Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är faran med detta? Nu menar jag inte extrema fall utan mer vanliga fall.
Antag att jag vill köpa en bostadsrätt. Jag har 200.000 i sparade pengar och får 1.000.000 i lån från banken.
Jag köper en lägenhet för 1.2 miljoner som har en avgift på 2.900kr inkl värme.
Jag betalar 4% i ränta och det blir 40.000 om året som jag dessutom får dra av en del av. Så vi kan säga att räntekostnaden är 30.000 om året, dvs 2.500 kr per månad.
Det kostar alltså mig 2900 + 2500 = 5400 kr att bo i lägenheten.
Nästa dag kommer det förbi en person och säger "Din bostad är bara värd 600.000". Jaha, det påverkar inte mig. Det kostar fortfarande 5400/månad att bo i lägenheten. Alternativet är att flytta till en skabbig hyresrätt som ksotar 7900kr/månad i kallhyra. Varför ska jag flytta?
Du bor lyckligt ovetande i din lägenhet till en låg månadskostnad i fem år. Efter fem år ska du sälja. Du sätter ut din lägenhet för 4 MSEK för att "få dina pengar tillbaks". Problemet är nu bara att den rörliga räntan har stigit till 7 % i inflationsefterdyningarna av de massiva stimulanser som stoppats in i ekonomin under åren 2008-2012. De svenska bankerna har dessutom svårt med sin finansiering då en ökad riskpremie på svenska bostadslån gjort den utländska finansieringen både dyrare och svårare. För att minska risken har man fått anpassa sig efter internationella förhållanden och införa amorteringskrav på 30 år för bostadslån.
Svensson som ska köpa din lägenhet räknar på priset på 4 MSEK och kommer fram till att det skulle ge honom en månadskostnad för lånen på drygt 30 KSEK. För att göra saken ännu värre har din bostadsrättsförening insett att de 10 KSEK per kvm de har i lån inte är gratis pengar och har blivit tvungna att höja din månadsavgift med 5 KSEK (motsvarande månadskostnaden för föreningens lån på din lägenhet) till 7 SEK. Lägg därtill kostnad på el, telefon, tv, bredband etc. på 3 KSEK och Svensson kommer nu fram till att den totala månadskostnaden för honom skulle bli dryga 40 KSEK netto. Svensson räknar med att han kommer kunna betala 1/3 av detta (13-14 KSEK per månad efter skatt) och ger dig därför ett bud på 1,3 MSEK (4 MSEK genom tre).
Problemet för dig nu är att även om du skulle ha råd att bo kvar så kan du inte det för trots din finansiella inkompetens (inget ont menat) har du lyckats skaffa fru och tre barn och det funkar inte att bo i en tvåa på 60 kvm i Vasastan. Efter att ha väntat i ett år på ett bättre bud blir du därför tvungen att ta en förlust på 2,7 MSEK och flytta till ett radhus utanför Västerås som du hyr för 10 KSEK i månaden samtidigt som du betalar drygt 20 KSEK i månaden till banken för att om cirka 30 år ha betalat tillbaks dina gamla synder...
Problemet för dig idag är att de flesta smarta människor och de svenska bankerna har insett att detta är ett fullt möjligt scenario, så du måste hitta någon som är minst lika inkompetent som dig själv (inget ont menat) för att få 4 MSEK för din lägenhet för tillfället. En ytterligare komplikation är att även om du hittar en sådan person så sätter bankerna stopp för honom genom att begränsa utlåningen till 5x bruttolönen (dvs max 2,4 MSEK för någon med en lön på 40 KSEK i månaden). Detta eftersom de börjat inse vilken risk de tar med sin utlåning och måste minimera sina kreditrisker (de har dessutom läst att långsiktiga medelpriser i USA har legat på cirka 3,5x bruttolönen).
Hoppas detta hjälpte och lycka till med din "bostadskarriär"!