Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Är du på riktigt?! Jag behöver inte bo på Vonsnorrengatan 56. Jag kan definitivt tänka mig bo på Rövvåldtäktsgatan 4, bara jag har någonstans att bo i Stockholm där jag arbetar med det jag vill arbeta med. Bara du berättar var denna lediga lägenhet finns, som rivs om inte jag flyttar in.
Jag kan som nyinflyttad sthlmare intyga att det inte råder ngn bostadsbrist om man kan tänka sig att bo var som helst. Dock finns det ju inga fungerande förmedlingssystem i stockholm så det kan vara och framför allt kännas ganska hopplöst att hitta dessa lägenheter. Har man dessutom dålig ekonomi vet jag inte hur det går till.
Sedan är det ett faktum att det är fler som vill bo i de attraktiva stadsdelarna än vad det finns lägenheter. Dock ska man inte förväxla att efterfrågan överstiger utbudet vid rekordlåga räntor med bostadsbrist.
Många tycks tro att marknadspriser styrs av just tillgång och efterfrågan men det är i själva verket mer komplext än så.
Tänk er att räntan stiger med 5%-enheter eller att man inför högre amorteringskrav eller att lönerna inte hänger med inflationen i några år, eller att akademikerarbetslösheten ökar etc. Vi antar då att 10% av bostadsägarna inte kan betala sina kostnader. Ett tag håller man ut och det kanske går upp mot ett år innan tvångsförsäljningarna startar. En hel del lägenheter säljs till lägre priser än tidigare och folk inser att det råder prisfall. De övriga 90%en har god ekonomi och sitter still i båten "det är ju en fallande marknad så man ska nog vänta med att byta bostad". Alltså kommer dessa 10% som inte klarar sin ekonomi utgöra hela kraschen av bostadspriserna. När sedan situationen stabiliserats ligger riktpriserna på en mycket lägre nivå än tidigare även för de som alltid skött sig.
Dock är fallande bostadspriser ingen fara. De enda som egentligen tjänar på stigande priser är de som konsumerar över sina tillgångar och kan få en lägre ränta genom att ta ut extralån på huset, de som lämnar/tänkt lämna bostadsrättsmarknaden eller de som flyttar till ett boende med lägre pris. De övriga som har marginaler i ekonomin och vid varje byte av bostad kommer flytta till ngt dyrare (vilket jag tror är de flesta) tjänar i själva verket på prisfall. Och när folk ondgör sig över åtgärder som försvårar belåning upp över ören med argumentet "hur ska undommar kunna köpa?". Då bör de vara medvetna om att prisnivåer på kanske 100% över vad det kostar att bygga ett nytt hus, det är det som verkligen håller ungdomar ute.