ett ordentligt ras globalt kan ställa till det men överlag tror jag ändå många klarar sig och något ras a la 40-50% får vi inte se.

Du glömmer att folk skaffar barn, blir trångbodda, m.m. Det finns alltid viss omsättning. Tror det inte tar mer än några månader innan säljare också accepterar att priserna har gått ner och verkligen säljer. Visst kan de hyra ut svart i andra hand hur länge som helst i praktiken, men de måste ju också få loss pengar till insatsen i nytt boende?
2011-09-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Du glömmer att folk skaffar barn, blir trångbodda, m.m. Det finns alltid viss omsättning. Tror det inte tar mer än några månader innan säljare också accepterar att priserna har gått ner och verkligen säljer. Visst kan de hyra ut svart i andra hand hur länge som helst i praktiken, men de måste ju också få loss pengar till insatsen i nytt boende?

En mycket bra poäng, vill man ut på marknaden så ska det mycket till för att avstå. Men återigen, är det riktigt tuffa tider kan nog många avvakta, så först och främst lär det ekonomiska läget väga tyngst. Vilket då återkopplar till vad jag tidigare var inne på, de måste i princip börja gå back alt. göra avkall på stora delar av sina liv för att flytta. Jag tror helt enkelt inte det kommer ske i såpass hög grad att ett ras hamnar över 30%.
2011-09-25, 21:53
Medlem
Citat:

Bor i hyresrätt. Hyra + el hamnar på ca 5000 spänn i månaden... väntar på rätt tillfälle att gå in i marknaden. Har inget emot hyresrätter i sig, men jag gillar att fixa och renovera och det kan man ju knappt göra i hyresrätt...
2011-09-26, 00:05
Medlem
Osmanvallos avatar
Köparnas marknad

Köpare och säljare står längre ifrån varandra än på länge beroende på att de har olika uppfattning om marknaden, konstaterar Claudia Wörmann.

http://www.e24.se/pengar/bostad/nu-ar-det-koparnas-marknad_3076338.e24
2011-09-26, 06:25
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Köparnas marknad

Köpare och säljare står längre ifrån varandra än på länge beroende på att de har olika uppfattning om marknaden, konstaterar Claudia Wörmann.

http://www.e24.se/pengar/bostad/nu-ar-det-koparnas-marknad_3076338.e24
Jag hatar uttrycket "nu är det köparnas marknad". Det är alltid köparnas marknad, det är alltid köparna som bestämmer vad de kan tänkas ge för ett objekt (bara mer eller mindre motvilligt).

När priserna rusat så är det köparna som tillsammans pressat upp priserna för att de varit så sugna på ett nytt hem. Säljarna har bara stått där och tänkt "oj, vad mycket jag fick ändå".
2011-09-26, 10:11
Medlem
Citat:

Sålde precis en liten etta utan balkong för 8900kr/m2 som jag köpt för runt 900kr/m2 och köpte en trea med egen trädgård för 5800kr/m2.
2011-09-26, 18:19
Medlem
Mr. Nobbys avatar
Antalet sålda bostadsrätter ner 85 % i Stockholm. Det finns nog en och annan mäklare som kommer att bli arbetslös snart. http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/2011/09/vecka-38-2011.html#comments
2011-09-27, 01:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Nobby
Antalet sålda bostadsrätter ner 85 % i Stockholm. Det finns nog en och annan mäklare som kommer att bli arbetslös snart. http://lassekongosbostadstracker.blogspot.com/2011/09/vecka-38-2011.html#comments
Kan det bli så att mäklarna blir de som utlöser det stora prisraset när de måste sälja sina allt för dyra privata lägenheter/hus?

De flesta "junior"-mäklare jobbar ju enbart på provision och har då försäljningen mer eller mindre stannat av får de ju inte någon lön. Brukar ju också vara så att folk som jobbar i "höglöneyrken" inte sparar speciellt mycket för framtiden. De som jobbade inom IT branschen på det tidiga 90-talets krasch hade inte mycket sparat i ladorna.
2011-09-27, 23:02
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är faran med detta? Nu menar jag inte extrema fall utan mer vanliga fall.

Antag att jag vill köpa en bostadsrätt. Jag har 200.000 i sparade pengar och får 1.000.000 i lån från banken.

Jag köper en lägenhet för 1.2 miljoner som har en avgift på 2.900kr inkl värme.

Jag betalar 4% i ränta och det blir 40.000 om året som jag dessutom får dra av en del av. Så vi kan säga att räntekostnaden är 30.000 om året, dvs 2.500 kr per månad.

Det kostar alltså mig 2900 + 2500 = 5400 kr att bo i lägenheten.

Nästa dag kommer det förbi en person och säger "Din bostad är bara värd 600.000". Jaha, det påverkar inte mig. Det kostar fortfarande 5400/månad att bo i lägenheten. Alternativet är att flytta till en skabbig hyresrätt som ksotar 7900kr/månad i kallhyra. Varför ska jag flytta?

Du bor lyckligt ovetande i din lägenhet till en låg månadskostnad i fem år. Efter fem år ska du sälja. Du sätter ut din lägenhet för 4 MSEK för att "få dina pengar tillbaks". Problemet är nu bara att den rörliga räntan har stigit till 7 % i inflationsefterdyningarna av de massiva stimulanser som stoppats in i ekonomin under åren 2008-2012. De svenska bankerna har dessutom svårt med sin finansiering då en ökad riskpremie på svenska bostadslån gjort den utländska finansieringen både dyrare och svårare. För att minska risken har man fått anpassa sig efter internationella förhållanden och införa amorteringskrav på 30 år för bostadslån.

Svensson som ska köpa din lägenhet räknar på priset på 4 MSEK och kommer fram till att det skulle ge honom en månadskostnad för lånen på drygt 30 KSEK. För att göra saken ännu värre har din bostadsrättsförening insett att de 10 KSEK per kvm de har i lån inte är gratis pengar och har blivit tvungna att höja din månadsavgift med 5 KSEK (motsvarande månadskostnaden för föreningens lån på din lägenhet) till 7 SEK. Lägg därtill kostnad på el, telefon, tv, bredband etc. på 3 KSEK och Svensson kommer nu fram till att den totala månadskostnaden för honom skulle bli dryga 40 KSEK netto. Svensson räknar med att han kommer kunna betala 1/3 av detta (13-14 KSEK per månad efter skatt) och ger dig därför ett bud på 1,3 MSEK (4 MSEK genom tre).

Problemet för dig nu är att även om du skulle ha råd att bo kvar så kan du inte det för trots din finansiella inkompetens (inget ont menat) har du lyckats skaffa fru och tre barn och det funkar inte att bo i en tvåa på 60 kvm i Vasastan. Efter att ha väntat i ett år på ett bättre bud blir du därför tvungen att ta en förlust på 2,7 MSEK och flytta till ett radhus utanför Västerås som du hyr för 10 KSEK i månaden samtidigt som du betalar drygt 20 KSEK i månaden till banken för att om cirka 30 år ha betalat tillbaks dina gamla synder...

Problemet för dig idag är att de flesta smarta människor och de svenska bankerna har insett att detta är ett fullt möjligt scenario, så du måste hitta någon som är minst lika inkompetent som dig själv (inget ont menat) för att få 4 MSEK för din lägenhet för tillfället. En ytterligare komplikation är att även om du hittar en sådan person så sätter bankerna stopp för honom genom att begränsa utlåningen till 5x bruttolönen (dvs max 2,4 MSEK för någon med en lön på 40 KSEK i månaden). Detta eftersom de börjat inse vilken risk de tar med sin utlåning och måste minimera sina kreditrisker (de har dessutom läst att långsiktiga medelpriser i USA har legat på cirka 3,5x bruttolönen).

Hoppas detta hjälpte och lycka till med din "bostadskarriär"!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in