2011-09-14, 13:25
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Oj, jag glömde att Stockholm är jordens mittpunkt och immunt mot allt negativt.

Nej, ingen är immun mot allt negativt, men städer har en mycket mer dynamisk ekonomi än mindre orter. Om OKG i Figeholm stänger ner sin verksamhet, så upphör i princip hela Figeholms befolknings inkomster att strömma in. Om Ericsson sparkar 1000 människor i Kista, vilket hände i början på 2000, så hittar de flesta andra jobb. Men åter igen... Nej, även städer och dess invånare råkar illa ut.

Citat:
Vi ponerar att priserna i Stockholm fortsätter "dippa någon enstaka procent" varje månad till nästa höst, hur skulle dina tankegångar gå då? Om priserna fortsätter dippa 1%/månad ännu ett år, är det fortfarande en liten tillfällig dipp som snart återhämtar sig p.g.a. hög efterfrågan?

Ja, eftersom vi ponerar här, så är svaret att om bostadspriserna faller non-stop månad in och månad ut, under en lång period, så är det uppenbart inte en tillfällig dipp. Mitt svar i sådant fall skulle lyda något i stil med: Oj, där ser man Stockholms bostadspriser bara faller och faller. Har vi fått hög utflyttning eller ett avsevärt högre bostadsbyggande? Vad beror det på? Hur som helst är dessa fundamentala anledningar fantastiska... Det här är ju början på en jämnvikt mellan tillgång och efterfrågan. Hur lyckades man få igenom lagändringar om bygglov i centrala Stockholm? Grattis Sverige! Bittert för alla er som tagit mångmiljonlån på era dåligt placerade lägenheter.

Citat:
Vad skulle hända med priserna om suget efter att få bo mitt i världsmetropolen skulle försvinna och populationen snarare skulle minska? Bostäder är som mode där (i detta fallet) läge, interiör och exteriör förändras i perioder. Snart vill alla bo på landet och odla sin egen mat istället.

I ett sådant scenario, där Stockholms får en minskande befolkning, skulle bostadspriserna påverkas avsevärt. Det ska mycket till dock. Både barnafödandet och inflytten måste minska, men det är klart det är teoretiskt möjligt - även om folk de senaste 200 åren tenderat att röra sig ifrån landsbygden. Den enda gången så inte varit fallet, var när Palme fick för sig att bygga miljonprojekten och slussa ut folk från trångboddhet. De uppskattade det inte, men så var det i alla fall. Hur som helst... Tillbaka till din fråga. Se ovan. Med tillägget att bostäder inte blott är ett mode i Stockholm, då har du inte bott i huvudstaden. När man flyttar hit från en mindre ort, som jag gjorde för fem år sedan, så finner man allt resande oerhört påfrestande på sin livssituation. Man går från att kunna gå över och hälsa på kompisar, eller cykla till jobbet på en kvart, till att plötsligt sitta och resa med tåg morgon och kväll. Om man kan köpa sig bort från detta, så gör man gärna det. Eller jag gjorde det, och många jag känner med mig.

Citat:
Jag har nog aldrig ställt dessa frågor tidigare till storstadsmesar förut, så nu är det väl dags. För jag vill verkligen veta hur tankegångarna skulle se ut om ens "flow" inte fortsätter i all oändlighet.

Ja, nu har du fått svar på dina frågor. Visserligen är de ganska irrelevanta i sammanhanget. Att ställa en fråga kring ett föga troligt scenario, och sedan använda svaret på den frågan som argument, blir liksom ganska tramsig retorik. Om du blir arbetslös samtidigt som din bank försätts i konkurs, och börsen faller med 60% samtidigt som guldpriserna rasar... Vad gör du egentligen då? Svar: Är bitter, vad annars?
2011-09-14, 14:28
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nej, ingen är immun mot allt negativt, men städer har en mycket mer dynamisk ekonomi än mindre orter. Om OKG i Figeholm stänger ner sin verksamhet, så upphör i princip hela Figeholms befolknings inkomster att strömma in. Om Ericsson sparkar 1000 människor i Kista, vilket hände i början på 2000, så hittar de flesta andra jobb. Men åter igen... Nej, även städer och dess invånare råkar illa ut.
Ja, det är självklart sant. Fast det säger inte att flera företag (både stora som små) kan gå riktigt dåligt och behöva sparka flera. Men är det värt "tryggheten att snabbare kunna hitta ett annat jobb" genom att betala flera gånger så hög boendekostnad, så visst. Vi är alla olika.

Citat:
Ja, eftersom vi ponerar här, så är svaret att om bostadspriserna faller non-stop månad in och månad ut, under en lång period, så är det uppenbart inte en tillfällig dipp. Mitt svar i sådant fall skulle lyda något i stil med: Oj, där ser man Stockholms bostadspriser bara faller och faller. Har vi fått hög utflyttning eller ett avsevärt högre bostadsbyggande? Vad beror det på? Hur som helst är dessa fundamentala anledningar fantastiska... Det här är ju början på en jämnvikt mellan tillgång och efterfrågan. Hur lyckades man få igenom lagändringar om bygglov i centrala Stockholm? Grattis Sverige! Bittert för alla er som tagit mångmiljonlån på era dåligt placerade lägenheter.
De fallande priserna förutsätter visserligen att andra effekter ska spela in som förutsättning för ett prisfall. Kanske var dumt av mig att inte nämna att detta scenariot har samma förutsättningar som läget varit de senaste åren av uppgång, med andra ord beror det inte på hög utflyttning eller ökat bostadsbyggande.

Citat:
I ett sådant scenario, där Stockholms får en minskande befolkning, skulle bostadspriserna påverkas avsevärt. Det ska mycket till dock. Både barnafödandet och inflytten måste minska, men det är klart det är teoretiskt möjligt - även om folk de senaste 200 åren tenderat att röra sig ifrån landsbygden. Den enda gången så inte varit fallet, var när Palme fick för sig att bygga miljonprojekten och slussa ut folk från trångboddhet. De uppskattade det inte, men så var det i alla fall. Hur som helst... Tillbaka till din fråga. Se ovan. Med tillägget att bostäder inte blott är ett mode i Stockholm, då har du inte bott i huvudstaden. När man flyttar hit från en mindre ort, som jag gjorde för fem år sedan, så finner man allt resande oerhört påfrestande på sin livssituation. Man går från att kunna gå över och hälsa på kompisar, eller cykla till jobbet på en kvart, till att plötsligt sitta och resa med tåg morgon och kväll. Om man kan köpa sig bort från detta, så gör man gärna det. Eller jag gjorde det, och många jag känner med mig.
Självklart pekar inte dagens trender på att folk varken flyttar från storstäderna, dock har barnafödandet minskat. Allt är teoretiskt och några sannolikheter i detta fallet är inte lätt att få fram (om det är 1/2 eller 1/10000000 inom 5 år). Men eftersom människan är ett flockdjur som oftast (i dagens moderna samhälle) oftast söker sig till trender (lattemammor osv du vet) så finns det trots allt möjligheter att Stockholm blir lika attraktivt att bo i som en bruksort i Värmland. Därför är det galet att liknande objekt kan skilja mellan 10-20 gånger så mycket i värde, bara för en liten yta på ett visst ställe.

Ja, nu har du fått svar på dina frågor. Visserligen är de ganska irrelevanta i sammanhanget. Att ställa en fråga kring ett föga troligt scenario, och sedan använda svaret på den frågan som argument, blir liksom ganska tramsig retorik. Om du blir arbetslös samtidigt som din bank försätts i konkurs, och börsen faller med 60% samtidigt som guldpriserna rasar... Vad gör du egentligen då? Svar: Är bitter, vad annars?[/quote]
Tack

Alla scenarion är möjliga (bara mer eller mindre osannolika) men skulle jag mot all förmodan bli arbetslös samtidigt som min bank går i konkurs, börsen faller med 60% och guldpriset rasar då skulle jag göra som Erik Penser - Ta förlusten och börja om/gå vidare.

Men för att minimera risken för bakslag sprider jag mina risker genom att ha flera banker, värdepapper, metaller, fastighet(er) (edit: tillgångarna med så låg belåningsgrad som möjligt förstås), buffert och att vara händig/driftig (lätt att få jobb) istället för att belåna upp en etta med ett par miljoner och leva för dagen (t.ex.)
Senast redigerad av SparkMan 2011-09-14 kl. 14:59.
2011-09-14, 15:33
Moderator
Chantres avatar
Pratade med en mäklare i Malmö som i huvudsak säljer bostadsrätter.

Senaste månaderna har telefonerna varit tysta, mest säljare som ringt och antingen velat lägga upp en försäljning eller undar hur det går med deras försäljning.

Efter Riksbankens räntebesked har det börjat ringa något fler köpare.

Visningarna är fiaskon. Finns visningar där ingen dyker upp eller så kommer folk som hon har sett på femtioelva visningar tidigare och som aldrig kommer till skott.

Hennes mäklarfirma ska börja med senare tidpunkter för visningarna på vardagskvällarna vid 19 tiden, för "att vissa inte kan komma från jobbet". Tvivlar på att det ger så mycket.

Tyckte också att hon hade en något naiv inställning att "köparna måste krypa till korset" och betala vad säljarna begär.

Så intressant för den här statistiken från augusti hade varit att veta hur många objekt som statistiken innehåller.

Finns också områden i Malmö där det dräller av till salu objekt, som Västra Hamnen, Dockan och Bunkeflostrand. Mycket danskar som köpte där tidigare men som nu har sålt/säljer.
Senast redigerad av Chantre 2011-09-14 kl. 15:35.
2011-09-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Pratade med en mäklare i Malmö som i huvudsak säljer bostadsrätter.

Senaste månaderna har telefonerna varit tysta, mest säljare som ringt och antingen velat lägga upp en försäljning eller undar hur det går med deras försäljning.

Efter Riksbankens räntebesked har det börjat ringa något fler köpare.

Visningarna är fiaskon. Finns visningar där ingen dyker upp eller så kommer folk som hon har sett på femtioelva visningar tidigare och som aldrig kommer till skott.

Hennes mäklarfirma ska börja med senare tidpunkter för visningarna på vardagskvällarna vid 19 tiden, för "att vissa inte kan komma från jobbet". Tvivlar på att det ger så mycket.

Tyckte också att hon hade en något naiv inställning att "köparna måste krypa till korset" och betala vad säljarna begär.

Så intressant för den här statistiken från augusti hade varit att veta hur många objekt som statistiken innehåller.

Finns också områden i Malmö där det dräller av till salu objekt, som Västra Hamnen, Dockan och Bunkeflostrand. Mycket danskar som köpte där tidigare men som nu har sålt/säljer.

Bor i bostadsrätt i Malmö och kan bekräfta denna bild. Vi har haft flertalet lägenheter ute för försäljning i min förening där ingen har blivit såld. Det finns till och med lägenheter som legat ute i 2 månader där det inte kommit en enda på visning. Det känns lite som om marknaden har vänt.

Frågan är hur lång tid det kommer ta innan säljarna väljer att sänka priset rejält och ta förlusten för att få sålt sin lägenhet. Känns som folk inte är intresserad av detta utan hellre bor kvar då. Det ser mörkt ut för alla dessa "mäklare" i Malmö i alla fall.
2011-09-14, 19:48
Bannlyst
Hur ser det ut i Stockholm då, det sägs att priset har sjunkit på BR upp till 3% men det märks inte eller så kanske det inte alls är så mycket?
2011-09-14, 19:50
Medlem
JamalKamals avatar
Bostadsrättspriserna i Uppsala har stigit med 4% under de senaste 4 månaderna och villorna med 4% under året.
2011-09-14, 19:50
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Var nog seriöst det mest hjärndöda jag hört på länge, om hon på allvar har en sådan inställning undrar jag hur fasen hur hon överlever i sin bransch. Det är ju ett jäkla önsketänkande utan någon som helst förankring i verkligheten, det torde vara ganska uppenbart att luften håller på att gå ur bostadsbubblan i Sverige, vare sig man är mäklare eller icke-mäklare.

Rörande Malmö har jag även hört rykten om att det ska vara ett flertal danskar som flyttat hem till Danmark igen efter att deras barn haft svårt att acklimatisera sig i Sverige, vilket bidragit till att intresset från danskar svalnat.
2011-09-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Var nog seriöst det mest hjärndöda jag hört på länge, om hon på allvar har en sådan inställning undrar jag hur fasen hur hon överlever i sin bransch. Det är ju ett jäkla önsketänkande utan någon som helst förankring i verkligheten, det torde vara ganska uppenbart att luften håller på att gå ur bostadsbubblan i Sverige, vare sig man är mäklare eller icke-mäklare.

Rörande Malmö har jag även hört rykten om att det ska vara ett flertal danskar som flyttat hem till Danmark igen efter att deras barn haft svårt att acklimatisera sig i Sverige, vilket bidragit till att intresset från danskar svalnat.

Yes plus att priserna för bostäder har sjunkit i Köpenhamnsområdet vilket gör att skillnaden inte längre är lika stor som tidigare. De vinner helt enkelt inte lika mycket på att bosätta sig på denna sidan av sundet som tidigare. Värt att tillägga är at nybyggnationen i Malmö är relativt omfattande och det byggs knappast några billiga bostäder direkt (vet i fan vem dem hade trott ska bo i de nya lägenheterna som kostar mellan 3-6 miljoner). Jag tror att Malmö kan bli den stad där prisfallet inleds och även den stad som kan komma att drabbas hårdast.
2011-09-14, 21:27
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag tror att Malmö kan bli den stad där prisfallet inleds och även den stad som kan komma att drabbas hårdast.
Det har redan börjat, bostadsrätter har fallit i pris under hela 2011. Totalt drygt 8% minskning så här långt.
http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/bostadspriser-i-malmo-linjar-krasch-for.html
2011-09-15, 17:48
Medlem
NU RASAR BO PRISERNA NER 10%

Det var metros rubrik idag. Denna begåvade uträkning hade någon skitnödig mäklare från Sight.se som är en relativt ny mäklarbyrå och finns endast på nätet samt någon tomte från ESNY.

Varför är mäklarna så heta på att prata ner priserna nu plötsligt ? svaret är självklart att dom vill sälja så många objekt som möjligt slut pris spelar ingen större roll.

Förövrigt vet någon vart man kan se exakta slutpriser ?
2011-09-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
NU RASAR BO PRISERNA NER 10%

Det var metros rubrik idag. Denna begåvade uträkning hade någon skitnödig mäklare från Sight.se som är en relativt ny mäklarbyrå och finns endast på nätet samt någon tomte från ESNY.

Varför är mäklarna så heta på att prata ner priserna nu plötsligt ? svaret är självklart att dom vill sälja så många objekt som möjligt slut pris spelar ingen större roll.

Förövrigt vet någon vart man kan se exakta slutpriser ?

Pratar ner och pratar ner, om man följt priserna innanför tull genom att gå på visningar m.m. så vet man att verkligheten ser ut så idag, det har sjunkit 10% mot före sommaren. Jag har i ca 1,5 års tid gått på visningar några dagar i månaden, är inte desperat, och nu när jag ser raset så vågar inte jag köpa utan avvaktar som alla andra. Det kan vända snabbt men som det är nu är det stendött. Kolla på en 2:a 50 kvm högst upp i huset som var ute för ca 55.000 kr/kvm i utgångsbud. Inte ett bud har trillat in och säljarna är riktigt desperata. Tänkte lägga vad jag först ansåg vara skambud på 50.000 kr/kvm men nu när jag känner av marknaden vill jag inte ens lägga det, den lägenheten kommer nog bottna på 40.000 kr/kvm. Och en halv mille tar lång tid att spara ihop så jag avvaktar.
2011-09-16, 01:25
Moderator
Chantres avatar
Hörde något rykte om att det ska spelas in något program om hur trögt det är att få sin bostad såld i Malmö och att man söker folk som vill berätta om sina egna erfarenheter/desperation. Någon som vet något mera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in