Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Oj, jag glömde att Stockholm är jordens mittpunkt och immunt mot allt negativt.
Nej, ingen är immun mot allt negativt, men städer har en mycket mer dynamisk ekonomi än mindre orter. Om OKG i Figeholm stänger ner sin verksamhet, så upphör i princip hela Figeholms befolknings inkomster att strömma in. Om Ericsson sparkar 1000 människor i Kista, vilket hände i början på 2000, så hittar de flesta andra jobb. Men åter igen... Nej, även städer och dess invånare råkar illa ut.
Citat:
Vi ponerar att priserna i Stockholm fortsätter "dippa någon enstaka procent" varje månad till nästa höst, hur skulle dina tankegångar gå då? Om priserna fortsätter dippa 1%/månad ännu ett år, är det fortfarande en liten tillfällig dipp som snart återhämtar sig p.g.a. hög efterfrågan?
Ja, eftersom vi ponerar här, så är svaret att om bostadspriserna faller non-stop månad in och månad ut, under en lång period, så är det uppenbart inte en tillfällig dipp. Mitt svar i sådant fall skulle lyda något i stil med: Oj, där ser man Stockholms bostadspriser bara faller och faller. Har vi fått hög utflyttning eller ett avsevärt högre bostadsbyggande? Vad beror det på? Hur som helst är dessa fundamentala anledningar fantastiska... Det här är ju början på en jämnvikt mellan tillgång och efterfrågan. Hur lyckades man få igenom lagändringar om bygglov i centrala Stockholm? Grattis Sverige! Bittert för alla er som tagit mångmiljonlån på era dåligt placerade lägenheter.
Citat:
Vad skulle hända med priserna om suget efter att få bo mitt i världsmetropolen skulle försvinna och populationen snarare skulle minska? Bostäder är som mode där (i detta fallet) läge, interiör och exteriör förändras i perioder. Snart vill alla bo på landet och odla sin egen mat istället.
I ett sådant scenario, där Stockholms får en minskande befolkning, skulle bostadspriserna påverkas avsevärt. Det ska mycket till dock. Både barnafödandet och inflytten måste minska, men det är klart det är teoretiskt möjligt - även om folk de senaste 200 åren tenderat att röra sig ifrån landsbygden. Den enda gången så inte varit fallet, var när Palme fick för sig att bygga miljonprojekten och slussa ut folk från trångboddhet. De uppskattade det inte, men så var det i alla fall. Hur som helst... Tillbaka till din fråga. Se ovan. Med tillägget att bostäder inte blott är ett mode i Stockholm, då har du inte bott i huvudstaden. När man flyttar hit från en mindre ort, som jag gjorde för fem år sedan, så finner man allt resande oerhört påfrestande på sin livssituation. Man går från att kunna gå över och hälsa på kompisar, eller cykla till jobbet på en kvart, till att plötsligt sitta och resa med tåg morgon och kväll. Om man kan köpa sig bort från detta, så gör man gärna det. Eller jag gjorde det, och många jag känner med mig.
Citat:
Jag har nog aldrig ställt dessa frågor tidigare till storstadsmesar förut, så nu är det väl dags. För jag vill verkligen veta hur tankegångarna skulle se ut om ens "flow" inte fortsätter i all oändlighet.
Ja, nu har du fått svar på dina frågor. Visserligen är de ganska irrelevanta i sammanhanget. Att ställa en fråga kring ett föga troligt scenario, och sedan använda svaret på den frågan som argument, blir liksom ganska tramsig retorik. Om du blir arbetslös samtidigt som din bank försätts i konkurs, och börsen faller med 60% samtidigt som guldpriserna rasar... Vad gör du egentligen då? Svar: Är bitter, vad annars?