[quote=Rustwagon]Hej Roger,
Tur att din värld inte är verkligheten då.
---
Citat:
Hur ska hyresgäster göra då? Samma krav? De betalar ju hyra som till en viss del speglar husägarens/kommunala bostadsbolagets belåningsgrad. För du tror väl inte att hyreshys är fullt betalda av den som äger dem? Se bara på Sveriges största oberoende ägare av hyreshus. Belåningsgraden är över 70%. Betydligt över min egen för övrigt. Ska samma analogi tillämpas här, dvs att husen skall amorteras av, så kan man förvänta sig kraftiga hyreshöjningar. Bra va,, alla avundsjuka som missat bostadtåget.
För det första går exempeln inte att jämföra, det här handlar om folk som
enbart handlar med bostäder som spekulation. Det är alltså ett annat case, absolut inte ointressant och jag tycker nog att det faktiskt, om man har husen på lång sikt seriöst, bör betala tillbaka även sitt hyreshus på 30-50 år. Det behöver inte betyda att huset är skuldfritt, det betyder att när man köper huset har en plan på att betala tillbaka alla pengarna, så man kan sälja det på ålderns höst som extrapengar eller då bo billigt i det. Man kan också belåna vidare på vägen om man amorterar utan större risk för att fixa bostaden och bibehålla dess värde.
Citat:
Att folk inte fattar att så länge man stannar inom samma ort är bostadsmarknaden mycket av ett nollsummespel. Går värdet upp på min bostad så gör det likaså på grannens. Går det ner så är det samma med grannens, och bo måste man ju, så kvittar om det går upp eller ner.
IOM skatter och inflation kvittar det knappast. Likaså kan villkoren bli väldigt tuffa just när du behöver byta.
Citat:
Vinnarna, på pappret, har annars varit de som bott i hyresrätt som ombildats med konstlat låg köpeskilling.
Ja, en skam. Men samtidigt är det vad lagstiftningen gav i värdering, numer är den högre, ju mer marknad destå högre pris, snart kommer gnällen och behoven av specialsubventioner. Kanon.
Citat:
Blir annat framöver om man inte hunnit sälja då det knappast varit de mest välskötta husen som sålts av för ombildning. Reparationer framöver så beware
Ja, här ser vi då varfför man ska ha betalat av, så man har stort utrymme att fixa och förbättra i rätt marknadsläge.