Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Bara en allmän undran.
Varför ska man ha betalt av hela sitt bostadslån under sitt liv?
Är bostaden förbrukad och värd 0 kr när man dör?
Självklart är det ett bra sparalternativ om man är dålig på att få avkastning på
andra typer av investeringar. Men varför säger många att den ska vara helt betald.
Tycker att du har en lite underlig syn på det hela. Är det inte att leva över sina tillgångar? Och varför inte i så fall bara hyra, det blir ju samma sak i alla fall. Enda skillnaden är att du utsätter dig för en risk. Faller bostadspriset sitter personen som har belånar sönder hela sig och sin familj inte speciellt bra till (de flesta tror ju blint på att priset kommer stiga i all oändlighet, precis som om det vore en magiskt bra affär som alltid gav positiv avkastning). Det räcker med en liten "dipp" av bostadspriserna för att oerhört många i Sverige ska gå i personlig konkurs (kommer dock inte ihåg exakta siffror eller var jag hittade denna artikel).
Varför inte börja låna, utan att amortera, för att köpa en antik tavla? Varför inte börja låna, utan att amortera, för att köpa en äldre eftertraktad klassisk sportbil? Eller kanske en dyr klocka, dessa har också stabilt värde även efter många år. Var bör gränsen gå?
Jag har själv gjort pengar på fastigheter på kapitalmarknaden, men vågar nu inte spekulera på marknaden längre. Framtiden får utvisa vad som sker. Jag skulle åtminstone inte köpa en fastighet jag aldrig skulle ha möjlighet att betala av inom rimlig tid. Varför inte ta topplån och belåna sönder sig några hundra procent och sedan köpa aktier? Nej, inte det? nu blir nog de flesta mycket skeptiska, men vad är skillnaden? Varför inte spela lite rysk roulette? Pengar är ju bara siffror på datorn nu för tiden verkar det som.
Det som oroar mig är tankar i stil med:
Va fasen Gittan, 1 eller 5 miljoner spelar inte så stor roll, vi kommer ändå bara betala räntan, och vi kommer aldrig att få ihop i närheten av en miljon, så då spelar inte siffrorna så stor roll, det är ändå bara fantasisiffror i datorn. Fastigheter sa ju Noppe var en bra affär som bara kan öka i värde. Vi tar huset för 5 miljoner!
Detta tänk som jag vet många har är det som bygger upp bubblan. Jag menar inte på något sätt att man inte ska äga fastigheter, bara att man inte bör leva över sina tillgångar.
Om man inte ser ens en antydan till bostadsbubbla efter detta inlägg så är det för att man inte vill se, man vill bara fortsätta leva bra utan bekymmer. Om bubblan spricker eller inte vet ingen, dock kan jag informera den blinde att det är fullständigt orimligt och ohållbart att samma värdeutveckling på fastigheter fortsätter, om inte lönerna börjar hänga med.