Citat:
Där har vi en gemensam nämnare. Oviljan att sätta sig i skuld är stark här och utifrån det har jag med skräckblandad förtjusning studerat hur vanliga låg- och medelinkomsttagare skuldsatt sig på nivåer där de aldrig någonsin kommer kunna betala av sina lån. Här kommer alltså Svenssons bostadsspekulation in, de har kallt räknat med att räntorna kommer hållas låga och bostäderna kommer öka i pris. Som om inte denna riskkalkyl räckte så lånar även svenskar till att köpa bil, båt, hund, häst, resor, möbler, renoveringar, sommarstugor, nya däck, tv, dator, vitvaror osv. Livet på kredit hade ätit mig inifrån.
Du skriver att du bor i hyresrätt 6500 kr hyra/65 m2, gissar att det är 2 rok? Det är vad jag menar är sund och rimlig bostadskostnad. Det är viktigt att alla svenskar är självförsörjande och även de med låg inkomst har utrymme i sin disponibla inkomst. Utrymme i den disponibla inkomsten krävs för att konsumtionen ska kunna fortsätta bära vårt välfärdssamhälle, utan att människor behöver bidrag för att klara av bostadskostnad/leverne. Utförsäljningar och standardhöjande renoveringar som pressar upp bostadskostnaderna riskerar att knäcka välfärdssamhället.
När jag sålde min bostad valde jag att placera mig i 2 rok inom allmännyttan, storstad, gammalt hus, troligen inga större lån om än några alls. Ca 50 kvm, nyligen underhållsrenoverad, kakel/klinker/parkett/badrum med tvättpelare, ganska exakt 4000 kr/månad. Det är där vi ska hållas.
Du skriver att du bor i hyresrätt 6500 kr hyra/65 m2, gissar att det är 2 rok? Det är vad jag menar är sund och rimlig bostadskostnad. Det är viktigt att alla svenskar är självförsörjande och även de med låg inkomst har utrymme i sin disponibla inkomst. Utrymme i den disponibla inkomsten krävs för att konsumtionen ska kunna fortsätta bära vårt välfärdssamhälle, utan att människor behöver bidrag för att klara av bostadskostnad/leverne. Utförsäljningar och standardhöjande renoveringar som pressar upp bostadskostnaderna riskerar att knäcka välfärdssamhället.
När jag sålde min bostad valde jag att placera mig i 2 rok inom allmännyttan, storstad, gammalt hus, troligen inga större lån om än några alls. Ca 50 kvm, nyligen underhållsrenoverad, kakel/klinker/parkett/badrum med tvättpelare, ganska exakt 4000 kr/månad. Det är där vi ska hållas.
Den här muslimska aversionen mot skuld och ränta ter sig dock väldigt extrem när man betänker folks humankapital.
Är man ett nyexat läkarpar på 25 bast så visst fasen kan man skuldsätta sig sådär 5 mille och bortåt utan problem! De har dussintals mijloner i lön på ingäng i sina karriärer, utan löneförhöjning inräknad! Bolån är bara att flytta framtida förmögenhet bakåt i tiden.
Sedan kan man givetvis överskuldsätta sig men det är det vi har den hårda kreditprövningen till. 71% har inte mer än 2 MSEK i bolån och snittet på nya lån 2021 var mellan 1,5-2 MSEK per skalle. Det betalar man lätt av under en livstid utan reallöneökningar.
?
Nu kanske de får rätt men hade det varit aktier de blankade hade de hunnit bli insolventa flera gånger om.
Var upplåtelseform har sin tid och plats.