2011-01-18, 12:38
Medlem
Är det kanske början på bubbelspricket? Enligt mäklarstatistik gick priserna i riket ned 4% i december, vilket är ganska mycket om man ser till hela året. I malmö gick det ned 7%.

Mycket intressant
2011-01-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Är det kanske början på bubbelspricket? Enligt mäklarstatistik gick priserna i riket ned 4% i december, vilket är ganska mycket om man ser till hela året. I malmö gick det ned 7%.

Mycket intressant

Om priserna går upp är det såklart ett tydligt tecken på att vi har en bostadsbubbla som är på väg att spricka. Om priserna går ner är det också ett tydligt tecken på att vi har en bostadsbubbla som är på väg att spricka.
2011-01-18, 20:28
Medlem
showbizs avatar
Det är alltid mycket domedagsfasoner på Flashback så det får man ta med en nypa salt. Det kommer inte bli någon stor krasch med nedgångar på 15-20%...

Personligen tror jag att priserna kommer stå stilla som det är nu ett bra tag framåt. Då pratar jag för Stockholm.

Det är så mycket skit i förorterna nu att folk betalar dyrt för att slippa bo med smutsen. Att bo i Alby idag är inte som att bo i Alby 1980, och folk som har pengar flyr skiten som pesten.
Stockholm är byggt så geografiskt bra för segregering att man genom att slanta upp hamnar i ett bra område där man får vara trygg.

Det finns väldigt få områden som är "medelbra" utan det mesta är svart eller vitt i Stockholm. Antingen är det bra eller så är det skit, och det syns så tydligt på bostadspriserna. Många människor i Stockholm vill lägga mycket pengar på sitt boende och tjänar mycket pengar så det kommer inte bli någon massflykt och superfynd på lägenheter. Max ner 5% säger jag.
2011-01-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
...Precis som du nämner så är tillgång till billiga krediter ... något som påverkar priserna. ... Dock är detta inget som på något sätt visar på förekomsten av en bubbla, utan helt enkelt en efterfrågansökning på bostadsrätter.
Que?
2011-01-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Que?

Vad är det som du tycker är otydligt?
2011-01-19, 14:07
Medlem
Hej Roger,

Tur att din värld inte är verkligheten då.

Citat:
Ursprungligen postat av Linnepojke
Varför verkar alla tycka att bostadslån ska vara avbetalade inom en livstid? Amorteringstakten ska ju ställas mot bostadens livslängd.

Det beror väl på ens ekonomiska egna skola.
I min värld bör ett hus vara betalt på 30-50 år.

Citat:
I storstäderna där tomten är klart dyrare än huset ska amorteringstakten ställas mot tomtens livslängd.

Det är ju en omöjlighet att svara på, ser vi dryga 100 år tillbaka så var Östermalm slum. På 40 talet var gamla stan slum. Tomtvärde enligt din modell?
Tomten lär ju stå tills den antingen översvämmas eller förorenas gravt, så det värdet är ju i stort evigt

Hur ska hyresgäster göra då? Samma krav? De betalar ju hyra som till en viss del speglar husägarens/kommunala bostadsbolagets belåningsgrad. För du tror väl inte att hyreshys är fullt betalda av den som äger dem? Se bara på Sveriges största oberoende ägare av hyreshus. Belåningsgraden är över 70%. Betydligt över min egen för övrigt. Ska samma analogi tillämpas här, dvs att husen skall amorteras av, så kan man förvänta sig kraftiga hyreshöjningar. Bra va,, alla avundsjuka som missat bostadtåget.

Att folk inte fattar att så länge man stannar inom samma ort är bostadsmarknaden mycket av ett nollsummespel. Går värdet upp på min bostad så gör det likaså på grannens. Går det ner så är det samma med grannens, och bo måste man ju, så kvittar om det går upp eller ner. Vinnarna, på pappret, har annars varit de som bott i hyresrätt som ombildats med konstlat låg köpeskilling. Blir annat framöver om man inte hunnit sälja då det knappast varit de mest välskötta husen som sålts av för ombildning. Reparationer framöver så beware,
2011-01-19, 14:09
Medlem
Som ett litet exempel (Helge);

Sveriges största privata fastighetsägare av hyresbostäder (enligt egen utsago);

http://www.akelius.se/websida/vd.asp
2011-01-19, 18:22
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustwagon
Hur ska hyresgäster göra då? Samma krav? De betalar ju hyra som till en viss del speglar husägarens/kommunala bostadsbolagets belåningsgrad. För du tror väl inte att hyreshys är fullt betalda av den som äger dem? Se bara på Sveriges största oberoende ägare av hyreshus. Belåningsgraden är över 70%. Betydligt över min egen för övrigt. Ska samma analogi tillämpas här, dvs att husen skall amorteras av, så kan man förvänta sig kraftiga hyreshöjningar. Bra va,, alla avundsjuka som missat bostadtåget.

Att folk inte fattar att så länge man stannar inom samma ort är bostadsmarknaden mycket av ett nollsummespel. Går värdet upp på min bostad så gör det likaså på grannens. Går det ner så är det samma med grannens, och bo måste man ju, så kvittar om det går upp eller ner. Vinnarna, på pappret, har annars varit de som bott i hyresrätt som ombildats med konstlat låg köpeskilling. Blir annat framöver om man inte hunnit sälja då det knappast varit de mest välskötta husen som sålts av för ombildning. Reparationer framöver så beware,
Du kan inte jämföra att köpa en fastighet och hyra ut den med att köpa en bostadsrätt och bo där eftersom det första fallet är en investering med avkastning och det andra fallet är konsumtion.

För övrigt håller jag inte med om att priserna inte spelar någon roll eftersom man "hoppar på och av bostadståget" vid olika punkter i sitt liv så priset spelar absolut en stor roll.
Sedan har inte ombildade hyresrätter en konstlat låg köpeskilling eftersom de säljs till marknadspris. Du vet att kåken som helhet är värd mindre än summan av de potentiella bostadsrätterna va?
2011-01-19, 21:39
Medlem
Citat:
Vad är det som du tycker är otydligt?
Hur kan billiga krediter orsaka mer efterfrågan? Däremot orsakar de att folk lånar mer, eftersom månadskostnaden blir samma.
2011-01-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Hur kan billiga krediter orsaka mer efterfrågan? Däremot orsakar de att folk lånar mer, eftersom månadskostnaden blir samma.

Precis, folk kan låna mer med samma månadskostnad, alltså ökar efterfrågan på att köpa bostadsrätter och villor.
2011-01-20, 00:25
Medlem
Wiges avatar
Det har varit snack om bostadsbubbla i flera år nu. Folk kommer alltid vilja bo i Stockholm, således kommer inte priserna går ner något nämnvärt.
2011-01-20, 09:21
Medlem
Citat:
Precis, folk kan låna mer med samma månadskostnad, alltså ökar efterfrågan på att köpa bostadsrätter och villor.
Nej, efterfrågan (dvs ha-begäret) ökar inte. Det är bara priset som går upp. Inflation kallas det för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in