Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Ja det blir spännande att se vad som händer.
Det beror på hur länge räntan och kostnaden förbli höga. Många kan hålla ut ett tag och vägra sälja. En mindre del måste sälja omgående och löpande.
Jag ser idag att proffsens prognos är KPIF på 2.8% om 2 år.
Riksbankens ränta lär vara klart lägre då.
Så frågan är hur många månader bred ränte-peaken blir. Ser inte ut som den blir så bred.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Men mer än du tror enligt slemhögs fleråriga analyser av marknaden och historik, dock kommer det ta tid neråt.
Ett litet problem med det anrika slemhogska prognosinstitutet är att det haft permanent fel i alla år.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Svensken är en konsensus flockdjur, alla springer alltid åt samma håll, därför tror jag bara psykologin kommer bidra till ett snabbare fall i Sverige och på dessa nivåer. Medelklasssvensken som äger de flesta BR är livrädd inte göra som alla andra, vara utanför gruppen och ses som en loser.
Det stämmer ju till viss del. Det är väl därför som du går off topic då och då och pratar om dina privata sysslor och tillgångar. Just för att verka vara som andra.
(Tyvärr för dig så skiter vi andra fullständigt i det. Du kan bespara dig de utvikningarna i framtiden).
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Jag kan garantera att SD kommer även få över 30-35%, om en stor bostadskrasch med 40-70% prisfall kommer och stor lågkonjunktur. (M)edelklassvensken har stor skadeglädje och ett passivt aggressivt flin. Går det däremot dåligt för dom själva, börjar de hacka på, ska ha syndabockar och mobbar andra.
Det kan du nog har rätt i. SD är ett vänsterparti som samlar missnöjesväljare, som vill skylla sin egen oduglighet på andra. Så blir Sverige så reglerat och får så mycket vänsterpolitik att bostadspriserna faller så, då kan det nog blir som du säger.
Men faller priserna så har Sverige så mycket andra problem att det inte finns någon framtid. Då har liksom-fb flyttat och är profitabel i något annat land. (Antagligen har V+SD fått igenom en hel del politik. Då kan Sverige säcka ihop fullständigt).
Och var och en kan ju begrunda din signatur så ser dom hur du hanterar just det du nämnder
"Går det däremot dåligt för dom själva, börjar de hacka på, ska ha syndabockar och mobbar andra."