2011-02-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
...det måste väl finnas fler faktorer som är viktiga i den frågan än situationen för de boende i Stockholms innerstad?
Diskussionen handlar mest om Sthlm för att det är där den eventuella bubblan är som värst. Det är många ggr en känslostyrd diskussion. De som har stora lån vill inte kännas vid några kommande ras. En del som alltid hyrt kanske tänker att de missat en lång prisuppgång.

Man det finns en del fakta/statistik man kan titta på och dra slutsatser själv. Svenskarna har högst bolån i världen i förhållande till inkomsten. Och vi skulle aldrig fått prisuppgången de senaste 10 åren om vi hade haft amorteringskrav. Men nu sitter vi där vi sitter, bära eller brista. Ditt drag?
Senast redigerad av gladakatten 2011-02-04 kl. 19:15.
2011-02-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Absolut. Men riksbankens räntor bestäms inte uteslutande av Stockholms bostadsmarknad. Vilken en del verkar tro.
Man sänkte väl främst för att produktionen skulle håla farten och för att lätta på bördorna, bobubblan var redan där. Nu fick den ett pyttesläpp pga räntesänket, företagen däremot räddades mer av kronans fall.
2011-02-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Diskussionen handlar mest om Sthlm för att det är där den eventuella bubblan är som värst. Det är många ggr en känslostyrd diskussion. De som har stora lån vill inte kännas vid några kommande ras. En del som alltid hyrt kanske tänker att de missat en lång prisuppgång.
Nej, jag struntar i priset så, men jag vill köpa ett hus för att bo i men när globalt så kommer jag att bli fett ekonomiskt rövknullad, jag kan inte med vett och sans tro på en fortsatt liknande bullmarket.
2011-02-04, 22:37
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det som är intressant med den här tråden är att det talas om svenskarna, men sedan är det hela tiden Stockholm, Stockholm och Stockholm, ungefär som att den femtedelen av befolkningen skulle vara det enda som räknas.
Kanske för att de har sagt upp sig från sina jobb och lever på hotell världen över, bara därför att priset på deras tomma bostäder hemma i Stockholm stiger så fantastiskt jättedramastiskt år ut och år in decennium efter decennium. Andra generationen som försörjt sig på denna bubbla, börjar kanske ifrågasätta hur länge detta kan pågå? Därav intresset/oron.
2011-02-08, 19:40
Medlem
SparkMans avatar
http://di.se/Artiklar/2011/2/8/226786/Rantechock-racker-bubbelriskerna/?sr=6&tr=284253&rlt=0

Om ett par år kanske räntan blir närmare dubbelt så hög (som många av oss redan har förutspått) och då lär nog priserna dala en del
2011-02-08, 21:38
Medlem
Ser ut att bli prisfall i Januari månad också hos Mäklarstatistik. www.maklarstatistik.se

Tur prisfallen kommer nu, istället för en krasch i nästa lågkonjunktur. Jobbigt iof för de som lånat mycket och måste amortera av hårt nu...
Senast redigerad av gladakatten 2011-02-08 kl. 21:44.
2011-02-08, 22:04
Medlem
Förstår inte varför man bygger mer i stockholm, visst stadskärnan är tät men lite utanför verkar det finnas gott om plats att klämma in hus på.
2011-02-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesitsme
Förstår inte varför man bygger mer i stockholm, visst stadskärnan är tät men lite utanför verkar det finnas gott om plats att klämma in hus på.
Jag bor "lite utanför statskärnan". Dock har kommundelen fått en ide om att bygga en statskärna av det och det blir alltmer fiasko. Man förtätar fel, kollektivtrafiken är inte bra nog, att åka buss är snart omöjligt, var gång jag åkt så lämnas barnvagnar på gatan, inga p-platser etc.
Dessutom rusar ju priserna i affärer, pizzerior etc.
Dessutom ska jag betala biltull för att åka till statshuset och klaga och kräva!
Om jag hade bil då.
2011-02-12, 09:50
Medlem
Einar Bergs avatar
Jag läste på Lasse Kongos bostadstracker att det är en tvåa på Kungsholmen som nu är uppe i 9,7 miljoner kronor.

Fram tills nu har min teori varit att bostadspriserna kommer att fortsätta upp ett tag till i maklig takt för att sedan sakta men säkert pysa ner till den långsiktiga trendlinjen.
Vad jag mer och mer börjar tro är att bostadsrejset kommer att ta kraftig fart igen nu till våren för att sedan krascha ganska brutalt och plötsligt.
Jag tycker att ett kvadratmeterpris på 114 000/kvm i STHLM visar på hur sanslösa priserna har blivit och hur blinda folk är som budar på bostäderna. Dessa priser uppnås trots att alla ekonomer, politiker och tidningar pratar om en överhettad bostadsmarknad och medlen som krävs för att hindra fortsatta prisuppgångar. Enligt mig är nu bubblan inne i sin sista och mest galna/desperata fas innan fallet.
2011-02-13, 21:28
Medlem
Bostadsbubblan 2011

Japan 1991. Landet har haft decennier av fantastisk ekonomisk utveckling, världen har fyllts med japanska bilar, kameror och elektronikprodukter. De japanska bostadspriserna har stigit under lång tid, de senaste tio åren mycket snabbare än inflationen. Trängseln i städerna är så stor att världen roas TV-bilder från japanska ”hotell” där gästerna kryper in i tuber som staplats på varandra som vedträn i en trave. Många japaner ser det som självklart att bostadspriserna kommer att fortsätta uppåt.

Därefter sjönk priserna i 15 år, totalt med nästan 60%.

Sverige 2011. Landet har haft en god ekonomisk utveckling. De svenska bostadspriserna har stigit mycket snabbare än inflationen i tio år. Faktiskt mer än de japanska bostadspriserna gjorde under 80-talet. Visst är det många som vill bo i de svenska "storstäderna" men några tubhotell syns inte till och varje jämförelse mellan landets i ett internationellt perspektiv sett lilla huvudstad och metropolen Tokyo synes enbart löjlig. Trots det är det många svenskar som ser det som självklart att bostadspriserna kommer att fortsätta uppåt, för "bostadspriser går ju alltid upp".

Se likheterna mellan Japan och Sverige i diagramform i filmen "Bostadsbubblan 2011" på youtube. Den tekniska kvaliteten är sunkig, men innehållet är värt 4:49 av ditt liv. Garanterat.

www.youtube.com/watch?v=A6bzA8HB1yU
2011-02-13, 21:29
Bannlyst
SÄLJ NU SPRID DETTA SÄLJ NU!Det är rekord på "hus till salu" just nu..Det har redan börjat bli svårt och få ut husen till önskvärda priser för det finns för många hus till försälning.Även om de som tjänar och har tjänat på det "mäklarna"naturligtvis förkastar siffrorna och råder dig till att sitta kvar på huset och att priserna stiger-LÅT DIG INTE LURAS Mitt råd till folk är att sälja så fort som möjligt då det bara är de första som kan göra pengar "miljoner" på huset. De som väntar kommer snabbt förlora hundratusentals kr för det kommer gå fort och mäklarna kommer inte vara intresserade att ta tag i ditt hus när de börjar förlora på det och alla vill sälja i kö.Risken är att du blir sittande i ett läge där ditt hus inte ens kommer ut på försäljning förrän det är värderat som en rutten vrakbit i havet..Du kommer tvingas till att lägga om lån och resor om du ens tillåts lägga om lånen av banken.Nä sluta och se på solsidan och drömma om det flärdfulla livet.Sälj nu och tjäna pengar innan det är försent.Lyssna inte på experterna på tv de mörkar ps inside information!!!!
2011-02-13, 21:31
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f90pema
Japan 1991. Landet har haft decennier av fantastisk ekonomisk utveckling, världen har fyllts med japanska bilar, kameror och elektronikprodukter. De japanska bostadspriserna har stigit under lång tid, de senaste tio åren mycket snabbare än inflationen. Trängseln i städerna är så stor att världen roas TV-bilder från japanska ”hotell” där gästerna kryper in i tuber som staplats på varandra som vedträn i en trave. Många japaner ser det som självklart att bostadspriserna kommer att fortsätta uppåt.

Därefter sjönk priserna i 15 år, totalt med nästan 60%.

Sverige 2011. Landet har haft en god ekonomisk utveckling. De svenska bostadspriserna har stigit mycket snabbare än inflationen i tio år. Faktiskt mer än de japanska bostadspriserna gjorde under 80-talet. Visst är det många som vill bo i de svenska "storstäderna" men några tubhotell syns inte till och varje jämförelse mellan landets i ett internationellt perspektiv sett lilla huvudstad och metropolen Tokyo synes enbart löjlig. Trots det är det många svenskar som ser det som självklart att bostadspriserna kommer att fortsätta uppåt, för "bostadspriser går ju alltid upp".

Se likheterna mellan Japan och Sverige i diagramform i filmen "Bostadsbubblan 2011" på youtube. Den tekniska kvaliteten är sunkig, men innehållet är värt 4:49 av ditt liv. Garanterat.

www.youtube.com/watch?v=A6bzA8HB1yU

Är man riktigt smart så skaffar man fram en hyresrätt och säljer sin bostad inom kanske ett halvår. Sen väntar man 1-5 år och vips när krisen slår till så är man där och köper upp bostaden för halva priset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in