Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det är faktiskt inte mer än tio år sedan som det var omöjligt att få ett bostadslån med längre amorteringstid än sisådär 50 år. Hade någon gått in på banken och sagt "amorteringsfritt" hade han blivit totalt utskrattad. Så med mindre än tio års historik med groteskt generösa lånevillkor kommer det nog inte att bli en total krasch i "ekonomin" ifall man återställer den regeln. Inte i Sveriges ekonomi i alla fall. Däremot kommer bostadspriserna att falla ordentligt, men vad är problemet med att vi får billigare att bo?
Ingen slipper ifrån amortering efter att 5 år har gått. Amorteringsfritt i 5 år fanns också för 10 år sedan, och 60 år gick också att ha i amorteringstid. Jag vet eftersom jag själv ägde hus på den tiden. Däremot har ju långivarna varit mer generösa vad gäller bottenlånet - jag fick på min tid låna 75% (samt 15% topplån och 10% kontantinsats). För något år sedan var 85% bottenlån möjligt (numera sänkt till 80%). Det har ju naturligtvis hjälpt att trissa upp priserna.
Man kan undra varför folk betalar så mycket numera för bostäder i expanderande regioner i Sverige. Klart är ju att dessa regioner lockar med jobb (glesbygden utarmas allt mer, ett världsfenomen) och att folk uppenbarligen numera betalar mycket för att minimera pendlande. För många människor är tid pengar. Väldigt många tycker nog att det är värt en miljon extra (eller två) om man kan minska pendeltiden med en timme om dagen och spara på reskostnaden. Folk är nog också mer villiga att lägga pengar på boende än förr, detta kan förklaras av en starkt ökad köpkraft sedan 1990-talet, man har helt enkelt mer pengar över efter att alla andra utgifter är betalda.
Räntenivåerna har egentligen inte spelat så stor roll om man tittar på prisutvecklingen 2006-2008. Fortsatt stark uppgång tack vare högkonjunkturen trots kraftigt stigande räntor (2005 låg rörliga räntan på runt 2,5%, tre år senare drygt 6%). Därför ställer jag mig frågande till om de stigande räntorna egentligen kommer att ge någon effekt om samtidigt fler människor får arbete. Regeringens skattepolitik (lägre skatt för den arbetande befolkningen och beskedlig fastighetsavgift) bidrar till att det finns ökat utrymme för att vara mer djärv vid budgivningen.
Det mest effektiva sättet att dämpa bostadsbristen är troligen att bygga mer för att matcha efterfrågan samt att ha mer restriktiva långivningsregler för att förhindra att folk förköper sig.