Citat:
Ursprungligen postat av Rustwagon
Hur ska hyresgäster göra då? Samma krav? De betalar ju hyra som till en viss del speglar husägarens/kommunala bostadsbolagets belåningsgrad. För du tror väl inte att hyreshys är fullt betalda av den som äger dem? Se bara på Sveriges största oberoende ägare av hyreshus. Belåningsgraden är över 70%. Betydligt över min egen för övrigt. Ska samma analogi tillämpas här, dvs att husen skall amorteras av, så kan man förvänta sig kraftiga hyreshöjningar. Bra va,, alla avundsjuka som missat bostadtåget.
Att folk inte fattar att så länge man stannar inom samma ort är bostadsmarknaden mycket av ett nollsummespel. Går värdet upp på min bostad så gör det likaså på grannens. Går det ner så är det samma med grannens, och bo måste man ju, så kvittar om det går upp eller ner. Vinnarna, på pappret, har annars varit de som bott i hyresrätt som ombildats med konstlat låg köpeskilling. Blir annat framöver om man inte hunnit sälja då det knappast varit de mest välskötta husen som sålts av för ombildning. Reparationer framöver så beware,
Du kan inte jämföra att köpa en fastighet och hyra ut den med att köpa en bostadsrätt och bo där eftersom det första fallet är en investering med avkastning och det andra fallet är konsumtion.
För övrigt håller jag inte med om att priserna inte spelar någon roll eftersom man "hoppar på och av bostadståget" vid olika punkter i sitt liv så priset spelar absolut en stor roll.
Sedan har inte ombildade hyresrätter en konstlat låg köpeskilling eftersom de säljs till marknadspris. Du vet att kåken som helhet är värd mindre än summan av de potentiella bostadsrätterna va?