2010-07-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skulleviljaveta
Detta är Mäklarstatistiks kommentar:
http://maklarstatistik.se/aktuellt/pm-2010-07-14.aspx

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till mäklarna.
Av någon anledning pratar de ALDRIG om prisnedgångar.
Och om det har skett en prisnedgång finns det alltid märkliga BORTFÖRKLARINGAR och den är tydligen alltid TILLFÄLLIG.

De skulle aldrig berätta för mig om jag var på väg att köpa på en pristopp. De vill ju bara komma åt så mycket som möjligt av MINA pengar.
2010-07-14, 13:43
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Och om det har skett en prisnedgång finns det alltid märkliga BORTFÖRKLARINGAR och den är tydligen alltid TILLFÄLLIG.

De skulle aldrig berätta för mig om jag var på väg att köpa på en pristopp. De vill ju bara komma åt så mycket som möjligt av MINA pengar.
Så sant som det kan bli. Men det beror också på att mäklarbranschen kryllar av folk som bara vill tjäna pengar. Det är den största anledningen till varför folk utbildar sig till mäklare.

Det är ju bara att titta på mäklarlönerna i Stockholm för att förstå att mäklare är grovt överbetalda.
2010-07-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten

Självklart. Dem får ju mer betalt destå dyrare bostaden är. Och ingen vågar ju köpa så om dem tror att priserna är påväg ner.

Det lustiga är att medierna alltid frågar mäklarna hur bostadsmarknaden går och kablar ut detta som en sanning. Lite källkritik kunde man ju önska!
2010-07-14, 17:18
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Självklart. Dem får ju mer betalt destå dyrare bostaden är. Och ingen vågar ju köpa så om dem tror att priserna är påväg ner.

Det lustiga är att medierna alltid frågar mäklarna hur bostadsmarknaden går och kablar ut detta som en sanning. Lite källkritik kunde man ju önska!
Det viktiga för dem är egentligen att vi fortsätter köpa och sälja. Det värsta som kan hända är att marknaden stannar av.
De kan göra massa skitaffärer åt sina kunder och ändå tjäna massa pengar. Att de gör ett bra jobb och får ut ett bra pris har mer marginell effekt.
2010-07-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Det viktiga för dem är egentligen att vi fortsätter köpa och sälja. Det värsta som kan hända är att marknaden stannar av.
De kan göra massa skitaffärer åt sina kunder och ändå tjäna massa pengar. Att de gör ett bra jobb och får ut ett bra pris har mer marginell effekt.

Sant, my bad

Men säger dem att priserna är påväg ner kommer dem sannolikt att få göra färre affärer! Säger dem att priserna är påväg upp kommer fler att köpa pga dem vill "hinna med tåget"
2010-07-14, 17:25
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Sant, my bad

Men säger dem att priserna är påväg ner kommer dem sannolikt att få göra färre affärer! Säger dem att priserna är påväg upp kommer fler att köpa pga dem vill "hinna med tåget"
Absolut, jag försökte inte rätta dig. Bara lägga till lite.
2010-07-14, 22:56
Medlem
fitz-humes avatar
Här är ett intressant exempel på hur priset på ett hus har stigit över en 12-årsperiod:

Hörlanders väg 6 i Malmö.

Jag var personligen och tittade på detta hus 1998 när det var till salu då. Det fanns lite att fixa men överlag klart beboeligt. Huset såldes för 595.000 kr (nedprutat med 50.000 ungefär). Enligt konsumentprisindex motsvarar detta pris idag ganska exakt 700.000 kr.

Slutpriset: http://w2.sydsvenskan.se/lagfarter/list/9801-9812/X0010_Malm_L-.html
KPI: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____272151.aspx

Nu är det ute till salu igen. Förvisso nyrenoverat för några hundratusen. Ja, låt oss klämma till med en halvmiljon då. Så vad är priset? Titta på annonsen så ser ni...

Annons: http://www.hemnet.se/beskrivning/717232
Skärmdump: http://img27.imageshack.us/img27/8440/horlandersvag6.gif
Senast redigerad av fitz-hume 2010-07-14 kl. 23:02. Anledning: Fixade skärmdump-länk
2010-07-15, 01:02
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Här är ett intressant exempel på hur priset på ett hus har stigit över en 12-årsperiod:

Hörlanders väg 6 i Malmö.

Jag var personligen och tittade på detta hus 1998 när det var till salu då. Det fanns lite att fixa men överlag klart beboeligt. Huset såldes för 595.000 kr (nedprutat med 50.000 ungefär). Enligt konsumentprisindex motsvarar detta pris idag ganska exakt 700.000 kr.

Slutpriset: http://w2.sydsvenskan.se/lagfarter/list/9801-9812/X0010_Malm_L-.html
KPI: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____272151.aspx

Nu är det ute till salu igen. Förvisso nyrenoverat för några hundratusen. Ja, låt oss klämma till med en halvmiljon då. Så vad är priset? Titta på annonsen så ser ni...

Annons: http://www.hemnet.se/beskrivning/717232
Skärmdump: http://img27.imageshack.us/img27/8440/horlandersvag6.gif
Det är ju helt vansinnigt... Jag förstår inte hur folk kan säga att det inte är en bubbla? Alla tecken finns ju där. Fast någonstans måste man ju bo. Det värsta är att jag börjar närma mig boköparstadiet och det känns fördjävligt att behöva köpa en bostad för ett pris jag kan drömma om att få igen.

När marknaden väl kraschar, hur länge kan man tänka sig att priserna kommer falla och hur mycket? Kan nog klara mig på hyresrätter i 10 år till iaf.
2010-07-15, 10:31
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Det är ju helt vansinnigt... Jag förstår inte hur folk kan säga att det inte är en bubbla? Alla tecken finns ju där. Fast någonstans måste man ju bo. Det värsta är att jag börjar närma mig boköparstadiet och det känns fördjävligt att behöva köpa en bostad för ett pris jag kan drömma om att få igen.

När marknaden väl kraschar, hur länge kan man tänka sig att priserna kommer falla och hur mycket? Kan nog klara mig på hyresrätter i 10 år till iaf.
Hur priserna faller beror på om bubblan spricker (systemkollaps) eller om den bara pyser av alla åtgärder. Om det blir en systemkollaps som i andra länder så kanske det blir iaf 40% prisfall på kort tid. Det är vad man sett i tex USA och Irland. Sen vet man inte vilka andra åtgärder som kan komma att genomföras men bostadsmarknaden är en fara för ekonomin och därför får vi säkerligen se fler åtgärder framöver.
2010-07-15, 11:58
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Hur priserna faller beror på om bubblan spricker (systemkollaps) eller om den bara pyser av alla åtgärder. Om det blir en systemkollaps som i andra länder så kanske det blir iaf 40% prisfall på kort tid. Det är vad man sett i tex USA och Irland. Sen vet man inte vilka andra åtgärder som kan komma att genomföras men bostadsmarknaden är en fara för ekonomin och därför får vi säkerligen se fler åtgärder framöver.
Jag undrar hur bra tidningarnas undersökningar om vad vi väntar oss för prisändringar egentligen är.
"8 av 10 byfånar är tvärsäkra på att de inflationsjusterade priserna är på väg upp och kommer stiga i all oändlighet."
Om det stämmer så undrar jag vad som händer när man ser att priserna faktiskt går ner. Efter att det redan blivit tjatigt om att prisnedgången bara är tillfällig och beror på månadens solstormar/negrer/avlövning.
Vad händer när man inte längre får ett hånflin i ansiktet när man säger att man inte vågar köpa en lägenhet just nu, för att man tror att priserna kommer gå ner inom en inte allt för avlägsen framtid.

Hur många är bredda att betala 2-3(-4) miljoner för en lägenhet om man räknar in risken att lägenheten kan sjunka 10% i pris på ett halvår och sedan hålla sig där.

Kort och gott, när det börjar gå ner tror jag det kommer en liten snabb nedgång.
Och jag har aldrig fel heller, lite märkligt faktiskt.
2010-07-15, 12:45
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vad är det för åtgärder man kan tänka sig? (Höjda räntor och bolånetak kan väl knappast fungera dämpande vid en krasch)
Har svårt att se att bostäder som är kanske 40% övervärderade skulle kunna sjunka långsamt. Själv kommer jag ha väldigt svårt att köpa bostad på en marknad där priserna sjunker och anar att fler fungerar som jag. Samtidigt finns det de som av olika anledningar är tvingade att sälja... Billigt.

Men bostadsmarknaden är ju betydligt trögare än börsen så jämfört med en aktiebubbla kommer kanske en krasch gå långsamt. Man kan inte sälja bostaden som man säljer aktier, såvida man inte är spanjor och äger ett par tre stycken.
2010-07-15, 15:51
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Vad är det för åtgärder man kan tänka sig? (Höjda räntor och bolånetak kan väl knappast fungera dämpande vid en krasch)
Har svårt att se att bostäder som är kanske 40% övervärderade skulle kunna sjunka långsamt. Själv kommer jag ha väldigt svårt att köpa bostad på en marknad där priserna sjunker och anar att fler fungerar som jag. Samtidigt finns det de som av olika anledningar är tvingade att sälja... Billigt.

Men bostadsmarknaden är ju betydligt trögare än börsen så jämfört med en aktiebubbla kommer kanske en krasch gå långsamt. Man kan inte sälja bostaden som man säljer aktier, såvida man inte är spanjor och äger ett par tre stycken.
Åtgärderna är kanske inte dämpande men de är bättre än en systemkollaps. Höjda räntor, bolånetak och amorteringskrav är exempel på saker som kan sänka bostadspriserna sakta men med mer kontroll än en systemkollaps. Samtidigt så motverkar dessa åtgärder att bubblan förvärras. Sen är frågan vad EU anser om bolånepolitiken. Inom EU har man tidigare talat om att sätta bolånetaket till endast 40%, det skulle nog vara en åtgärd som fick priserna att rasa rejält. En annan åtgärd man talat om är att räkna in husprisindex i kpi vilket då skulle innebära att räntorna skulle gå upp i taket. Men jag vet inte hur troligt det blir, det skulle iaf motverka framtida bostadsbubblor eftersom högre bopriser automatiskt skulle motverkas av räntan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in