2022-06-12, 17:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Absolut, men det kan förändras snabbt när cafésnacket mer handlar om hur Fia fick flytta till Farsta istället för hur man lyxrenoverat köket för tredje gången.

Trenden har länge länge pekat starkt uppåt, främst men inte enbart drivet av lägre och lägre räntor. Nu pekar det istället neråt för priserna (pga uppåt för räntorna) och bit för bit ändras psykologin hos massan. Fortfarande i maj trodde många på ökande priser enligt SEBs undersökning och även nu senast i Hemnets undersökning tror många på ökande eller i alla fall stillastående priser. Det tar helt enkelt lite tid för informationen att nå ut och många vill såklart heller inte ta denna till sig då den raserar "jag är rik"-illusionen som de gärna lever vidare i.

Jag håller med.

Jag tror absolut på ett hack för framför allt villor den här gången. Stormen har blivit lite för perfekt och ränteuppgången kommer vara för snabb. Jag tror Stockholm kommer få mest stryk och skulle varken då eller nu köpa typ någonstans i Stockholm. Stockholm är på en annan nivå.

Jag har diskuterat bomarknaden lite på sistone med kollegor och polare i samma ålder, 90-talister (Gud bevare oss väl...), och de sitter som fågelholkar när jag berättar att boräntan nog kommer gå till 4% iaf. De tror mig inte. De säger att allt över 2% "är ett rån", halvt på skämt, halvt på allvar...

Men långsiktigt kommer nog trenden bestå. Folk är så hjärntvättade att de ska äga till varje pris att jag har svårt att se trenden vika mer än 2-3 år. Framför allt vidhåller jag att det trots allt inte är en så stor risk för den finansiella stabiliteten som det sägs i debatten. Folk kommer hantera det. Svensk medelklass mådde rekordbra innan detta.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-12 kl. 17:56.
2022-06-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag är tillräckligt säker i min manlighet för att inte koppla det till min boendeform Var upplåtelseform har sin tid och plats.

Men resonemanget att hyra av banken är så tröttsamt och fel. Hyr hyresvärdar sina hyreshus av banken? Resonemanget blir absurt. Man har lagfaren äganderätt!
Ja, bankerna är högst upp i samhällspyramiden. Det kommer väl inte som någon chock?!
2022-06-12, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Vissst, lev i din fantasi om de jure. De facto gäller att bolånetorsk är att vara bankens bitch.

Och hyrestorskar är hyresvärdarnas bitch. Sluta skriva som en blatte
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-06-12 kl. 18:10.
2022-06-12, 18:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Den här muslimska aversionen mot skuld och ränta ter sig dock väldigt extrem när man betänker folks humankapital. Är man ett nyexat läkarpar på 25 bast så visst fasen kan man skuldsätta sig sådär 5 mille och bortåt utan problem! De har dussintals mijloner i lön på ingäng i sina karriärer, utan löneförhöjning inräknad! Bolån är bara att flytta framtida förmögenhet bakåt i tiden.

Jag vill här understryka att mitt ställningstagande grundar sig i övertygelsen om låga räntor och att bostadspriserna ska fortsätta öka vs rädsla för att räntan drar iväg och bopriserna sjunker. Om man nu har övertygelsen (att låga räntor består och bostadspriserna fortsätter öka) så är det bara att köra, vilket varit en vinnande strategi de senaste decennierna. För mig handlar det inte om att kunna klara 7% bolåneränta på 3 miljoners lån utan att behöva flytta och sälja med förlust, det handlar om att jag vet hur mycket jag vill lägga på den totala bolånekostnaden och hur mycket jag inte vill lägga på bolånekostnad. Det är katastrof för samhällsekonomin om människor binder upp sina inkomster på att betala höga räntor (för att de köpt alldeles för dyra bostäder) istället för att konsumera.

Citat:
Sedan kan man givetvis överskuldsätta sig men det är det vi har den hårda kreditprövningen till. 71% har inte mer än 2 MSEK i bolån och snittet på nya lån 2021 var mellan 1,5-2 MSEK per skalle. Det betalar man lätt av under en livstid utan reallöneökningar.

Glöm inte att situationen inkluderar generella kostnadsökningar på flera tusen i månaden, bränsle, el, livsmedel osv.
2022-06-12, 18:13
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur många svenska familjer med barn tror du kan och har möjlighet att bo som kyrkråttor ?

Utveckla och definiera.
2022-06-12, 18:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag vill här understryka att mitt ställningstagande grundar sig i övertygelsen om låga räntor och att bostadspriserna ska fortsätta öka vs rädsla för att räntan drar iväg och bopriserna sjunker. Om man nu har övertygelsen (att låga räntor består och bostadspriserna fortsätter öka) så är det bara att köra, vilket varit en vinnande strategi de senaste decennierna. För mig handlar det inte om att kunna klara 7% bolåneränta på 3 miljoners lån utan att behöva flytta och sälja med förlust, det handlar om att jag vet hur mycket jag vill lägga på den totala bolånekostnaden och hur mycket jag inte vill lägga på bolånekostnad.

OK.

Så du har haft behov av att flytta på kort varsel, till skillnad från många andra? Då är det rätt att hyra, ja.

Citat:
Det är katastrof för samhällsekonomin om människor binder upp sina inkomster på att betala höga räntor (för att de köpt alldeles för dyra bostäder) istället för att konsumera.

Höga räntor (inflation) innebär också, med eftersläpning, högre nominella löner. Så nja, i det långa perspektivet. Bolånen krymper mot lönen även okm det tar tid.

Citat:
Glöm inte att situationen inkluderar generella kostnadsökningar på flera tusen i månaden, bränsle, el, livsmedel osv.

Sant. I år är ett reallönemässigt krossat år. Vi är tillbaka på 2019 års levnadsstandard, ve och fasa! Men det blir annorlunda i 2023 års avtalsrörelse, tror jag
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-12 kl. 18:24.
2022-06-12, 18:28
Avslutad
Citat:
Utveckla och definiera.

Du pratar om en hyrestvåa i stor stad för 4000kr. Det är alltså subventionerade lägenheterna du syftar på som fås via lång kötid och/eller nepotism. Dessa har inte hela befolkningen tillgång till. Det är det första.

Det andra är att vanliga människor med familjer behöver långt större yta än 50 kvadratmeter för att leva ett värdigt liv. 50 kvadratmeter funkar för de vars ålder börjar på tjugo-något.
2022-06-12, 19:00
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Du pratar om en hyrestvåa i stor stad för 4000kr. Det är alltså subventionerade lägenheterna du syftar på som fås via lång kötid och/eller nepotism. Dessa har inte hela befolkningen tillgång till. Det är det första.

Så är det, men så har det inte alltid varit. Om vi bortser från Sthlm så var tillgången till billiga hyreslägenheter en normal förutsättning fram till 00-talet. Det var precis som det ska vara men utförsäljningen av allmännyttan, standardhöjande renoveringar som ökat hyrorna med upp till 150% + explosiv befolkningsökning har grusat förutsättningarna.

Citat:
Det andra är att vanliga människor med familjer behöver långt större yta än 50 kvadratmeter för att leva ett värdigt liv. 50 kvadratmeter funkar för de vars ålder börjar på tjugo-något.

Så klart, mitt exempel är vad jag anser är rimligt för ett singelhushåll, eller möjligen ett par som gillar att vara nära varandra. Den typiska svenska barnfamiljen har max två barn, de behöver en fyra. 4 rok kostar här runt 7000-8000 kronor. Dessa lägenheter är idag unika, tyvärr. Om våra politiker hade haft minsta lilla vett hade de förstått att ge de kommunala bostadsbolagen i uppdrag att förvalta miljonprogammen och återinvesterat inom bolagen, istället för att låta de kommunala bostadsbolagens vinster rädda kommunala budgetar. Nu har vi istället en situation där vi skattebetalare måste finansiera bidrag till alla bidragstagare/låginkomsttagare som inte har råd att betala sina 8 000-20 000 kronors hyror, samtidigt som en allt större del av den självförsörjande befolkningen lägger allt större del av sin disponibla inkomst på bostadskostnader.
2022-06-12, 19:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Och hyrestorskar är hyresvärdarnas bitch. Sluta skriva som en blatte

Hyresvärden är snarare min bitch. Jag kör utpressningtaktiker med dom och argumenterar med pondus och sluggar, ungefär som när jag manglar liksom-fb här på forumet.
Senaste årens hyresvärdar, har jag rustat upp fastigheterna rejält genom 30-40 felanmälningar och utskällningar under några års tid.
Min nästa taktik för att få igenom ett internt byte till deras fastighet vid Bastugatan/Gamla stan typ, är att skriva ett långt brev med massa saker de behöver åtgärda för 100 000 tusentals kronor annars hota med miljönämnd, HGF och klaga på områdeschefer till ledningsgrupp.
Det blir enklare och billigare för dom att gå mig till mötes hehe!

Många människor är rädda för hyresvärdar och vågar knappt felanmäla, något jag aldrig förstått då de inte kan göra någonting för att få en vräkt ifall man sköter sig normalt. Sen har jag ju närmare 15 år kö i massa köer och kapital köpa bostadsrätt när som. Kötiden i hyresnämnden Stockholm är nu 1.5 år, att bli vräkt skulle ta över 2 års tid eller mer.

Det blir dyrt för hyresvärdar som inte sköter sig exemplariskt när Slemhög flyttar in.
I detta skräddarsydda slemhög servicepaket där värden får äran att ha mig som boende i deras fastighet, ingår även extra förmåner, hyresnedsättningar ibland och gratis renoveringsmaterial efter beställning.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 19:44.
2022-06-12, 19:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:
OK.
Så du har haft behov av att flytta på kort varsel, till skillnad från många andra? Då är det rätt att hyra, ja.

Nej. Det jag säger är att jag bestämt mig för hur mycket av min disponibla inkomst jag vill lägga på ett boende. Om räntorna går upp vill jag varken behöva flytta eller ändra mina vanor för att bibehålla rimlig nivå på den disponibla inkomsten. Många svenska hushåll sitter nu i en situation där de redan pga stigande priser måste göra livsstilsförändringar, detta innan det egentligen blivit något genomslag på bolånesidan. Detta är skälet till att jag inte lånar några miljoner, även om banken anser att jag bör klara ett lån på 5m. Lånet ska inte vara högre än att det kvittar om räntan drar iväg uppåt. Fast detta är ju jag, och det jag gör är att konstatera att majoriteten av svenskar inte resonerar som mig, för då hade vi inte haft de bostadspriser vi har idag eftersom det hade saknats marknad.

Citat:
Sant. I år är ett reallönemässigt krossat år. Vi är tillbaka på 2019 års levnadsstandard, ve och fasa! Men det blir annorlunda i 2023 års avtalsrörelse, tror jag

Arbetsgivarna står också med rejäla kostnadsökningar + att inflationsanpassade löner kommer elda på inflationen än mer, så jag tror inte någon ska ha några större förväntningar på nästa års avtalsförhandlingar.
2022-06-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hyresvärden är snarare min bitch. Jag kör utpressningtaktiker med dom och argumenterar med pondus och sluggar, ungefär som när jag manglar liksom-fb här på forumet.
Senaste årens hyresvärdar, har jag rustat upp fastigheterna rejält genom 30-40 felanmälningar och utskällningar under några års tid.
Min nästa taktik för att få igenom ett internt byte till deras fastighet vid Bastugatan/Gamla stan typ, är att skriva ett långt brev med massa saker de behöver åtgärda för 100 000 tusentals kronor annars hota med miljönämnd, HGF och klaga på områdeschefer till ledningsgrupp.
Det blir enklare och billigare för dom att gå mig till mötes hehe!

Många människor är rädda för hyresvärdar och vågar knappt felanmäla, något jag aldrig förstått då de inte kan göra någonting för att få en vräkt ifall man sköter sig normalt. Sen har jag ju närmare 15 år kö i massa köer och kapital köpa bostadsrätt när som. Kötiden i hyresnämnden Stockholm är nu 1.5 år, att bli vräkt skulle ta över 2 års tid eller mer.

Det blir dyrt för hyresvärdar som inte sköter sig exemplariskt när Slemhög flyttar in.
I detta skräddarsydda slemhög servicepaket där värden får äran att ha mig som boende i deras fastighet, ingår även extra förmåner, hyresnedsättningar ibland och gratis renoveringsmaterial efter beställning.

Hade inte du precis köpt?
2022-06-12, 19:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hade inte du precis köpt?

Jo, men det blir min övernattningsbostad/fritidshus. Smäller upp en jacuzzi på balkongen och drar dit brudar från krogen och övernattar..
Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 19:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in