2022-06-12, 17:30
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Där har vi en gemensam nämnare. Oviljan att sätta sig i skuld är stark här och utifrån det har jag med skräckblandad förtjusning studerat hur vanliga låg- och medelinkomsttagare skuldsatt sig på nivåer där de aldrig någonsin kommer kunna betala av sina lån. Här kommer alltså Svenssons bostadsspekulation in, de har kallt räknat med att räntorna kommer hållas låga och bostäderna kommer öka i pris. Som om inte denna riskkalkyl räckte så lånar även svenskar till att köpa bil, båt, hund, häst, resor, möbler, renoveringar, sommarstugor, nya däck, tv, dator, vitvaror osv. Livet på kredit hade ätit mig inifrån.

Du skriver att du bor i hyresrätt 6500 kr hyra/65 m2, gissar att det är 2 rok? Det är vad jag menar är sund och rimlig bostadskostnad. Det är viktigt att alla svenskar är självförsörjande och även de med låg inkomst har utrymme i sin disponibla inkomst. Utrymme i den disponibla inkomsten krävs för att konsumtionen ska kunna fortsätta bära vårt välfärdssamhälle, utan att människor behöver bidrag för att klara av bostadskostnad/leverne. Utförsäljningar och standardhöjande renoveringar som pressar upp bostadskostnaderna riskerar att knäcka välfärdssamhället.

När jag sålde min bostad valde jag att placera mig i 2 rok inom allmännyttan, storstad, gammalt hus, troligen inga större lån om än några alls. Ca 50 kvm, nyligen underhållsrenoverad, kakel/klinker/parkett/badrum med tvättpelare, ganska exakt 4000 kr/månad. Det är där vi ska hållas.

Den här muslimska aversionen mot skuld och ränta ter sig dock väldigt extrem när man betänker folks humankapital.

Är man ett nyexat läkarpar på 25 bast så visst fasen kan man skuldsätta sig sådär 5 mille och bortåt utan problem! De har dussintals mijloner i lön på ingäng i sina karriärer, utan löneförhöjning inräknad! Bolån är bara att flytta framtida förmögenhet bakåt i tiden.

Sedan kan man givetvis överskuldsätta sig men det är det vi har den hårda kreditprövningen till. 71% har inte mer än 2 MSEK i bolån och snittet på nya lån 2021 var mellan 1,5-2 MSEK per skalle. Det betalar man lätt av under en livstid utan reallöneökningar.
2022-06-12, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Där har vi en gemensam nämnare. Oviljan att sätta sig i skuld är stark här och utifrån det har jag med skräckblandad förtjusning studerat hur vanliga låg- och medelinkomsttagare skuldsatt sig på nivåer där de aldrig någonsin kommer kunna betala av sina lån. Här kommer alltså Svenssons bostadsspekulation in, de har kallt räknat med att räntorna kommer hållas låga och bostäderna kommer öka i pris. Som om inte denna riskkalkyl räckte så lånar även svenskar till att köpa bil, båt, hund, häst, resor, möbler, renoveringar, sommarstugor, nya däck, tv, dator, vitvaror osv. Livet på kredit hade ätit mig inifrån.

Du skriver att du bor i hyresrätt 6500 kr hyra/65 m2, gissar att det är 2 rok? Det är vad jag menar är sund och rimlig bostadskostnad. Det är viktigt att alla svenskar är självförsörjande och även de med låg inkomst har utrymme i sin disponibla inkomst. Utrymme i den disponibla inkomsten krävs för att konsumtionen ska kunna fortsätta bära vårt välfärdssamhälle, utan att människor behöver bidrag för att klara av bostadskostnad/leverne. Utförsäljningar och standardhöjande renoveringar som pressar upp bostadskostnaderna riskerar att knäcka välfärdssamhället.

När jag sålde min bostad valde jag att placera mig i 2 rok inom allmännyttan, storstad, gammalt hus, troligen inga större lån om än några alls. Ca 50 kvm, nyligen underhållsrenoverad, kakel/klinker/parkett/badrum med tvättpelare, ganska exakt 4000 kr/månad. Det är där vi ska hållas.

Hur många svenska familjer med barn tror du kan och har möjlighet att bo som kyrkråttor ?
2022-06-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej. Oavsett om man har bolån eller inte så är man ägaren av sin bostad.
I praktiken blir du vräkt om räntan inte kommer in.

Du svarade aldrig på frågan.
2022-06-12, 17:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer

Urbota dumt resonemang.

Äger man bostaden mer om man äger en skuldfri villa värd 100 lax i Kalix och har 50 000 i spelskulder vid sidan av, gentemot någon som äger en villa för 10 MSEK i Stockholm med 1 MSEK i bolån? Det handlar om nettoförmögenhet.
2022-06-12, 17:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Precis som med "möjligheterna" med statlig inblandning tycker jag inte heller att man kan utvärdera svensk bostadsmarknad kvantitativt av denna anledning. Som jag varit inne på förut. Man måste prisa in de kulturella och politiska faktorerna också.

T.e.x att en ägd bostad är en statusmarkör i Sverige där majoriteten äger sina bostäder. Men inte i Schweiz där majoriteten hyr.

Sedan har vi vår kollektiva besatthet av Äntligen Hemma, Arga Snickaren et. al som ingjutit alldeles för stort självförtroende hos en stor del av befolkningen för hemmafix. Man vill äga sitt eget och kunna bygga om hur man vill.

Sedan när det gäller själva uppgången de senaste 30 åren så går det inte att bortse från den. Kurvan får helt enkelt svårt att vika allt för mycket då det blir en psykologisk effekt om det blir för "billigt" att köpa. Man ska verkligen inte underskatta momentum-faktorn som en bidragande orsak till prisuppgångar i sig. Oavsett hur matematiskt dumt det än må vara.

Man ska inte "fight the trend" när det gäller aktier och jag hävdar att det också gäller bostäder. Det blir en självuppfyllande profetia. Det är därför folk har verbalt blankat marknaden i den här tråden i 12 år utan framgång Nu kanske de får rätt men hade det varit aktier de blankade hade de hunnit bli insolventa flera gånger om.

Absolut, men det kan förändras snabbt när cafésnacket mer handlar om hur Fia fick flytta till Farsta istället för hur man lyxrenoverat köket för tredje gången.

Trenden har länge länge pekat starkt uppåt, främst men inte enbart drivet av lägre och lägre räntor. Nu pekar det istället neråt för priserna (pga uppåt för räntorna) och bit för bit ändras psykologin hos massan. Fortfarande i maj trodde många på ökande priser enligt SEBs undersökning och även nu senast i Hemnets undersökning tror många på ökande eller i alla fall stillastående priser. Det tar helt enkelt lite tid för informationen att nå ut och många vill såklart heller inte ta denna till sig då den raserar "jag är rik"-illusionen som de gärna lever vidare i.
2022-06-12, 17:44
Medlem
Citat:
Urbota dumt resonemang.

Äger man bostaden mer om man äger en skuldfri villa värd 100 lax i Kalix och har 50 000 i spelskulder vid sidan av, gentemot någon som äger en villa för 10 MSEK i Stockholm med 1 MSEK i bolån? Det handlar om nettoförmögenhet.
Vad är din poäng? Vad jag hävdar är att man betalar hyra till banken i form av ränta när man ”äger” sin bostad som bolånetorsk. Förstår ej vad som är så mer manligt vara bolånetorsk jämfört med att hyra via hyresvärd. Båda är hyresform.
2022-06-12, 17:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vad är din poäng? Vad jag hävdar är att man betalar hyra till banken i form av ränta när man ”äger” sin bostad som bolånetorsk. Förstår ej vad som är så mer manligt vara bolånetorsk jämfört med att hyra via hyresvärd. Båda är hyresform.

Jag är tillräckligt säker i min manlighet för att inte koppla det till min boendeform Var upplåtelseform har sin tid och plats.

Men resonemanget att hyra av banken är så tröttsamt och fel. Hyr hyresvärdar sina hyreshus av banken? Resonemanget blir absurt. Man har lagfaren äganderätt!
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Urbota dumt resonemang.

Har man pantsatt egendom så är ägandet begränsat. Sen kan man diskutera belopp hit och dit, men är det pantsatt så äger du det inte fullt ut i alla fall, rent juridiskt tänker jag i alla fall.
Avslutad
Citat:

Du svarade aldrig på frågan.

Och utan bolån så blir du i praktiken vräkt om du inte betalar underhåll för huset.

Du äger fortfarande bostaden i juridisk mening. Och att äga något juridiskt är samhällets stöttepelare i princip.
2022-06-12, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har man pantsatt egendom så är ägandet begränsat. Sen kan man diskutera belopp hit och dit, men är det pantsatt så äger du det inte fullt ut i alla fall, rent juridiskt tänker jag i alla fall.

Hur är ägandet begränsat? Kan du ge ett konkret exempel? Får en person utan bolån måla om huset utan att fråga banken? Förklara gärna.
2022-06-12, 17:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hur är ägandet begränsat? Kan du ge ett konkret exempel? Får en person utan bolån måla om huset utan att fråga banken? Förklara gärna.

Du kan t.ex. inte ge bort eller sälja huset (utan att lösa ut panten). Är en ganska stark begränsning.
2022-06-12, 17:50
Medlem
Citat:
Och utan bolån så blir du i praktiken vräkt om du inte betalar underhåll för huset.

Du äger fortfarande bostaden i juridisk mening. Och att äga något juridiskt är samhällets stöttepelare i princip.

Vissst, lev i din fantasi om de jure. De facto gäller att bolånetorsk är att vara bankens bitch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in