2022-06-15, 16:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ajajaj mer mörka moln!

https://www.svd.se/a/g6My85/unik-rapport-sa-slar-hogre-ranta-mot-bostadsrattsforeningar

Vid 2 procentenheter högre ränteläge – något som redan är fallet vid omläggning av många vanliga föreningslån – kommer den starkaste fjärdedelen av landets föreningar att behöva höja årsavgiften med i snitt 5 procent, medan den svagaste fjärdedelen måste höja med i snitt 40 procent.
Den räntekänsligaste fjärdedelen måste höja i snitt med 40% (!), undrar då hur det ser ut för den känsligaste decentilen?

Inom många föreningar har det funnits en kultur att hålla avgifterna nere så jag förvånas inte över att 75 procent kommer drabbas av saftigt höjda månadsavgifter. Det blir intressant att se hur det kommer påverka priserna vid försäljning.
2022-06-15, 16:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ajajaj mer mörka moln!

https://www.svd.se/a/g6My85/unik-rapport-sa-slar-hogre-ranta-mot-bostadsrattsforeningar

Vid 2 procentenheter högre ränteläge – något som redan är fallet vid omläggning av många vanliga föreningslån – kommer den starkaste fjärdedelen av landets föreningar att behöva höja årsavgiften med i snitt 5 procent, medan den svagaste fjärdedelen måste höja med i snitt 40 procent.

Den räntekänsligaste fjärdedelen måste höja i snitt med 40% (!), undrar då hur det ser ut för den känsligaste decentilen?

40.-60% högre månadsavgift vid 2-3% högre ränta, ungefär samma siffra som jag räknade ut i fallet med min bekant som köpt bostadsrätt radhus då med 12500 kr/m2 föreningsskuld.
Deras köpeskilling var 2.7 milj och föreningsskulder 1.2 miljoner. De har betalat 3.9 milj för en skokartong på 100 m2 med 4000 i avgift på det. Byggkostnaden kan ju omöjligt vara högre än ca 1-1.2 miljon för detta massproducerade snikskräp byggt i längor på en gräsplätt. Det stämmer även med värdet ska ner 70%.

Många nyproducerade BR som byggts senaste 5-6 åren måste dyka 60-70% i värde vid ett rörligt ränteläge på 4-5%, om nettomånadskostnaden ska vara fortsatt likvärdig som vid 1.6% ränta feb 2022.
Är folk ens beredda att betala samma månadskostnad som feb 2022 efter all inflation på el, bensin och mat närmaste åren med reallöneminskningar? Tveksamt.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-15 kl. 17:16.
2022-06-15, 16:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vad tror ni räntan ligger på om 2 år, dvs snitt rörlig bolåneränta?
Hade ni bundit på 4 år till 3.5% bara för att hedga mot obehagliga överraskningar?

Jag kan rekommendera mitt livsmotto:

"Satsa aldrig mer än du har råd att förlora"

https://www.svd.se/a/0GRX4A/prognoserna-skruvas-upp-for-hushallen-sa-hog-blir-borantan
2022-06-15, 16:44
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Inom många föreningar har det funnits en kultur att hålla avgifterna nere så jag förvånas inte över att 75 procent kommer drabbas av saftigt höjda månadsavgifter. Det blir intressant att se hur det kommer påverka priserna vid försäljning.

Det kommer minska priserna. Månadskostnaden netto bestämmer priset(samt hur frikostiga lånelöften folk får utifrån sin inkomst, som de sedan maximalt nyttjar vid preferens/status område).
Bostäder med högre månadsavgift har i nästan samtliga fall, alltid lägre, ibland mycket lägre, köpeskilling än en motsvarande med lägre månadsavgift.

Allting som höjer kostnader sänker köpeskillingen. Högre räntor, lägre ränteavdrag, högre månadsavgift, högre fastighetsskatt und so weiter. Amorteringskrav sänker inte priset lika mycket, då amortering inte är en kostnad på samma sätt.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-15 kl. 16:58.
2022-06-15, 16:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det kommer minska priserna. Månadskostnaden netto bestämmer priset. Bostäder med högre månadsavgift har i nästan samtliga fall, alltid lägre köpeskilling än en motsvarande med mycket lägre månadsavgift.

Allting som höjer kostnader sänker köpeskillingen. Högre räntor, lägre ränteavdrag, högre månadsavgift, högre fastighetsatt und so weiter. Amorteringskrav sänker inte priset ligga mycket, då amortering inte är en kostnad på samma sätt.

Precis, frågan är hur mycket höjda avgifter + höjda räntor kommer påverka priset. Tacksam för att jag inte sitter på säljarsidan.
2022-06-15, 16:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Precis, frågan är hur mycket höjda avgifter + höjda räntor kommer påverka priset. Tacksam för att jag inte sitter på säljarsidan.

Ja det blir spännande att se vad som händer.

Det beror på hur länge räntan och kostnaden förbli höga. Många kan hålla ut ett tag och vägra sälja. En mindre del måste sälja omgående och löpande.
Men mer än du tror enligt slemhögs fleråriga analyser av marknaden och historik, dock kommer det ta tid neråt.
Svensken är en konsensus flockdjur, alla springer alltid åt samma håll, därför tror jag bara psykologin kommer bidra till ett snabbare fall i Sverige och på dessa nivåer. Medelklasssvensken som äger de flesta BR är livrädd inte göra som alla andra, vara utanför gruppen och ses som en loser.
Jag kan garantera att SD kommer även få över 30-35%, om en stor bostadskrasch med 40-70% prisfall kommer och stor lågkonjunktur. (M)edelklassvensken har stor skadeglädje och ett passivt aggressivt flin. Går det däremot dåligt för dom själva, börjar de hacka på, ska ha syndabockar och mobbar andra.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-15 kl. 17:07.
2022-06-15, 17:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
40.-60% högre månadsavgift vid 2-3% högre ränta, ungefär samma siffra som jag räknade ut i fallet med min bekant som köpt bostadsrätt radhus då med 12500 kr/m2 föreningsskuld.
Deras köpeskilling var 2.7 milj och föreningsskulder 1.2 miljoner. De har betalat 3.9 milj för en skokartong på 100 m2 med 4000 i avgift på det. Byggkostnaden kan ju omöjligt vara högre än ca 1-1.2 miljon för detta massproducerade snikskräp byggt i längor på en gräsplätt. Det stämmer även med värdet ska ner 70%.

Många nyproducerade BR som byggts senaste 5-6 åren med 12-15 000 kr/m2 föreningsskuld måste dyka 60-70% i värde vid ett rörligt ränteläge på 4-5%, om nettomånadskostnaden ska vara fortsatt likvärdig som vid 1.6% ränta feb 2022.
Är folk ens beredda att betala samma månadskostnad som feb 2022 efter all inflation på el, bensin och mat närmaste åren med reallöneminskningar? Tveksamt.

Den självutnämnda faktabaserade byfånen liksom-fb, kan inte bortse från dessa siffror och uträkningar (se ovan) med nyproducerade bostadsrättradhus/bostadsrätter, där köpeskillingen måste ner 60-70% vid 4-5% rörlig ränta för att motsvara feb 2022 års nettokostnad per bostad. Vad menar han att det inte är en bubbla? Ingen förstår någonting, inte ens liksom-fb förstår vad han yrar om.

Föresten, när ska liksom-fb svara på mitt inlägg att han förespråkar socialdemokratisk 70-tal politik med höga lönehöjningar/höginflation samt devalveringar för att rädda sitt husvärde.
Undviker han slemhög nu? Det verkar som liksom-fb både undviker fakta och uträkningar som går emot hans egoism och ideologi, men även inlägg och analyser som bevisar hans sjävmotsägelser och enorma klasshat.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-15 kl. 17:29.
2022-06-15, 17:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ajajaj mer mörka moln!

Jag undrar om detta kommer leda till att staten justerar sina avgifter gentemot fastighetsägarna. Tomträttsavgälden måste väl sjunka något om värdet på husen som står på dom sjunker, eller? Jag vet inte hur mycket justeringsutrymme det finns för saker som VA-avgift och dylikt.
2022-06-15, 18:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja det blir spännande att se vad som händer.

Det beror på hur länge räntan och kostnaden förbli höga. Många kan hålla ut ett tag och vägra sälja. En mindre del måste sälja omgående och löpande.
Jag ser idag att proffsens prognos är KPIF på 2.8% om 2 år.
Riksbankens ränta lär vara klart lägre då.
Så frågan är hur många månader bred ränte-peaken blir. Ser inte ut som den blir så bred.

Citat:
Men mer än du tror enligt slemhögs fleråriga analyser av marknaden och historik, dock kommer det ta tid neråt.
Ett litet problem med det anrika slemhogska prognosinstitutet är att det haft permanent fel i alla år.

Citat:
Svensken är en konsensus flockdjur, alla springer alltid åt samma håll, därför tror jag bara psykologin kommer bidra till ett snabbare fall i Sverige och på dessa nivåer. Medelklasssvensken som äger de flesta BR är livrädd inte göra som alla andra, vara utanför gruppen och ses som en loser.
Det stämmer ju till viss del. Det är väl därför som du går off topic då och då och pratar om dina privata sysslor och tillgångar. Just för att verka vara som andra.
(Tyvärr för dig så skiter vi andra fullständigt i det. Du kan bespara dig de utvikningarna i framtiden).

Citat:
Jag kan garantera att SD kommer även få över 30-35%, om en stor bostadskrasch med 40-70% prisfall kommer och stor lågkonjunktur. (M)edelklassvensken har stor skadeglädje och ett passivt aggressivt flin. Går det däremot dåligt för dom själva, börjar de hacka på, ska ha syndabockar och mobbar andra.
Det kan du nog har rätt i. SD är ett vänsterparti som samlar missnöjesväljare, som vill skylla sin egen oduglighet på andra. Så blir Sverige så reglerat och får så mycket vänsterpolitik att bostadspriserna faller så, då kan det nog blir som du säger.
Men faller priserna så har Sverige så mycket andra problem att det inte finns någon framtid. Då har liksom-fb flyttat och är profitabel i något annat land. (Antagligen har V+SD fått igenom en hel del politik. Då kan Sverige säcka ihop fullständigt).

Och var och en kan ju begrunda din signatur så ser dom hur du hanterar just det du nämnder "Går det däremot dåligt för dom själva, börjar de hacka på, ska ha syndabockar och mobbar andra."
2022-06-15, 18:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Haha vafan är detta?

https://www.expressen.se/debatt/nya-lagen-hotar--din-bostadsaffar/

Bostadsminister Johan Danielsson meddelade nyligen att regeringen utreder en ny förköpslag för att minska och motverka segregationen. Förköpsrätt innebär att kommunen får ta över och köpa fastigheten på de villkor som säljaren och köparen har kommit överens om.
Det är en återupplivning av en tidigare lag som Alliansen tog bort. (Ni vet den där Alliansen som nästan alla här i forumet hatar). Dom ville inte ha sån skit.

Inget Alliansparti lär gå med på att återinföra detta. Så skall V+S skall lyckas med det så måste som få stöd av sina vänsterkamrater i SD.
2022-06-15, 18:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag har väl aldrig påstått att kommunerna skulle vara snåla med det, tvärtom. De delas ut som konfetti för fan.
Var väl precis det du gjorde när du reste upp det som ett stort hinder.

Citat:
Vad byggs? Och av vem? Det är väl det intressanta?
Det är bara gå tillbaka och titta vem som skulle starta företag och bygga. Varför gjorde du inte det?

Citat:
Tror du verkligen att man kan bygga vad man vill bara för att man fått köpa en tomt? Så funkar det inte
Det var inte frågan om vad man vill. Det gällde bostäder. Borde du väl ha klarat av att ha koll på. Skrevs tydligt.
2022-06-15, 18:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Bankerna kontroller nog föreningens ekonomi främst utifrån risken för betydande avgiftshöjningar i relation till köparens KALP. Men har svårt att tro att de räknar på vad det kan göra med marknadsvärdet på bostadsrätten.
Bankerna har koll på marknadspris och föreningens ekonomi. Detta kontrolleras av banken innan lån medges. Bankerna lägger ned ganska mycket på att ha koll på detta och för att inte låna ut för mycket till tokar som bjuder för mycket.

De sk bolåneutmanarna skulle skippa detta. Det var det som gjorde att de skulle kunna ha lägre räntor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in