2022-06-15, 18:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag undrar om detta kommer leda till att staten justerar sina avgifter gentemot fastighetsägarna. Tomträttsavgälden måste väl sjunka något om värdet på husen som står på dom sjunker, eller? Jag vet inte hur mycket justeringsutrymme det finns för saker som VA-avgift och dylikt.

BRF som inte äger marken och belånat fastigheten hårt? Kan inte se att de ska få några lättnader från staten. I Stockholm har de fått erbjudande om att köpa marken till 80% av taxeringsvärdet 2019, vilket blir typ 50% av marknadspriset 2021.

Går marknaden överlag ner fram till 2024 blir det sänkta taxeringsvärden och lägre tomträtt (för de som får ny tomträtt vid det tillfället).

Folk har alltså belånat sig för att köpa ett medlemskap i en förening som äger en belånad fastighet som står på hyrd mark
2022-06-15, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En bekant, ett korkat white trash, har köpt ett nybyggt oattraktivt bostadsrättradhus i en mellanstor stad med sin partner. Köpeskilling ca 2.7miljoner. 4000 i avgift exkl värme, vatten och el.

Enligt årsredovisningen har dom 13.000 kr/m2 i föreningslån med räntan satt inte ens till 1%. 70% av föreningenlånen är på rörligt. Jag räknade ut föreningen kommer få höja avgiften med ca 50-60% om rörliga räntan på föreningslånen ökar från 1% till 3.5-4%.
Låter som dom köpte det ungefär för produktionskostnad.

Citat:
Finns kanske risk radhuset går ner till 600 000 kr.
Låter som det anrika slemhogska prognosinstitutet inte räknar med någon nyproduktion i landet under överskådlig tid.

Skall alla byggjobbare och hantverkare bli permaarbetslösa då kanske.
Staten kommer höja skatten för slemhog och betala till akassa för alla perma-arbetslösa.
Blir nog en rejäl skattehöjning för slemhog.
2022-06-15, 18:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter som dom köpte det ungefär för produktionskostnad.

Låter som det anrika slemhogska prognosinstitutet inte räknar med någon nyproduktion i landet under överskådlig tid.

Skall alla byggjobbare och hantverkare bli permaarbetslösa då kanske.
Staten kommer höja skatten för slemhog och betala till akassa för alla perma-arbetslösa.
Blir nog en rejäl skattehöjning för slemhog.

Jisses vilken jävla idiot...
2022-06-15, 18:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag undrar om detta kommer leda till att staten justerar sina avgifter gentemot fastighetsägarna. Tomträttsavgälden måste väl sjunka något om värdet på husen som står på dom sjunker, eller? Jag vet inte hur mycket justeringsutrymme det finns för saker som VA-avgift och dylikt.
Det är väl kommuner som tar ut både tomträttsavgäld och VA-avgift, varför skulle staten lägga sig i det?
2022-06-15, 18:46
Medlem
Jag tänker att ingen vettig bank lånar ut pengar till ngn som inte klarar en förändring i räntan. Med "vettig bank" menar jag de här normala svenska som Handelsbanken. Man går inte till Handelsbanken och lånar ett enda öre om man inte har rejält på fötterna.
2022-06-15, 18:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Med risk för att upprepa mig själv men här har du den stora anledningen till oro: https://elpriser24.se/prognos/

Notera att priserna är exklusive moms. Blir det kyligt till vinter ska du få se att luften går ur för många.
Finns ganska mycket prissänkande åtgärden som staten kan göra. Och en del som dom troligen kommer att göra.

T ex plockade svk in groteska flaskhalsavgifter i vintras. Som räcker i tio år eller så.
Där kan staten bestämma att tillfälligt sänka de. Eller ta bort i vinter. Det skulle jag tro kommer göras.

Sedan kan staten sänka en del av alla elskatter. Men där tror jag det kan ta emot en del. Vänstern vill gärna beskatta och omfördela.

På EU-nivå man man ge ut mer utsläppsrätter och därmed sänka elpriset indirekt. Borde dom ha gjort i vintras.

Den stora förbättringen inträder om Frankrike sparkar igång några av sina kärnkraftverk de underhåller/reparerar. Då slipper Tyskland/Belgien elförsörja Frankrike. Och det sänker priserna i Sverige. Det är dock inget som svenska staten rår på.
2022-06-15, 18:53
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag tänker att ingen vettig bank lånar ut pengar till ngn som inte klarar en förändring i räntan. Med "vettig bank" menar jag de här normala svenska som Handelsbanken. Man går inte till Handelsbanken och lånar ett enda öre om man inte har rejält på fötterna.

Man går inte till Handelsbanken och lånar för deras skitränta öht. Eller menar du på allvar att man skall subventionera gamla dyra kontor, tunga administrationskostnader, gammel it (jösses, Hb tycker att ASP400 är finemang outsorcrat till Indien till och med efter GDPR), optioner för anställda och annat tjafs?
2022-06-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Man går inte till Handelsbanken och lånar för deras skitränta öht. Eller menar du på allvar att man skall subventionera gamla dyra kontor, tunga administrationskostnader, gammel it (jösses, Hb tycker att ASP400 är finemang outsorcrat till Indien till och med efter GDPR), optioner för anställda och annat tjafs?
Okej. Vilken bank går man då till för att låna? SMS-lån?
2022-06-15, 19:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Som ekonomiskt sparsam mångmiljonär är det är mitt enda sätt på komma över en bostad vad jag anser den vara värd mot dagens lönenivåer. Minst 40-50% rabatt i Stockholms området och 2012 års prisnivå.
Har du någon gång provat tanken på att andra människor kan ha andra preferenser.

Är det tillräckligt många som anser bostäder mer värda i Stockholmsområdet så får du ändra uppfattning eller snarare se till att bo någon annanstans. (Jag kan länka billiga bostäder).

Citat:
Jisses vilken jävla idiot...
Oops, jag råkade exponera slemhog för logik och konsekvens. (Jag glömde mig).
2022-06-15, 19:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Har du någon gång provat tanken på att andra människor kan ha andra preferenser.

Är det tillräckligt många som anser bostäder mer värda i Stockholmsområdet så får du ändra uppfattning eller snarare se till att bo någon annanstans. (Jag kan länka billiga bostäder).

Nej, jag bor bra i hyresreglerad hyresrätt och köper när priset går till en nivå som jag anser ger bra valuta för pengarna, som jag gör med alla mina inköp.
En bostad har flukterade värde, det är inte som dina platttv med relativt konstant värde genom åren, och olika bas-premiun modeller att välja mellan, din låg iq imbecil.

Citat:
Oops, jag råkade exponera slemhog för logik och konsekvens. (Jag glömde mig).

Om uträkningen av nyproducerade bostadsrätt radhuset inte stämmer och du anser inte priset kommer minska kraftigt vid en 2-3 högre ränta, förklara vad som inte stämmer och gör en egen uträkning, men det klarar du inte av, för den faktan motsäger ju din världsbild att ingen bubbla finns.

Köpeskilling: 2.7 milj.
Månadsavgift: 4000 kr
skuld förening: 12500 kr/m2.
Byggnadsstorlek:100 m2
Skuldkvot föreningslån: ca 1.25 milj
Räntenivå föreningslån: 0.95%

Vilken månadsavgift kommer lgh få, samt köpeskilling behöver bostaden få, vid 2 resp 3% högre ränta, för att få samma kostnad som vid 2.7 köpeskilling med 1.5% ränta.
Behöver du några mer fakta för att utföra din uträkning är det bara fråga.

Se så, sätt igång nu. Briljera med dina kunskaper och visa ingen bubbla finns.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-15 kl. 19:15.
2022-06-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är ovidkommande om kreti och pleti inte granskar ekonomi. Ska de ta ett bolån så gör banken det, och banker är mycket restriktiva med föreningar som är instabila.

Absolut, min poäng var dock att två tillsynes identiska lgh, väl kan landa på samma slutpris, även om de skiljer sig som så att den ena ligger i en BRF med lägre belåning och/eller äger marken.
Alltså ingen kännbar premie för låg belåning/äga marken eller rabatt för hög belåning/tomträtt hittills. I en högräntemiljö blir det nog intressantare att ögna igenom årsredovisningen, och då bör det uppstå en värdeskillnad mellan "bra och mindre bra BRFar" som jag vågar påstå inte riktigt finns idag.

Bankens KALP sätter annars ribban för vad som är möjligt att låna, ja. Med stigande räntor, bör föreningslånen få mer uppmärksamhet framöver. Även tomträtter har ju uppmärksammats lite i media de senaste åren. I Sthlm har staden vett att höja och ta betalt för arrendet av folk som faktiskt har råd att betala, men i Sosseborg börjar de styrande vackla och kackla som yra höns; Qwa qwa! - så snart frågan kommer på tal. Så vi får väl se om det blir en issue även här.
2022-06-15, 19:35
Medlem
Sedan ang. tomträttsavgälder, borde väl kommunerna ta höjd för stigande inflation när det är dags för avtalsförnyelse. Jag menar, avtalen skrivs ju ofta på 10 år eller så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in