Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Hur priserna faller beror på om bubblan spricker (systemkollaps) eller om den bara pyser av alla åtgärder. Om det blir en systemkollaps som i andra länder så kanske det blir iaf 40% prisfall på kort tid. Det är vad man sett i tex USA och Irland. Sen vet man inte vilka andra åtgärder som kan komma att genomföras men bostadsmarknaden är en fara för ekonomin och därför får vi säkerligen se fler åtgärder framöver.
Jag undrar hur bra tidningarnas undersökningar om vad vi väntar oss för prisändringar egentligen är.
"8 av 10 byfånar är tvärsäkra på att de inflationsjusterade priserna är på väg upp och kommer stiga i all oändlighet."
Om det stämmer så undrar jag vad som händer när man ser att priserna faktiskt går ner. Efter att det redan blivit tjatigt om att prisnedgången bara är tillfällig och beror på månadens solstormar/negrer/avlövning.
Vad händer när man inte längre får ett hånflin i ansiktet när man säger att man inte vågar köpa en lägenhet just nu, för att man tror att priserna kommer gå ner inom en inte allt för avlägsen framtid.
Hur många är bredda att betala 2-3(-4) miljoner för en lägenhet om man räknar in
risken att lägenheten kan sjunka 10% i pris på ett halvår och sedan hålla sig där.
Kort och gott, när det börjar gå ner tror jag det kommer en liten snabb nedgång.
Och jag har aldrig fel heller, lite märkligt faktiskt.